Ga naar inhoud
GENEGEERD

Groente bewaren zonder iets


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Welke groentes blijven het langste goed zonder koelkast of andere opbergmethodes?

 

Opbergmethode heb je natuurlijk altijd wel nodig. Zoals plastic zakken, kelder, koele plaats, warme plek, potten, tupperware, los over de vloer van de woonkamer, et cetera. Maar er zijn weinig groentes die zonder enige vorm van conservering langer dan een paar dagen tot een week goed zullen blijven met behoud van voedingswaarde. beter is dus te bedenken wat je mogelijkheden zijn om toch tot conservering te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn keuken heb ik een houten plateau/dienblad waarop ik de uien, knoflook, paprika, courgette, komkommer, bananen, meloen, ijsbergsla, radijs, sinasappelen, citroenen, tomaten enz bewaar. Dus niet in de koelkast. De ui en knoflook zijn het langst houdbaar. De rest... zeg misschien een week, maximaal twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardappel (Solanom tuberosum) is een knolgewas die behoort tot de nachtschadefamilie.

Deze knol behoort tot één van de meest gegeten groenten van de wereld.

 

Leuk taalkunde, je ziet hier verschil tussen plantkundig,cultureel culinair of tuinbouwkundige blik op groente en fruit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_groente_en_fruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de voorgaande jaren aardappelen gepoot en natuurlijk blijven er na het rooien altijd wel een paar in de grond achter.

het volgende voorjaar zag ik deze aardappelen gewoon weer uitlopen tot een nieuwe plant. de aardappeltjes blijven dus onder de grond erg lang (min.half jaar) goed,

en uiteindelijk leveren ze weer nieuwe aardappelen op als je ze laat uitlopen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die aardappelen, ik kan me herinneren dat mijn vader ze na het oogsten bestrooide met een of ander poeder waardoor ze bijna eeuwig houdbaar werden (althans zo leek het als kleine jongen) ..

 

Het werkte wel want tot aan de nieuwe oogst bleven die dingen wonderlijk goed.... Wat het poeder is geweest? geen idee....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels gingen in de kelder in een kast met lades, de lades hadden een bodem van gaas. Eén laag per lade. Over die kast een wollen deken.

Elke week even alle lades checken of er "piepers" tussen zaten, piepers zijn te koud geworden aardappels die als je ze inknijpt een piepend geluid maken.

Zo bewaarden wij i mijn ouderlijk huis de aardappels.

Zo bewaarden we alle wintergroenten, uien spruiten peen kolen. In de koele kelder, altijd checken, en niet tegen elkaar als het zo uitkwam, en zo lang als kon op het land laten staan.

Later toen ik geen landje meer had kocht ik aardappels per mud bij de volkstuinboertjes. Ging ook naar de koele kelder. In kratten want zo'n kastje had ik niet en het gaat er vooral om dat ze kunnen ventileren.

 

Het poeder is om het spruiten tegen te gaan. Is het van chemicaliën, dan mogen de schillen niet bij de composthoop...het is er ook op natuurlijke basis van kummel. Ik heb het nooit gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die aardappelen, ik kan me herinneren dat mijn vader ze na het oogsten bestrooide met een of ander poeder waardoor ze bijna eeuwig houdbaar werden (althans zo leek het als kleine jongen) ..

 

Het werkte wel want tot aan de nieuwe oogst bleven die dingen wonderlijk goed.... Wat het poeder is geweest? geen idee....

 

Anti spruit poeder... Vroeger bij iedere drogist te koop, nu alleen nog bij de Welkoop. Chemische rommel uiteraard, er schijnt tegenwoordig ook een biologische variant gebaseerd op kummelolie te verkrijgen te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die aardappelen, ik kan me herinneren dat mijn vader ze na het oogsten bestrooide met een of ander poeder waardoor ze bijna eeuwig houdbaar werden (althans zo leek het als kleine jongen) ..

 

Het werkte wel want tot aan de nieuwe oogst bleven die dingen wonderlijk goed.... Wat het poeder is geweest? geen idee....

Dat poeder (lichtbruin van kleur) is alleen om te voorkomen dat de aardappelen uitlopen (kiemremmingsmiddel). Hierdoor wordt de aardappel niet zacht en dus langer houdbaar. De houdbaarheid verleng je op die manier met een paar maanden zodat je de hele winter door (oude) aardappelen kunt eten.

Het poeder is giftig, dus je aardappelen goed wassen en schillen voor je ze gaat eten!!!

http://www.vinden.nl/c?u=http%3A%2F%2Fwww.czav.nl%2Fdynamisch%2Fbibliotheek%2F256_0_NL_1_Middelen_kiemremming_aardappelen.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overlaatst nog gezien dat een kunstenaar een bak(je) gemaakt had waarin hij aardappelen en appels bewaarde.

Dus een aardappelbak, met daarboven een appelbak.

De appelen geven een gas af, en door de gaten in de bodem van de appelbak vloeit dat gas in de aardappelbak.

Dat gas voorkomt ook dat die aardappelen kiemen.

Vond ik wel goed gevonden.

(alweer low tech magazine als ik me niet vergis)

 

http://www.notechmagazine.com/2012/01/saving-food-from-the-fridge.html

 

De bedoeling is dat ik in mijn kelder ook zo'n bak ga voorzien.

Voor deze reden houd ik een deel van de kelder redelijk vochtig. (opslag groenten)

(ik laat het kelderraam daar open staan)

In de ijskast drogen de groenten uit. (ijskast is droge lucht)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan in je kelder gewoon stapelbare kratten nemen, onderste met aardappels, bovenste met appels.

Als het goed is is de kelder donker dus je hoeft de aardappels niet perse in een dichte bak te doen...zoals dat stuk uit Lowtechmagazine zegt. Dichte bak geeft juist kans op rot, een plastic krat heeft genoeg gaten en kieren.

 

Ik ben bezig de koelkast uit te zetten. Ik eet nu de laatste restjes uit de vriezer en dan gaat de koelkast weg. Eigenlijk is alles wat er in ligt niet noodzakelijk om in een koelkast te liggen, meeste ligt er uit gewoonte, en daar stroom voor betalen vind ik zonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs las ik dat er in de tuin van een nabijgelegen kasteel een kelder is en diende uitsluitend om alles gedurende de zomer te bewaren. Het ijs van de vijver werd gedumpt in die kelder en blijkbaar was dat voldoende. Verser dan ingeblikt kan haast niet met uitzondering van zelf geoogst en direct te consumeren.

 

Aardappels en noten, voor zover je ze wil zien als groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...