Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ooit raakt het op!


xxmarijnw

Aanbevolen berichten

Je hebt voor 2 jaar lang voedsel geprept. En je hebt 100 rollen toiletpapier en 1000 gallons water. Je hebt ook meer als genoeg messen en gereedschap.

De SHTF gebreurt. Je zit al jaren te "Kamperen" maar eens raakt je voedsel, water op. Je hebt je toilet papier gebruikt en je gereedschap is kapot!

 

Wat doe je dan? Zijn er nog mogelijkheden om aan voedsel te komen? Dingen uit de natuur halen? Stelen?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Tips?

 

Ps. De SHTF situatie is een langdurige stoomuitval.

 

- xxmarijnw

 

*Als dit al op het forum is geweest zeg het dan alstublieft even*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Je hebt voor 2 jaar lang voedsel geprept. En je hebt 100 rollen toiletpapier en 1000 gallons water. Je hebt ook meer als genoeg messen en gereedschap.

De SHTF gebreurt. Je zit al jaren te "Kamperen" maar eens raakt je voedsel, water op. Je hebt je toilet papier gebruikt en je gereedschap is kapot!

 

Wat doe je dan? Zijn er nog mogelijkheden om aan voedsel te komen? Dingen uit de natuur halen? Stelen?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Tips?

 

- xxmarijnw

 

*Als dit al op het forum is geweest zeg het dan alstublieft even*

 

zelf maken

daarom zijn skills zo belangrijk, en de helft (minstens) van de dingen die je hebt heb je niet perse nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het zal vast vel ter spraken zijn gekomen elders op t forum... Maar daarom hebben wij zaden en goede waterfilters... Water hebben we hier in nl genoeg alleen niet altijd even schoon, en met zaden kan je gewoon je eigen eten kweken, belangrijk is om fruit/groete te hebben waar je meer zaad uit kan halen om dus door te kunnen kweken... Zelf aan t experimenteren met moestuin, nog een groentje, maar beter nu beginnen dan wanneer SHTF

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij niet 100% duidelijk is welke situatie je precies bedoeld. Als je het hebt over een totale SHTF, dan zijn na een jaar of twee zijn heel veel mensen omgekomen, is waarschijnlijk de chaos en 't meeste geweld voorbij en zijn de overlevers bezig met zichzelf te onderhouden en met opbouw werkzaamheden bezig.

 

Een goede boekenkast vullen met informatie over: Hout en metaalbewerking (Voordat al het metaal op is, dus gereedschappen, zijn we nog wel een paar decennia verder), zelfvoorziend leven, plantenkennis, beetje elektronica, topografische kaarten, astronomie, EHBO/medische encyclopedie, gewone encyclopedie, studieboeken natuurkunde/chemie/wiskunde/talen, etc", kan dan heel handig worden, want het is onmogelijk alles nu al te oefenen. Basis kennis en beroepen skills zijn dan onmisbaar.

 

Nieuw gereedschap maken is niet makkelijk, maar goed te doen met bv. allerlei metalen voorwerpen die dan geen nut meer dienen. Van een plat stuk ijzer kun je een beitel maken, met een beitel en een plat stuk ijzer kun je een vijl maken met veel moeite en zo verder tot er stoommachines zijn die veel makkelijker beitels, vijlen, zagen, hamers, etc, kunnen maken.

 

Een beitel kan iederen maken dus die is niet veel waard om te ruilen, maar die vijl is veel meer waard.

Die vijl ruil je dus bij iemand die van een huid een waterzak wist te maken.

Nu blijkt die vijl meer waard dan die waterzak, dus je krijgt die waterzak en een papiertje met de overwaarde.

Die kun je voor van alles bij iedereen inruilen, want iedereen heeft vertrouwen in de waterzakmaker, dus je kunt bij iedereen dat papiertje voor andere dingen ruilen, dat is makkelijk!

 

Dus je gaat zoveel mogelijk van die papiertjes sparen en het hele spelletje wat maatschappij heet begint overnieuw, ontspoort weer, klapt weer in elkaar en 't kringetje is rond. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flexibiliteit is het toverwoord.

Na 2 jaar, dat kun je niet eens bedenken, hoe je er dan bij zit.

 

Hoogstwaarschijnlijk is 95 % of meer dood, dus hopelijk huizen te over, gereedschap genoeg te vinden.

Maar er mee om kunnen gaan, dat is de kunst.

 

Dus zoals hier er al meer zeggen, skills, skills, skills, en contact maken met overlevenden, die nog meer andere skills hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schijf dat je 2 jaar kampeert . Ik denk dat je na 2 maand de spreekwoordelijke muren op loopt als je niets voorhanden hebt . Bij een totale shtf moet je al van voor hij begint bezig zijn voedsel te verbouwen gereedschap te ontwikkelen dingen samen te stellen water te winnen enz. anders ben je te laat . En vergeet het schijtpapier dat is totale luxe .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is doe je ondertussen groente verbouwen en jagen en weckenen.

Kortom daarom heb je skills nodig en niet alleen voedsel preppen.

En toiletpapier is inderdaad luxe,je kunt ook lappen maken en daar je billen mee afvegen en dan wassen (wel een goor klusje lijkt mij:o)

Link naar reactie
Delen op andere sites

simpelweg improviseren,

 

je eten is redelijk snel op dus zorg voor een plan. bijvoorbeeld een moestuin. vlees en vis kan je op diverse manieren vangen en er zijn heel veel eetbare planten in de natuur. Water kan je zelf filteren en desnoods even koken boven een houtvuurtje. toiletpapier, tja dat maak je niet makkelijk zelf, maar je kan jezelf ook gewoon even wassen( gebeurd in veel landen nog, toiletpapier wordt niet overal gebruikt en sommige mensen vinden wassen zelfs schoner.)

Kleding is lastiger, zelf heb ik voorraadje kleding al aangelegd. De maat die ik nu heb en ook een paar broeken die een maatje kleiner zijn, de kans is groot dat je bij een langdurige SHTF wel wat zal afvallen. Maar bepaalde dingen kan ik ook zelf repareren.

Gereedschappen, die kan je repareren of zelf maken. het hoeft niet allemaal high tech te zijn, van een kapotte fles of blik kan je ook een pijlpunt maken of een mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt voor 2 jaar lang voedsel geprept. En je hebt 100 rollen toiletpapier en 1000 gallons water. Je hebt ook meer als genoeg messen en gereedschap.

De SHTF gebreurt. Je zit al jaren te "Kamperen" maar eens raakt je voedsel, water op. Je hebt je toilet papier gebruikt en je gereedschap is kapot!

 

Wat doe je dan? Zijn er nog mogelijkheden om aan voedsel te komen? Dingen uit de natuur halen? Stelen?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Tips?

 

Ps. De SHTF situatie is een langdurige stoomuitval.

 

- xxmarijnw

 

*Als dit al op het forum is geweest zeg het dan alstublieft even*

 

psst, geheimpje: dit is een preppersforum. Jouw uitgangspunt lijkt stacker te zijn, al houden die het natuurlijk al wel wat langer uit als de stakkers die niks doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een goede basisvoorraad als een uitgangspunt om zelf verder te ontwikkelen.

Voedsel om op terug te vallen als de oogst tegenvalt of het jagen minder oplevert dan je nodig hebt.

Om de eerste ellendige maanden door te komen zonder al te veel kleerscheuren (en honger) zeg maar, terwijl je zelf echt leert om te overleven.

 

Uiteindelijk zul je het toch zelf moeten doen, met dat wat je aan kennis hebt opgebouwd.

Hierbij zijn je eigen skills belangrijk maar ook de skills van de mensen die deel uitmaken van je community.

 

Jezelf twee jaar lang opsluiten in een huis of bunker en er vervolgens uitkomen als je voorraad op is, is naar mijn idee geen goede optie.

Zodra je naar buiten moet komen ben je overgeleverd aan de genade van de echte overlevers.

Een paar maanden de ergste ellende uitzingen kan wel een strategie zijn. Maar je hebt wel een plan nodig om ooit de boel weer op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@xxmarijnw is dertien en jong genoeg om heel veel skills aan te leren.

Bij scouting kan je heel veel leren Marijnw, en je kan met je beroepskeuze of schoolprofiel ook rekening houden dat je een richting zoekt die gericht is op overleven. Zo zijn timmerman, en andere handwerkvakken een goede keuze, in een SHTF zal je weinig hebben aan computervaardigheden(lijkt mij)

Je kan samen met je ouders of opa een moestuintje beginnen, zelfs een vierkantemetertuin is al genoeg om mee te oefenen, én leuk.

Goed dat je al nadenkt over hoe het leven zou kunnen verlopen in en na een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

psst, geheimpje: dit is een preppersforum. Jouw uitgangspunt lijkt stacker te zijn, al houden die het natuurlijk al wel wat langer uit als de stakkers die niks doen.

 

ET, als het opbouwen van een voorraad eten, water en dergelijke stacken heet dan zou dit het stackers forum heten, want volgens mij heeft ELKE PREPPER een goede voorraad eten , drinken en zelfs toilet papier in huis/BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt voor 2 jaar lang voedsel geprept. En je hebt 100 rollen toiletpapier en 1000 gallons water. Je hebt ook meer als genoeg messen en gereedschap. De SHTF gebreurt. Je zit al jaren te "Kamperen" maar eens raakt je voedsel, water op. Je hebt je toilet papier gebruikt en je gereedschap is kapot! Wat doe je dan? Zijn er nog mogelijkheden om aan voedsel te komen? Dingen uit de natuur halen? Stelen?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Tips? Ps. De SHTF situatie is een langdurige stroomuitval.

De meeste rampen in geïndustrialiseerde landen duren niet langer dan een paar dagen of weken. Preppen is een leerzame en leuke levensstijl of hobby. Maar je bent dertien jaar oud, dus een waarschuwing over de risico's van extreem preppen vind ik op zijn plaats. Weblink: http://preppers.nl/forum/threads/9252-Het-risico-van-obsessief-preppen?highlight=obsessief Praat regelmatig met je ouders of met een paar andere verstandige volwassenen over je belangstelling voor preppen, zodat ze kunnen opletten dat je er niet obsessief of angstig door wordt. Want dan is de oplossing mogelijk erger dan het probleem.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilbert houd toch eens op, je doet alsof preppen een ziekte is. Je zegt veel te weten en het enigste wat we van je zien is knip en plakwerk en het constante linken naar een onderwerp die jezelf hebt gestart. Ik erger me niet snel aan iets maar aan jou berichten begin ik mij te ergeren.

 

Bij deze een oproep aan iedereen die het met mij eens is om wilbert's berichten te negeren/blokkeren op preppers.nl. iets wat ik zonet ook heb gedaan, hij is nu geblokkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook al voorgesteld dat iedereen die zich ergert aan mijn berichten, mijn berichten overslaat, of mij in de negeerlijst zet via de persoonlijke foruminstellingen. Dat lijkt me ook beter voor de sfeer op het forum.

 

Beste Wilbert,

 

Je bent op Preppers.nl bezig.

 

Dit is een preppersite.

Sommige posts van je zijn net zo dom als op het viva forum waar een topic over de maandelijkse ongemakken gaan zoiets posten als:

"Maandelijkse ongemakken? Wat een onzin toch allemaal, jullie verbeelden je gewoon alles, stel je niet aan, ik heb nergens last van !"

 

Dus ipv iedereeen hier aan te raden om je onder de negeerknop te zetten is het mischien beter jezelf af te vragen of je wel op het juiste forum bent terecht gekomen?

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste rampen in geïndustrialiseerde landen duren niet langer dan een paar dagen of weken.
WWII duurde toch echt een aantal jaartjes hoor. En de Europese steden die gebombardeerd zijn hebben daar langer last van gehad dan "een paar weken". Ik geloof dat ze in Fukushima ook nog niet helemaal klaar zijn met de reactor. Tsjernobyl, ook zo'n geïndustrialiseerde stad. Ben je er recentelijk nog geweest?

 

is een leerzame en leuke levensstijl of hobby.

Hobby? Kantklossen is een hobby. Treintjes bouwen, ook een hobby. Maar preppen? Voor jou misschien.

 

je bent dertien jaar oud, dus een waarschuwing over de risico's van extreem preppen vind ik op zijn plaats. Weblink: http://preppers.nl/forum/threads/9252-Het-risico-van-obsessief-preppen?highlight=obsessief

Definieer "extreem preppen" eens voor me. Wat de een extreem vindt, vindt de ander amateuristisch. Wat is jouw definitie van "extreem"? Je geeft namelijk geen enkel referentiekader. Ook niet in je eerdere post.

 

Praat regelmatig met je ouders of met een paar andere verstandige volwassenen over je belangstelling voor preppen, zodat ze kunnen opletten dat je er niet obsessief of angstig door wordt. Want dan is de oplossing mogelijk erger dan het probleem.

"Verstandige volwassenen..." Okay. Ik spreek dagelijks "verstandige volwassenen", die er niet de noodzaak, danwel het nut van inzien om toch (net als oma vroeger) tenminste voor een paar dagen water en eten in huis te hebben, al was het maar voor onverwachts bezoek. Ben jij een "verstandige volwassene" Wilbert?

 

Overigens wel lief dat je je zorgen maakt over Marijn, WIlbert!

 

Ik hoor het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een genuanceerde discussie is het vaak wenselijk dat er uiteenlopende standpunten aan bod komen. Bovendien lijkt het me goed voor de reputatie van de prepper-community in Nederland, als er op dit forum ook kritische, relativerende en gematigde visies te lezen zijn. En dat lijkt me ook zinvol omdat er kinderen kunnen meelezen. Dat betekent niet dat andere visies onjuist zouden zijn, want niemand weet hoe de toekomst eruit zal zien. Wat mij betreft kunnen de verschillende inzichten goed naast elkaar bestaan in dialoog en van elkaar leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...