Ga naar inhoud
GENEGEERD

[WHAT IF?] Een EMP raakt jouw leefomgeving. Wat doe je?


Bolo

Aanbevolen berichten

emp_cednocon.jpg.27c779677f721d02479ede20dd0dbbea.jpg

 

 

"Maaaam! Pap! De TV werkt niet!"

 

Bekende stemmen halen je uit je diepe sluimer. Je was van plan uit te slapen op je mini-vakantie terwijl je aan het housesitten was in je ouderlijk huis, maar de kinderen hadden andere plannen. Je kijkt even op naar de wekker om te zien hoe vroeg het nu eigenlijk is, en je wordt verrast door de aanblik van een blanco scherm. De kinderen hebben zeker een stop laten doorslaan - dat zou de wekker en de TV verklaren.

 

Je sleept jezelf uit bed, binnensmonds vloekend. Een gang langs de lichtknopjes verraad dat het gehele huis zonder stroom zit. "Potver, ze hebben gewoon alle groepen laten klappen" hoor je jezelf denken. Je grootvaders oude opwindhorloge verraadt de tijd: 07.00 uur.

Waarom is het altijd zo'n opgave de kids op tijd uit bed te krijgen voor school, maar als het vakantie is zitten ze al voor dag en dauw in de woonkamer...?

 

Onderhand ben je in de keuken van je ouders, onzeker of en waar ze hun noodvoorraden en zaklampen hebben liggen. In een la ligt een aansteker, je grijpt hem en maakt je weg naar de stoppenkast. Alle stoppen zitten waar ze moeten zitten. Zal het wel een lokale storing zijn... Het heeft niet gestormd vannacht, misschien een probleem bij de centrale? Je partner kijkt naar buiten en ziet de buren staan, druk pratend met andere buren. "Schat? Ik ga even vragen wat er aan de hand is, ben zo terug" hoor je nog waarna de keukendeur dichtvalt.

 

"Dan maar het storingsnummer bellen" denk je nog en je pakt je smartphone. Niks. "Dacht dat ik hem aan de lader had gehangen?"

 

Je partner komt weer binnen. "Ze hebben hiernaast ook geen stroom. En nog iets raars, hun auto's doen niks, zelfs de lampen gaan niet aan."

 

Je oudste dochter loopt de keuken binnen: "Pap? Mijn Ipad is echt helemaal dood... Hij was helemaal opgeladen, kan jij even kijken?"

 

Terwijl je 1 en 1 begint op te tellen wordt je nerveuzer met de seconde. Er is maar 1 iets wat de mogelijkheid heeft om elektronica zo abrupt uit te schakelen: Een elektro-magnetische puls. (EMP)

 

Een EMP wapen en een zonnevlam hebben de capaciteit om electranetwerken en elektronica kapot te krijgen. Maar X-klasse zonnevlammen, die ook nog eens recht op de Aarde gericht zijn, zijn enorm zeldzaam. Daarnaast hebben astronomen die zaken al dagen van te voren in de gaten. Volgens het forum was er recent geen verhoogde zonneactiviteit dus moet het een EMP wapen zijn geweest. Je stroomtoevoer, voertuigen, mobieltjes en andere persoonlijke elektronica? Dood.

 

Je kijkt nu tegen een situatie waarin jij en je gezin moet overleven zonder elektriciteit of elektrische hulpmiddelen.

 

Welkom in de 18de eeuw.

 

Het scenario

 

Jij, je partner en je twee kinderen zijn aan het housesitten in je ouderlijk huis in een buitenwijk van Rotterdam. J

e ouders zijn familieleden aan het bezoeken in de omgeving van Frankfurt, Duitsland.

 

Elk lid van je gezin is in goede gezondheid met uitzondering van je jongste dochter. Door toedoen van haar Diabetes Type 1 heeft zij een dagelijkse dosering van insuline nodig.

 

Tijdens je verblijf ontwaak je met een plotse stroomuitval en alle elektronica, motorvoertuigen en communicatiemiddelen functioneren niet.

 

  1. Situatie: EMP
  2. Gezin: Twee volwassenen, twee kinderen (13 en 9)
  3. Locatie: Buitenwijk van Rotterdam
  4. Populatie: 75000
  5. Seizoen/weer: Begin lente. Max temp: 16 Min temp: 8

 

atlantapd_cednocon.jpg.867538d031def402f82de0bd08d32f79.jpg

 

Gedurende de namiddag, na een frusterende en onheilspellende dag, rijden er twee politiewagens door de straat. Beide voertuigen zijn afkomstig van een politiebureau buiten het aangedane gebied.

 

Ze roepen de bewoners bijeen om een aankondiging te doen:

 

"Momenteel weten we niet goed wat er nu precies gebeurd is. Lokale autoriteiten denken dat het epicentrum van de gebeurtenis op het treinstation Rotterdam Centraal ligt. Het vermoeden is dat alles binnen een straal van 80 km is aangedaan. Er zijn opvangcentra opgezet buiten het aangedane gebied waar u naar toe kan gaan. Wij beschikken niet over de middelen om mensen te evacueren. Het vermoeden bestaat dat Rotterdam niet geisoleerd is, wij kunnen geen contact krijgen met andere steden in de regio. Wij vragen u zelf te evacueren naar de opvangcentra. Het vermoeden bestaat dat de schade hier namelijk niet hersteld kan worden."

 

U weet wanneer u iets serieus moet nemen en rent met uw gezin het huis in. U begint kleding en bezittingen in te pakken. Dit was niet hetgene wat u verwachtte toen u op mini-vakantie ging. Uw gezin kamt het huis uit en vindt genoeg water en voedsel voor (hoe verrassend) 72 uur. Na die 72 uur ga je hulp nodig hebben. De politieagenten benadrukken dat mensen die goed ter been zijn vooral moeten evacueren omdat ze niet weten wanneer hulp danwel voorraden zullen arriveren.

 

Wat doe jij? Nu al vertrekken nu je nog daglicht had? Of zou je s'nachts blijven en morgen vertrekken? Of zou je helemaal niet gaan?

 

Kink in de kabel: Insuline moet gekoeld blijven. :)

 

Succes

 

longwalk_cednocon.jpg.830658554800a2d27eeb64fed79a83c2.jpg

 

Oorspronkelijk idee door Off Grid Magazine

Illustraties door Ced Nocon.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Bolo: Zouden die politiewagens nog wel rijden na een EMP ? Of gaan ze met paard en wagen surveilleren ? :p

 

Mijn situatie: woon aan de rand van een dorpje in West-Brabant. Aantal inwoners: 1000.

TV kijk ik niet. Radio luister ik ook niet. Wel internet, dat is mijn infobron. Totdat ook die weg is, en dan doe ik het met de kennis en kennissen die ik heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo: Zouden die politiewagens nog wel rijden na een EMP ? Of gaan ze met paard en wagen surveilleren ? :p

 

Mijn situatie: woon aan de rand van een dorpje in West-Brabant. Aantal inwoners: 1000.

 

Ik verwachtte hem al: (en ik citeer)

 

Beide voertuigen zijn afkomstig van een politiebureau buiten het aangedane gebied.

 

Daarnaast gaat hem om een oefenscenario. Zelf parameters inbrengen is onwenselijk. Probeer mensen aan het denken te krijgen over het oplossen van een precaire situatie oftewel: Je zit niet in Brabant maar in de situatie die ik omschrijf.

 

Ik raad dan ook aan om de tekst GOED door te lezen voordat je reflexreacties plaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo 17:18

 

Bij een EMP waarbij het grootste deel van onze 'beschaving' lam ligt, worden wij weer teruggestuurd naar 1900 en moeten wij het doen met de middelen van toen.

 

Eigenlijk heb je het op je BOL prima voor elkaar. Respect !

Link naar reactie
Delen op andere sites

One Second After gelezen? :p

 

Ik zou direct vertrekken. Aangezien het nog niet warm is (lente) doet die insuline koeling niet zo ter zake. Blijft op kamertemperatuur (niet hoger dan 30 celcius) 28 dagen goed. Er zal, als het hetzelfde is als met de meeste medicatie, voor maximaal 30 dagen in huis zijn. Belangrijker vraag is, hoe meet je de suikerspiegel? Met stripjes, of met een meter die 't nu ook niet meer doet?

 

bron

 

In die tijd zou het mogelijk moeten zijn een gebied te bereiken waar insuline weer beschikbaar is. Aanneembaar is dat dat in een van de opvangcentra zo zal zijn aangezien het een beperkt event lijkt. Er kwamen immers vrij snel auto's uit een andere regio die 't nog doen.

Zo niet, dan is daar telefoon of een ander verbindingsmiddel. Dan maken dat je naar je familie in Duitlsand komt, of dat die je komen halen. En als 't kan verder weg, want je weet niet wat de oorzaak van de emp was en of er nu oorlog is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo 17:18

 

Bij een EMP waarbij het grootste deel van onze 'beschaving' lam ligt, worden wij weer teruggestuurd naar 1900 en moeten wij het doen met de middelen van toen.

 

Eigenlijk heb je het op je BOL prima voor elkaar. Respect !

 

Dank je wel.

 

Ware het niet dat ik in dit (fictieve) scenario in een buitenwijk van Rotterdam zit, zonder stroom en met een diabetisch kind.

 

Nogmaals @Peerke dit is een scenario. Gaarne ontopic blijven svp. ;)

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*Kink in de kabel*

Was ik in mijn eigen vertrouwde omgeving, wist ik precies wat te doen.

Angst voor smeltende kerncentrales en/of chemische fabrieken heb ik niet echt in de buurt en dus zouden er verschillende opties zijn.

Mijn meest logische optie zou het ziekenhuis vlakbij zijn. Noodgenerators op diesel en dus nog enige tijd de optie om 1 en ander af te wachten.

In een ziekenhuis heb je alles bij de hand. Voedsel, water en medicatie (extra insuline in dit geval, waarvan ik hoe dan ook een extra voorraad zou regelen).

 

Helaas zit ik in Rotterdam.

Nadenken! Nadenken gaat beter als ik eerst rustig een moment voor mezelf zoek en een kopje koffie heb. Overhaaste acties pakken nooit goed uit.

Eerst nadenken dus....

In de kofferbak van de auto zit een vuurmaaksetje, extra voedsel, water en het 1 en ander aan "gereedschappen", speciaal voor dit soort momenten.

Koffie maak ik op een zelfgemaakt vuurtje in de tuin en een pannetje van binnen en het resterende leidingwater uit de kraan.

Gelukkig heb ik ook een filter bij me, dus mocht het niet genoeg zijn dan kan ik altijd wat extra regelen.

We bekijken de opties:

 

Optie 1.Zou ik naar het ziekenhuis hier gaan en hier mijn/ons geluk beproeven.

Moeilijk. Onbekend terrein en je weet niet hoe mensen zullen reageren en/of door zullen draaien.

Daarbij..... Het is ook nog eens een aantal kilometers lopen en daar zullen we waarschijnlijk ook nog een paar uur over doen.

 

Optie 2. Proberen om naar huis te gaan. Het veiligste gebied in Nederland op dit moment. Zeker qua risico's.

Op bekend terrein ben je ook nog altijd in je voordeel en dus zou mijn voorkeur hier naar uit gaan.

Het probleem is echter dat het met de auto al 1 uur en drie kwartier rijden is (over de snelweg), dus stel je voor hoe lang je er te voet over zou doen (niet te spreken over de kinderen die mee moeten lopen).

Ik laat dit even gaan op dit moment.

 

Optie 3. Blijven waar je zit.

Op zich lijkt dit het relatief veiligst. Je hebt muren om je heen waarin je je op kan sluiten voor de buitenwereld. En je zou kunnen afwachten of eventuele problemen binnen 1 a 2 dagen opgelost kunnen worden.

Het probleem echter is de stad Rotterdam. Veel chemie bedrijven en zoals ik hoorde ook onder de rook van andere dingen waardoor je zonder electriciteit wel eens in grotere problemen zou kunnen komen.

 

Wat is wijsheid???

 

Wegtrekken zou mijn voorkeur hebben als de mogelijkheid zou bestaan. Maar hoe?

Auto's werken niet evenals andere vervoersmiddelen.

 

De havens. Optie 4. Schiet me ineens te binnen....

Met voldoende ijs gevuld uit de vriezer (wat nog niet 1,2,3 gesmolten is) om de insuline koel te bewaren, moet er een roei of zeilboot kunnen zijn om aan te monsteren om weg te kunnen trekken.

Hoe langer ik hier over nadenk, hoe beter het idee klinkt.

Insuline kan in het water gekoeld blijven en op veilige doch relatief dichte afstand van de kust kunnen we varen in de richting waarvan we denken dat deze het meest veilig zal zijn en ook voor nieuwe voorraden en medicatie kan voorzien.

Het wordt een flinke wandeling met een flinke bepakking en bewapening, maar richting de havens gaan we!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog volgende vragen :

Wat is de gewenste temperatuur om insuline te bewaren ?Hoeveel insuline is er voorradig ?

 

Zie onder.

 

One Second After gelezen? :p

 

Ik zou direct vertrekken. Aangezien het nog niet warm is (lente) doet die insuline koeling niet zo ter zake. Blijft op kamertemperatuur (niet hoger dan 30 celcius) 28 dagen goed. Er zal, als het hetzelfde is als met de meeste medicatie, voor maximaal 30 dagen in huis zijn.

 

Het is alleen jouw huis niet. Je had afdoende mee voor het verblijf. Laten we zeggen nog voor 96 uur in voorraad?

 

Belangrijker vraag is, hoe meet je de suikerspiegel? Met stripjes, of met een meter die 't nu ook niet meer doet?

 

Woops. Dan hebben we een probleem nietwaar? En nu?

 

In die tijd zou het mogelijk moeten zijn een gebied te bereiken waar insuline weer beschikbaar is. Aanneembaar is dat dat in een van de opvangcentra zo zal zijn aangezien het een beperkt event lijkt. Er kwamen immers vrij snel auto's uit een andere regio die 't nog doen.

Zo niet, dan is daar telefoon of een ander verbindingsmiddel. Dan maken dat je naar je familie in Duitlsand komt, of dat die je komen halen. En als 't kan verder weg, want je weet niet wat de oorzaak van de emp was en of er nu oorlog is of niet.

 

Ik zie het wie, wat, waar, waarom en wanneer. Ik mis nog het waarmee en welke wijze. ;)

 

HOE ga je daar komen? Welk plan maak je?

 

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook niet helemaal goed gelezen, aangezien ik niet las dat er nog auto's reden buiten het aangedane gebied.

Ik las het als alles is plat en we weten niet hoe of wat.

In het scenario dat het alleen Rotterdam betrof, had ik de betreffende politiewagens vriendelijk doch dringend verzocht even gebruik te mogen maken van hun communicatiemiddelen om kennissen iets verderop te laten weten ons op te moeten komen halen.

Hun auto zou het dan waarschijnlijk ook nog doen en we zouden rustig thuis kunnen afwachten tot de hulp van buiten af gekomen is.

Ijs smelt niet snel dus de insuline zou het wel halen. Of de buitentemperatuur nu wel of niet goed is.

 

Een 50 kilometer hike zou mogelijk zijn als we een kar of winkelwagen kunnen regelen zodat de kids niet te vermoeid zouden blijven.

 

Al met al zouden we het wel regelen en zou alles goed komen.

 

Mocht de EMP landelijk/nog veel groter zijn, lees dan mijn vorige bericht.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de insuline in een thermostasje doen...met een koelelement uit de vriezer. Als dat er niet is de insulinepen in een condoom doen, condoom dichtknuppen en in een thermosfles water of een tupperware bakje met water doen. Die blijft zo wel koel.

(op deze manier vervoerde ik mijn medicijnen in verre landen)

 

Dan naar de schuur en de fietsen van pa en ma pakken, plaksetje en fietspompje in de fietstas doen. Appeltje en drinken voor onderweg erbij...en elk met een kind achterop de fiets gaan fietsen. Tachtig kilometer is wel te doen.

 

Natuurlijk hebben we cash geld bij ons, dus eerst beste hotelletje in niet getroffen gebied boeken en familie bellen om ons op te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble

 

Zijn die ziekenhuisgeneratoren EMP proof?

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

Goed punt waaraan ik dacht op het moment dat ik op bericht plaatsen drukte. Stel wel: ik probeer nu direct te reageren zoals ik ook in eerste instantie zou reageren/denken als de situatie zich voor zou doen.

Er is weinig tijd en je moet snel handelen zonder al te overhaast te denken.

Dit is precies wat ik wilde doen toen ik je verhaal las, maar helaas toch te snel getuige het feit dat ik er overheen las dat er auto's aan kwamen rijden.

In een realistisch scenario had ik dus de auto's aan zien komen en hier anders op kunnen reageren.

 

Nee! De generators zouden niet EMP proof zijn.

Doch in een scenario waarin alles plat zou liggen en niet alleen Rotterdam, toch mijn eerste prioriteit zijn aangezien de medicatie voor mijn kind een primair belang zou betekenen.

Verder zou ik in dat scenario terugvallen op post 1 en in het scenario met de aangereden hulpdiensten die ons tegemoet reden terugvallen op post 2 (even nog niet het scenario willen benoemen waarin ik tracht een van de auto's te bemachtigen. Klinkt foktop, maar al naar gelang de situatie op het moment en het veiligheidsrisico inschattend niet geheel ondenkbaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble

 

Momenteel is alleen bekend dat Rotterdam sowieso plat ligt.

 

Andere steden zijn niet bereikbaar. Of dat komt doordat die getroffen zijn door soortgelijke wapens is onbekend.

 

Communicatiemiddelen van de desbetreffende agenten is een hekel punt. Ja het voertuig functioneerd, de mobiele telefoons van oom agent doet het ook. Probleem is dat de communicatiemiddelen afhankelijk zijn van zendmasten. In een straal van 80 km rondom het epicentrum zijn deze dus nu gefrituurd. Comms black hole. :)

 

De agenten zijn erop uit om informatie te verspreiden. (Welke een behoorlijk risico voor ze meebrengt)

Let wel: 75000 inwoners. Nadat ze klaar zijn rijden ze gewoon weer naar de volgende straat. (Had ik wellicht duidelijker in moeten zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble

 

Momenteel is alleen bekend dat Rotterdam sowieso plat ligt.

 

Andere steden zijn niet bereikbaar. Of dat komt doordat die getroffen zijn door soortgelijke wapens is onbekend.

 

Communicatiemiddelen van de desbetreffende agenten is een hekel punt. Ja het voertuig functioneerd, de mobiele telefoons van oom agent doet het ook. Probleem is dat de communicatiemiddelen afhankelijk zijn van zendmasten. In een straal van 80 km rondom het epicentrum zijn deze dus nu gefrituurd. Comms black hole. :)

 

De agenten zijn erop uit om informatie te verspreiden. (Welke een behoorlijk risico voor ze meebrengt)

Let wel: 75000 inwoners. Nadat ze klaar zijn rijden ze gewoon weer naar de volgende straat. (Had ik wellicht duidelijker in moeten zijn)

Dan blijft (voor mij) de enigste optie om middels lopen, fiets of winkelkar een roei of zeilboot te bemachtigen.

Het water op en om de zoveel tijd land aandoen en proberen meer informatie in te winnen en/of extra voorraden in te slaan (ik ga er van uit altijd meer dan genoeg medicatie bij me te hebben en buiten de voorraden meegenomen uit huis, ook de extra voorraden die ik standaard meeneem het voor langere tijd uit te kunnen houden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Direct vertrekken.

2 Fietst naar huis.

3 Maak gebruik van je prep voorbereidingen.

 

 

Optie 2 (mindere optie)

 

 

Ik fiets naar huis, pak de auto, en keer terug om de rest op te halen.

 

Risico is dat jouw auto erg geliefd is als evacuatie middel bij de andere 75000

 

 

Zaak is zo snel mogelijk het gebied te verlaten, voordat er paniek toeslaat.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is in Nederland dus er zullen vast fietsen zijn, daamee kom je een heen eind. Rugzakken zijn er ook want ik heb altijd een rugzak bij me, en als ik kids zou hebben die ook. Als dat niet genoeg is, kratjes achterop twee van de fietsen. 1 fiets zonder kratje, jongste wisselend bij personen achterop. Lichamelijke activiteit maar zoveel mogeiljk vermijden (is maar een gok, weinig kennis van diabetes). Het is lente dus een paar goede dekens zouden genoeg moeten zijn voor een overnachting in de buitenlucht. En lekker bijelkaar kruipen scheelt ook veel.

 

Ik zou zeker meer insuline bij hebben, ik neem altijd als ik een overnachting ergens doe voor 2-3 weken m'n medicatie mee. En dat is dan nog niet eens spul waarvan ik levensbedreigende problemen krijg zonder.

Waarschijnlijk zou ik, als prepper ook nog wel een koelboxje voor het spul bij me hebben. Iets kouds uit de vriezer er bij in (wel zorgen dat de insuline boven nul blijft).

 

Maar goed, stel... in 4 dagen moet je wel 350-400 km kunnen fietsen. Stel er zijn wegen verspert en je moet omfietsen dan haal je die 80-120 km tot een hulpcentrum wel.

 

Met die suikerspiegel wordt lastig. Maar ik weet dus weinig van diabetes. Als ik een kind zou hebben dat 't heeft zou ik er veel meer van weten.

Ik neem aan dat er ook uiterlijke signalen zijn die erop wijzen dat de suikerspiegel te hoog/ te laag wordt. Ik zou dan ook gezorgd hebben voor tenminste 1 backup mogelijkheid tot meten.

Ook zou ik een aantal locaties weten waar insuline te verkrijgen is tijdens shtf situaties. Zaak is om daar eerder bij te zijn dan de niet-preppers die er pas over na gaan denken als 't te laat is.

 

De vraag is natuurlijk, ben ik in dit scenario een prepper of een schaap?

Als ik een schaap ben ben ik screwed. Dan volg ik braaf de instructies van de overheid op en ga dood :p

Ik neem aan dat ik een prepper ben (ik heb snel de EMP door, meeste mensen weten niet eens wat 't is, en ik lees 'het forum')

Als ik een prepper ben heb ik plannen klaar. Ook voor dit scenario, het is immers een huis dat bij mij bekend is. Inclusief ligging en omgeving dus dan is er, zeker als ik er ga huis sitten, een plan klaar om weg te komen, zeker als ik een kind heb met diabetes 1.

 

 

Prioriteiten in ieder geval:

 

1. - wegwezen en als het kan meer insuline verzamelen (tot doses voor een dag of 60, als de insuline ouder wordt zonder koeling heb je meer nodig las ik net).

2. - informatie om je plan te kunnen aanpassen indien nodig

 

Eerst naar het hulpcentrum voor insuline als je dat niet ergens onderweg hebt kunnen krijgen en voor informatie (m'n huis ligt vrij ver van R'dam en ik weet niet hoe 't daar is). Dan naar huis, of als die regio ook getroffen is maar Duitsland niet, daar naartoe.

 

Waar ik ook aan denk, stel er komt een emp, je hebt diabetes en een insuline pomp, pacemaker of dergelijken... Oeps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik vertrek . Met de levensmiddelen die ter beschikking zijn en het water die we dragen kunnen . Ervaring met diabetes heb ik niet . Maar om de suikerspiegel te meten heb je iets nodig dat op batterijen werkt . Die doet het nu niet meer . Moet nog een andere manier zijn maar die hebben wie niet . De eerste beste apotheek aankloppen ( want de bel doet het niet ) vragen voor een alternatief om de suikerspiegel te meten . En dan opstap . Met twee kinderen van 13 en 9 jaar leg je amper 15 km per dag af . Met veel inspanning hooguit 20 . Dan duurd het nog 4 dagen voor je uit de gevarenzone bent . Of je moet een lift krijgen van de hulp diensten die komen van buiten de gevarenzone .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik vertrek . Met de levensmiddelen die ter beschikking zijn en het water die we dragen kunnen . Ervaring met diabetes heb ik niet . Maar om de suikerspiegel te meten heb je iets nodig dat op batterijen werkt . Die doet het nu niet meer . Moet nog een andere manier zijn maar die hebben wie niet . De eerste beste apotheek aankloppen ( want de bel doet het niet ) vragen voor een alternatief om de suikerspiegel te meten . En dan opstap . Met twee kinderen van 13 en 9 jaar leg je amper 15 km per dag af . Met veel inspanning hooguit 20 . Dan duurd het nog 4 dagen voor je uit de gevarenzone bent . Of je moet een lift krijgen van de hulp diensten die komen van buiten de gevarenzone .

 

Geert

 

Mijn buurmeisje van 10 fietst dagelijks 14 km heen naar school en 14 km terug. dat is al 28 km. (puur voor naar school te fietsen, niet voor haar leven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Direct vertrekken.

2 Fietst naar huis.

3 Maak gebruik van je prep voorbereidingen.

 

 

Optie 2 (mindere optie)

 

 

Ik fiets naar huis, pak de auto, en keer terug om de rest op te halen.

 

Risico is dat jouw auto erg geliefd is als evacuatie middel bij de andere 75000

 

 

Zaak is zo snel mogelijk het gebied te verlaten, voordat er paniek toeslaat.

150 kilometer naar jouw woonplaats en minstens 10 uur fietsen. Goed idee om de rest achter te laten???

Link naar reactie
Delen op andere sites

150 kilometer naar jouw woonplaats en minstens 10 uur fietsen. Goed idee om de rest achter te laten???

 

En je komt volgens mij never nooit meer terug Rotterdam in met alle auto's die uitgevallen op de weg staan. Ik zou bij elkaar blijven. Risico lijkt mij te groot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurmeisje van 10 fietst dagelijks 14 km heen naar school en 14 km terug. dat is al 28 km. (puur voor naar school te fietsen, niet voor haar leven)

 

Had niet gelezen in het senator dat er fietsen voor handen waren . En heeft jou buurmeisje diabetes ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

150 kilometer naar jouw woonplaats en minstens 10 uur fietsen. Goed idee om de rest achter te laten???

 

Wellicht is na 6 uur fietsen de emp zone alweer over. Je belt je buurmannen, en vraagt of ze even de reserve sleutel pakken, en met 2 of 3 autos onze kant opkomen. (fietsen mee)

 

Goed topic.!

 

Zelf ben ik care free, geen kind, huisdier en vrijgezel, dus denk ik eigenlijk te weinig over zon situatie na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...