Ga naar inhoud
GENEGEERD

Natuurlijk tuinieren; de Bostuin


Preppie

Aanbevolen berichten

http://www.soilandhealth.org/01aglibrary/Bostuin.pdf

 

Mogelijkheden om te leven en telen in harmonie met de natuur

Door Robert Hart.

Nederlandse vertaling: Robert Hundscheidt

Versie 2007.

 

Het adres van de Groene Dag is veranderd sinds het verschijnen van het boek "De Bostuin", zie:

http://www.groenedag.org/R1/NL/Cont/GrDg/fmContGD.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 jaar later...

Bostuin oftwel voedselbos heeft veel grote voordelen.

Meer opbrengst: halve hectare is genoeg voor 3 tot 4 personen

Veel minder onkruid

Goede kringloop, grond blijft vruchtbaar (afgestorven planten geven voedsel terug in de bodem, fungus symbiose met planten, etc.)

Diversiteit: 200 tot wel 550 soorten

Veel minder gevoelig voor extreem weer (droge lentes, natte zomers, hete zomers)

etc.

 

Link naar film, boeken en gratis cursus:

http://www.visionair.nl/politiek-en-maatschappij/nederland/de-eetbare-bostuin/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bostuin principe spreekt mij erg aan. van het jaar ben ik bezig geweest met een volkstuintje (druk, druk, druk, vandaar dat ik hier lang niks van mezelf heb laten horen) De volkstuin voor een deel "traditioneel" opgezet en ook een deel perma/bostuin.

Ook mijn voortuin ben ik langzaam maar zeker aan het omvormen tot "verborgen moestuin" dus eetbaar maar voor de leek niet als zodanig herkenbaar.

Misschien is het leuk om een lijstje met gewassen te maken die geschikt zijn voor deze vormen van tuinieren.

wat ik tot nu toe gebruik:

-sla

-radijs

-rucola

-Oost-Indische kers

-hazelnoot (nog een paar jaar geduld :) )

-tamme kastanje (idem)

-dahlia (eetbare knollen)

-snijbiet

-knoflook

-zevenblad

-paardenbloem

-braam

-framboos

-peterselie

-bieslook

-aardpeer (helaas nog niet opgekomen, maar ga ik nog een tweede poging voor doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Handig een lijst. Moest wel erg lachen om zevenblad. Dat woekert enorm en heb deze zomer juist alles verwijderd! Wist niet dat het eetbaar was...

 

Sent from my GT-S5310 using Tapatalk

 

@Richa heeft wel een lekker recept voor je: Zevenblad Pesto.. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sunnysuzanna Die zevenblad (en ook de paardenbloem) heb ik dan ook niet zelf aangeplant. Ik houdt het een beetje in toom en verborgen onder struiken (ook om klagende buren te voorkomen ;). En maak je geen zorgen hoor, komend voorjaar komt er ongetwijfeld wel weer wat op in je tuin ;)

 

ik hoop eigenlijk dat ik met groenbemesting deze wel erg woekerende plant kan intomen!

 

Groenbemesting:

 

1-jarige planten die voedingstoffen uit de bodem halen en daarna deze voedingstoffen aan de bodem teruggeven door ze onder te spitten of op de composthoop te gooien. Ook kunnen ze de bodem losser maken wanneer ze diep wortelen.

De voordelen:

• Humus; door het onderspitten van de gewassen voeg je organisch materiaal aan de bodem toe (en dat levert dan weer licht en lucht in de bodem op, een gezondere bodem met veel “leven”, etc.

• Het houdt voedingsstoffen vast: de soorten die je in de nazomer zaait nemen in de winter de voedingsstoffen op die anders vaak door regen uit de bodem worden uitgespoeld. Bij het onderspitten in het vroege voorjaar komen deze voedingsstoffen weer vrij in de bodem. Sterker nog; sommige soorten groenbemesters wortelen zeer diep en kunnen zo uit de onderlaag voedingsstoffen opnemen die dan vervolgens bij het onderspitten in de bovenlaag weer vrijkomen.

• Bescherming en verbetering de grond(structuur): Door de bedekking voorkomt de groenbemester aantasting van de bodem. Het weert onkruid, voorkomt uitspoeling door regen, voorkomt verwaaien van zanddeeltjes en gronddeeltjes en daardoor erosie. Het voorkomt het “dichtslaan” van de grond bij hevige regenval. Het verbetert door de worteling de afwatering (de diepwortelende soorten dan), etc.

• Vastleggen stikstof; sommige groenbemesters kunnen door bacteriën stikstof vastleggen uit de lucht en die aan de bodem beschikbaar stellen (vlinderbloemigen staan hierom bekend).

• Bij een dichte begroeiing helpt het tegen onkruid, en hoef je veel minder te wieden.

• Bodem-ontsmetting: sommige groenbemesters hebben een bodemontsmettende werking (Tagetes, Tropaeolum, Calendula)

Diverse soorten groenbemesters:

 

Kruisbloemigen

Deze groenbemesters hebben als eigenschappen dat ze veel blad en stelen maken (goede onderdrukking onkruid), en het zijn goede bijenplanten. Nadeel is dat ze in de vruchtwisseling mee moeten draaien. Ze mogen in ieder geval 4 jaar lang niet op het perceel van koolgewassen (ook kruisbloemigen) gezaaid worden en andersom dus ook; koolgewassen mag je niet telen op percelen waar in de laatste 4 jaar een groenbemester uit deze groep is geteeld.

• Bladkool (Brassica napus napus)

Vooral geschikt als nateelt. Maakt veel bladmassa, gebruikt zelf relatief veel voedingsstoffen uit de grond. Zeer gevoelig voor knolvoet.

• Gele Mosterd (Sinapsis alba) – foto bovenaan de pagina

Snelgroeiend, kan zowel als hoofdteelt als nateelt worden gezaaid. In zomerteelt wel afknippen omdat ze zich anders uitzaait. In nateelt bevriest ze in de winter en laat dan een mooie losse grond achter. Sterk gevoelig voor knolvoet.

• Raap (Brassica rapa)

Geschikt als nateelt (maar wel voor half september zaaien). Gebruikt ook relatief veel voedingsstoffen uit de grond, redelijk gevoelig voor knolvoet.

• Bladrammenas (Raphanus sativus oleiferus)

Deze Rammenas maakt nauwelijks een knol maar vooral veel blad. Vooral geschikt voor nateelt, bevriest snel en kan dan gemakkelijk ondergewerkt worden. Waardplant voor het bieten-cystenaaltje, weinig bevattelijk voor knolvoet.

 

Vlinderbloemigen

De vlinderbloemigen staan bekend om het feit dat ze stikstof uit de lucht kunnen “vangen” en vastleggen in de bodem (aan de wortels). Ze bedekken de grond redelijk goed en wortelen redelijk diep, maar leveren relatief weinig organisch materiaal. Ze kunnen wel uit diepere lagen van de bodem voedingsstoffen opnemen en die later aan de bodem afgeven. Vlinderbloemige groenbemesters zijn uiteraard wel familie van de vlinderbloemige groenten als erwten, peultjes, bonen, tuinbonen, kapucijners en moeten dus wel meesdraaien in de vruchtwisseling. Niet zo streng als bij de kruisbloemigen maar zaai minimaal 1 jaar, en liever nog 2 jaar geen vlinderbloemige groenbemesters voor of na peulgewassen.

• Gele Lupine (Lupine luteus)

Eenjarig, vooral geschikt voor lichte zanderige zure gronden. Legt goed stikstof vast, groeit in het begin traag maar later levert ze voldoende organische stof.

• Alexandrijnse Klaver (Trifolium alexandrinum)

Deze klaver kan zowel als hoofdteelt als nateelt gezaaid worden. Ze bevriest in de winter, wortelt niet zo diep maar levert goed stikstof uit de wortels.

• Incarnaatklaver (Trifolium incarnatum)

Wortelt ondiep en legt minder stikstof vast dan bij de andere Klavers. Maar groeit snel en daardoor geschikt voor nateelt, levert een gemiddelde hoeveelheid organische stof.

• Rode Klaver (Trifolium pratense)

Vaste plant, alleen geschikt als hoofdteelt. Legt voldoende stikstof vast en is groter als plant en levert daardoor meer organische stof.

• Witte Klaver (Trifolium repens)

Vaste plant, is alleen geschikt als hoofdteelt. Bevriest niet en heeft de neiging in het voorjaar weer gewoon “boven te komen”. Daarentegen wel een goede stikstofbinder.

• Serradella (Ornothopus sativus)

Levert een gemiddelde hoeveelheid stikstof. Bedekt de grond niet volledig wat wieden noodzakelijk maakt. Daarentegen maakt ze zeer lange penwortels die goed zijn voor de drainage van de grond. Allen geschikt als hoofdteelt.

• Veldboon (Vicia faba)

Familie van de Tuinboon. Legt relatief veel stikstof vast maar bedekt de grond niet volledig (wieden).

• Wikke (Vicia sativa)

Ze bedekt de grond niet helemaal goed (wat wieden noodzakelijk maakt), bevriest gemakkelijk en levert een goed hoeveelheid stikstof. Kan tot 20 augustus gezaaid worden.

 

Grassen

Deze groenbemesters hoeven niet in de vruchtwisseling mee te draaien (grassen hebben geen familie in de groentewereld). Verder bedekken ze over het algemeen de bodem heel goed. Ze geven geen stikstof maar leveren wel veel organisch materiaal. Ze gebruiken relatief veel voedingsstoffen maar houden die dan ook weer vast, samen met een teveel aan vocht in de winter. Gras-groenbemesters moeten wel ondergespit worden.

• Engels Raaigras (Lolium perenne)

Sterk en snelgroeiend. Levert niet zo veel stikstof en het heeft zelf voedingsstoffen nodig om te groeien maar levert veel organisch materiaal. Het bevriest niet snel.

• Rogge (Secale cereale)

Kan zowel als hoofdteelt als nateelt gezaaid worden. Kan zelfs tot half oktober nog gezaaid worden en daardoor zeer geschikt als late nateelt. Ze wordt dan pas in het voorjaar ondergespit. Levert relatief weinig stikstof, wel veel organisch materiaal en bedekt de grond goed.

• Westerwolds raaigras (Lolium multiflorum westerwoldicum)

Bedekt de grond zeer goed met frisgroen blad. Is wel wat lastig onder te spitten in de winter omdat ze relatief dikke vaste wortels maakt. Wellicht beter wachten tot in het vroege voorjaar, wanneer ze afsterft. Levert veel organische materiaal en kan tot half september gezaaid worden. Levert niet zo veel stikstof

 

Overigen

Deze soorten zijn niet verwant aan groenten en hoeven dus ook niet in een vruchtwisseling te worden aangepast. Sommige soorten zijn niet alleen nuttig maar bloeien ook nog mooi. Goed voor bijtjes.

• Bernagie (Borago officinalis) – foto

Komkommerkruid kan tot eind augustus nog gezaaid worden. Geschikt voor kleigronden omdat ze relatief veel vocht nodig heeft. Groeit snel maar bedekt de grond niet volledig. Bevriest snel. Enige nadeel: verwijder wel de zaden want ze heeft de neiging om zich behoorlijk uit te zaaien.

• Boekweit (Fagopyrum esculentum)

Heeft amper voedingsstoffen nodig om te groeien en doet het daarom ook zeer goed op arme zandgronden. Bijenplant, zeer gevoelig voor vorst.

• Phacelia (Phacelia tanacetifolia)

Bijenplant met mooie lilapaarse of roze bloemen. Groeit snel en bedekt de grond goed, daardoor houdt ze onkruid goed tegen. Geschikt als hoofdteelt, ze kan heel slecht tegen lage temperaturen. 60 dagen na het zaaien zijn de planten al zo sterk ontwikkeld dat de wortels al gaan afsterven en de bodem dus profijt krijgt van de planten. De wortels schijnen ook de ontwikkeling van aaltjes te remmen.

• Spurrie (Spergula sativa)

Vooral geschikt voor lichte zanderige gronden. Snelgroeiend, goed bestand tegen droogte. Bedekt de grond redelijk. Zaaien tot 15 augustus, sterk vorstgevoelig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zou je in het bos gaan tuinieren als je gewoon uit het bos al heel veel eten kan halen? Is het niet handiger om een tuintje thuis te maken en dan verder al het gratis eten uit het bos te plukken? Je hoeft daar niets voor te doen ..

 

Ten eerste:

in het bos tuinieren is niet hetzelfde als een bostuin creeëren.

 

2e.

in de SHTF situatie kan het heel gevaarlijk zijn om door een bos te dwalen op zoek naar eten.

 

3e.

In een normaal bos zoeken naar eten betekend veel energieverbruik want je loopt hele einden om voldoende te vinden om er volledig van te kunnen eten. Dat is niet efficiënt. In je eigen bostuin heb je alles onder direct bereik, zonder dat anderen, -leken-, het voedsel dat daar voor het oprapen ligt, het als zodanig herkennen. (anders dan een moestuintje in rijen, dat zeer kwetsbaar is in een SHTF situatie.

 

De opbrengst per m2 is veel hoger dan in een natuurlijk bos. Terwijl met een bostuin je wel een krachtig, samenhangend en zichzelf instand houdend ecologische evenwichtige voedseltuin hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste:

in het bos tuinieren is niet hetzelfde als een bostuin creeëren.

 

2e.

in de SHTF situatie kan het heel gevaarlijk zijn om door een bos te dwalen op zoek naar eten.

 

3e.

In een normaal bos zoeken naar eten betekend veel energieverbruik want je loopt hele einden om voldoende te vinden om er volledig van te kunnen eten. Dat is niet efficiënt. In je eigen bostuin heb je alles onder direct bereik, zonder dat anderen, -leken-, het voedsel dat daar voor het oprapen ligt, het als zodanig herkennen. (anders dan een moestuintje in rijen, dat zeer kwetsbaar is in een SHTF situatie.

 

De opbrengst per m2 is veel hoger dan in een natuurlijk bos. Terwijl met een bostuin je wel een krachtig, samenhangend en zichzelf instand houdend ecologische evenwichtige voedseltuin hebt.

 

OK.

 

Alleen het "dwalen" door het bos als risico noemen is wat onlogisch, je loopt dus met een bostuin ook risico want je bent in het bos. Misschien iets korter omdat je gerichter loopt ofzo? Ik weet in mijn bossen ook precies waar ik wat moet vinden, dus ben ook snel weer thuis. Als je al je lekkere planten dicht bij elkaar laat groeien denk je dan niet dat de reeën dit plekje ook snel gevonden hebben? Hier in Hongarije weet ik in elk geval zeker dat zon plekje binnen no-time kaalgevreten is.

 

Over het energieverbruik: Een aardige wandeling kan echt geen kwaad, zeker niet als het wat koud/kil is, beweging is goed voor de mens.

 

Er zijn ook andere opties dan moestuinen met rijtjes, je kan je groente gewoon in je eigen tuin neerzetten zonder dat mensen doorhebben wat het allemaal is. Kijk maar naar " de eetbare tuin" van Alys Fowler en hoef je niet het bos in.

 

Buiten mijn moestuinen heb ik nog zeer veel groenten en eetbare planten door de tuin heen verspreid staan, echt, dit is veel dichterbij dan het bos, niemand herkent ze, reeën komen er niet aan en ik heb geen risico van het door het bos dwalen. Ik vind het een leuk idee maar dan alleen voor mensen die geen tuin hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie de bostuin als een soort overgang tussen bos en tuin @Piroska.

Het hoort nog bij je tuin, evt. omheind, maar echt alles wat er staat is eetbaar/nuttig.

 

Zo ongeveer:

 

 

Plus dat je met een goed aangelegd voedselbos uiteindelijk na een aantal jaren minder hard hoeft te werken om het allemaal te onderhouden. Je creëert een zelfregulerend systeem, dat in evenwicht blijft door de juiste planten en bomen op de juiste plek. Het evenwicht boven de grond, zoals windrichting, water en zon is net zo belangrijk als het evenwicht in de grond, door schimmels, bacteriën en wortels van planten die elkaar versterken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe niet zo stoer joh, met dat oerwoud van je.. :D

 

 

heheheh OK you win, ik hou op met fokken... maarrrrrr ik blijf erbij dat hier op het forum mensen vaak in theorie allemaal leuke dingen verzinnen of vinden maar dat het in werkelijkheid toch echt wel ff anders is... Ik leef in mijn BOL ik eet uit de natuur en de praktijk blijkt dat dit prima werkt. Bostuinen, aquaponics, verzin het maar.... erg leuk maar ik vind het ZINLOOS... amen. Ga eens een half jaartje overleven ergens en kijk of je dan nog een bostuintje aan wil leggen..pfff

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
heheheh OK you win, ik hou op met fokken... maarrrrrr ik blijf erbij dat hier op het forum mensen vaak in theorie allemaal leuke dingen verzinnen of vinden maar dat het in werkelijkheid toch echt wel ff anders is... Ik leef in mijn BOL ik eet uit de natuur en de praktijk blijkt dat dit prima werkt. Bostuinen, aquaponics, verzin het maar.... erg leuk maar ik vind het ZINLOOS... amen. Ga eens een half jaartje overleven ergens en kijk of je dan nog een bostuintje aan wil leggen..pfff

 

Het leven hier bestaat niet alleen maar uit Survival en SHTF. :)

Een bostuin is gewoon een grote moestuin. Zinvol.

Aquaponics is net zoiets als veeteelt, maar dan een stapje terug. De moeite van het proberen waard.

Open staan voor alle vormen van zelfvoorzienendheid. Niks mee.

 

Als je survival gaat doen, wordt dat niks inderdaad.

Als je het nú gaat doen, is het een hele goede bezigheid. En ik ben nog lang niet uitverzonnen. :D

Het zijn ook geen theorieën, maar dingen die verwerkelijkt zijn.

 

Als je een andere smaak hebt, okee, dat kan. Ieder zijn/haar eigen methode toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leven hier bestaat niet alleen maar uit Survival en SHTF. :)

Een bostuin is gewoon een grote moestuin. Zinvol.

Aquaponics is net zoiets als veeteelt, maar dan een stapje terug. De moeite van het proberen waard.

Open staan voor alle vormen van zelfvoorzienendheid. Niks mee.

 

Als je survival gaat doen, wordt dat niks inderdaad.

Als je het nú gaat doen, is het een hele goede bezigheid. En ik ben nog lang niet uitverzonnen. :D

Het zijn ook geen theorieën, maar dingen die verwerkelijkt zijn.

 

Als je een andere smaak hebt, okee, dat kan. Ieder zijn/haar eigen methode toch?

 

precies, ieder zijn eigen methode! Ik vraag mij alleen af of de mensen die DEZE methode aanhangen hem ook DAADWERKELIJK geprobeerd hebben.... thats all... indien mensen dat WERKELIJK gedaan hebben dan wil ik best verder praten. ik hou niet van theorie alleen... thats all.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
precies, ieder zijn eigen methode! Ik vraag mij alleen af of de mensen die DEZE methode aanhangen hem ook DAADWERKELIJK geprobeerd hebben.... thats all... indien mensen dat WERKELIJK gedaan hebben dan wil ik best verder praten. ik hou niet van theorie alleen... thats all.

 

Veel praktijk word voorafgegaan door theorie, of je het nu leuk vindt of niet. :)

Theorieën moeten altijd getest worden, om te zien of ze werken. Trial and error. Vallen en opstaan. Als je heel goed nadenkt, logica en gezond verstand gebruikt, hoef je minder te experimenteren. Ook bevindingen van anderen helpen daarbij.

Dat heet ontwerpen. Open staan voor verandering/verbetering.

Alleen maar over theorie praten heet: academisch gelul. Fuck dat inderdaat. :p

 

Voorbeeldje. Ik ben nu bezig met de Rocket Stove. Beproefd apparaat. Bouw gewoon, zou je zeggen. Heb ik ook gedaan. Maar ik ben ook een ontwerper. Ik verzin nieuwe bouw-methoden om er een te bouwen en andere gebruikstoepassingen. Verbeteringen, zodat je nog minder energie verspilt.

Dat vind ik niet alleen leuk, maar vroeg of laat (bijna klaar, even geduld nog.. :p) heeft iedereen er wat aan. En dat geeft ook voldoening, IMO.

 

 

Of deze mensen specifiek wel eens een bostuin hebben gemaakt weet ik niet, maar het bestaat al heel lang.

 

Sorry, je moet deze gewoon even zien:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een zak zaad voor de zomer gekocht wat verkocht word als vogelweide zaad, schijnt een mengsel te zijn waar allerlei insecten en vogeltjes op af komen,

ik ben benieuwd ik ga t vant voor jaar zaaien

 

en een paar eetbare bessen planten, echt waar zon intratuin is gevaarlijker voor het geld dan de meste andere winkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...