Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 64

Onderwerp: Negatieve rente?

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Omdat de rentes in elk geval de komende jaren laag blijven en ik toch wel een intrest betaal voor mijn hypotheek wil ik die gaan aflossen. Op die manier wil ik mijn banktegoed reduceren ťn mijn openstaande schuld verminderen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Omdat de rentes in elk geval de komende jaren laag blijven en ik toch wel een intrest betaal voor mijn hypotheek wil ik die gaan aflossen. Op die manier wil ik mijn banktegoed reduceren ťn mijn openstaande schuld verminderen.
    In NL is het in principe niet aantrekkelijk om je huis af te betalen zolang je nog rente aftrek hebt. Ook eventuele vermogensbelasting gaat hierdoor omhoog. Daarnaast mogen de meeste mensen maximaal 10% per jaar aflossen zonder boete. Meer aflossen kost je dus toch geld aan de bank. Dat zou de regering moeten aanpakken. Toch lossen veel mensen momenteel hun hypotheek af omdat deze onder water staat. Ze hebben meer lening dan dat ze er ooit voor terug krijgen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Een andere reden waarmee hypotheken nu versneld afgelost worden is de extra hoge gift die ouders mogen doen aan hun kinderen.
    Fiscaal aantrekkelijk, ťn het scheelt de oudere ouder kosten als ze eigen bijdragen voor zorg moeten betalen. Een notaris hierbij betrekken is wel zo slim vanwege wat haken en ogen en rekensommen.
    Ik ken veel mensen die versneld aflossen, om zo hun vaste lasten te verlagen. Daar zijn nogal wat misverstanden over, bv dat het fiscaal aantrekkelijker zou zijn de lening te behouden. Dat wordt vooral door staat en banken gezegd. Reden om daar eens goed over te lezen voordat je dat van hťn aanneemt.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kans Bekijk Berichten
    Inflatie alleen is echter geen middel dat de economie in zijn eentje draaiende kan houden.
    We hebben dan ook een omloopsnelheid nodig, mensen moeten hun geld uitgeven en niet oppotten.
    Als geld teveel ontwaard, inflatie richting hyperinflatie, dan wil iedereen ineens van hun geld af.
    Om die reden is bv geld bijdrukken niet altijd de mogelijke oplossing om inflatie te creeren omdat dit het vertrouwen ondermijnd.

Dat is ook mijn mening, op het moment is het verschil tussen deflatie en hyperinflatie dat men nog vertrouwen heeft in het fiat geld.

Als door de toenemende deflatie, de economie nog verder afremt, kunnen meer en meer mensen in de problemen geraken om hun leningen terug te betalen. Daardoor kunnen financiŽle instellingen in de problemen komen en opvallen.
    Daardoor zijn dan weer andere mensen, die hun spaargeld bij diezelfde financiŽle instelling aanhouden, dat spaargeld kwijt.

Als dan op een gegeven moment bij iedereen het besef komt dat de garantie van de veiligheid van zijn of haar geld niets voorstelt, men het massaal van de bank haalt (bankrun) en al dat geld gaat simultaan achter alle mogelijke harde assets aan, dan zullen de prijzen dag om dag (of zelfs sneller) stijgen en krijg je hyperinflatie.

Maar hyperinflatie betekent ook dat de banken serieus verliezen gaan moeten nemen (hun schuldvorderingen worden waardeloos) en het is maar de vraag of ze dat (onmiddellijk) gaan toelaten ?

Het is op het moment dansen op een slappe koord, de omloopsnelheid (velocity of money) moet omhoog om de economie aan te wakkeren, maar niet te hard, want dan schieten we door naar hyperinflatie.
    Als de economie echter terug gaat aantrekken, gaan de grondstof en energieprijzen weer harder stijgen, gaat weer een negatief effect hebben op de economie enz.

Het is dus gewoon wachten op de volgende crisis om te zien wat het zal worden. Een alles vernietigende deflatoire depressie, of een hyperinflatie ?

In beide gevallen zal op een gegeven moment de politiek in combinatie met de centrale banken moeten ingrijpen om een ander financieŽl systeem met schuldherschikking te installeren.

Over de timing en wat dat andere systeem zal zijn (of wat we wensen dat het zal zijn, maar niet noodzakelijk zal zijn) valt nog te discussiŽren

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Ik zie deflatie komen. Al zal de ECB daar zeker tegen ageren.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    In NL is het in principe niet aantrekkelijk om je huis af te betalen zolang je nog rente aftrek hebt. Ook eventuele vermogensbelasting gaat hierdoor omhoog. Daarnaast mogen de meeste mensen maximaal 10% per jaar aflossen zonder boete. Meer aflossen kost je dus toch geld aan de bank. Dat zou de regering moeten aanpakken. Toch lossen veel mensen momenteel hun hypotheek af omdat deze onder water staat. Ze hebben meer lening dan dat ze er ooit voor terug krijgen.
    Wij hebben (voorlopig) nog geen vermogensbelasting, wel belasting op vastgoed, bovendien gaat het niet om een hypotheek op een eerste woning maar om bijkomende panden, daarnaast heb ik met de bank een deal dat ik geen dossierkosten betaal. De kost voor het vervroegd terugbetalen bedraagt 3 maand intrest. Wat veel voordeliger is dan een volledig jaar betalen. Deze voorwaarden onderhandel je individueel. Ze gaan graag rond tafel zitten met mij ťn ik heb nog wel een paar mogelijkheden om ze onder druk te zetten. Bij onderhandelingen ga ik tot op het bot. Dat doen zij ook als ze de kans zien.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Wij hebben (voorlopig) nog geen vermogensbelasting, wel belasting op vastgoed, bovendien gaat het niet om een hypotheek op een eerste woning maar om bijkomende panden, daarnaast heb ik met de bank een deal dat ik geen dossierkosten betaal. De kost voor het vervroegd terugbetalen bedraagt 3 maand intrest. Wat veel voordeliger is dan een volledig jaar betalen. Deze voorwaarden onderhandel je individueel. Ze gaan graag rond tafel zitten met mij ťn ik heb nog wel een paar mogelijkheden om ze onder druk te zetten. Bij onderhandelingen ga ik tot op het bot. Dat doen zij ook als ze de kans zien.
    In NL krijg je 40-50% van je betaalde rente terug via de belastingaangifte. Het is dus alleen aantrekkelijk om af te betalen wanneer je een hoge rente op je hypotheek betaald. Dan verminder je direct je maandlasten. Ik heb echter een variabele rente op basis van de OUDE euribor. Ik betaal euribor + 0,6% opslag. Dat komt neer op nog geen 1% rente en hiervan krijg ik 40-50% terug. Je begrijpt dat het voor mij niet aantrekkelijk is om momenteel af te lossen. Deze hypotheken worden niet meer verstrekt en de bank moet leveren wat is afgesproken. Dus zolang de rente nog heel laag blijft en ik heb de aftrekbaarheid nog, dan los ik niet af.

Wanneer ik een "normale" hypotheek zou hebben en 3-5% rente moet betalen, dan zou ik zoveel mogelijk af proberen te lossen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    In NL krijg je 40-50% van je betaalde rente terug via de belastingaangifte. Het is dus alleen aantrekkelijk om af te betalen wanneer je een hoge rente op je hypotheek betaald. Dan verminder je direct je maandlasten. Ik heb echter een variabele rente op basis van de OUDE euribor. Ik betaal euribor + 0,6% opslag. Dat komt neer op nog geen 1% rente en hiervan krijg ik 40-50% terug. Je begrijpt dat het voor mij niet aantrekkelijk is om momenteel af te lossen. Deze hypotheken worden niet meer verstrekt en de bank moet leveren wat is afgesproken. Dus zolang de rente nog heel laag blijft en ik heb de aftrekbaarheid nog, dan los ik niet af.

Wanneer ik een "normale" hypotheek zou hebben en 3-5% rente moet betalen, dan zou ik zoveel mogelijk af proberen te lossen.
    Als dat inderdaad de situatie is in Nederland, dan betekent dat dat er gewoon veel te veel goedkoop geld in de markt zit. Dat geld zoekt (zocht) zijn weg naar de vastgoedmarkt met de gekende gevolgen. Zodra de eerste barsten in de economie zichtbaar worden, de werkloosheid stijgt moeten mensen verkopen tegen om het even welke prijs. De daling van de vastgoedprijzen in Nederland is dus logisch. Al ondersteunt het (veel te) goedkope geld de vastgoedmarkt. Zodra de inflatie en de rente aantrekken mag je een echte crash gaan verwachten die een stuk hoger ligt dan wat er nu te zien is.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Als dat inderdaad de situatie is in Nederland, dan betekent dat dat er gewoon veel te veel goedkoop geld in de markt zit. Dat geld zoekt (zocht) zijn weg naar de vastgoedmarkt met de gekende gevolgen. Zodra de eerste barsten in de economie zichtbaar worden, de werkloosheid stijgt moeten mensen verkopen tegen om het even welke prijs. De daling van de vastgoedprijzen in Nederland is dus logisch. Al ondersteunt het (veel te) goedkope geld de vastgoedmarkt. Zodra de inflatie en de rente aantrekken mag je een echte crash gaan verwachten die een stuk hoger ligt dan wat er nu te zien is.
    Inflatie zal de eerste jaren uitblijven en daarmee ook een rentestijging.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    In NL zit de hypotheekrente aftrek sterk verweven in de huizen\grond prijzen en de inkomstenbelasting. Wanneer ze de aftrek verder zouden beperken of afschaffen, dan zullen we ook veel minder inkomstenbelasting gaan betalen, dus netto meer loon overhouden. Een echte crash krijg je alleen wanneer er teveel aanbod op de markt is van huizen, maar er is juist een tekort dus zullen de prijzen op en rond dit niveau blijven, verwacht ik.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Open brief aan het Parlement mbt Rente & Bankieren
    Door Tom in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 26-04-14, 10:56
  2. Kun jij je hypotheek rente nog betalen ?
    Door Kans in forum Macro algemeen
    Reacties: 18
    Laatste Bericht: 12-10-13, 12:13
  3. Negatieve rente
    Door jobs in forum Europa
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 18-07-13, 20:34
  4. Rente op Spaanse 10 jaarsobligaties weer boven de 7%
    Door TyrionLannister in forum Europa
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 20-07-12, 12:11
  5. Spaanse rente stijgt fors na bailout