Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013

Question DNB: Uitzonderlijk veel spaargeld opgenomen

Nederlanders hebben het afgelopen jaar 'uitzonderlijk veel' spaargeld opgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 4 miljard euro, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) vandaag.
    Het opgenomen geld werd voor een belangrijk deel gebruikt voor het extra aflossen van de hypotheek.
    http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie...pgenomen.dhtml

Heeft dit te maken met het feit dat mensen minder inkomsten hadden en dus hun spaargeld moeten aanspreken of zijn mensen zo verstandig om hun spaargeld van de bank te halen voor een mogelijke shtf?

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    May 2012
    ik kies voor optie 1: het feit dat mensen minder inkomsten hadden en dus hun spaargeld moeten aanspreken.

Waarom? Mensen zijn nog erger dan schapen.
    Voor je een ander kan helpen, moet je eerst jezelf helpen.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Optie 1 en daarnaast de groep die hun spaargeld gebruikt hebben om een deel van de hypotheek af te lossen om zo lagere maandlasten te hebben.
    Prepper informatie nodig? PDF bestanden over elk denkbaar onderwerp beschikbaar, PM voor meer info.

Administrator
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik vrees ook het eerste, om de reden die #prepper053 geeft ...
    Prepping is a statement of independence

In Omnia Paratus ~ Preppers.nl admin

http://preppers.nl/forum/threads/12-Forum-regels

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Afgelopen jaar heeft de Belastingdienst ook de levensloopregeling afgekapt; een groot deel van deze tegoeden is gebruikt voor aflossing van hypotheken. Volgens mij zijn er rond de 300.000 mensen die gebruik maakten van de spaarregeling. Met een gemiddeld tegoed van €5.000 heb je het al over 1.5 miljard. Een lage rente, het fiscale fictieve rendement van 4% en de onzekerheid tav banken zijn niet heel erg stimulerend om het geld te laten staan.

Alhoewel ik geen overzicht kan vinden wat er met het opgenomen spaargeld is gebeurd, vermoed ik net als het AD dat het vooral gebruikt is voor aflossingen en in mindere mate voor noodzakelijke bestedingen.
    Hora est.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phtvs Bekijk Berichten
    Heeft dit te maken met het feit dat mensen minder inkomsten hadden en dus hun spaargeld moeten aanspreken of zijn mensen zo verstandig om hun spaargeld van de bank te halen voor een mogelijke shtf?
    Zoals het artikel zegt:
    Het opgenomen geld werd voor een belangrijk deel gebruikt voor het extra aflossen van de hypotheek. Dat levert woningbezitters meer op dan de huidige spaarrente.

Verder waren en zijn op dit moment meer mogelijkheden grote bedragen af te lossen van hypotheek. Veel mensen maken daar gebruik van. Ook schenkingen van ouders aan kind mogen hoger zijn mits die opgaan aan hypotheek. Voor ouderen kan dat voordelig zijn omdat zij daardoor lagere zorgkostenbijdrage moeten betalen. Al met al, maken veel mensen er nu dus "winst" op of minder verlies als je het zo wilt noemen om geld te verplaatsen naar het aflossen van de hypotheken.
    Ook is er een hele grote groep Nederlanders bewust bezig hun hypotheken te verlagen. Velen bloggen wat af over dit onderwerp. Dit aflossen doen ze niet omdat ze nu onder water staan maar om hun woonkosten maandelijks omlaag te krijgen. Maandelijks lagere lasten en/of eerder je hypotheek af kunnen lossen geeft hen meer ruimte om bv eerder te stoppen met werken of om baanverlies in de toekomst beter op te vangen.
    So Long, and Thanks for All the Fish

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door f150 Bekijk Berichten
    Afgelopen jaar heeft de Belastingdienst ook de levensloopregeling afgekapt; een groot deel van deze tegoeden is gebruikt voor aflossing van hypotheken.
    En de stamrecht regeling (gouden handdruk, vervroegd uittreden) is veranderd. Ook die is veel uitbetaald om de hypotheek te betalen.

Peerke
    Guest
    Ik huur een appartementje en voor mij is optie 2 van toepasssing.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuudje Bekijk Berichten
    Zoals het artikel zegt:
    Het opgenomen geld werd voor een belangrijk deel gebruikt voor het extra aflossen van de hypotheek. Dat levert woningbezitters meer op dan de huidige spaarrente.

Verder waren en zijn op dit moment meer mogelijkheden grote bedragen af te lossen van hypotheek. Veel mensen maken daar gebruik van. Ook schenkingen van ouders aan kind mogen hoger zijn mits die opgaan aan hypotheek. Voor ouderen kan dat voordelig zijn omdat zij daardoor lagere zorgkostenbijdrage moeten betalen. Al met al, maken veel mensen er nu dus "winst" op of minder verlies als je het zo wilt noemen om geld te verplaatsen naar het aflossen van de hypotheken.
    Ook is er een hele grote groep Nederlanders bewust bezig hun hypotheken te verlagen. Velen bloggen wat af over dit onderwerp. Dit aflossen doen ze niet omdat ze nu onder water staan maar om hun woonkosten maandelijks omlaag te krijgen. Maandelijks lagere lasten en/of eerder je hypotheek af kunnen lossen geeft hen meer ruimte om bv eerder te stoppen met werken of om baanverlies in de toekomst beter op te vangen.
    Is ook verstandig om je maandlasten omlaag te brengen, maar wat voor effect heeft dit dan weer op de hypotheekverstrekkers?
    Die krijgen dus ineens heel veel geld binnen maar vervolgens iedere maand erna veel minder........

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phtvs Bekijk Berichten
    Is ook verstandig om je maandlasten omlaag te brengen, maar wat voor effect heeft dit dan weer op de hypotheekverstrekkers?
    Die krijgen dus ineens heel veel geld binnen maar vervolgens iedere maand erna veel minder........
    Klopt, dus zullen ze blijven zeggen dat het niet slim is. Of zelfs tegenwerken of verkeerde informatie geven...komt allemaal voor. Het kost henzelf (de banken) of de tussenpersonen geld, rara wie er dan wel aan verdient om eerder af te lossen.
    Als je wilt aflossen moet je je informatie elders halen, en goed doorrekenen.
    Het boek "Hypotheekvrij" is daarbij een aanrader.

(En voor de goede orde, ik ben geen bank en heb geen hypotheek, ik win er niets aan maar wil graag dat mensen minder schaapachtig geloven wat oa banken zeggen. Als iemand zijn persoonlijke situatie doorgerekend heeft en daar uit komt dat het niets oplevert, kan ik dat prima accepteren.)

Vergelijkbare onderwerpen

1. IMF pleit voor eenmalige 10% heffing op spaargeld
    Door Floesh in forum Macro algemeen
    Reacties: 78
    Laatste Bericht: 25-10-13, 19:27
  2. Waarom je spaargeld van de bank halen?
    Door Tom in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 22-04-13, 21:39
  3. Spaargeld en toekomst
    Door Generalist in forum Binnenland
    Reacties: 19
    Laatste Bericht: 03-01-13, 11:47
  4. Wat te doen met hypotheek/spaargeld/goud
    Door martin in forum Macro algemeen
    Reacties: 65
    Laatste Bericht: 20-07-12, 08:50
  5. Hoe veilig is mijn spaargeld?