Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnen zonder smeren is gezond


Aanbevolen berichten

Las een interessant artikel over zonnen en het opdoen van vitamine D.

Is al een topic over geweest maar dat gaat meer over de inname van vitamine D.

http://preppers.nl/forum/threads/6336-Vitamine-D-tekort

 

Nu speciaal over zonnen voor de vitamine D en dan vooral het niet insmeren met zonnecreme.

Het is al een vaste gewoonte in de zon en er wordt al geroepen; insmeren, vergeet de zonncreme niet en zelfs in het weerbericht wordt bij mooi weer geroepen door de weerman of weervrouw; vergeet je niet in te smeren!

 

 

 

Genieten jullie ook volop van de eerste zomerse dagen? Hopelijk wel, want dat is de beste manier om vitamine D binnen te krijgen. Helaas krijgen veel mensen te weinig vitamine D binnen omdat we ons massaal insmeren met zonnebrandcrèmes. En daardoor wordt er geen vitamine D in de huid aangemaakt! Terwijl juist vitamine D een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van kanker. Lees hier hoe je optimaal en veilig kunt genieten van de zon.

 

 

•Ga direct naar tips om optimaal te zonnen

 

 

LEES HET GEHELE ARTIKEL OP DE LINK

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een beetje overdreven verhaal.

 

Het belangrijkste is gewoon NIET verbranden en dat kan je alleen voorkomen door niet te lang in de zon te zitten of je beschermen tegen de zon dmv crème oid.

 

En niemand smeert zich elk uur in met factor 50, dus krijg je toch wel zon op je huid. Zodra de huid pigment gaat aanmaken, ga je ook vit. D aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik smeer ook nooit (hooguit dat de vrouw een lik op mijn schouders en wreven doet de eerste dagen van de vakantie), maar ik hou dan ook niet van zonnen. Ook van een beetje wandelen, zwemmen en in de schaduw zitten wordt je bruin. Het ligt ook aan je huid natuurlijk.

 

Mijn kids gaan nagenoeg vanaf hun geboorte al in de zon, die smeren we wel in ongeveer 2x per dag. 's Ochtends als we naar het strand\zwembad gaan en dan 's middags nog een keer na het eten. Dan komen ze goed de dag door. Voordeel als je kinderen vroeg gewend zijn aan de zon, dat hun huid er beter tegen bestand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi. Ik smeer mij bijna nooit in. Wel vaak na het zonnen met olijfolie.

 

Ik ook. Of met kokosvet (wordt olie als je het aanbrengt.

 

Tip voor iedereen.

Pak zo vroeg mogelijk in het jaar zoveel mogelijk zon. Veel mensen zitten 8 uur per dag binnen en dat geeft juist de problemen als ze buiten komen. Meteen maximaal in de zon.

Opbouwen in het voorjaar dus en regelmatig de zon in. Zoveel mogelijk ook zonder zonnebril. (ik heb niet eens een zonnebril)

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo zwart-wit, om te zeggen, smeren is schadelijk, of zonnen is schadelijk.

Er zijn namelijk heel veel kleuren. Alle kleuren van de regenboog, ook niet zichtbare, zoals UV. UV-A, B, en C. De ene wat schadelijker dan de andere.

 

Ik smeer zo min mogelijk.

Kleding houdt ook schadelijke UV-B straling tegen. Een sluierwolkje houdt zelfs al UV tegen.

Ik zou aanraden om te smeren als je van plan bent om met de blote huid (lang) in de zon te gaan, wanneer er hoge UV-B straling is.

 

(Bepaalde medicatie zorgt er ook voor dat je veel gevoeliger voor zonlicht wordt. Pas daar mee op. Dan wordt het wat vaker smeren, kleding dragen, of de zon vermijden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toevallig afgelopen zaterdag voor het eerst met mijn kayakje het water op geweest , niet gesmeerd dus :mad:

( zo maar een uurtje) maar toch mooi verbrand op mijn schouders . Nu weet ik dat ik op zee vaar en dat dit veel meer straling geeft

maar we zijn nog weinig gewent en het zonnetje pikt stevig dus ik smeer me eigen de volgende keer goed ik :o

(Ik geloof ook niet dat de zon slecht is , maar wel de vervuiling die in de lucht zit , en die er voor zorgt dat je veel meer UV straling krijgt )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vervuiling in de lucht blokkeert UV straling.

De vervuiling geeft wel andere problemen, ook op de huid. Maar dat heeft te maken met de schadelijkheid van de stoffen zelf.

Edit: een gat in de ozonlaag zorgt wel voor meer UV straling. ( Ik denk dat @Wafels dat bedoelt)

 

Wees maar blij dat onze magnetosfeer, ozonlaag, etc. een deel van de straling van de zon, en kosmische straling tegen houdt. Anders was er niet zoveel leven als nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag was de dag van de huidkanker. Ruim 6000 mensen konden zich laten controleren. Ruim 160 dermatologen zaten in de diverse ziekenhuizen klaar. Radio1 deed verslag en daarin was een dermatoloog te horen die wederom waarschuwde voor te lang en onbeschermd zonnebaden. Natuurlijk maakt het wel uit wat voor huidtype je hebt. Rossig haar,witte huid en je hebt sneller last van de zon en meer kans op huidkanker. En het is dus niet zo dat huidkanker ontstaat na een keer te lang/onbeschermd zonnen. Zelf heb ik van nature een wat bruine huid en zwart haar (inmiddels grijs!) en ik smeer me nooit, loop vanaf 12 graden topless rond (heb het supersnel warm) en ben heel veel buiten maar verbrand nooit. Ik vermoed dat ik dus ook nooit huidkanker ga krijgen. Itt de mensen met een licht huidtype.

 

Dus een beetje relativeren, maar de huidkanker aantallen groeien dus wel jaarlijks. (Na correctie van allerlei andere invloeden, dus relatief!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi. Ik smeer mij bijna nooit in. Wel vaak na het zonnen met olijfolie.

 

Op Ibiza heb ik dat ook geleerd:

 

Spaanse vrienden leerden me er hoe je het beste met de zon om kunt gaan, daar is de zonkracht namelijk bijna 8x sterker dan hier. Vooraf in smeren met pure rauwe olijfolie (Vit. E), en na het zonnen ook. Eventueel met AloeVera sap of Avocado olie als huidverzorging. Verder is het -zelfs ingesmeerd- zaak om niet te verbranden, dus alleen in de ochtend en namiddag 'zon te pakken' en je lichaam koel te houden. Verbranden betekend dat je ernstig pijn hebt en niet aangeraakt kan worden, naast een rode huid. Een beetje rode huid vandaag, is een schaduwdag morgen.

En ze adviseerden me vochthoudende groentes en fruit te eten als snacks: tomaten, sinaasappels, komkommers, meloen, druiven...vanwege de voedingswaarde, zodat je huid zich op cel nivo ook kan herstellen.

 

Het werkt op deze wijze heel goed, en is stukken goedkoper en natuurlijker dan insmeren met commerciele middelen die overigens vaak dezelfde bestanddelen toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...