Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan zelfvoorzienendheid


lewieke

Aanbevolen berichten

Afhangen van, moeten rekenen op, een beroep doen op, eerlijk waar ik hou er niet zo van. We betalen belastingen en krijgen steeds minder terug. Onze koopkracht daalt (die van mij toch), de lasten stijgen, en hoe ga je daar mee om ? Je kan wat minder kopen maar echt veel schiet je daar niet mee op want vroeg of laat moet je weer wat meer kopen en meestal is dat dan nog tegen een hogere prijs ook. Hoe kan het dan wel ? Persoonlijk vind ik dat ik minder wil bijdragen aan het 'systeem'. Ik heb nog altijd een voltijdse job, betaal netjes belastingen maar het wordt wel moeilijker. Een uitdaging of een kans ?

 

De beste manier om meer over te houden is door minder te kopen. Op alles wat je koopt betaal je belastingen. Door meer basisproducten te kopen, meer zélf te doen kan je niet alleen besparen op de winstmarge van de kleinhandelaar maar bespaar je ook nog eens de btw. Minimaal levert de besparing je dus 21% op, te verhogen met de kleinhandelsmarge. Zoiets. Ongeveer. Wat ik al op orde heb krijgt een kruisje.

 

Ik vond het zelf niet uit maar vond heel wat info op de onderstaande link : http://www.naturalnews.com/038782_self-sufficiency_collapse_preparedness.html#

 

Enkele manieren om meer onafhankelijk (en dus minder kwetsbaar) te worden :

 

 

- Vang je regenwater op en gebruik het. Het valt letterlijk uit de lucht en is gratis. Waarom zou je dan water kopen ? Water wordt in de toekomst alleen maar duurder door belastingen, heffingen, zuivering, ... . Investeer in een grijs water installatie. Heb je meer budget, dan kan je een boorput laten boren.*

 

- Maak op koop een klein systeem om batterijen met zonne-energie op te laden. Ook als er geen stroom meer is heb jij opgeladen batterijen. Het kan écht goedkoop, ik maakte zelf iets met dingen die ik zelf heb. http://preppers.nl/forum/threads/7134-Wakawakawakawakawakak-zelfbouw?highlight=wakawaka*

 

- Voorzie wat cash. Zelf heb ik wat euro's, wat CHF en wat munten. Dan kan je verder als 'het systeem' plat gaat.*

 

- Word lid van een (schietsport)club. Dit geeft je een aantal rechten. Voorzie de hardware en toebehoren.*

 

- Voorzie in een systeem van waterzuivering.*

 

- Start met je eigen tuintje en leer er uit. Het kan in bloempotten, emmers, op terrasjes of op 1 m2.*

 

- Hou wat zaden op voorraad voor het volgend seizoen. Liefst geen F1 of F2 zaden.*

 

- Kook een kachel of inbouwhaard en voorzie in brandhout.*

 

- Voorzie in een voorraadje voedsel. Je kan groenten kopen als ze goedkoop zijn en inmaken, invriezen, drogen of verwerken in confituur.*

 

- Leg contact met locale producenten, tuinders, fruittelers, eierproducenten, veetelers en koop in hun winkels. Zo krijg je de kans om een persoonlijke relatie aan te knopen en als er niets meer te krijgen is heb jij nog een leverancier.+/-*

 

- Zorg voor wat ruilmiddelen zoals alcohol, koffie, thee, aanstekers, ... .

 

- Voorzie in wat extra brandstof voor je auto. Sla die op in je schuurtje en niet in huis. *

 

- Volg een cursus EHBO, overtuig je partner om dat ook te doen. *

 

- Zorg dat je je meest gebruikte medicijnen op voorraad hebt.*

 

- Zorg voor een draagbare radio op batterijen of met een andere stroomvoorziening.*

 

- Zorg voor een goede gezondheid en laat ingrepen die nodig zijn uitvoeren nu het nog kan en betaalbaar is.

 

- Train je lichaam en blijf fit.

 

- Kweek wat kleinvee : kippen, konijnen, geiten, kalkoenen, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
- Leg contact met locale producenten, tuinders, fruittelers, eierproducenten, veetelers en koop in hun winkels. Zo krijg je de kans om een persoonlijke relatie aan te knopen en als er niets meer te krijgen is heb jij nog een leverancier.

 

Dat is een hele goeie, ik zal eens wat vaker een praatje maken met m'n groenten en fruitman. En met m'n slager. En m'n slijter, en met de peukenman (of hoe heet een uitbater van een tabakswinkel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een hele goeie, ik zal eens wat vaker een praatje maken met m'n groenten en fruitman. En met m'n slager. En m'n slijter, en met de peukenman (of hoe heet een uitbater van een tabakswinkel).

 

Als je een slimme Nederlander bent, dan heet die peukenman Vlaming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een slimme Nederlander bent, dan heet die peukenman Vlaming.

 

Goeie, Ik ben een slimme Nederlander zonder auto :( Maar goed, peuken kan ik wel zonder, van die 5 per dag max ga ik geen ontwenningsverschijnselen krijgen. Ik spaar ze zowieso al op, als ruilmiddel. Gaat niet superhard, maar ik heb 20 pakjes in lege dozen van dure whisky die ik toch uitstal.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste deel van je lijstje kunnen we hier al afvinken. Nu enkel nog een waterton om water op te vangen, de beesten terug in de tuin en een fatsoenlijke houtkachel. En nog wat kleine details.

 

Groenten en fruit kopen wij veelal bij een boer hier net buiten af. En dat wil ik eigenlijk ook voor ons vlees gaan doen. Zo min mogelijk in de supermarkten kopen. Maar daarvoor hebben wij nog een lange weg te gaan.

Ook bij ons merken steeds meer van de crisis. Mijn stadje heeft de grootste leegstand van winkel / kantoor panden in Nederland. Men bespaard op luxe artikelen, wat mijn hoofdinkomen is... en dat gaan we steeds meer voelen.

 

Wij bereiden ons ook steeds meer voor op de grote klap die er aan lijkt te komen. gelukkig doen we dat als gezin en lijkt er steeds meer begrip te komen van de kinderen.

 

Tabak in België loont zeker de moeite.. dat wil zomaar 2 euro per pak shag schelen...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...