Ga naar inhoud
GENEGEERD

Check je droge voorraad, deel 2


Kans

Aanbevolen berichten

Update na vorige post, http://preppers.nl/forum/threads/6981-Check-je-droge-voorraad-!?highlight=Droge

 

Pas dubbel op...

Blijkbaar zit er erg veel vocht in 'droge' winkelproducten.

Ik denk aan rijst en pasta's.

 

Na mijn vorige check heb ik weer een controle gedaan.

Sommige zakjes waren enkel hard geworden dus nog niet verzadigd maar andere waren dus weer doorweekt.

Een tonnetje had weer water op de bodem staan.....

En dat was genoeg om een bodempje in een glas te maken.

 

Conclusie, sommige droge zaken zijn gewoon erg nat.

De droogzakjes werken perfect, tot gewoon te goed....

Ik maak die droogzakjes door een vierkant papiertje van een keukenrol in het midden te vullen met een hoopje calciumcloride, en dan de vier punten dicht te vouwen en met een draadje dicht te binden.

Het restvocht kan blijkbaar als damp de verpakking wel verlaten maar blijven als druppels wel aan de buitenkant van dezelfde verpakking liggen.

 

Ik heb dus weer een goede reden om de investering in een precisieweegschaal te doen, dan kan ik de verpakking wegen en zo bepalen of er nog veel restvocht in zit.

Een zak van hetzelfde product uit een tonnentje waarvan de droogzakjes droog blijven is dan de referentie.

 

Dan de check doen of de te natte producten op een paar droge dagen laten 'drogen' genoeg is of dat opsluiten met droogzakjes en die vervangen tot het product droog is de enige oplossing is...

 

Droog ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Kans

Bij de kijkshop heb ik die digitale brievenwegers eens zien liggen. Kosten 15 euro ofzo en geven tot 2 cijfers achter de komma weer.

Hoop dat je er wat mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel water zit er lucht:

 

image.jpg.94f8b4b852c7f44ac6efbe0f53247ee5.jpg

 

Dit is cm^3 water per m^3 lucht.

Dus een tonnetje van 30 liter kan iets meer dan 1cm^3 water bevatten...

De rest komt uit het voedsel.

Nu vul ik mijn tonnetjes met voedsel dus stel dat er nog 3 liter lucht over blijft dan kan daar nog maar 0,1 cm^3 vocht in zitten...

Al zit er natuurlijk meer lucht in ik vermoed dat het meeste vocht toch uit het voedsel of de lucht in de verpakking van het voedsel komt....

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

Bij de kijkshop heb ik die digitale brievenwegers eens zien liggen. Kosten 15 euro ofzo en geven tot 2 cijfers achter de komma weer.

Hoop dat je er wat mee kan.

 

Ik wilde niet elke rijstkorrel los gaan meten :cool:

Helaas kost een nauwkeurige weegschaal die enkele honderden grammen kan meten met 1 of 10 mg nauwkeurigheid al snel vele honderden euro's .

Als iemand daar een goed adresje voor heeft?

Zie marktplaats voor wat voorbeelden.

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans,

 

Ik seal ruim 75% van m'n droge waren zoals pasta, rijst, tarwe etc in mylar zakken. Dit doe ik zo'n jaartje of 8-10. En tot op heden nog nooit met "vochtvreters" gewerkt. Tevens heb ik ook nog nooit van m'n oude verpakking iets gemerkt dat de droge waren bedorven waren oid. Ook het opslaan in voedselveilige emmers (met garantie deksel) heeft me geen problemen opgeleverd.

Opmerkelijke bevindingen van je, en goed dat je ze hier deelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk de kern van het verhaal.

Hoe droog moet het zijn?

Normaal zal het geen problemen geven precies zoals je beschrijft.

Maar door CC te gaan gebruiken zal de luchtvochtigheid wel heel laag worden?

En dus ook al het restvocht dat best10-30% van de massa kan zijn ook willen absorberen.

Dan heb je ineens best veel CC per tonnetje nodig en weer de kernvraag is het wel nodig om het zo droog te krijgen, waarschijnlijk niet?

 

Maar daar is dus inderdaad dit forum voor leren van elkaar....

 

K a n s

 

@Kans,

 

Ik seal ruim 75% van m'n droge waren zoals pasta, rijst, tarwe etc in mylar zakken. Dit doe ik zo'n jaartje of 8-10. En tot op heden nog nooit met "vochtvreters" gewerkt. Tevens heb ik ook nog nooit van m'n oude verpakking iets gemerkt dat de droge waren bedorven waren oid. Ook het opslaan in voedselveilige emmers (met garantie deksel) heeft me geen problemen opgeleverd.

Opmerkelijke bevindingen van je, en goed dat je ze hier deelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haalt iedereen z'n zakjes water adsorber? Ik gebruik tot nu toe gewoon potjes of dichtgeknoopte zakdoekjes met baking soda en dat lijkt goed te gaan. Helaas heb ik in m'n tonnetjes met rijst ook zuurstofadsorbers zitten (van handwarmers) dus die wil ik niet steeds openmaken omdat er dan weer een nieuwe in moet. Die handwarmers zijn na een uurtje of 10 'uitgeroest' dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haalt iedereen z'n zakjes water adsorber? Ik gebruik tot nu toe gewoon potjes of dichtgeknoopte zakdoekjes met baking soda en dat lijkt goed te gaan. Helaas heb ik in m'n tonnetjes met rijst ook zuurstofadsorbers zitten (van handwarmers) dus die wil ik niet steeds openmaken omdat er dan weer een nieuwe in moet. Die handwarmers zijn na een uurtje of 10 'uitgeroest' dus...

 

Volgens mij is BS veel duurder dan CC?

CC kost 3 euro de KG ik dach dat BS al gauw vier keer zo duur is?

Het is alweer lang geleden dat ik het inkocht is typisch iets dat je een keer inkoopt en wegzet.......

 

Ik hoorde dat BS bij een toko in grote hoeveelheden veel goedkoper is?

Maar of je dan 3 euro de KG haalt?

 

Je kunt ook rijst gebruiken om te drogen dat is per kg nog goedkoper maar zal ook minder goed drogen dan CC.

 

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is BS veel duurder dan CC?

CC kost 3 euro de KG ik dach dat BS al gauw vier keer zo duur is?

Het is alweer lang geleden dat ik het inkocht is typisch iets dat je een keer inkoopt en wegzet.......

 

Ik hoorde dat BS bij een toko in grote hoeveelheden veel goedkoper is?

Maar of je dan 3 euro de KG haalt?

 

Je kunt ook rijst gebruiken om te drogen dat is per kg nog goedkoper maar zal ook minder goed drogen dan CC.

 

 

K a n s

 

http://www.pit-pit.com/nl/bicarbonaat.html Bij grote(re) hoeveelheden 2,81 per kg. Goeie zaak dit, heette voorheen Gekruid.

 

Omdat producten in mylarbags niet meer dan 10% vocht mogen bevatten (bron: LDS i.v.m. giftig worden)), vraag ik me af of ik naar aanleiding van jouw ervaringen de rijst, macaroni en de andere producten die ik als droog zag, weer open moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.pit-pit.com/nl/bicarbonaat.html Bij grote(re) hoeveelheden 2,81 per kg. Goeie zaak dit, heette voorheen Gekruid.

 

Omdat producten in mylarbags niet meer dan 10% vocht mogen bevatten (bron: LDS i.v.m. giftig worden)), vraag ik me af of ik naar aanleiding van jouw ervaringen de rijst, macaroni en de andere producten die ik als droog zag, weer open moet maken.

 

Dat is denk best lastig, 10% restvocht is echt gort droog.

Iemand ooit een vochtmeting gedaan, rijst, pasta, enz?

 

Ik weet ook niet hoe droog de lucht is als de droogzakjes hun werk gedaan hebben en er een evenwicht is?

Geloof dat vHeeswijk daar wel een post over heeft...

 

Droog blijft relatief :rolleyes:

Toen ik gisteren weer nieuwe droogzakjes wou maken was het binnen 65% luchtvochtigheid, buiten lager dan 10% (volgens het meetstation)

Dus ik dacht lekker buiten zitten en wat droogzakjes maken.

Dat CC trekt zo snel vocht aan dat ik sommige CCvlokken binnen een minuut zag glinsteren van het vocht dat aangetrokken werd.

En dat had ik binnen nog nooit gezien....ondanks de hogere luchtvochtigheid binnen.

Buiten waaide het wat dus ik denk dat dat weer het verschil maakte?

 

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...