Ga naar inhoud
GENEGEERD

Accupack maken voor je 12volt mobiele zender


Kans

Aanbevolen berichten

Ik heb het geluk dat ik een aantal bijzonder goede zendlocaties in de buurt weet.

Een aantal torens waar ik in kan 10 tot 20 meter hoog.

En nog zo wat zaken die ik vanwegen opsec niet wil benoemen maar iedereen over na moet denken of die in zijn buurt te vinden zijn:

Bruggen, gebouwen, landschap, kranen enz.

 

Dan moet je zender wel mobiel zijn.

Je 27mc set voor in de auto is zo'n mobiele set.

Al denken veel mensen er niet bij na je kunt die makkelijk in een rugzakje stoppen en bv met je mobiele auto antenne en een accu of oplaadbare batterijenset overal mee naar toe slepen.

 

Ik heb de keuze uit een boel spullen en kan dus naast mijn mobiele zenders, kiezen uit mobiele antennes van 1-2 meter tot aan basis antennes van 3-7 meter lang.

Een massaloze auto antenne kan je makkelijk gebruiken en desnoods met je hand in de lucht houden.

De meeste andere mobiele en basis antennes hebben een massa of verbinding met de aarde nodig dus denk daar aan...

 

Een auto accu of motor accu is bruikbaar.

Er zitten wel nadelen aan, vaak zwaar, sommige kunnen lekken, ze lopen vrij snel leeg, zelf ontlading, dus hebben onderhoud nodig enz enz.

Oplaadbare batterijen zijn relatief duur maar hebben wel voordelen, moderne varianten lopen langzaam leeg, kunnen compleet leeg getrokken worden zonder dat de batterij daar veel last van heeft, itst de auto accus, veel lichter enz.

Je moet er dan wel weer een goede lader voor hebben...

Heb je zoals ik een computerlader dan kun je gewoon bijna alles opladen en ook via een 12 volt ingang, je zonnepaneel, auto enz.

 

Nu liep ik al heel lang met het idee rond om even een 12volt accupack te kopen.

En ik zag een aanbieding van Memorex NiMH batterijen liggen.

Dus meteen gekocht, 12 stuks D cellen, 1,2 volt 4000mAh en deze behouden 85% capaciteit een jaar nadat ze zijn opgeladen.

Precies wat ik zocht, nou ja je hebt ook al de 10.000mAh uitvoering maar dan wordt het wel een duur setje..:mad:

 

Ik had toevallig nog drie batterijen houders waar 4 D cellen per stuk in kunnen, dus een draad eraan solderen batterijen erin en proberen...

Na 10 minuten op vol vermogen zenden merkte ik dat het vermogen inzakte, dus volt en ampere meters erbij en meten.

Open spanning ruim 15 volt, niks mis mee (~12*1.2 volt) maar bij vol vermogen zenden zakte de spanning heel snel onder de 12volt en ook onder de 11volt en dan trekt de zender het niet meer (die moet op 12 volt werken maar nog liever op 13.8, de oplaad spanning van een accu en je default voortuigspanning als je motor draaid, staat je motor stil dan heb je wel 12 volt).

Vandaar mijn keuze voor 12 cellen van 1,2 volt, dat is dus 14,4 volt openspanning en belast zal dit naar 14 tot 12 volt zakken (net na het opladen zal het ruim 15 volt zijn die heel snel inzakt tot 14,4 en dan bij ~12 volt is het accu pack leeg)

 

Hmm meestal is dat een teken van goedkooe oplaadbare batterijen, als je ze zwaarder belast zakt de spanning in.

En mijn Lincoln trekt al snel 3 ampere of meer op vol vermogen.

Maar bij oplaadbare batterijen van 4 Ah capaciteit mag dat geen probleem zijn..

Dus even snel meten, en inderdaad bij de houder zakte de spanning flink in als ik de zender gebruikte, niet bij het ontvangen dan verbruik je 0.3 ampere.

 

Dus snel even alle batterijen doorgemeten, bij 3 ampere verbruik, tot mijn verrassing was de cellspanning van alle batterijen dus net niet 1,2 volt, en dus daar was niks mis mee.

Na nog wat meten blijkt dus dat de grootste verliezen in de te dunne kabels die ik gebruikt had, over elk kabeltje 0,1 volt verlies, maar vooral in de batterijhouders waar de klemcontacten gewoon veel verlies hadden en wel zoveel dat ik dus in totaal bij 3 ampere ruim 4 volt verloor in de overgangs weerstanden.

 

Dat was meer dan ik had verwacht.

Dus maar weer de soldeerbout aangezet en met 2,5^2 koperkabel de accus aan elkaar gesoldeerd:

 

image.jpg.41b5d21ff9bf5a94fc32d540f6613784.jpg

 

Het 'accupack' en daarvoor de batterijenhouders, die dus weer terug de kast in mogen....

Gewicht is 1150 gram.

 

En daar kan ik dus ruim een uur mee zenden en nog drie uur ontvangen.

Als ik het zenden beperk kan ik ruim 8 uur de set in de lucht houden..

 

Binnenkort hopelijk een praktijktest..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Overlever

Je moet niet alles geloven.... En helemaal niet klakkeloos overnemen........

LitiumIon batterijen zijn fantastisch: superlicht, hoge energiedichheid en super geprijst.

Door die mooie prijsstelling, zijn ze het beste in te zetten daar waar hun sterkste punten energiedichtheid per gewicht/volume, tot hun recht komen, en daar waar de consument de meerprijs graag wil betalen, dus de fiets een auto, de Ipad, de telefoon enz.

Daarnaast is het laden iets moeilijker en dus de laders, nog steeds, wat duurder....

 

Als je dat gewicht niet zo heel belangrijk vind, dus zoals ik anders ging ik echt niet met mijn Lincoln grote antenne enz sjouwen, dan is de NiCa of NiMH een perfect alternatief.

Bekijk maar even de prijzen van een 12 volt 4Ah accupack, en dan niet een setje van een vaag merk uit China want dan moet je ook de NiMH van zo'n vaag merk nemen, en vergelijk die maar met de NiCa of NiMH setje....

En dan zullen de meeste ook nog een lader erbij moeten kopen omdat er wel al veel NiCa en NiMH laders in bezit zijn maar nog niet zo veel laders die ook Lithium cellen kunnen laden.

En dan komt er ook nog eens bij dat lithiumcellen maximaal 500 keer te laden zijn en de NiCa en NiMH 1000 keer.

 

Het nieuwste gadget of trend nalopen maakt niet overal indruk.....

Psst, daarnaast zit je op een preppersforum, daar is de opmerking "je kunt toch gewoon alles kant en klaar kopen" eigenlijk per definitie DOM .

 

@Wafels

Verwacht niet teveel van dit matchen.

Er zijn een paar febrieken die deze cellen produceren.

Op de hele oude lijnen worden de minderwaardige cellen gemaakt, daar is veel uitval, veel variatie en ze komen onder de niet merknamen op de markt.

De nieuwere lijnen zijn veel consistenter en beter, sommige zijn zo consistend dat de variatie ruim binnen de 10% valt soms 5% en dus al zonder meten als a-merk of als set/pack samengevoegd kan worden.

 

De iets mindere lijnen hebben meer variatie en daar worden de cellen gemeten, de beste worden door de betere merken duur verkocht of worden als premium pack verkocht.

 

Je kunt vrijwel probleemloos, bij lage laadstromen 10 uur laden dat was vroeger de standaard, alle batterijen combineren in een pack.

Door de verschillende oplaad karakterestieken, of zelfs spanningsverschil, kun je geen NiCa of NiMH of Lithium met elkaar combineren.

Maar je kunt makkelijk, zelfs AA, C of D, cellen van bv NiMH met elkaar combineren...

 

Waarom matching dan toch van belang is?

Om de maximale capaciteit te benutten, als je 9 D cellen met 1 AA cel combineerd krijgt je hele pack de capaciteit van die ene AA cell.

En zo zal altijd de capaciteit van je pack de capaciteit zijn van die cel met de laagste capaciteit.

Let op ik ga hier wel uit dat alle cellen in serie staan.

 

Met kleine variaties, kleiner dan 5 of 10%, maakt het eigenlijk niet veel uit en is het doormeten en selecteren gewoon duur.

Als je kwaliteitscellen koopt dan zullen die ook niet veel varieren in capaciteit zie productieprocess beschreven hierboven.

 

Levensduur maakt niet uit, dat zou enkel bij een extreme variatie in capaciteit dus zeker bij mijn voorbeeld van de AA cell in een pack van D cellen, of snelladen het geval zijn.

Het opladen gebeurt vaak met een delta V methode.

Die detecteert door de spanningsverandering dat de accus vol zijn.

Als die ene AA cell, of andere cell die teveel afwijkt in een pack, wel al vol zit maar de 9 andere cellen nog niet dan ziet de delta V regeling niet dat die ene cell vol zit maar wel als de ander 9 D cellen vol zitten.

Ondertussen wordt die AA cell zwaar overladen....helemaal met een snellader waar we soms 1 C of meer laden....

Dit is bij een goede snellader dan ook afgevangen, voor een deel, om als het pack bijna vol zit de laadstroom te verminderen om zo schade aan de cellen die al vol zitten te voorkomen.

Overladen is slecht voor accus, overladen met grote stroom, snellladen helemaal.

Voor snelladen, wat tegenwoordig vrij normaal is, zal dan ook het matchen van celllen wel degelijk van belang zijn...

Vaak zie je bij snelladers dan ook dat de temperatuur wordt meegenomen, dan moet je wel alle cellen meten of weten dat je een goed gematchte set hebt...

 

Nog zo'n mythe is de geheugen effecten, die zijn er bij NiCa maar moderne NiMH hebben daar geen last van, en mag je dus best weer opladen voordat ze leeg zijn.

Liepen de oude accus vaak binnen een maand helemaal leeg, zelfontlading, de moderne cellen hebben zoals beschreven na een jaar op de plank liggen nog 85% of meer van hun lading.

 

@Geert

Met mijn lader :cool:

Ik heb een computer lader, daar kan ik elke cell, pack die nu bestaat, en onder de maximale spanning blijft, laden.

Als er nog iets nieuws komt kan ik de nieuwe gewenste laad karakterestieken eventueel nog downloaden en in de computer zetten.

Als je zo'n lader niet hebt maar wel een gewone lader, dan kun je deze cellen met kabeltjes en krokodillenklemmetjes ook laden.

Is wel omslachtig en een landurige bezigheid.

Knip je alle verbindingen van het pack door dan kun je mbv kroonsteentjes je pack maken en uit elkaar halen en sneller laden.

Enz enz...

 

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder aan een tweede accu denken in de auto of een kleine accu die je via zonnepaneeltje kunt bijladen.

 

Anders misschien het accu pack zonder te solderen aansluiten, zodat opladen makkelijker gaat. bijv. als op foto.

Accu.jpg.a8b629dfe0ac7e4eef651a567613de51.jpg

 

Zucht......

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans ik zie dat je er een hoop van weet (meer als mij ;) ) maar dit regeltje

'' Liepen de oude accus vaak binnen een maand helemaal leeg, zelfontlading, de moderne cellen hebben zoals beschreven na een jaar op de plank liggen nog 85% of meer van hun lading.'' ben ik het toch niet helemaal mee eens :) misschien komt het omdat die van mij wat ouder zijn of een mindere kwaliteit hebben maar na een jaar nog 85 % dat lukt me toch niet :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle NiMH accus hebben deze eigenschappen, maar wel steeds meer.

Ik heb deze variant:

http://www.econergic.eu/nl/memorex-herlaadbare-ready-batterij-d-r20-nimh-4000mah-2-stuks-voorgeladen-klaar-voor-gebruik.html

 

Meer merken hebben deze uitvoering ondertussen (Sanyo)Eneloop, GP, Memorex, enz..

 

Over oplaadbare batterijen is heel veel te vinden bv:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel–metal_hydride_battery

Zie daar ook het stukje over lage zelfontlading " slow self discharge"

 

K a n s

 

@Kans ik zie dat je er een hoop van weet (meer als mij ;) ) maar dit regeltje

'' Liepen de oude accus vaak binnen een maand helemaal leeg, zelfontlading, de moderne cellen hebben zoals beschreven na een jaar op de plank liggen nog 85% of meer van hun lading.'' ben ik het toch niet helemaal mee eens :) misschien komt het omdat die van mij wat ouder zijn of een mindere kwaliteit hebben maar na een jaar nog 85 % dat lukt me toch niet :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds bij de gamma die accu's gekocht die ze bij de zonnepanelen verkopen. 12v 35a deepcycles voor 75 p\st.

Deze liggen in mijn BOT. En ben super tevreden over de capaciteiten.

 

Leuk knutselproject @Kans. Lekker compact en toch krachtig.

 

Wat ik me wel afvraag... hoeveel watt is jouw lincoln op maximaal vermogen?

De mijne poept er zo'n 32w Max uit. Dan heb ik zelfs aan mijn 10a voeding krap voldoende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Wat zijn de nadelen om een Gel accu voor een motor of camper te gebruiken, volgens de gegevens een levensduur van 6 jaar ongeveer.

 

Er kan ook een grotere capaciteit gekozen worden

http://accuweb.nl/motor-accus/motor-accus-gel/

 

Hoi Tom,

 

Meestal zijn die lood accus veel zwaarder ze lopen veel sneller leeg, zelfontlading, ze kunnen ook beperkt ontladen worden.

Een standaard auto accu is eigenlijk niet geschikt om ver, meer dan 40% is vaak al een oorzaak om heel snel te verouderen, te ontladen.

Een Gelaccu kan er beter tegen, maar standaard motor gel accus zijn daar niet specifiek voor ontworpen.

 

De gel accu speciaal voor bv zonneinstallaties of de huishoud accu in een camper zijn daar dus wel voor ontworpen.

Die kunnen al een stuk beter tegen diepte ontlading al blijft voor dat soort accus gelden dat hoe minder je ze ontlaad hoe langer ze meegaan.

Die zijn meteen ook een stuk duurder...

 

Volgens mij hebben de gel accus wel het voordeel dat de spanning tegen de 14 volt is en bij ontlading naar de 12 volt zakken.

Dat hebben mijn gel accu's voor de zonneinstallatie in ieder geval wel..

Gewone loodaccus beginnen vol bij 12 volt en zakken dan snel in, en bij 11-11,5 volt gaan veel zendontvangers al gek doen.

 

Die zes jaar is dan ook bij normaal gebruik, niet te ver ontladen en op de floating spanning houden.

Dat vergt dan weer regelmatig opladen of een onderhouds lader.

 

In die context zijn oplaadbare batterijen veel simpeler.

Je kunt de hele capaciteit gebruiken, Lithium varianten soms ook beter niet geheel ontladen, geen onderhoudslading nodig, ze lopen wel langzaam leeg maar kunnen daar veel beter tegen dan lood accus.

 

Het is altijd een afweging van eigenschappen, toepassing en kosten,

Juist daarom ben ik allergies voor generieke uitspraken van mensen di er niks van lijken te weten.

Zo kan ik me nog een draadje herinneren waarin iemand heel trots vertelde dat na lang uitzoeken hij had gekozen voor een litiumIon accu pack voor zijn zonne installatie in zijn huis...

 

Dit is een van de duurste oplossingen, en het groote voordeel; laag gewicht en hoge energiedichtheid is juist bij een huis bijna nooit van belang...

Dus die is door een verkoper mooi voorgelicht en die verkoper heeft en mooie bonus er aan overgehouden.

Er is niks mis mee alleen heel waarschijnlijk een veel te dure oplossing, maar die is dan wel heel modern en sexie...:rolleyes:

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Lincoln is niet gemodificeerd en gooit er maximaal 15-20 watt uit en verbruikt dan ~ 3 amp.

De veel nieuwere en getunde Jackson-II gooit er bijna het dubbele uit.

 

In praktijk is dat verschil nauwelijks te merken.

Ik heb al een paar keer de test gedaan om van bak te wisselen en het scheelt maximaal een signaal puntje.

Heb het maar een keer meegemaakt dat de jackson nog net te horen was en de Lincoln net niet...

 

Vermogen is minder belangrijk dan je antenne en dan helemaal de antenne hoogte (zichtverbinding).

Ik kan ruim 150 watt aanzetten maar als het met 10 of zelfs 2 watt niet lukt dan lukt het zelden wel met 150 watt.

Dit werkt alleen beperkt als er bewust gestoord wordt dan kan vermogen wel het verschil maken.

 

Voor dit soort toepassingen, mobiel dus zelf dragen, is vermogen voor mij dan ook niet echt belangrijk..

Blijft leuk wat hobby werk...

 

K a n s

 

Ik heb destijds bij de gamma die accu's gekocht die ze bij de zonnepanelen verkopen. 12v 35a deepcycles voor 75 p\st.

Deze liggen in mijn BOT. En ben super tevreden over de capaciteiten.

 

Leuk knutselproject @Kans. Lekker compact en toch krachtig.

 

Wat ik me wel afvraag... hoeveel watt is jouw lincoln op maximaal vermogen?

De mijne poept er zo'n 32w Max uit. Dan heb ik zelfs aan mijn 10a voeding krap voldoende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...