Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Mini review] Lidl Silvercrest solar oplader


AWOL

Aanbevolen berichten

Nu nog te koop (12-5-2014) http://www.lidl.nl/cps/rde/SID-80F168E7-A1E43B3A/www_lidl_nl/hs.xsl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=3474

 

94118_f.jpg.73ba75822dff14d95064655c63737b2e.jpg

 

Solar oplader

14.99*€Per stuk

Voor toestellen zoals mobiele telefoons, PDA’s, MP3-spelers, camera’s, GPS-toestellen of gameconsoles

Met geïntegreerde li-ion-accu‚ slaat op tot 2.200 mAh

Afm.: ca. 7 x 13 x 2 cm

 

Ik heb deze vandaag gekocht en tot nu toe ben ik er tevreden over. Uiteraard heb ik nog geen lange termijn ervaring maar wilde deze review plaatsen zodat geintereseerden nog de kans hebben de solaroplader te kopen. In mijn LIDL filiaal waren er aan het einde van de dag nog genoeg over.

 

De eerste indruk is goed. De oplader is volledig geladen uit de verpakking. Althans, deze gaf 100% lading aan maar bij het laden ging het al snel naar 75% dus ik denk dat de lading eerder rond 80% zat. Dat suggereert (!) dat de batterij redelijk een lading vasthoudt daar het product in een gesloten verpakking zat en, eerste aanname van vele, het waarschijnlijk niet in de afgelopen maand is geprodceerd.

 

In de handleiding staan veel waarschuwingen over het gebruik. Waaronder, en da's denk ik de belangrijkste, dat de omgevingstemperatuur niet boven de 45 graden mag komen. Iets om rekening mee te houden als je in een zonnig land de oplader in de auto op je dashboard laat liggen.

 

Daarnaast wordt gewaarschuwd het juiste uitgangs voltage te kiezen voor je op te laden apparaat (kijk op de batterij in je apparaat) Gekozen kan worden uit 5, 7.5 en 9.5 volt.

Mijn ondertussen archaische Nokia N900 wil 3.7 volt dus heb ik de oplader op 5 gezet en de Nokia begon direct te laden. Ik ben niet behept met veel kennis over electra dus ik heb geen idee of de 5 volt potentieel tot problemen kan leiden. Ik neem aan van niet want anders zou dit apparaat alleen bruikbaar zijn voor telefoons en dergelijke met exact 5 volt accu's en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Mijn backup telefoon, een nog oudere Sony-Ericsson van ook 3.7 volt werd ook opgeladen, net als mijn Ipod touch (2nd gen).

 

Resultaat laden van de Nokia N900:

Ik heb de oplader zonder in het licht te houden direct gebruikt om naast korte test van de backup telefoon en Ipod, mijn Nokia op te laden. De oplader gaf 100% lading aan maar zoals gezegd vermoed ik dat die eerder op 75% zat. De Nokia was circa 40% ontladen. Na een uur en een kwartier was de oplader volledig ontladen en gaf mijn telefoon een volledige lading aan. Omdat ik nooit heb gezien dat de telfoon ook de 100% melding gaf ga ik er vanuit dat de lading werkelijk circa 90% is. Mijn Nokia heeft een 1830 mAh batterij dus, wederom aanname, zal het circa 3-4 uur duren om mijn telefoon volledig te laden met de 2200 mAh batterij in de oplader.

 

Bijgeleverd zijn een 11 tal stekkertjes voor de meest voorkomende aansluitingen. In de meeste gevallen zal je al een USB oplaadkabel hebben die bij het product hoort en kun je die gebruiken. Voordeel van de vele soorten stekkertjes is dat je naar alle waarschijnlijkheid ook apparaten van anderen kunt opladen,ook als je niet over de originele kabel beschikt.

 

De solar oplader kan eventueel ook, bij gebrek aan zon, worden opgeladen via een USB poort of een niet meegeleverde adapter. Handig naar mijn mening om zeker te zijn van back up stroom als je de deur uitgaat. Weer een aanname maar niet getest, opladen via een USB adapter in de sigarettenaansteker van een auto zal ook wel werken.

 

Er zijn led lampjes die aangeven wat de lading van de batterij is: 25,50,75 en 100%.

Tevens een lampje dat aangeeft of er sprake is van oplading door de zon en een led die aangeeft welk uitgangs voltage geslecteerd is.

Daarnaast kun je lader dmv 4 meegeleverde zuignappen bevestigen op een oppervlak om hem vast te zetten.

 

De oplader heeft een interne accu van 2200 mAh, niet heel veel maar in noodgevallen goed bruikbaar. Dit is dan ook de reden dat ik deze oplader gekocht heb. De kwaliteit zal niet fantastisch zijn maar als relatief goedkope manier om je telefoon, MP3 speler en dergelijke op te laden wanneer er voor langere tijd een stroomstoring is vond ik het een laagdrempelige gadget. Als het GSM netwerk nog wel werkt kun je in ieder geval blijven bellen / internetten of naar muziek luisteren. Op vakantie lijkt het mij ook handig.

 

Conclusie en disclaimer:

 

Nogmaals, doordat het product nog maar korte tijd te koop is en mij dus de tijd ontbreekt alles uitvoerig te testen kunnen we dit geen review noemen die zekerheid geeft over de kwaliteit / robuustheid op lange termijn. Het apparaat lijkt in ieder geval niet stevig genoeg om veel misbruik te kunnen doorstaan, enige voorzichtigheid is dus geboden. Ook ben ik nog niet in de gelegenheid geweest te testen hoe lang het duurt om de oplader op te laden bij zonnig of bewolkt weer. Ik durf dus niet dit product volmondig aan te raden maar mijn eerste indruk is prima, uiteraard in relatie tot de prijs. Mijn apparaten laden er mee op, de vele aansluitmogelijkheden zijn handig. Voor mij voornamelijk een oplader voor noodgevallen en tevens mijn eerste solar product.

 

Vragen zijn welkom, en eventuele correcties op mijn aannames ook.

 

UPDATE: 13-5-2014 - 12:00 (achter dubbelglas)

De oplader was gister dus volledig leeg en stond bij zonsopkomst rond 06:00 in de vensterbank. Na 6 uur in het licht te hebben gestaan, waarbij het grotendeels bewolkt was, geeft de lader nog geen lading aan, ofwel minder dan 25% lading. Snel even een lading opbouwen kun je dus wel vergeten.

 

UPDATE: 13-5-2014 - 14:30 (achter dubbelglas)

nog steeds geen 25% lading. Van de 8 1/2 uur ongeveer 45 minuten vol zonlicht. Heb de lader verplaatst naar het andere raam omdat de zon nu daar staat. Op moment van schrijven is het af en aan zonlicht / bewolking.

 

UPDATE: 13-5-2014 - 18:00 (achter dubbelglas)

Na 12 uur daglicht, waarvan circa 4 1/2 vol zonlicht nog steeds geen 25% lading indicatie. Ik begin mij nu af te vragen of het ding stuk is :)

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb hem ook gehaald en voor dat geld kun je bijna geen buil eraan vallen. Nadeel vind ik dat er een geïntegreerde batterij in zit. Als deze kaduuk is, dan kun je dat niet zo snel vervangen Liever had ik de mogelijkheid van oplaadbare AA batterijen dan ook gezien. Dan kun je ook een voorraadje batterijen achter elkaar opladen.

 

Als dit apparaat 500-1000 laadcyclussen meegaat, dan ben ik al een tevreden mens. Voor dit geld een prima gadget, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem ook gehaald en voor dat geld kun je bijna geen buil eraan vallen. Nadeel vind ik dat er een geïntegreerde batterij in zit. Als deze kaduuk is, dan kun je dat niet zo snel vervangen Liever had ik de mogelijkheid van oplaadbare AA batterijen dan ook gezien. Dan kun je ook een voorraadje batterijen achter elkaar opladen.

 

Als dit apparaat 500-1000 laadcyclussen meegaat, dan ben ik al een tevreden mens. Voor dit geld een prima gadget, lijkt me.

 

Daar ben ik het mee eens maar waarschijnlijk kun je een AA/AAA USB lader hier ook aan hangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem ook gehaald en voor dat geld kun je bijna geen buil eraan vallen. Nadeel vind ik dat er een geïntegreerde batterij in zit. Als deze kaduuk is, dan kun je dat niet zo snel vervangen Liever had ik de mogelijkheid van oplaadbare AA batterijen dan ook gezien. Dan kun je ook een voorraadje batterijen achter elkaar opladen.

 

Als dit apparaat 500-1000 laadcyclussen meegaat, dan ben ik al een tevreden mens. Voor dit geld een prima gadget, lijkt me.

Ik ga hem morgen ook halen bij de Lidl en dan kijken of ik er iets meer mee kan. Die ingebouwde accu is wel erg karig, maar misschien is het mogelijk om er wat aan te sleutelen zodat je er meer mee kunt. Denk dan bijvoorbeeld aan een wat zwaardere accu of een externe aansluiting zodat je er een powerbank op aan kunt sluiten.

 

Ik hoop dat ik er 1 te pakken kan krijgen want van dit soort dingen liggen er meestal niet veel van in de schappen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, wat een goed idee om zo'n snelle review te maken voor iets wat nu nog in de aanbieding te koop is!

 

Verder leert mijn ervaring dat waar echt op bespaard word het zonnepaneel is. Dus naast dat de accu niet meer is dan een Galaxy s3 batterij kun je nog wel eens veel moeite hebben deze op te laden doormiddel van de zon.

 

Ik ben zelf wel een budget prepper, maar mijn ervaring heeft mij wel geleerd dat dit ondanks maar 15 toch best wel eens 15 euro weggegooid kan zijn.

 

Wat als je kijkt naar het praktisch gebruik, dan heb je zo'n ding voor het opladen van mobiel of misschien aa batterijen. Als je bedenkt dat hij maar 1x een smartphone kan laden (er even vanuit gaan dat de geadverteerde capaciteit ook klopt) of dat een eneloop AA batterij al 1900mah heeft en dan is hij leeg. Als dan blijkt dat het 4 dagen duurt om op te laden met het zonnepaneel, dan heb je er in een SHTF zeer beperkt nut van in mijn ogen.

 

Sorry dat het zo depri stukje is, maar als budget prepper kun je je geld maar 1x uitgeven toch?

 

Maar nogmaals zulke snelle reviews over aanbiedingsproducten, echt super!!!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, wat een goed idee om zo'n snelle review te maken voor iets wat nu nog in de aanbieding te koop is!

 

Verder leert mijn ervaring dat waar echt op bespaard word het zonnepaneel is. Dus naast dat de accu niet meer is dan een Galaxy s3 batterij kun je nog wel eens veel moeite hebben deze op te laden doormiddel van de zon.

 

Ik ben zelf wel een budget prepper, maar mijn ervaring heeft mij wel geleerd dat dit ondanks maar 15 toch best wel eens 15 euro weggegooid kan zijn.

 

Wat als je kijkt naar het praktisch gebruik, dan heb je zo'n ding voor het opladen van mobiel of misschien aa batterijen. Als je bedenkt dat hij maar 1x een smartphone kan laden (er even vanuit gaan dat de geadverteerde capaciteit ook klopt) of dat een eneloop AA batterij al 1900mah heeft en dan is hij leeg. Als dan blijkt dat het 4 dagen duurt om op te laden met het zonnepaneel, dan heb je er in een SHTF zeer beperkt nut van in mijn ogen.

 

Sorry dat het zo depri stukje is, maar als budget prepper kun je je geld maar 1x uitgeven toch?

 

Maar nogmaals zulke snelle reviews over aanbiedingsproducten, echt super!!!

 

Een review terwijl het product nog in de winkel ligt, vond ik ook wel handig, heeft 'ie al een kuddo voor.

Het belangrijkste aspect kon daardoor echter niet getest worden, hoe snel/efficiënt hij laadt op de zon.

 

Is er eigenlijk een goed apparaat wat als hoofdfunctie heeft om met zonnecellen batterijen op te laden?

Als die 5 volt USB uitgangen heb ik helemaal niets aan namelijk. Hoogstens kan ik er via een verloopstekker m'n GSM mee laden, maar als overal de stroom eruit ligt heeft dat niet veel zin, toch geen signaal.

 

M'n zaklampje en multiband radio-ontvanger heb ik dan hoogstwaarschijnlijk meer aan en die slikken AA's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zijn goede punten en is waar mij de ervaring ontbreekt met solar producten. Wie weet duurt het inderdaad lang om het ding op te laden in de zon. Hij staat nu in mijn venster en laadt natuurlijk niet of nauwelijks op door de tijd van de dag maar ik zal morgen in de loop van de ochtend checken wat de status is en dat hier melden. Maar zelfs als je gelijk zou hebben over 4 dagen oplaadtijd dan nog vind ik deze oplader niet volkomen nutteloos, immers: je telefoon hoeft niet constant aan te staan en dan kun je prima meerdere dagen overbruggen. Als deze goedkope lader dan in staat is daar na een paar dagen weer een volle lading aan te plakken dan heb je nog steeds meer dan niets. Tja, 15 voor deze of 100 voor de goalzero switch 8, of 120 voor de guide 10. Natuurlijk heb ik die ook liever...

 

Allereerst, wat een goed idee om zo'n snelle review te maken voor iets wat nu nog in de aanbieding te koop is!

 

Verder leert mijn ervaring dat waar echt op bespaard word het zonnepaneel is. Dus naast dat de accu niet meer is dan een Galaxy s3 batterij kun je nog wel eens veel moeite hebben deze op te laden doormiddel van de zon.

 

Ik ben zelf wel een budget prepper, maar mijn ervaring heeft mij wel geleerd dat dit ondanks maar 15 toch best wel eens 15 euro weggegooid kan zijn.

 

Wat als je kijkt naar het praktisch gebruik, dan heb je zo'n ding voor het opladen van mobiel of misschien aa batterijen. Als je bedenkt dat hij maar 1x een smartphone kan laden (er even vanuit gaan dat de geadverteerde capaciteit ook klopt) of dat een eneloop AA batterij al 1900mah heeft en dan is hij leeg. Als dan blijkt dat het 4 dagen duurt om op te laden met het zonnepaneel, dan heb je er in een SHTF zeer beperkt nut van in mijn ogen.

 

Sorry dat het zo depri stukje is, maar als budget prepper kun je je geld maar 1x uitgeven toch?

 

Maar nogmaals zulke snelle reviews over aanbiedingsproducten, echt super!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste aspect kon daardoor echter niet getest worden, hoe snel/efficiënt hij laadt op de zon.

 

Volgens de handleiding duurt het laden 16 tot 24 uur, afhankelijk van de hoeveelheid zon.

Dat zal in de vensterbank minstens een dag of 2 zijn denk ik.

Via de USB batterijlader van de Action worden m'n AAA batterijtjes overigens prima opgeladen.

Een geinig dingetje voor weinig geld, maar ik verwacht er geen wonderen van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de handleiding duurt het laden 16 tot 24 uur, afhankelijk van de hoeveelheid zon.

Dat zal in de vensterbank minstens een dag of 2 zijn denk ik.

Via de USB batterijlader van de Action worden m'n AAA batterijtjes overigens prima opgeladen.

Een geinig dingetje voor weinig geld, maar ik verwacht er geen wonderen van.

 

Volgens mij moet het efficiënter kunnen als je niet twee 'budget' apparaten hoeft te koppelen.

Ik zou graag een zonne-energie oplossing voor het opladen van m'n batterijen hebben dan voor een smartphone/ipd/weet ik het wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag deze stroombeestjes oplaad set ook gehaald, ach voor 15 euro kan je eens proberen of het werkt.natuurlijk is een goalzero beter.bij mijn Lidl stonden er nog een stuk of 30.mijn iPhone was voor de helft leeg, zonoplaadeeltje was voor de helft vol. Nu 100% opgeladen. Opzich wel een leuk ding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de handleiding duurt het laden 16 tot 24 uur, afhankelijk van de hoeveelheid zon.

Dat zal in de vensterbank minstens een dag of 2 zijn denk ik.

Via de USB batterijlader van de Action worden m'n AAA batterijtjes overigens prima opgeladen.

Een geinig dingetje voor weinig geld, maar ik verwacht er geen wonderen van.

 

De lader hoeft natuurlijk niet 100% vol te zijn om je toestellen bij te laden. Daarnaast is het best handig meerdere van dit soort gadgets te hebben. Ik kan bijv. mijn telefoon laden:

 

1. in de auto via de sigarettenaansteker lader 12v

2. in de auto via de sigarettenaansteker omvormer van 12v naar 230v (via USB of 230v lader)

3. via de USB aansluiting van een computer, tablet of laptop

4. via de zonnepaneel lader van de Lidl

5. via de zonnpaneel kampeerlamp met slinger van de Lidl

6. via normale 230v lader van mijn toestel

 

Het is dus beter meerdere mogelijkheden tot je beschikking te hebben. Het mooie van deze gadget is dat je het voltage kunt kunt wijzigen naar de meest gangbare voltages. En dat allemaal voor 15€.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstaande update ook in de openingspost gezet:

 

UPDATE: 13-5-2014 - 12:00

De oplader was gister dus volledig leeg en stond bij zonsopkomst rond 06:00 in de vensterbank. Na 6 uur in het licht te hebben gestaan, waarbij het grotendeels bewolkt was, geeft de lader nog geen lading aan, ofwel minder dan 25% lading. Snel even een lading opbouwen kun je dus wel vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit nieuwsgierigheid zojuist ook maar zo'n oplader gekocht. Valt mee dat er een passend stekkertje voor mijn LG optimus L3 bijzit.

 

(en maar gelijk zo'n wereldontvangertje meegenomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je woont effe te ver weg, anders had ik er 1 voor je meegenomen.

Bedankt dat vindt ik tof van je maar waarschijnlijk niet nodig.

Ik heb de Lidl even gebeld en gevraagd of er nog meer binnen komen. Ze gaan kijken of er bij een ander filiaal nog liggen en dan krijg ik een belletje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt dat vindt ik tof van je maar waarschijnlijk niet nodig.

Ik heb de Lidl even gebeld en gevraagd of er nog meer binnen komen. Ze gaan kijken of er bij een ander filiaal nog liggen en dan krijg ik een belletje.

 

Superservice van LIDL ! Ze zijn niet voor niets gekozen tot meest klantvriendelijke supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superservice van LIDL ! Ze zijn niet voor niets gekozen tot meest klantvriendelijke supermarkt.

Mee eens, ben altijd erg tevreden met de Lidl. Tijdje terug een keer een sport-horloge gekocht wat kapot bleek, was geen enkel probleem. Horloge was uitverkocht maar ze hebben toen voor mij een nieuwe uit Duitsland laten komen en zelfs nog hier thuis afgegeven ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstaande update ook in de openingspost gezet:

 

UPDATE: 13-5-2014 - 12:00

De oplader was gister dus volledig leeg en stond bij zonsopkomst rond 06:00 in de vensterbank. Na 6 uur in het licht te hebben gestaan, waarbij het grotendeels bewolkt was, geeft de lader nog geen lading aan, ofwel minder dan 25% lading. Snel even een lading opbouwen kun je dus wel vergeten.

 

Hou ons op de hoogte, want dit is een serieuze test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou ons op de hoogte, want dit is een serieuze test.

 

Prima:

UPDATE: 13-5-2014 - 14:30 nog steeds geen 25% lading. Van de 8 1/2 uur ongeveer 45 minuten vol zonlicht. Heb de lader verplaatst naar het andere raam omdat de zon nu daar staat. Op moment van schrijven is het af en aan zonlicht / bewolking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou je er rekening mee dat ramen flink wat licht tegen kunnen houden?

Vooral dubbelglas/HR ramen kunnen veel tegenhouden.

In buitenlicht, en dan vooral helemaal vrij, met omgevingslicht erbij, laadt mijn waka waka power ook sneller op dan achter het raam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou je er rekening mee dat ramen flink wat licht tegen kunnen houden?

Vooral dubbelglas/HR ramen kunnen veel tegenhouden.

In buitenlicht, en dan vooral helemaal vrij, met omgevingslicht erbij, laadt mijn waka waka power ook sneller op dan achter het raam.

 

Dat is een goede toevoeging en de lader staat inderdaad achter dubbelglas. Echter, omdat de lader niet waterbestendig is vind ik het wel een goede test om eerst eens te zien hoe lang het laden duurt achter glas.

Daarna zal ik het eens testen op mijn balkon als het weer droog is. Probleem daarbij is wel dat ik in een appartement woon en ik maar beperkt zon uren op mijn balkon heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede toevoeging en de lader staat inderdaad achter dubbelglas. Echter, omdat de lader niet waterbestendig is vind ik het wel een goede test om eerst eens te zien hoe lang het laden duurt achter glas.

Daarna zal ik het eens testen op mijn balkon als het weer droog is. Probleem daarbij is wel dat ik in een appartement woon en ik maar beperkt zon uren op mijn balkon heb.

 

Dezelfde situatie als ik heb.

Kan je de lader niet aan de buitenkant van het raam plakken, met de zuignapjes?

Ik weet het, risico dat ie naar beneden valt... Misschien een touwtje eraan maken zodat ie niet kapot valt.

Ik ben maar even aan het brainstormen..

Die zuignapjes zouden misschien wel een reden kunnen zijn voor mij, om er ook 1 te kopen, als backup.

 

(De waka waka heeft een bevestigingspunt voor een touwtje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...