Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ode aan het Schaap en de Kip


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Terwijl ik net nog een kleine midnight snack in elkaar sta te zwaffelen bedenk ik opeens dat ik mijn liefde voor het Schaap en de Kip met jullie wil delen.

 

Wanneer de SHTF hoop ik dat ik enig moment over een roedel schapen en een tros kippen kom te beschikken in mijn tuin. Een paar kippen hebben we overigens al wel, maar 2 van de 3 zijn al te oud op eieren te leggen. Zolang ze voorgesneden bij de poelier te krijgen zijn laat ik ze maar vers & rondlopen.

 

De reden voor de Kip in de Ode is diens Ei. Elk ei is goddelijk. Een gebakken ei, een zachtgegookt ei, een hardgekookt ei geprakt tot eiersalade, een soufflé, een cake, homemade mayo. Dat alles is de ei in heilig.

 

Maar dan, het Schaap. Al mijn lievelingseten is Made in Schaap! Neem de kazen: Roquefort (my fav!), Spaanse manchego, Griekse feta en Italiaanse pecorino. Deze kazen alleen al maken schapen meer dan de liefde waard om ze voor te herden. Maar wat dacht je van nachtkoning "Broodje schaap" Shoarma! En o jee, het water loopt me nu helemaal in de mond, denkend aan een dozijntje lamskoteletjes op de BBQ. Kwijl kwijl, lekkerder dan dat wordt het niet in dit leven ... zucht ... En als je dan ook nog bedenkt dat die lieve beesies ook nog bereid zijn hun vacht aan je af te staan in ruil voor een scheerbeurt, wat ons mensen hun schitterende wol oplevert - en vervolgens voor de echte crea bea een mooie yurt gemaakt van vilt - en aan het eind van z'n leven mag je ook nog zijn huid hebben om van alles van het leer te maken.

Ongelofelijk, wat een dier.

 

We doen deze en vele andere dieren weliswaar veel te veel leed aan, maar wat ben ik ze vreselijk dankbaar voor wat ze ons mensen bieden.

 

LANG LEVE HET SCHAAP EN DE KIP!

 

sheep_2027269i.jpg.c06abec2d1d0ca206ffa7c83790f6ee9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een recept met schaap en kip (Marokkaanse style;)):

 

Ingrediënten voor 8 porties:

 

2 eetlepels olijfolie

900 gr lamsvlees, in grote stukken gesneden

900 gr kipfilet, in grote stukken gesneden

3 uien, gehakt

3 teentjes knoflook, gehakt

400 gr tomatensaus

1 liter kippenbouillon

1 eetlepel Râs al Hânout

1 eetlepel gemalen komijn

1 eetlepel korianderpoeder

1 eetlepel gemalen salie

 

1 eetlepel paprikapoeder

zout en peper naar smaak

4 knolrapen, geschild en in 8 stukken gesneden

4 wortelen, geschild en in dikke ringen gesneden

4 courgettes, gewassen en in dikke plakken gesneden

50 gr verse peterselie, gehakt

1 blik (400 gr) uitgelekte kikkererwten

1 kg couscous

100 gr boter, in blokjes

3 theelepels harissa

 

Bereidingswijze

Voorbereiding: 40min › Bereiding: 1uur20min › Klaar in:2uur

 

Verhit de olie in een braadpan op hoog vuur en bak het lamsvlees en de kip gedurende 5 minuten of tot het bruin is. Voeg de uien en knoflook toe en bak nog enkele minuten tot ook deze goudbruin zijn.

Voeg de tomatensaus, kippenbouillon, Râs al Hânout, komijn, koriander, salie en paprika toe. Breng op smaak met zout en peper. Laat 10 minuten sudderen.

Voeg de rapen, wortelen, courgettes en peterselie toe en laat gedurende 1 uur verder sudderen. Roer de kikkererwten erdoor en kook vervolgens nog gedurende 10 minuten.

Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg de boter toe aan de couscous en meng goed met een vork, waarbij je de korrels goed los roert om te voorkomen dat er klonters ontstaan.

Neem 2 of 3 pollepels van de bouillon uit de pan en giet dit in een kom, voeg de harissa hier aan toe. Meng goed.

Serveer de pittige bouillon in de kom, samen met de stoofpot en couscous.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schapen heb ik nog niet gegoed kippen daar en tegen wel . Een kennis van mij heeft een kleine kudde een paar ooien en een ram en natuurlijk een paar lammeren waaronder een drieling . Hij zegt dat een schaap met plezier opbrengst biedt naar werk . Als ze niet gestolen worden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht even dat ik een diepgaand stuk over mensen zou gaan lezen :cool:

En vooral die kip wekte dan mijn belangstelling, het schaap kennen we allemaal wel?

 

Maar dit is natuurlijk minstens net ze mooi.

Recht toe recht aan.

Beseffen wat waar vandaan komt en dat waarderen!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...