Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sawvivor FAIL!!!


BTF

Aanbevolen berichten

Net iets meegemaakt: Ik moest ergens een stuk hout wegzagen. Ik had geen zin om mijn gereedschapskist te halen, dus wou ik dit met mijn sawvivor doen. Voor degene die dit niet kennen, dit is een opvouwbare handzaag.

 

Trail%20Blazer%20Sawvivor%20Folding%20Saw.jpg

 

Ik ben hier altijd heel tevreden over geweest. Ik gebruik de bahco laplander vaker omdat deze sneller in gebruik is en voor licht zaagwerk ook prima werkt, maar de sawvivor zaagt grotere stukken erg goed.

 

Hoe dan ook, je spant het zaagblad door aan dat rode ding te draaien. Ik heb altijd gedacht dat dit een vleugelmoer was, met een rode plastic laag er omheen voor comfort. Na flink aan die moer gedraaid te hebben stond ik echter met het ding in mijn hand. Het is helemaal geen vleugelmoer!!! Het is een stukje plastic! De vorm onder is inbus, welke aansluit op de inbusbout (de spanner). Dit plastic is blijkbaar doorgedraaid verlamd.

 

ix4kgi.jpg

.

.

.

.

Nu kan ik er dus niets meer mee. Ik blijf deze zaag wel gebruiken en stop wel een inbus-sleuteltje in het hoesje. Als zoiets echter gebeurd in the wilderness ben je mooi de klos.

 

 

 

Wat ik vandaag geleerd heb is dus dat het belangrijk is om te weten hoe je materiaal opgebouwd is. Eigenlijk spreekt dit voor zich, maar ik was er automatisch vanuit gegaan dat er een metalen vleugelmoertje op zat. Als ik geweten had dit plastic was, had ik er al lang een inbussleutel bijgelegd.

 

Overigens vind ik het sowieso bedenkelijk dat er gekozen is voor een plastic sleutel. :rolleyes:

 

Ik dacht, ik post dit hier even als een waarschuwing. Er zijn hier vast meer mensen die een sawvivor hebben. Misschien wisten zij ook niet hoe fragiel deze constructie is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
heel simpel op de lossen er bestaan ook vleugelbouten :o

 

Het gaat er niet om dat het niet op te lossen is, maar dat ik niet wist hoe slecht deze constructie is.

 

Als je midden in de bossen van Alaska staat, om even een overdreven voorbeeld te geven, wordt het lastig om een vleugelbout te vinden. :)

 

Maar een vleugelbout is misschien wel een beter alternatief dan een inbussleutel. Zal volgende week eens in de bouwmarkt kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder alle respect, het ding ziet eruit als iets wat je op de kermis wint. Ik zou 'm gelijk de afvalton in donderen.

 

Hier een review die ik net vond:

 

Flimsy design

 

I bought this saw online and was disappointed in it's design as a long term survival tool. The thin aluminum, pop rivets, and hinged design all add in unnecessary moving parts and failure points. I recently came upon a Sven Saw and purchased that as it is clearly simpler and sturdier than this saw. And it was a few bucks cheaper. I'm slightly modifying the Sven saw to make changing the Blades a little easier in the woods but other than that it's a tried and true design.

 

Pros: Lightweight

Cons: Flimsy, Unreliable, Complicated

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap het wel btf, ik wilde je alleen maar helpen dude.

ik had geen kritiek ofzo , ik koos mijn smilie zorgvuldig uit.:)

 

ik zou het uberhaupt niet kopen alles wat opklapbaar/opvouwbaar is is vrijwel altijd zwak.

ik koop liever een beugelzaag van skandia ofzo, ik gebruik die al jaren en altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken naar de video en er klopt iets niet. Kijk naar je eigen zaag en vervolgens naar deze screenshot. De zaag zit er heel anders onder gemonteerd en is ook veel langer. Die in de video geeft een steviger indruk.

 

Ik zie het punt niet. Betreft dezelfde zaag. De Sawvivor van trailblazer. In de OP is de eerste foto overigens gewoon een producfoto. De tweede foto heb ik zelf gemaakt om het plastic sleuteltje te laten zien. (zaag blad had ik voor de foto even met de hand teruggeklikt, zit inderdaad niet goed, maar ik had geen inbus bij de hand:))

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het uberhaupt niet kopen alles wat opklapbaar/opvouwbaar is is vrijwel altijd zwak.

ik koop liever een beugelzaag van skandia ofzo, ik gebruik die al jaren en altijd goed.

 

Die overweging heb ik ook gemaakt. Maar een beugelzaag is echt veel minder compact en een stuk zwaarder. Dit ding weegt nog geen 300 gram

 

En qua stevigheid van de zaag zelf heb ik niets te klagen gehad. Je zou het eens een keer moeten proberen, ik denk dat je positief verrast zult zijn.

 

Niet voor niets is dit ding behoorlijk populair in outdoors-land. Hij past namelijk gewoon in een dagpak. Dat hoef je met een beugelzaag niet te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip voor andere eigenaren, plastic shit vervangen en zagen met dat ding.

Als het verder goed materiaal is dan heb je gewoon een zwak punt gevonden, fixen en verder.

Is de rest ook onbetrouwbaar? Op zoek naar iets beters, en laat het ons weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip voor andere eigenaren, plastic shit vervangen en zagen met dat ding.

Als het verder goed materiaal is dan heb je gewoon een zwak punt gevonden, fixen en verder.

Is de rest ook onbetrouwbaar? Op zoek naar iets beters, en laat het ons weten!

 

Is helemaal waar. Alleen door ervaring word je wijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die overweging heb ik ook gemaakt. Maar een beugelzaag is echt veel minder compact en een stuk zwaarder. Dit ding weegt nog geen 300 gram

 

En qua stevigheid van de zaag zelf heb ik niets te klagen gehad. Je zou het eens een keer moeten proberen, ik denk dat je positief verrast zult zijn.

 

Niet voor niets is dit ding behoorlijk populair in outdoors-land. Hij past namelijk gewoon in een dagpak. Dat hoef je met een beugelzaag niet te proberen.

 

als je dit serieus meent, dan ga ik zeker eens uitkijken naar zo,n ding.

ik heb nu zo,n foldout zaag, maarja ook dat is iets wat vouwt.

die onderdelen vervangen zal geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je dit serieus meent, dan ga ik zeker eens uitkijken naar zo,n ding.

ik heb nu zo,n foldout zaag, maarja ook dat is iets wat vouwt.

die onderdelen vervangen zal geen probleem zijn.

 

Als je veel of grote stukken moet zagen is het ideaal. Ik heb heel lang alleen een bahco laplander gehad. Die vind ik nog steeds geweldig, maar heeft zijn beperking. Dikke takken kan je er mee zagen, maar echt een boom omzagen wordt lastig.

 

Toen heb ik diverse van die draadzagen geprobeerd. Allemaal troep. Uiteindelijk bij de sawvivor uitgekomen.

 

Op internet zijn genoeg reviews en filmpjes te vinden.

 

Zie onderstaand. Vanaf minuut 5:35. Dat is een behoorlijk dikke stam. Dat gaat lastiger met een fold out zaag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren de Unbelievable Saw. Werkt zeer goed en is niet stuk te krijgen. Ook aanscherpen gaat goed (met een vijltje).

Ik doe er nog geen 2min om een stam van ruim 10Cm door te zagen. Bomen is ook geen probleem, alleen het wordt dan wel een kunst om te zorgen dat je zaag niet vast komt te zitten. Of eerst even een paar keer inzagen, als met een beugelzaag.

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/messen-tools-bijlen/bijlen/unbelievable-saw--survivalzaag-.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BTF

 

Wat kost die zaag eigenlijk? En waar heb je 'm vandaan?

 

Ik heb hem bij globetrotter in Duitsland gekocht. Kostte me destijds 49,95 euro als ik het me goed herinner. Online is het vast goedkoper te vinden, maar ik was toen toch in die winkel, dus het bespaarde me toen in ieder geval de verzendkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren de Unbelievable Saw. Werkt zeer goed en is niet stuk te krijgen. Ook aanscherpen gaat goed (met een vijltje).

Ik doe er nog geen 2min om een stam van ruim 10Cm door te zagen. Bomen is ook geen probleem, alleen het wordt dan wel een kunst om te zorgen dat je zaag niet vast komt te zitten. Of eerst even een paar keer inzagen, als met een beugelzaag.

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/messen-tools-bijlen/bijlen/unbelievable-saw--survivalzaag-.html

 

He, die ik heb ook geprobeerd maar die is gebroken bij mij! Nu had ik hem wel via ebay gekocht, wellicht was het een fake. (geen idee of ze dat soort producten tegenwoordig ook al namaken in China)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 5 maanden later...
Meestal neem ik naar Zweden alleen het zaagblad mee, netjes in het karton.

Zaag"beugel" is met gemak en een klein beetje geduld en touw prima zelf te maken.

422390_261282833941809_100001802848772_604656_1201996466_n.jpg.51743dbde7a88f00a52dc4ae8486745e.jpg

 

Dat ziet er goed uit! Heb je dat zelf gemaakt? Ik denk wel dat het de nodige ervaring/oefening vergt om dit zo fatsoenlijk te krijgen. Opzich is de sawvivor natuurlijk heel compact en ultra-licht. Maar die beugel op die foto is wel makkelijker te repareren/vernieuwen met materiaal was in de natuur te vinden is.

 

Zaagt deze beugel net zo goed als de originele beugel? Het ziet er erg gaaf uit in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er goed uit! Heb je dat zelf gemaakt? Ik denk wel dat het de nodige ervaring/oefening vergt om dit zo fatsoenlijk te krijgen. Opzich is de sawvivor natuurlijk heel compact en ultra-licht. Maar die beugel op die foto is wel makkelijker te repareren/vernieuwen met materiaal was in de natuur te vinden is.

 

Zaagt deze beugel net zo goed als de originele beugel? Het ziet er erg gaaf uit in ieder geval.

 

Zolang het hout niet breekt, en het touw genoeg gespannen is zodat het zaagblad niet gaat wieberen dan werkt die constructie perfect. Denk ik. Bedankt voor de foto @Riesie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dat ziet er goed uit! Heb je dat zelf gemaakt? Ik denk wel dat het de nodige ervaring/oefening vergt om dit zo fatsoenlijk te krijgen. Opzich is de sawvivor natuurlijk heel compact en ultra-licht. Maar die beugel op die foto is wel makkelijker te repareren/vernieuwen met materiaal was in de natuur te vinden is.

 

Zaagt deze beugel net zo goed als de originele beugel? Het ziet er erg gaaf uit in ieder geval.

 

Kwestie van doen, echt, oefening baart kunst, doen doen en nog eens doen.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het hout niet breekt, en het touw genoeg gespannen is zodat het zaagblad niet gaat wieberen dan werkt die constructie perfect. Denk ik. Bedankt voor de foto @Riesie

 

401490_261182197285206_100001802848772_604307_905767793_n.jpg.847215eb119f468c543f1e0192353871.jpg

En voila bezigheids therapie, en ja touw goed onder spanning doet de truc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...