Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaden infobank


Chinook

Aanbevolen berichten

Er is al veel over gezegd, maar het lijkt me toch handig er een apart topic van te maken zodat je het sneller terug kan vinden.

Ik wil graag een partij zaden aanschaffen, heb al een beetje rondgekeken maar: wat is nu goed?

Men zegt; geen hybride zaden, maar als ik in de winkel op een zakje wortelzaad kijk zie ik nergens iets erover vermeld staan; hoe zie ik dat zo snel?

En als ik dan zaden aanschaf, dan ook meteen maar bio? (niet gemanipuleerd)

 

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuke topic!

 

Persoonlijk koop ik wat er op mijn pad komt en wat mij geschikt lijkt.

Ik heb goede ervaringen met zaad van Kiepenkerl. Dit is een Duitse producent en is bij mij in de buurt gemakkelijk verkrijgbaar.

 

Volgens mij moet je juist geen hybride zaad kopen. Hybride zaden kun je herkennen aan een F1 of F2 vermelding op de verpakking. Als deze vermelding erop staat kun je dus zelf geen zaad winnen van de plant.

 

Ik koop dit jaar ook wat extra zaad bij de discounter voor een paar cent per zakje. Niet zozeer voor eigen gebruik, maar meer met het idee op ruilhandel.

Hierbij maakt het dan ook niet zoveel uit of het hybride is of niet.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf echt een doos vol met zaadjes ingeslagen maar deze waren eerst hybride (wist ik veel wat dat was). Ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel en wilde van alles wat hebben. Dacht ook ideaal om te ruilen echter veel van die zaden geven ook maar aan dat ze binnen 2 jaar gezaaid moeten worden. Dus als SHTF na 2 jaar komt is het ook waardeloos :) Of kan je deze denk je nog veel later zaaien als je ze goed opbergt?

 

Heb je ook zaden aangekocht (via een buitenlandse site) die niet hybride zijn en die gaan we ook echt gebruiken binnenkort voor onze moestuin.

 

Wat Cardhu zegt is een mooie, lekker goedkoop zaak kopen voor paar cent per zakje en een ideaal ruilmiddel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Mr. Gold

Volgens mij kun je ze ruim na deze datum ook nog wel gebruiken, alleen zal het aantal zaden dat opkomt (daadwerkelijk een plantje wordt) minder worden naarmate de tijd verstrijkt.

Je zou ze dan beter kunnen voorzaaien en vervolgens uitplanten. Hiermee voorkom je dat je lege plekken tussen je rijen krijgt.

Bonen en erwten kun je zelfs meerdere jaren na de datum op de verpakking nog prima zaaien. Zo'n datum is natuurlijk ook gewoon commercieel.

Als je ooit een moestuin hebt gehad, dan weet je waarschijnlijk dat 1 zakje zaad vaak veel meer is dan dat je op een paar m2 kwijt kunt. Met zo'n zakje kun je vaak meerdere jaren zaaien.

1 zakje slazaad bijvoorbeeld is genoeg voor 1200 kroppen sla. Knappe knul als je dat in 1 jaar op weet te eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

ik zou de zaden ook niet bij een welkoop kopen, maar online bij een handelaar, hier een VEEEL meer keus, en de prijs is ook gunstiger.

 

hier heb ik mijn zaden altijd besteld voor de moestuin.

http://www.zaadhandelvanderwal.nl

 

ook heeft hij een biologische geteelde zaden gedeelte:

http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/biologisch_geteelde_zaden

 

ik zal voor de zeker heid nog even in een mail vragen of deze ook allemaal daadwerkelijk zaadvast zijn.

 

ook een goede zoekterm in google is: zaadvast + ras wat je zoekt.

 

 

hier ook een leuk stukje over aardappelen, kort uitgelegd, aardappelen worden door een laagje voorzien om te voorkomen dat deze kiemt, hierdoor kan de aardappel uit de supermarkt moeilijk groeien en de grond. Ook gaat hij snel rotten in de grond. oplossing, bij de lokale boer aardappelen halen en koel/donker/droog bewaren en later weer in de grond stoppen. en vanuit daar verder kweken. zie ook linkje:

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?3504

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

Ik heb een reactie terug van van der wal zaden. op de vraag wat nu zaadvast en hybride is.. dit was de reactie;

 

Als wij hybride zaden aanbieden staat dat erbij.

Is er niets vermeld over hybride, dan zijn het zaadvaste rassen.

 

goed nieuws dus, ik ga nog eens over de hele site sneupen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb een week geleden zaden, grond en bakken gekocht voor thuis. Alle bakken staan voor het raam in het zonlicht, en de eerste blaadjes komen de grond uit. Ik heb verschillende soorten groenten en kruiden geplant. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en zie het ook als een soort experiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons zijn de eerste slaplantjes en dergelijke ook alweer de grond in gegaan. En wat gezaaid in de voorkweekbakken, omdat het nog behoorlijk vriest 's nachts! We hebben dan wel een kas, maar als het flink vriest gaat al het jonge spul toch snel dood. Zonde!

 

Ben wel weer lekker bezig met de geneeskrachtige kruiden, de cursus is bijna dus dan word ik weer wat extra gemotiveerd :-).

Het is erg leuk om te zien van wat je allemaal goede medicijnen kunt maken, van Brandnetel tot Paardebloem tot Weegbree etc.

Heb er boeken vol van en weer een hoop kruiden aangeschaft die door de strenge winter toch dood zijn gegaan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

volgens de berichten komt er nog nachtvorst?

hier ook een hoop voorgezaait in zaaibakken van de action.

paprika

tomaat

spitskool

bloemkool

rode kool

andijvi

sla

 

buiten hebben we al aardbei plantjes in de bakken, ik heb er weer zin in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben inmiddels al een paar jaar bezig met experimenteren met groente en kruiden op kleine schaal.

Ben er ook achter, dat het allemaal best tegen kan vallen, maar de aanhouder wint !

Tip: begin niet met moeilijke groenten, maar met tomaten opkweken uit zaad, paprika, bonen.

Alles is te kweken, hoe, kun je vaak op internet vinden.

Zet geen sierbomen meer in je tuin, maar zorg dat je er van kan eten. Wanneer ze in bloei staan, is het ook een prachtig gezicht.

Vorig jaar voor het eerst appelmoes ingemaakt en stoofperen. Echt geweldig om je eigen fruit op te kunnen eten in de winter.

Ook pruimenjam gemaakt, en ook die is heerlijk.

Hiervoor was ik een echte leek op dat gebied. Ik wilde dat graag leren, voordat het slechter gaat worden.

Inmiddels hebben wij ook een paar kippen aangeschaft, erg leuk, en verbazingwekkend weinig werk. (was een echte leek op dat gebied).

Alles via internet opgezocht, en bij de boerenbond tips gevraagd.

Groetjes Amazing Dree

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast oliestel

toevallig heb ik gisteren ook een zaaikalender geprint, deze wil ik jullie ook niet onthouden:

http://www.freewebs.com/ruudendiana/zaaikalender.htm

 

Deze mevrouw haar site is ook zeer leuk om in rond te bladeren, ze verkoopt ook zaadvast zaad, dit is volgens mij wel het laatste jaar dat ze dit verkoopt.

http://www.freewebs.com/ruudendiana

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

wat is de beste manier om je zaden in op te slaan.. op dit moment heb ik een kleine verzameling en dan ook echt klein..

maar ik wil dit graag gaan uitbreiden.

 

de zaden heb ik nu in een oude munitie kist in een donker hoekje ergens achter in de schuur liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koel en droog. (en indien mogelijk donker). Koelkast zou een goede plaats zijn, omdat de temperatuur daar constant is.

 

Let overigens op dat je niet (alleen) hybride zaden opslaat voor een TEOTWAWKI. Dat zal je waarschijnlijk al wel weten, maar voor de mensen die het niet weten: Hybride zaden kunnen zich zelf níet voortplanten. Hier kan je dus na planten geen zaden meer uithalen, zoals bij een zaadvast ras.

 

Overigens heeft hybride ook zijn voordelen, een hogere opbrengst bijvoorbeeld. Misschien is het dus juist wel slim om óók een paar hybride zaden op te slaan, zodat je met dat deel meer kans hebt op een succesvolle oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor langdurige opslag t beste in de koelkast...anders in t donker met apart wat vocht absorbers /silica gel

En als je ze net hebt t liefst in n glazen pot mocht er dan nog evt vocht in de zaden zitten zie je dat als condens...siica gel helpt dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook bij zaden op de houdbaarheidsdatum.

Kennelijk ziet de natuur ook niet altijd de zin in van het bewaren van zaden voor meer dan een jaar (of twee) :)

 

Wilde ik net zeggen. Snap ik ook wel, want als een plant zijn zaad verspreid is het natuurlijk de bedoeling dat het meteen gaat ontkiemen e.d. in het volgende jaar. Dus ook helemaal niet zo gek dat een zaadje zijn kiemkracht gaat verliezen.

Natuurlijk kun je nog wel zaaien na een poos maar zie het nu zelf ook weer met oud zaad kun je de helft minder opbrengst verwachten.. (ligt natuurlijk wel aan het gewas..)

 

(bedoel met minder opbrengst: veel van de zaden zullen niet ontkiemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net e.e.a. ingezaaid. Gelijk even op houdbaarheidsdatum van de zaden gekeken. Meesten zijn goed tot 01.2015. Uitschieters zijn de kapucijners die tot 01.2017 goed zijn.

 

Zaden zijn dit jaar gekocht, maar ik weet niet hoe lang ze al in de winkel lagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik dat je zolang het nog kan, zaden best gewoon elk jaar kan kopen voor je groententuin. Bij hybride zul je inderdaad een hogere opbrengst hebben, en dat is dan weer beter voor je 'budget' dat je voor voeding moet voorzien.

Maar als je het echt over wat in een post-teotwawki situatie hebt, denk ik dat je eerder zal moeten overgaan tot het zelf winnen van zaden.

Natuurlijk heb je dan meer plaats nodig in je groententuin, want je zult een deel van je opbrengst niet kunnen consumeren omdat je die planten de kans moet geven om zaad te vormen.

En dus zal je ze moeten laten staan, dikwijls moet je ze laten overwinteren, veel wortelen (zoals wortelen (die oranje:), pastinaak, schorseneren, enz) vormen pas in het tweede jaar zaad.

En meestal verliezen ze dan veel aan voedingswaarde, worden ze taaier, en zijn ze dus niet meer zo geschikt voor consumptie.

Mijn persoonlijke ervaring voor bv pastinaak (wat ik persoonlijk een zeer interessante groente vind voor gebruik in de winter) is dat je het zaad gewoon niet moet bewaren, want als het niet vers is, kiemt het bijna niet meer.

Je kan natuurlijk altijd een klein voorraadje aanleggen om een korte periode te overbruggen, en uiteraard kan je die best (lees : moet je die) koel, donker en droog bewaren.

Maar als je op langere termijn denkt, denk ik dat het zeker de moeite loont om je ook eens te informeren over het zelf winnen van zaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Dick Berts

Even twee tips, want niets heeft zo'n potentie als zaad!

 

- Bij de Welkoop Boerenbond (nee ik heb geen aandelen) vond ik de langst houdbare zaden; 2016-2017. Onderzoek uit Wageningen leert, dat veel zaden 2-3 jaar over de datum nog te gebruiken zijn. Kiemkracht eerst testen op een vochtig watje, om mislukte oogsten te voorkomen.

 

- Via bol.com heb ik het boek "Seed to seed" van Suzanne Ashworth besteld. Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen, maar het gaat over het winnen van zaad uit je eigen gekweekte groenten. Een vak apart. Maar mogelijk van levensbelang als een crisis heel lang gaat duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...