Ga naar inhoud
GENEGEERD

Je auto als stroomgenerator...


Aanbevolen berichten

Onlangs zaten wij in het bos, en bleek mijn accu van mijn 27mc camping koffer niet voldoende te zijn opgeladen om de bak zijn volledige power te geven. Daarbij besloot ik om de koffer aan te sluiten op de 12vlots aansluiting van mijn auto die een paar meter verderop stond.

 

Om niet het risico te lopen dat ik met lege accu's kwam te staan, startte ik ook de motor om deze stationair te laten draaien.

 

Het viel mij op dat mijn auto bijna niet te horen was... liep je een paar meter verder, dan hoorde je niets meer! en het was deze avond behoorlijk windstil!

 

Met wat kleine aanpassingen zou je dit dusdanig kunnen maken dat je helemaal niets meer hoort!

 

Ik vond dit wel een vermelding waard... aangezien mijn generator ongeveer het zelfde geluid maakt als een gemiddelde spitfire...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik weet niet hoe dit bij moderne auto's werkt maar vroeger laadde een accu bijna niet op bij stationair draaien. Bij een lege accu moest je een stukkie rijden om het te laden. Dus ik weet niet hoe het rendement zich verhoud ten opzichte van het verbruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe dit bij moderne auto's werkt maar vroeger laadde een accu bijna niet op bij stationair draaien. Bij een lege accu moest je een stukkie rijden om het te laden. Dus ik weet niet hoe het rendement zich verhoud ten opzichte van het verbruik?

 

Dat klopt wel bij stationair laad je accu weinig of niets bij.

 

Ik heb altijd standaard een omvormer van 12 volt naar 230 volt welke ik gebruik tijdens het reizen in de sigarettenaansteker. Daarmee kan ik elektrische apparaten tot 150 watt gebruiken (erg handig). Daarnaast neem ik een accu met iets meer vermogen, dan de standaard accu voor mijn auto. Dan raakt deze minder snel leeg.

 

Verder heb je tegenwoordig van die zonneladers die je kunt aansluiten op je sigaretten aansteker. Bij daglicht laad deze je accu dan bij (druppellader). Dat is ook handig wanneer je de auto langere tijd niet gebruikt. Dan blijft de accu op peil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan het.

Maar je dynamo heeft zo'n 500-1000 watt vemogen en dan moet je motor wel 2-3000 toeren per minuut draaien....

Als je dan het verbruik van je auto vergelijkt met een goed en still aggregaat van 1 a 2000 watt, die dan wel even snel richting de 500-1000 euri gaat... En voor een echt merk nog wel iets meer dan weet je waarom er aggregaten verkocht worden:cool:

 

Een zonnepaneel met lader is goedkoper en gaat zomaar 10-20 jaar mee zonder verdere kosten.

Meestal is dan een paar honderd watt vermogen ook al genoeg?

 

Maar het is een optie en als er nood aan de man is een bruikbare oplossing..

 

Wil je 220 met zonne panelen dan wordt het natuurlijk complexer, postjes genoeg over?

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...