Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken met je noodvoorraad


Cardhu

Aanbevolen berichten

Het zal de vrouwelijk inslag zijn :), maar ik ben benieuwd of jullie ook koken met jullie (nood)voorraad en zo bekend bent met diverse recepten en het voedsel dat daarmee gemaakt wordt.

 

Stel, all hell breaks lose.

Je zit met je gezinnetje thuis met je noodvoorraad (bv graan of meel, zout, suiker, pasta, rijst, zonnebloemolie, paar blikken groenten en peulvruchten). Kun je hier dan ook daadwerkelijk een smakelijke maaltijd mee op tafel toveren?

 

Heb je voldoende recepten bij de hand (internet doet het uiteraard niet)

En heb je wel eens geprobeerd te koken met alleen dingen uit je 'droge' voorraad?

 

Ik vraag dit omdat we tot voor een jaar geleden alleen maar konden koken met kant en klare ingrediënten. Ik kon bijvoorbeeld alleen maar pannenkoeken bakken met zo'n kant en klaar mix: wist ik veel wat daar inzat en hoe je zelf je pannenkoekmeel maakt.

Ik ben bang dat als er zich een poep-ventilator scenario voordoet, een aantal preppers zich veilig wanen met een mooie voorraad aan basis producten. Echter als je niet weet wat je ermee moet doen, worden het wel heel erg moeilijke tijden als je dagelijkse voedsel bestaat uit droge rijst met bonen of pasta met suiker.

 

Ikzelf beschik over een enorme hoeveelheid recepten waarmee je vanuit je voorraad kunt koken.

En ik kook minstens eens per week een maaltijd vanuit de voorraad. Of het nu een zelfgebakken brood, een pasta met eigengemaakte saus (met gedroogde ingredienten en tomatenpuree uit pak), aardappelpuree met blikgroenten en hamburgers uit pak (Lupak oid) is, is om het even. Minstens eens per week komt er een maaltijd uit de voorraad op tafel.

Zo went mijn gezin aan dit eten en leer ik ermee te koken. En het scheelt ook nog een paar stuivers: ik koop bijvoorbeeld nooit meer kant en klaar pannenkoekmeel nu ik weet dat dat supermarktspul alleen maar bloem, zout en antiklonteermiddel is.

 

Hiermee ben je ook meteen van het roteerprobleem verlost.

 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

leuk onderwerp, aangezien eten en drinken onze belangrijkste behoefte zijn.

Broodjes en broden heb ik nu een aantal keer gebakken, ook zoek ik internet af naar allerlei recepten, en print deze ook uit.

Broodrecepten ben ik al een heel eind mee.

 

ik twijfel nog hoe ik mijn geheel in moet delen.. koken op type recept, of koken op ingredienten.

 

wat misschien ook leuk is om kruiden in de natuur te zaaien , of in je tuin natuurlijk. en ook daar van uit te gaan koken.

helaas is alleen bieslook gelukt, verder had ik maggi kruid, bascilicum maar die waren mislukt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel leuk onderwerp inderdaad. Ik ben een aantal (20 om precies te zijn) jaar allergisch geweest voor Tarwe, waardoor we veel zelf hebben moeten maken. Dus ook het brood, pannenkoekmeel, koekjes, etc. 't is inderdaad erg handig om daar wat recepten voor in huis te hebben, zeker ook qua blikvoer want als straks ineens alles uit blikken moet komen is het misschien toch wat minder smakelijk.

Wat dat betreft; hebben jullie ook kippen of iets dergelijks? De eieren moeten toch ook ergens vandaan komen - bedenk ik me net.

 

Wat kruiden betret; ik kweek al jaren mijn eigen kruiden en dat gaat uitstekend. Misschien moet je een klein kasje aanschaffen als dat niet lukt 08091981, kijk deze week bij de welkoop bijvoorbeeld. Kruiden kweek ik overigens altijd in volle grond, zoals Tijm, Lavendel, Pepermunt, Citroenmelisse, Rozemarijn, Maggi, Peterselie, Selderie. Selderie en ook Peterselie houden wel van een beetje warmte. Als je je er een beetje in verdiept zul je zien dat je veel kunt met deze kruiden, niet alleen eten maar natuurlijk ook geneesmiddelen mee maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinook

Helaas, geen kipjes in onze tuin. We wonen in een nieuwbouwwijk en daar wordt dat niet echt op prijs gesteld (naast het feit dat het waarschijnlijk verboden is).

Mijn eieren heb ik gedekt door het aanschaffen van eipoeder. Dit heb ik besteld bij Eicom in Barneveld.

Ze leveren gewoon aan consumenten. Voor een bus van 1 kilo heb ik destijds geloof ik € 18 betaald.

1 deel eipoeder op 3 delen water. Je kunt er uitstekend mee bakken en koken en je doet er erg lang mee. Houdbaarheid zeker 2 jaar.

 

Ik heb er ook eens roerei mee gemaakt en dat was ook niet slecht. Niet super, maar ik geval van nood en tekort is het een prima alternatief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik denk dat ik gewoon eens regelmatig een voorraad recept ga posten.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

 

Op het menu vandaag: thaise rijst met varkensvlees in pindasaus

Benodigdheden voor ruim 2 personen:

- ca 1 flinke kop rijst

- 1 zakje thaise groentemix (kopen in de aanbieding en invriezen. Deze was ook uit de diepvries. Ja ik weet het ~geen lange termijn prep, maar ik ben aan het experimenteren met het drogen van de ingrediënten)

- 3-4 grote flinke lepels van de goedkoopste pindakaas die je kunt vinden (ik gebruik Panda van de Aldi)

- ca 200 ml melk (houdbare melk of aangemaakte melkpoeder)

- flinke scheut ketjap manis

- potje geweckt varkensvlees (ca 300 gram), bij voorkeur filetvlees of goulashvlees

- gefrituurde uitjes (optioneel)

- zilveruitjes (optioneel)

- 1-2 tenen knoflook (optioneel)

 

Rijst koken volgens aanwijzingen

Knoflook klein snijden en fruiten. Vuur zacht zetten. Melk en pindakaas toevoegen. Blijven roeren tot alles is opgelost en er een gladde saus ontstaat.

Zodra het mengels pruttelt een scheut ketjap toevoegen.

Het ingewekte vlees zonder de vleessappen toevoegen. Warm laten worden.

Thaise groentemix toevoegen en alles even laten pruttelen. Voeg meer melk of water toe als de saus te dik wordt.

 

Als de rijst klaar is, afgieten en serveren (indien aanwezig) met zilveruitjes en gefrituurde uitjes.

Smullen maar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Niet veel aan hoor.

Stuk rundvlees in dunne plakken snijden(dat gaat het best als het vlees half bevroren is).

Een hele nacht laten marineren in een gripzak. Als marinade gebruik ik tiriyakisaus.

Daarna in de oven. Oven op laagste stand, vlees aan sateprikkertjes laten hangen aan het rooster. Ovendeur een kiertje openhouden

Zodat het vocht weg kan. Een oven tijd kan ik je niet geven want dat ligt aan jouw smaak hoe droog jij het vlees wilt.

 

Tip: snij al het vet weg want dar droogt niet goed en ziet er goor uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@urban prepper. Ik droog er van alles in: groenten (prei, ui, wortel, tomaten, champignons, paprika, zoete maïs, etc) en fruit ( ananas (kan ook uit blik) appels, peren etc). Vooral ananas uit blik is gewoon net snoep, zo lekker. De appeltjes gaan er ook in als zoete koek. De groenten doen het super in soepen, stoofschotels, pastasauzen etc.

Ik wil binnenkort eens proberen om roerei te drogen. Zag een post op YouTube dat dat erg goed te doen moet zijn. http://www.youtube.com/watch?v=NZTA4AheYNw

Lijkt me erg handig bij het kamperen en voor in de Bob. Vacuum trekken en het is jarenlang houdbaar.

Verder binnenkort eens beginnen met jerky :)

 

@LvM wat droog jij zoal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu:

Ik heb een tijd geleden eens wat fruit gedroogd, volgens mij aardbeien, appel en banaan. Prima om op te kauwen, het is inderdaad net snoep. Deze maand de droogmachine weer eens uit de kast gehaald naar aanleiding van jouw ervaringen, en een heleboel uien en paprika gedroogd. Ik ben ook nog van plan courgette te drogen. Deze drie met pastasaus in het achterhoofd. Wellicht ook nog beef jerky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Drogen is te doen in een oven. Je moet de ovendeur wel op een klein kiertje zetten zodat het vocht weg kan en er enkel droge lucht in de oven blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...