Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf je auto onderhouden ....


Communicator

Aanbevolen berichten

In het kader van, ik kan alles zelf...

 

vandaag nieuwe remblokken gekocht voor de voiture en deze vervangen. Dit is echt een klusje van een half uur, en met normale remschijven erg makkelijk zelf te doen.

Vervolgens de remolie nagekeken (dat was ECHT nodig :o) en de motorolie bijgevuld.

 

Ik kan er weer even tegen aan. qua remmen betreft....

 

Waar ik nog wel zorgen om maak is een raar rammeltje ergens uit de onderkant van het motorblok. Het klinkt alsof er iets metaalachtigs is afgebroken en onderin het blok op en neer rammelt als de olie eenmaal door het blok is (bij een warme motor dus).

 

Ik heb dit ook gehad bij mijn allereerste auto, toen bleek er een tand van een van de tandwielen afgebroken te zijn van de versnellingsbak. Met als resultaat dat ik maar 20 km gereden heb in die auto alvorens het tandje tussen de tandwielen terecht kwam... versnellingsbak kaduuk dus...

 

Deze rammel klinkt echter anders... meer metaalachtig. het klinkt alsof er een buis over de grond meesleept terwijl ik rijdt. Dit is natuurlijk niet zo, dat heb ik allang gecontroleerd.

 

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
In het kader van, ik kan alles zelf...

 

vandaag nieuwe remblokken gekocht voor de voiture en deze vervangen. Dit is echt een klusje van een half uur, en met normale remschijven erg makkelijk zelf te doen.

Vervolgens de remolie nagekeken (dat was ECHT nodig :o) en de motorolie bijgevuld.

 

Ik kan er weer even tegen aan. qua remmen betreft....

 

Waar ik nog wel zorgen om maak is een raar rammeltje ergens uit de onderkant van het motorblok. Het klinkt alsof er iets metaalachtigs is afgebroken en onderin het blok op en neer rammelt als de olie eenmaal door het blok is (bij een warme motor dus).

 

Ik heb dit ook gehad bij mijn allereerste auto, toen bleek er een tand van een van de tandwielen afgebroken te zijn van de versnellingsbak. Met als resultaat dat ik maar 20 km gereden heb in die auto alvorens het tandje tussen de tandwielen terecht kwam... versnellingsbak kaduuk dus...

 

Deze rammel klinkt echter anders... meer metaalachtig. het klinkt alsof er een buis over de grond meesleept terwijl ik rijdt. Dit is natuurlijk niet zo, dat heb ik allang gecontroleerd.

 

Iemand een idee?

 

Misschien een los beugeltje aan de uitlaat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vaak komt zo'n metaalachtige gerammel van het hitteschild bij het uitlaatspruitstuk.

 

Dat zat bij mij ook los, samen met een paar doorgeroeste beugeltjes die op de uitlaatpijp lagen te rammelen.

Geen gehoor. Je schaamt je als je in de stad rijd.

 

Beugels verwijderd en hitteschild vastgezet met ijzerdraad. Geen rammeltjes meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt het uit de motor?

 

Als de motor warm is, is de olie ook dunner en is een versleten lager met speling die het geluid maakt, je kunt ook dikke olie erin doen (voor diesel) en dan testen of het weg blijft. Als dit het geval is dan snel de auto wegdoen.

(Vroeger deden louche handelaren wel zaagsel of paardemest in de olie om lagerslijtage ( pieppend of brommend geluid) te verdoezelen).

 

Komt het onder de motor vandaan denk dan aan een hitteschild (stukje blijk tussen de uitlaat en bodem). Als de uitlaat warm wordt dat kan het gaan trillen als het niet goed vastzit. maar dan meer een rammelend geluid.

 

Remblok blijft hangen en piept of maakt krijsend geluid. remklauw gangbaar maken. Misschien remzuiger (van remklauw) reviseren. (Setje).

 

komt het uit de versnellingsbak? dan weinig aan te doen. Misschien nog olie verversen van de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen eens kijken of het wellicht het hitteschild is. klinkt erg logisch, maar ook die versleten lager zou het zomaar kunnen zijn, past wel beter bij de omschrijving helaas :(

 

Deze auto staat al op de nominatielijst om ons gezin te verlaten. Hij is 'gwn' veeeeel te klein .... wel goedkoop ... dat wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geluid van een buis die over de grond sleept, heb ik zelf al eens meegemaakt.

Dit deed zich niet voor bij stilstand, maar bij het rijden. Dit bleek achteraf een wiellager te zijn.

Dit is makkelijk te controleren door de krik eronder te zetten en je wiel rond te draaien. Voelt het alsof er zand tussen zit, (het loopt niet vloeiend/soepel), is het het wiellager.

 

Verder om alles uit te sluiten is het mogelijk om zo'n dashboard cam te monteren (ducttape) onder je bumper, gericht op het blok. Dit ivm met keienvangers die mogelijk los zitten en gaan schaven/flapperen over de weg bij +-70 km/u.

Greetz en suck6

Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Ik moet nog steeds de fusee kogels van onze T5 TDI 19 63 Kw 2005 vernieuwen, ik heb de nieuwe al maar mis de bits om het te demonteren.

Er is ondertussen een probleem bij gekomen, het lijkt sterk dat een wiellager ook beschadigt is de wagen maakt al een tijd veel lawaai.

Ook moet het campertje allang een grote beurt hebben.

Tja allerlei omstandigheden hebben het belemmerd en jammer dat het nu koud en nat is, normaal doe ik de werkzaamheden op straat, zou nu op het gemeentelijk parkeerplaats moeten, waar veel auto's geparkeerd staan.

Was er maar een prepper in de buurt waar ik terecht kon voor de reparaties, ik vertrouw garages niet meer daar worden mensen behoorlijk bedonderd en opgelicht, Tja zij moeten ook overleven, maar ik wil daar niet de dupe van worden, is al nog eens gebeurd, daarna ben ik aan de T3 die we eerst hadden zelf veel gaan doen, daar heb ik het repareren mee geleerd.

We kunnen niet zonder het campertje, het compenseert een onmogelijk leven, rijden er dus vaak mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...