Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 38
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Sluipverbruikers tackelen IS ook leuk.
    Zo staat hier de bel meestal uit, die verbruikte continu wat stroom. Een mechanische bel of trekbel doet het net zo goed.
    Zet geen zoden aan de dijk, maar juist al die kleine beetjes bij elkaar weer wel. Het ventilatie/afzuigsysteem in huis hier wordt deze maand vervangen door een die minder energie verbruikt ťn stiller is. Scheelt ook weer want die staat ook continu aan tenzij je via de meterkast de stroom eraf haalt.
    Op alle stopcontacten zit een tussenstekker waarmee ik alles uit kan zetten. Mijn doel is onder de 1000kWh per jaar te komen. Gaat lukken, het gaat al jaren gestaag naar beneden door steeds oplettender te worden.
    So Long, and Thanks for All the Fish

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wiskers Bekijk Berichten
    Mooi [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] is dat met of zonder koppeling met het elektriciteitsnetwerk?
    Momenteel is dat een systeem met koppeling. Dat betekent ook dat mijn productie wegvalt als er geen netkoppeling meer is, uit veiligheidsoogpunt is dat zo geregeld. Technisch is het mogelijk om dat te wijzigen. Daar zijn een paar manieren voor. Momenteel beschik ik over 18 panelen van 240 Wpiek per stuk. Binnenkort bouw ik mijn cv ketel om zodat het warm water met elektriciteit geproduceerd wordt. Daarna maak ik werk van een (zelfbouw) zonneboiler. Dit zou me ook in de winter warm water van minimaal 50į moeten garanderen. Binnenkort werk ik verder aan dit project.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Heel interessant... altijd benieuwd naar foto's e.d. (nieuwsgierig type) maar ook om er van te leren.. [MENTION=2429]lewieke[/MENTION]
    Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enki Bekijk Berichten
    Mja, net zoals hoe ik hier 's winters m'n diepvriezer schoonmaak; de inhoud leg ik gewoon buiten in de tuin, met -20 is dat geen enkel probleem.
    Zo zou ik natuurlijk ook gewoon een grote ongeisoleerde kast kunnen maken buiten, die ik 's winters als diepvriezer kan gebruiken. Is nog niet eens zo'n gek idee eigenlijk...

Ik heb zelf al een tijdje 3 ampere meters op m'n binnenkomende stroom aansluiting aangesloten, hierdoor kan ik op de 3 fases precies zien wat ik gebruik. Werkt erg motiverend om te gaan zoeken wat nou continue die halve ampere staat te vreten en om zo uiteindelijk m'n continue verbruik met ruim 3 ampere te verminderen. Van 8000 kWh per jaar naar 5000 gegaan en volgens mij daalt 't nog steeds. Bewust worden van onnodig verbruik is stiekem nog leuk ook en daarnaast bespaart 't gewoon geld!

Om m'n eigen gebruik hier met zonnepanelen af te kunnen dekken wordt zo dus ook steeds realistischer.
    Dan heb je nog een hele weg te gaan. Wij zijn met een gezin van 4, voorzien van alle modern comfort (wasmachine, droogtrommel, koelkast, microgolf, broodmachine, snijmachines, elektrisch gereedschap, oven, ....) er in geslaagd ons verbruik te laten dalen tot pakweg 3000 kwh per jaar. Om ons te veel geproduceerde stroom op te krijgen moest ik dit jaar gebruik maken van olieradiatoren (waardoor ik gas bespaar) om de 1500 kwh die we te veel produceren op te krijgen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phtvs Bekijk Berichten
    Maar als de olie zo duur wordt, dan is elektriciteit en brandstoffen echt niet het grootste probleem. Zoek maar eens naar welke producten er tegenwoordig gemaakt worden van die olie ;-)
    Jah, ik weet het.
    Vandaar mijn voorkeur voor natuurlijke materialen en mechanische apparaten. Houten tafel, rieten stoel, handklopper, draaizeef, draai-koffiemolen, mattenklopper en veger ipv stofzuiger en ouderwetse grijsgewolkte pannen en pannenlappen om me niet te verbranden aan de handvatten...wollen of katoenen maillot ipv panty's, wol of katoenen trui ipv fleece.
    Ik heb nog net geen houten tandenborstel, omdat ik die belachelijk duur vind. Wel kan ik zelf afwasborstels maken zoals oma dat vroeger deed van restjes stof. Niet geleerd van mijn oma maar in een museum.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Mja, ik kook electrisch (geen gas hier in Zweden), de CV pompen draaien 4-5 maanden per jaar en wat stuur electronica voor de CV/warmwater voorziening draait ook 't hele jaar door, dus onder de 2-3000 kWh uitkomen gaat hier gewoon niet lukken.

Ventilatie is wat dat betreft in de Zweedse huizen een stuk handiger geregeld; er zit in elke kamer gewoon een roostertje met boven op de wind-zolder een pijp naar de schoorsteen. Geen ventilators oid, gewoon volledig energie-vrij en 't werkt echt goed. Alleen in de keuken heb ik dan natuurlijk de afzuigkap.

Een deel van de kleine continue verbruikers ben ik aan 't vervangen door systeempjes die veel minder energie gebruiken.

Dat van die deurbel is ook wel een goeie! Ook maar eens kijken voor een mooie deurklopper. Misschien zoiets

Naam:     balls-door-knocker.jpg
Bekeken:  148
Groote:   16,8 KB

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Of je met een deurbel veel gaat besparen wil ik betwijfelen. Er bestaan er zelfs op batterijen, dus zo'n vaart loopt het niet. Tenzij je graag iemand bij de ballen neemt. Als je wil horen welke maatregelen wij namen, kan je die lezen in een draadje dat ik al eens maakte. http://preppers.nl/forum/threads/680...fhankelijkheid [MENTION=812]Enki[/MENTION]

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Of je met een deurbel veel gaat besparen wil ik betwijfelen. Er bestaan er zelfs op batterijen, dus zo'n vaart loopt het niet. Tenzij je graag iemand bij de ballen neemt. Als je wil horen welke maatregelen wij namen, kan je die lezen in een draadje dat ik al eens maakte. http://preppers.nl/forum/threads/680...fhankelijkheid [MENTION=812]Enki[/MENTION]
    Die deurklopper is ook vooral omdat 't grappig is en dat 'ie gewoon niets aan stroom gebruikt is een mooie plus. Voor die 2 keer per jaar dat er aangebeld wordt hoef ik zo nodig geen bel te hebben.

Dat andere draadje ga ik zeker nog eens doorlezen, altijd interessant.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Ik had meer van de uitzending gehoopt, maar vooruit, waarschuwing over haperingen in de bevoorradingsketen, voedselproductie en mogelijke rantsoenering. Misschien toch weer een paar mensen bewust geworden van teenenander

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Lastig he, wanneer je veel feiten kent en je wilt meer mensen op de hoogte brengen, is het de kunst om het begrijpelijk te brengen en te bevatten...hoewel je misschien de neiging hebt heeeeel hard te roepen dat "het einde eraan komt" werkt dat juist afstotend.
    Dus dan maar een beeetje simpel de boodschap doorgeven en hopen dat men op zoek gaat naar meer informatie is dan de kunst. Op zich is dit al geen nieuw nieuws. Maar goed, dat weten wij. Nu de rest nog.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Hoeveel olie is er nog?
    Door phtvs in forum Macro algemeen
    Reacties: 20
    Laatste Bericht: 10-12-13, 21:23
  2. Broodrecepten (met boter / olie)
    Door Cardhu in forum Recepten
    Reacties: 38
    Laatste Bericht: 24-11-13, 05:31
  3. De Grote Graai naar Olie (en NWO?)
    Door Keyser Suze in forum Macro algemeen