Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bespoten groente en fruit


Aanbevolen berichten

Hier de resultaten van een Amerikaans onderzoek naar de hoeveelheid pesticiden op groenten en fruit:

 

De lijst met de meest bespoten groente- en fruitsoorten wordt voor het tiende jaar op rij gepubliceerd.

 

Voor het onderzoek werden 48 groente- en fruitsoorten onderzocht. De appel staat opnieuw bovenaan de lijst als meest behandelde product, op de voet gevolgd door aardbeien en druiven.

 

Selderij, perziken en spinazie zijn respectievelijk goed voor de vierde, vijfde en zesde plaats, zo meldt The Huffington Post.

 

http://www.nu.nl/lifestyle/3766648/appel-meest-vervuilde-fruitsoort.html

 

Weet iemand hoe het bij ons zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Ik weet niet hoe het hier zit met cijfers.

Maar weet wel dat de appel bomen hier alle 2 altijd last van luis hebben en ik daar tegen Spuit en de aardbeien en de 2 peren bomen nooit geen last ergens van hebben wat beestjes betreft.

Staan overigens in een woonwijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het hier zit met cijfers.

Maar weet wel dat de appel bomen hier alle 2 altijd last van luis hebben en ik daar tegen Spuit en de aardbeien en de 2 peren bomen nooit geen last ergens van hebben wat beestjes betreft.

Staan overigens in een woonwijk

 

Luis is de beste aanwijzing dat een plant niet optimaal staat.

Krachtige optimaal groeiende exemplaren zullen dus weinig last hebben van luis.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat ik als ik aardbeien koop die wel uit NL moeten komen. Ten eerste omdat bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk meer en schadelijker pesticiden gebruiken en natuurlijk om de Nederlandse telers te steunen. Nu ik eraan denk, eens kijken of morgen de groenten- en fruitboer open is morgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het hier zit met cijfers.

Maar weet wel dat de appel bomen hier alle 2 altijd last van luis hebben en ik daar tegen Spuit en de aardbeien en de 2 peren bomen nooit geen last ergens van hebben wat beestjes betreft.

Staan overigens in een woonwijk

 

Zelfs tegen luizen in appelbomen is zonder het gebruik van gif, wat te doen. Hang een plastic bloempot met wat stro en bladeren in de boom. Dat trekt oorwurmen aan en die lusten graag luizen. Ik heb net zelf zo'n ding opgehangen, dus even wachten hoe dat gaat..... ben benieuwd, maar misschien is het ook een goede tip voor je, om te proberen.

 

Hier nog wat meer gifvrije tips: http://www.zoalsjijwilt.nl/9-manieren-om-zonder-gif-insecten-te-weren/#more-851

 

Die salie tussen de koolplanten heeft vorig jaar overigens goed geholpen tegen rupsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@rischa ik Spuit wel gewoon een keer of 2 dat werkt prima zolang het maar niet direct voor het oogsten is gaat het wel goed.

Hoofdbestanddeel is kerosine/petroleum en dat is toch vrij vluchtig

Werkt super en is speciaal tegen Luis en geschikt voor fruitbomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/biologisch-voedsel-amper-gezonder

Met biologisch eten de kans op kanker verlagen? Nieuw onderzoek geeft een teleurstellend resultaat: het blijkt een kansloze missie.

Uit Brits onderzoek onder ruim 600.000 vrouwen blijkt dat ook het langdurig eten van biologisch eten de kans op kanker niet verkleint.

 

Uit dit onderzoek blijkt zogenaamd dat het helemaal niets uitmaakt wat je eet, dus kunnen ze gewoon verder spuiten.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wat @ghostwhiper aangeeft dat spuiten geen probleem is als je maar niet vlak voor de oogst spuit. Daarnaast kun je ook met biologische middelen werken en als je bijv. een (tunnel)kas hebt, dan kun je ook natuurlijke vijanden inzetten.

 

Als ik op de lokale markt koop dan vind ik het fruit wel veel lekkerder van smaak. Dat komt volgens mij doordat het veel verser is, dan fruit in een supermarkt EN vaak wordt fruit te vroeg geplukt in het buitenland omdat de reis nog een paar dagen in beslag neemt en ze de houdbaarheid willen verlengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@rischa ik Spuit wel gewoon een keer of 2 dat werkt prima zolang het maar niet direct voor het oogsten is gaat het wel goed.

Hoofdbestanddeel is kerosine/petroleum en dat is toch vrij vluchtig

Werkt super en is speciaal tegen Luis en geschikt voor fruitbomen

 

Vluchtig.

En wordt dus ook makkelijk opgenomen.

Wassen helpt dan niet.

 

Bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.nu.nl/lifestyle/3767702/nauwelijks-gif-groente-en-fruit-in-nederland.html

 

'Nauwelijks gif op groente en fruit in Nederland'

Op groente en fruit die in de Nederlandse winkels worden verkocht zitten maar heel weinig of zelfs helemaal geen resten landbouwgif. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit desgevraagd aan NU.nl.

 

Eerder meldde NU.nl aan de hand van een Amerikaans onderzoek dat op met name appels, aardbeien en druiven dermate grote hoeveelheden pesticiden worden aangetroffen dat consumptie ervan het hormoonstelsel kan ontregelen. Pesticiden worden daarnaast vaak gelinkt aan gedragsproblemen bij kinderen.

De situatie in Nederland is echter anders, zo laat de Voedsel- en Warenautoriteit weten aan NU.nl. Groente en fruit dat in Nederland wordt verkocht, wordt door de NVWA grondig onderzocht op de aanwezigheid van resten landbouwgif.

Ongeveer 99 procent van het fruit en groente voldoet aan de wettelijke eisen voor resten van landbouwgif. In de enkele gevallen waarbij resten worden aangetroffen, is de hoeveelheid zo laag dat de effecten op de gezondheid bijna altijd verwaarloosbaar zijn.

 

Controles

De meeste overschrijdingen komen van groente en fruit dat wordt geïmporteerd uit Zuidoost Azië, China, Kenia, Suriname, Turkije en de Dominicaanse Republiek. Dankzij strengere controles voldoen ook deze landen echter steeds meer aan de strenge eisen.

Bij de ruim achtduizend monsters die de NVWA tussen juli 2011 en juni 2013 nam, werd in slechts 62 gevallen de gezondheidsnorm overschreden. De norm is echter zo streng dat er alleen een risico is bij het eten van een uitzonderlijk grote portie.

Het Voedingscentrum heeft voor consumenten die meer willen weten een speciale site opgezet met onder meer veelgestelde vragen, video’s en achtergrondinformatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...