Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes maken van een vijl


chrisprep

Aanbevolen berichten

Oude vijlen zijn heel geschikt om zelf een mes te maken,

op rommelmarkten kan dikwijls heel goedkoop oude vijlen vinden,

Hier probeer ik stap voor stap te tonen hoe te werk te gaan.

 

Om de vijl te kunnen bewerken moet ze eerst onthardt worden, dat doe je door ze te verhitten totdat ze roodgloeiend is en ze gewoon te laten afkoelen.

Tip, na een BBQ, vul deze weer op met houtskool, leg de vijl middenin, en laat deze rustig uitbranden en afkoelen, de volgende morgen heb je een vijl die je kan bewerken.

 

PICT8215.JPG.fddb83f0774b06238c3cdd9e62ec804c.jpg

 

Maak je ontwerp van het mes dat je wil maken en slijp de basisvorm uit de vijl,

 

PICT8219.JPG.822e5e4f1a683a06c6feecd17fd84d95.jpg

 

Boor de nodige gaten om later het handvat te bevestigen, extra gaten zijn altijd handig om bij het verlijmen van het handvat extra stevigheid te geven.

Het snijvlak of bevel vijl ik altijd volledig met de hand,

een set-up als deze is makkelijk zelf te maken en zorgt ervoor dat je steeds onder dezelde hoek vijlt,

 

PICT8223.JPG.63200037a88ee60a06aca4c5c906c368.jpg

 

Nu is basis van het mes klaar,

 

PICT8249.JPG.2746fb232262fe458f2ff96d87a3705d.jpg

 

Tijd om het mes te harden, hiervoor moet het mes roodgloeiend verwarmd worden en gekoeld in olie,

ik gebruik een handmolentje bevestigd op een buis om het vuur aan te jagen en een magneet om de temperatuur te controleren, als het mes niet meer magnetisch is , is het heet genoeg en kan het gekoeld worden in de olie,

 

PICT8297.JPG.03770e205f1ea11b34a18e590c0a2482.jpg

 

PICT8305.JPG.5e4af0d312d9e286d35217fdb1721cc7.jpg

 

PICT8307.JPG.b633a0e6e51cbd0d179544e2b3d9a780.jpg

 

Om het metaal te temperen leg je het nadien gewoon in je huishoudoven op 240 gr gedurende een uur,

 

Bij dit mes heb ik de zwarte laag die erop komt bij het koelen in de olie erop gelaten als bescherming tegen roest.

voor het bevestigen van het handvat gebruik ik 2 componenten epoxylijm, en ditmaal heb ik in plaats van pennen, inox schroeven door het hout geschroefd, hiermee zal het handvat zeker niet loskomen,

 

PICT8312.JPG.817bba275aae19fc21cbb1fb68b2ba33.jpg

 

En dan is het schuren tot het handvat de vorm naar je smaak heeft, en natuurlijk het mes slijpen tot je het haar van je arm ermee kan afscheren,

 

Bij een mes hoort natuurlijk een sheat, en wederom is het handig om op rommelmarkten uit te kijken naar oude lederen spullen,

ik vond deze lederen rugriem voor enkele euros, het leder is ideaal om een sheath van te maken,

 

PICT8329.JPG.2392a760e77ded94b88062cf2c1bffb1.jpg

 

snij de vorm voor je sheath uit het leder, naai het geheel, en dompel dan je sheath onder in warm water,

steek het mes gewikkeld in huishoudfolie in de sheath en nu kan je het natte leder vormen naar het mes, als het droog is zal het de vorm behouden,

 

PICT8330.JPG.0fed54717ca7d8a33b0e02d307d2c723.jpg

  • Leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Geert

Alleen een vraag . Voor het ontharden van de vijl geeft de bbq genoeg hitte ?

 

Ik heb een gemetste BBQ, daarmee lukt het prima, je moet wel de BBQ opnieuw volledig vullen, alsof je weer gaat BBQ'en voor heel de straat,

de vijl in het midden en rustig laten uitbranden, maar heb het bij dunnere vijlen ook al tegengekomen dat ze kromgetrokken waren op deze manier,

is altijd beetje experimenteren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep mooi gedaan . @JohnVonSchutz als je een oude vijl neemt let dan wel op dat je een goede vijl neemt

want de moderne vijlen(en die liggen ook wel op een rommelmarkt) die zijn gemaakt van luchthardend staal , wat inhoud

dat je zoiets eerst moet verhitten tot boven de hardingstemperatuur , maar daarna heel langzaam (duurt plm 24 uur !!) moet laten afkoelen

je moet ouderwets O1 of O2 staal hebben , en dat zijn vijlen als een Oberg of een Nicholson of Molen vijl

dat je daar op let .

En wil je een hoge temperatuur bereiken kun je ook van klei met stro (adobe) een eenvoudige ''bbq '' /oven maken

, dat laten drogen en daar je houtskool in doen mer de luchttoevoer (haarfohn ed) langs onder .

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Een wat verouderd topic, maar toen ik aan het zoeken was naar informatie om zelf een mes te maken kwam deze weer boven.

 

Erg mooi gedaan, een goed stukje vakmanschap. Ik vroeg me alleen af waarom je het mes tempert? Dit doen wel meer mensen maar ik begrijp niet wat hier het doel van is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wat verouderd topic, maar toen ik aan het zoeken was naar informatie om zelf een mes te maken kwam deze weer boven.

 

Erg mooi gedaan, een goed stukje vakmanschap. Ik vroeg me alleen af waarom je het mes tempert? Dit doen wel meer mensen maar ik begrijp niet wat hier het doel van is.

 

temperen is het mes terug beetje minder hard maken zodat je mes niet zou breken of er stukken zouden afbreken als je het bv zou laten vallen of je het gebruikt om te batonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...