Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 38
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enki Bekijk Berichten
    Jep, ik voorzie dan ook een goede tijd voor de fokkers van paarden, zowel voor vervoer als echte werkpaarden, als de olieschaarste eenmaal echt goed doorbreekt.
    Yep, dat zie je op Cuba ook. Paardentaxi's, paarden op het land. Paardentrammetjes. Paardenvervoer. Werkpaarden.
    Wat dat betreft kan men veel opsteken van Cuba, hoe ze zich gered hebben en nog redden.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Inderaad ook iets wat wel interessant is om eens te bouwen!

Toch maar eens wat meer onderzoek naar doen en als d'r wat geld is eens even met de smid even verderop babbellen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Paardekracht en houtvergassers zijn mooie dromen.
    De huidige welvaart in combi met de bevolkingsomvang is dan toch echt niet houdbaar !
    ( en niet maar een klein beetje niet houdbaar )

K a n s
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Naja, hier in Zweden hebben heel veel mensen nog paarden, ik weet hier binnen een paar km al minstens 6 paarden te vinden, zo even snel uit m'n hoofd. Geiten, schapen en kippen zijn hier ook nog heel gewoon.

De houtvergasser is uiteraard niet zo gewoon, maar 't zou me niet verbazen als er nog een paar rondzwerven van WW2, er waren er hier toen genoeg die met auto's op houtgas rondreden.

Daarbij hebben we dus nog gewoon een ouderwetse smid in 't dorp, dus als ik een goed en betaalbaar ontwerp heb voor een houtvergasser dan wil ik toch eens met 'm gaan praten!

Dat het een flinke stap terug is in onze welvaart ben ik 't mee eens, maar ik denk dat die stap onvermijdelijk is. We leven massaal boven onze stand en slopen de natuur daardoor. Laat de zonne-energie technologie maar eens een hele stevige boost krijgen, daarmee kunnen we al een heel stuk van onze olieverslaving afdekken. Lang niet alles, maar als de vraag naar olie afneemt dalen de prijzen ook weer een beetje...

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Jaha, zonnepanelen...de Chinezen zagen dat aankomen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ons volledige elektraverbruik wordt nu al gedekt door eigen PV panelen. Natuurlijk hebben we in de winter wat te weinig en in de zomer meer over maar er zijn ook nog mogelijkheden om te besparen. Waarom zou je als het vriest een vrieskast laten draaien op elektriciteit ? Met een beetje moeite los je dat op. Eventueel door gewoon water buiten te laten bevriezen en te gebruiken om de vriezer koel te houden.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Ook leuk/interessant om te onderzoeken hoe men dat voor de koelkast deed.
    In Sonsbeekpark Arnhem heb je de vrieskelder, ijshuis, ondergronds en nog te bezoeken ook geloof ik...daar werd ijs bewaard wat uitgehakt werd uit de vijvers. Grote brokken ijs.
    Die brokken hielden elkaar koel daar onder de grond en konden dus lange tijd bewaard worden. En zo kon men zomers ijs kopen voor de koele kast.

Ik ben zelf mijn vriezer aan het leegeten om eens goed te testen wat het voor mij betekent zonder koelkast en vriezer te leven.
    Ik zal wat vaker vers eten moeten halen of iets snel op moeten maken denk ik. Vlees, als ik dat al eet, meteen bereiden en restjes meteen wecken.Voor bewaardingen de koelste plek in huis opzoeken of in de tuin ondergronds een opslag maken, heb ik ook al ergens gezien.
    Ik ben benieuwd, lijkt me weer eens een leuke test.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Ons volledige elektraverbruik wordt nu al gedekt door eigen PV panelen. Natuurlijk hebben we in de winter wat te weinig en in de zomer meer over maar er zijn ook nog mogelijkheden om te besparen. Waarom zou je als het vriest een vrieskast laten draaien op elektriciteit ? Met een beetje moeite los je dat op. Eventueel door gewoon water buiten te laten bevriezen en te gebruiken om de vriezer koel te houden.
    Mja, net zoals hoe ik hier 's winters m'n diepvriezer schoonmaak; de inhoud leg ik gewoon buiten in de tuin, met -20 is dat geen enkel probleem.
    Zo zou ik natuurlijk ook gewoon een grote ongeisoleerde kast kunnen maken buiten, die ik 's winters als diepvriezer kan gebruiken. Is nog niet eens zo'n gek idee eigenlijk...

Ik heb zelf al een tijdje 3 ampere meters op m'n binnenkomende stroom aansluiting aangesloten, hierdoor kan ik op de 3 fases precies zien wat ik gebruik. Werkt erg motiverend om te gaan zoeken wat nou continue die halve ampere staat te vreten en om zo uiteindelijk m'n continue verbruik met ruim 3 ampere te verminderen. Van 8000 kWh per jaar naar 5000 gegaan en volgens mij daalt 't nog steeds. Bewust worden van onnodig verbruik is stiekem nog leuk ook en daarnaast bespaart 't gewoon geld!

Om m'n eigen gebruik hier met zonnepanelen af te kunnen dekken wordt zo dus ook steeds realistischer.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Mooi [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] is dat met of zonder koppeling met het elektriciteitsnetwerk?
    Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuudje Bekijk Berichten
    Yep, dat zie je op Cuba ook. Paardentaxi's, paarden op het land. Paardentrammetjes. Paardenvervoer. Werkpaarden.
    Wat dat betreft kan men veel opsteken van Cuba, hoe ze zich gered hebben en nog redden.
    Wat dat aangaat hebben we al die kennis en vaardigheden hier ook gehad maar die zijn door de jaren heen verloren gegaan. Echte vakmensen die handwerk doen, hebben we hier bijna niet meer. Hooguit een klein groepje wat zijn vaardigheden laat zien op braderieen en markten.

Overigens is de enige reden dat er nog geen echte alternatieven zijn voor olie, de macht van de oliemaatschappijen. Die houden alles tegen wat ook maar even een bedreiging kan vormen voor hun olie. De kennis is er al jaren, maar er wordt geen gebruik van gemaakt.

Maar als de olie zo duur wordt, dan is elektriciteit en brandstoffen echt niet het grootste probleem. Zoek maar eens naar welke producten er tegenwoordig gemaakt worden van die olie ;-)

Vergelijkbare onderwerpen

1. Hoeveel olie is er nog?
    Door phtvs in forum Macro algemeen
    Reacties: 20
    Laatste Bericht: 10-12-13, 22:23
  2. Broodrecepten (met boter / olie)
    Door Cardhu in forum Recepten
    Reacties: 38
    Laatste Bericht: 24-11-13, 06:31
  3. De Grote Graai naar Olie (en NWO?)
    Door Keyser Suze in forum Macro algemeen
    Reacties: 22