Ga naar inhoud
GENEGEERD

Thuis blijven of vluchten als de SHTF?


Jester

Aanbevolen berichten

Hoi preppers, wat ik mijzelf vaak afvraag is: wat zal het moment zijn dat de keus gemaakt moet worden om thuis te blijven of huis en haard te verlaten om naar een (hopelijk) veiliger lokatie te vluchten?

 

Ik denk dat als een crisis komt die echt bedreigend is (o.a. niet meer kunnen pinnen, infrastructuur niet of slecht werkend, massaal hamsteren door de bevolking) dan zal die makkelijk een half jaar kunnen duren. Want de oorzaak zal niet een relatief klein incident zijn, maar dan is er echt dikke stront aan de knikker.

 

Maar goed, voor een half jaar eten, drinken, hulpmiddelen als wcpapier, etc in huis hebben is best wat! Ik zit hooguit op een maandje nu, dus moet nog een hele hoop bij. Ook qua houtkachel zal ik binnen een maand alweer nieuw hout moeten halen, maar ja kan wel in de wijk wat bomen omkappen, maar dat hout moet eerst een jaartje drogen.

 

Dus in mijn hoofd hou ik er rekening mee dat we in een maand na het uitbreken van de SHTF het huis (en haard) moeten verlaten met een voorraadje cash en waardevolle, goed ruilbare, artikelen. (Denk ook aan alle gouden en zilveren sieraden.) En vanaf dat moment weet ik het niet verder, maar zou bijvoorbeeld camperen in een gebied met een hoop agrariers kunnen zijn. Verder heb ik dat plaatje nog niet echt compleet :).

 

Zoals je leest bij mijn nog een hoop blanco's, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die koste wat het kost in eigen huis zullen blijven, of ook juist bij de eerste echte hapering van het systeem (bv. als de pin het al 8 uur landelijk niet doet) direct het land verlaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mooi onderwerp om over te praten en na te denken Jester. Zelf ben ik in mijn hoofd regelmatig bezig met dit onderwerp. Wij kunnen het hier thuis wel een paar maanden uithouden maar mijn buren en omgeving niet en dat zal wel eens een hele grote bottle neck kunnen worden. Persoonlijk ga ik liever snel weg in de periode dat mensen nog niet helemaal beseffen wat ons is overkomen. Ik heb daarom veel maatregelen genomen om snel te kunnen vluchten en op een mooie lokatie alles af te wachten totdat de storm weer is overgewaaid. Maar ik begrijp heel goed dat dit geen optie voor veel mensen is en ben ook erg benieuwd hoe andere preppers hierover denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben zelf niet zo erg veel andere mogelijkheden dan het ons thuis zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Dus wij investeren voornamelijk in de basics: een kachel en voldoende hout, een goed waterfilter, olielampen en olie, een handmolen om graan en mais mee te malen mocht de stroom uitgevallen zijn, een goede basis voorraad voedsel die we kunnen aanvullen met onze eigen kweek en voldoende hygiëne en EHBO middelen.

Daarnaast is het beheersen van een paar nuttige 'ambachten' in een SHTF scenario onmisbaar.

 

Ik denk dat het niet erg lang zal duren of buren/ vrienden zullen proberen er samen wat van te maken. Immers, samen sta je sterk.

Als je dan iets kunt delen (zoals bv zaden in ruil voor een dag spitten in je moestuin) dan kom je samen een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 cent zijn: altijd, altijd, te allen tijde thuisblijven, zo lang dat tot de mogelijkheden behoord. Je hebt de meeste overlevingskansen, de meeste mogelijkheden, de meeste woonruimte, de meeste spullen dan wel grootste voorraad, de warmste en sterkste bescherming dan wel shelter, door thuis te blijven. En je bent dus niet gelimiteerd tot de spullen in je rugzak en de shelter die je nog moet bouwen of vinden. De enige reden om huis en haard te verlaten, is mijns inziens om te vluchten naar een betere plek (preppend familielid met boerderij ofzo) of naar een ander land (in mijn geval naar m'n schoonfamilie in Brazilië of bijvoorbeeld met de 40 meter lange tot varend woonschip omgebouwde pakboot van m'n nicht in mijn woonplaats naar Engeland, mochten de Duitsers bijvoorbeeld weer op de stoep staan of iets dergelijks).

 

PS: het is mijns inziens intens verdrietig dat wij geen Amerikaans 2nd amendment in onze Grondwet hebben dan wel ooit zullen krijgen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast urbanprepper

Ik blijf thuis totdat de ergste paniek voorbij is daarna kan ik alsnog de keuze maken om langer te blijven of- afhankelijk van de situatie, om mijn gezin in veiligheid te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen als er in t westen weer is word besloten dat ze het oosten onder laten lopen ga ik mn huis uit

rechtstreeks naar den haag om verhaal te halen anders blijf ik thuis

mochten de duitsers denken 3x is scheepsrecht, dan word het tijd om ondergronds te gaan

 

 

kopen we een TACTICOOL SCHEP om een gat te graven:p

 

ik hou er rekening mee dat ik weg zou moeten uit mijn huis, dus ik hou mijn bob tassen klaar, liever blijf ik thuis waar ik alles heb, mijn warme bed, mijn spullen bij de hand en mijn zibro kachel.

 

maarja dan doe je een bugout?? en waarmee dan? op nederlands wegennet zit je zo vast,

ik wil eigenlijk wel eens gaan kijken voor een bootje ofzo., als er dan toch gebugout moet worden dan denk ik dat ik veiliger ben op het water dan op de weg.

dat idee staat nog beetje in de kinderschoenen, heb al wel eens zitten kijken naar een portaboat, auto fiets lopend is ook zo beperkt, en op het water heeft ook zo zijn nadelen maargoed bugout is gewoon niet ideaal.

een zeilbootje met electrische hulpmotor en zonnepaneeltjes/windgenerator lijkt me wel wat.

misschien een droom, maar toch geen onmogelijke droom lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

cowboystyle te paard, beter 4x4 kan je niet hebben

kost wat heb je wat, moet je alleen niet zon manege rotknol hebben wat stom rondjes kan lopen maar 1 die echt gebruikt kan worden

 

Dit is ook míjn doel, er is in mijn ogen geen betere optie dan dit. Je moet het paard wel trainen op conditie net als jezelf, en een sterk ras uitzoeken.

Ben bang dat het voor mij nog even heel ver weg is.. maar heb dit altijd al het beste idee gevonden, en sinds ik van de zomer op een ranch ben geweest helemaal. Een paar zadeltassen en hoppa :).

Kun je waarschijnlijk niet je hele bob meenemen of je moet er een pakpaard bij hebben. Is namelijk wel erg zwaar als je jezelf + BoB meeneemt.

Ik neem dan de hond nog mee.. wordt een sierlijke optocht :p

(Dan nog uit handen blijven van graaiers :))

 

Je kunt overigens ook een huifkar ofzo aanschaffen, waar je dan ook in kan slapen. Maar de geschiedenis leert dat dat vrij zwak en gevaarlijk is, als de wereld overhoop ligt ga je je daar niet snel mee kunnen verplaatsen en dat is een groot nadeel. Dan moet je echt met meer personen zijn die het ding kunnen verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Een paard heeft voeding nodig en gras alleen is echt niet genoeg voor dar dier. En dat in een tijd dar voedsel waarschijnlijk schaars gaat worden...hmmmm nee. Volgens mij trek je enkel de aandacht met jouw wandelende voedselbron oh sorry ik bedoel paard. Ikzelf, ik ga lopen. Nederland is dusdanig dicht bevolkt dat er altijd wel iets in de buurt en als ik iets nodig heb dan ritsel ik dat wel. Tegen die tijd zijn er genoeg mensen die in paniek als kippen zonder kop rondrennen en die vanalles achterlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Bix??? Geen idee,ik heb geen paard. Jammer eigenlijk want daar kan mijn gezin wel ff van leven.lol.

Maar serieus, ik zou geen paard houden in een shtf situatie. Je moet er voor zorgen etc en je hebt het in zo'n situatie al druk zat met overleven. Plus, in de winter is er geen gras en ik betwijvel het of je tijd hebt om hooi te verzamelen voor een paard in wrol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Ik heb zelf een mechelse herder en ik zou deze wel behouden omdat het een zeer goede waakhond is en het speelkameraadje van mijn kind. Maar over voeding voor de hond, etc maak ik me soms wel zorgen. Ben er nog over aan het brainstormen hoe ik dit vorm ga geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

paarden hebben maar af en toe bix nodig, in principe kunnen ze gewoon op water en gras leven doen ze pas een paar duizend jaar,

die redden zich prima in een wei met een meertje

 

voor de honden zou ik gewoon extra zakken met voer op slaan en een hoop rijst kopen,

op rijst en vis doen ze het erg goed maar ze kunnen in principe gewoon mee eten met de pot

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen kar, dat beperkt enorm

heb 3 paarden, 1 voor mij de vrouw en een lastpony ;)

heb een mini ranch dus ben niet van plan hier weg te gaan

 

Ok:

jealous!!!!!

:cool:

Je hoeft je paarden inderdaad niet persé bix te geven, die doen 't prima op gras en hooi. Op de ranch in USA kregen ze werkelijk nooit wat anders.. stonden dan ook wel veel op de wei en nooit op stal natuurlijk. Is wel een verschilletje met hier.

 

Ook ik maak me wel n's zorgen over de hond, ze kan dan wel gedeeltelijk met de pot mee eten maar.. zou 't liefst iets hebben wat ik zelf kan verbouwen maar 't zijn nu eenmaal meer vleeseters :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Ik ben gelukkig redelijk bedreven in het zetten van strikken(alleen doen voor trainingsdoeleinden mensen, niet om dieren mee te vangen want het VERBODEN) dus ik hoop aan redelijk wat vlees te kunnen komen. Daarnaast heb ik ook visgerei in mijn BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een omgeving als de mijne is het voordeel van een paard veel groter dan t opvallen ervan,

paarden zijn een stuk sterker dan mensen en zijn een waardevol iets om stukken land te bewerken

ook dit word in grote delen van de wereld nog steeds gedaan sinds 1000en jaren

ik heb gelukkig de keuze om ze direct aan het huis in de stal te zetten of ze voor het huis in een wei met meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
lekker thuis blijven en als ik iemand ziet lopen met een paard in een hele extreme wtshtf situatie dan slacht ik dat paard ter plekke.

 

Waarom denk je dat 12gauge zijn naam is.

Het laatste wat jij zal zien is een 12gauge :cool:

En een eekhoorn smaakt prima op de barbaque;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denk je dat 12gauge zijn naam is.

Het laatste wat jij zal zien is een 12gauge :cool:

En een eekhoorn smaakt prima op de barbaque;)

 

alle gekheid op een stokje.

vindt dit trouwens een heel goed onderwerp van jester.

maar wij blijven binnen kijk ik heb natuurlijk ook geen glazen bol dus mischien moet ik mijn huis ooit verlaten in een wtshtf situatie,maar de eerste keus ligt natuurlijk gewoon binnen blijven ik wordt niet echt goed bij de gedachte dat je rond loopt te dwalen met mischien wel kinderen of je naaste in een omgeving waar iedereen honger en hysterisch is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht af, peil, ruik, meet, kijk waar de vuurhaard gaat ontploffen, en trek m'n plan.

Kan Bugging-in zijn, kan Bugging-out worden.

 

Maar vluchten noem ik het niet, eerder verplaatsen. Vluchten is met je BOB rennend voor je lieve leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...