Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het veilig bewaren van gedroogd fruit en groente


hacatta

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben net lid geworden en ik heb een paar vraagjes over het drogen,en als iemand dat weet dan zijn de mensen hier dat wel.

Ik heb een paar dagen geleden een sedona droger gekocht en een vacuüm machine.

Ik heb lucht absorbeerders besteld maar die zijn nog niet binnen.

Een paar uur geleden was ik op internet aan het zoeken naar informatie over het drogen.

Ik kwam op een stuk terecht waar uit gelegd werd ,dat wanneer het niet goed gedroogd was en dan opgeslagen dat er een gif in kan vormen dat dodelijk is.

Nu ben ik hier best wel bang voor,hoe kan ik dit voorkomen?

Ik heb geen idee wanneer het goed gedroogd is of niet,mijn banaan en peer worden niet broos klopt dit?

Ik heb een tuin waar ik aardig wat uit haal en ik koop graag goede aanbiedingen op om geld te sparen ,vandaar het drogen.

Ook zou ik graag willen weten hoe lang het houdbaar zou zijn.

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Als je op Urk rondloopt, kun je zomaar een waslijntje met vis zien hangen om te drogen. Gewoon in de buitenlucht.

Heb het ook al eens geprobeerd, maar toen stonden er er 7 katten onder inclusief onze eigen kat:mad:

 

Lol hier moest ik goed om lachen.

Maar ik ben vegetarisch dus vlees drogen doe ik niet.

Maar ik had peer en bananen gedroogd voor 16 uur en nu 2 dagen later zijn aan het bederven.

Wat doe ik fout?ik laat ze goed afkoelen voor ik ze vacuum verpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol hier moest ik goed om lachen.

Maar ik ben vegetarisch dus vlees drogen doe ik niet.

Maar ik had peer en bananen gedroogd voor 16 uur en nu 2 dagen later zijn aan het bederven.

Wat doe ik fout?ik laat ze goed afkoelen voor ik ze vacuum verpak.

 

Ik denk dat zij niet droog genoeg waren. Wat gebeurt er, schimmel,stank...vertel meer over op welke wijs het bedreef.zuurstof absorber helpen,maar je product moet echt droog zijn. Het kan ook helpen om bvb fruit en groenten na het wassen en snijden,even met citroensap te druppenllen ,ook een tablet vitamine c in water opgelost werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het precies zoals weckonline gedaan,het voelde ook als beschrijven,de bananen had ik zelfs 4 uur langer gedaan.

Ik heb zuurstof absorbeerders besteld maar die komen over 2 weken binnen.

Het groente en fruit is ook voor 12 papegaaien bedoeld die we in huis hebben en die vonden de smaak van citroen niet zo geweldig en hoewel het idee van de vitamine c goed is ,zou ik het niet voor hun portie kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan uit je verhaal alleen maar gissen, er kan van alles fout gaan...

Een van de meest gemaakte fouten is dat gedroogde spullen niet luchtdicht worden opgeslagen.

De droge spullen trekken dan vocht aan en zo wordt het droog process ongedaan gemaakt.

Een andere fout is opslaan in te grote hoeveelheden, door het vervolgens vaak openen van de verpakking trekken de droge spullen ook weer teveel vocht aan.

 

Enz.

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hacatta, ik heb de laaste paar Dagen 300 eieren gedroog. In een zonne droger.je Ben vegetarish ,eet jij eieren?ze zijn best makkelijk te drogen.ik droog scramble egg,makkelijk voor salade,ed, en ik droog ook rauwe eieren,daar voor heb je van de jelly plat voor nodig.in een electrish droger,rauwe,12 uuren, gekookte ong 4 uuren. Daar na even in een blender en dan heb je eieren poeder.je kun ze omg een jaar bewaren.

Laat horen hoe het ga met je fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

hacatta , het valt mij wel op dat je zo stellig droog tijd noemt.Er is geen vaste tijd te geven ! probeer maar eens bananen tot broos te drogen,en zie het verschil.

Ook het luchtdicht bewaren in b.v. een weckpot is een must.Ook lees ik nergens dat je het in dunne plakjes snijd (en daarna in vit.c doopt) dit versneld de droogtijd aanzienlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ervaring met wortelen. In flinterdunne reepjes gesneden (in lengterichting) met een kaasschaaf of schiller. In de zon gedroogd voor 2 dagen.

Een product is pas droog als het "droog"-gewicht niet meer afneemt. Van het volume blijft bijna niets meer over. De brosse stukjes doen in bv. een weck-fles of een goed sluitende wijdmondsfles met een zakje Calciumchloride (Bisonvreter). De antioxydanten in gedroogde groenten en fruit blijven goed bewaard met een zuurstofadsorber. Een zuurstofadsorber heeft geen enkele zin als het product niet goed droog is.

 

Het toepassen van citroenzuur en/of vitamine C, zoals @Mrsjones voorstelt, is een geraffineerde truc om veel voedingsstoffen waaronder vooral anti-oxydanten te behouden tijdens het drogen en de opslag van producten.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik heb alleen ervaring met wortelen. In flinterdunne reepjes gesneden (in lengterichting) met een kaasschaaf of schiller. In de zon gedroogd voor 2 dagen.

Een product is pas droog als het "droog"-gewicht niet meer afneemt. Van het volume blijft bijna niets meer over. De brosse stukjes doen in bv. een weck-fles of een goed sluitende wijdmondsfles met een zakje Calciumchloride (Bisonvreter). De antioxydanten in gedroogde groenten en fruit blijven goed bewaard met een zuurstofadsorber. Een zuurstofadsorber heeft geen enkele zin als het product niet goed droog is.

 

Het toepassen van citroenzuur en/of vitamine C, zoals @Mrsjones voorstelt, is een geraffineerde truc om veel voedingsstoffen waaronder vooral anti-oxydanten te behouden tijdens het drogen en de opslag van producten.

 

Een andere methode om te zien of het product droog is (alle water weg) is wat van een product een beetje in een ZIP-lock bag doen en gesloten in de zon leggen en dan te zien of er aan de binnenkant van de bag wat condens ontstaat. Zo ja, dan is het product niet droog. Dit is niet zomaar een idee. Ik heb de methode toegepast op tinderhoutjes uit het bos en kamille.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...