Ga naar inhoud
GENEGEERD

Smartphone-apps zijn privacykillers


Gast

Aanbevolen berichten

Ook zo dol op je smartphone en al die handige apps?

 

De mannen van De Correspondent deden weer eens een interessant onderzoek:

https://decorrespondent.nl/1034/dit-gebeurt-er-allemaal-onder-de-motorkap-van-je-smartphone/78751619672-0d838f47

 

Conclusie: zelfs bij apps die zeer bescheiden en logische toegangseisen stellen (bv data op je telefoon lezen en opslaan) dan kan dat betekenen dat ze bijvoorbeeld al je Whatsapp berichten gaan lezen (die staan immers ook opgeslagen op je telefoon). Dus zelfs al houd je in de gaten of apps buitensporige toegangseisen stellen (bv een simpel spelletje dat al je contacten wil kunnen inzien en je hele belgedrag wil kunnen lezen) dan nog kun je toestemming geven voor iets dat veel verder reikt dan functioneel nodig.

 

Ja, natuurlijk wisten we dit allemaal allang, maar toch - lees het artikel, het is nog erger dan je dacht. Zo hebben ook (betrouwbare) bedrijven die een app laten bouwen zelf geen flauw idee wat er achter de schermen in hun app gebeurt.

 

Net zoals ik niet of nauwelijks meer een openbaar wifi-netwerk heb gebruikt na het lezen van dit artikel van de Correspondent:

https://decorrespondent.nl/845/dit-geef-je-allemaal-prijs-als-je-inlogt-op-een-openbaar-wifi-netwerk/25988820-b2a600e1

 

 

PS

Ik zeg: kun je 6 tientjes per jaar missen, steun de Correspondent dan met je lidmaatschap. De waarde van de concrete kennis, inzichten en bewustwording op het gebied van ICT en privacy die ik via hun artikelen heb opgedaan, is voor mij in elk geval al flink hoger dan die 6 tientjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb er ook 1 én een tablet en op beide staan apps die ongetwijfeld veel info willen verzamelen, maar het probleem is dus dat je er niets tegen kunt doen. Behalve dan geen apps installeren ;-)

Ik vindt het vreemd dat je niet per app kunt bepalen wat de app wel en niet mag. Een spel wat toegang wil tot alles op mijn apparaat, installeer ik niet.

Er is een app waarmee je per app in kunt stellen wat het wel en niet mag, maar helaas dan werken de apps niet meer.

 

Maar houd ook de makers van je smartphone/tablet in de gaten. En vergeet ook google/facebook/twitter niet, die verzamelen ook alles wat op je apparaat staat.

 

informatie is de goudmijn van vandaag. Er wordt grof geld verdient met informatie.

 

Mijn ex heeft bij een boekbinderij gewerkt waar ze gebruik maken van tapes met miljoenen naam en adres gegevens erop. Dit om de mensen reclame aan te kunnen bieden (postcode lotterij oa) Zo'n tape met adressen kost tien duizenden euro's en word in een speciale kluis bewaard en mag er alleen uit als er meedere personen (bazen) bij aanwezig zijn om diefstal te voorkomen. Een aantal jaar geleden is er een keer zo'n tape verdwenen en dat is een gigantische rel geweest omdat zo'n tape op de zwarte markt gewoon gigantisch veel geld oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil er niet mee te koop lopen inderdaad en dit had ik echt niet verwacht om eerlijk te zijn. Heftig for sure (vooral openbare wifi). Dan ga ik toch veel liever op een 3G (ookal kost me dat wel geld, het bespaart een veelvoud aan mogelijke ellende)

 

Aan de andere kant mag men wat ze te weten komen hebben. Ik heb weinig te verbergen en wat ik te verbergen zou hebben gaat niemand anders aan dan personen die ik heb aangewezen. In plaats van juist nog beter je best te doen te verbergen kun je er beter voor uitkomen als je je in het 'nauw' gedreven voelt. Het is ook voor jezelf een bevrijding omdat je nu er wel aan moet werken.

 

In mijn geval niet echt nodig. Keihard trots zijn en anders toegeven dat je nog veel te leren hebt en klaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m'n WiFi ook alleen aanstaan als ik thuis ben op m'n eigen beveiligde netwerkje. Als ik 'm al meeneem, wat ik aleen doe als ik meer dan twee uur weg verwacht te zijn (heb een iPhone zonder SIM in m'n EDC voor noodgevallen) dan staat ie op de 4G dat ik sinds kort heb. Gaat nog niet altijd even goed (dekking moet nog beter worden) maar is snel zat voor m'n streaming radio die ik luister onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Een heksenboot heeft geen privacy. Ik kreeg laatst een klacht van de AIVD, dat er zoveel BOB's, tenten en slaapzakken onder mijn bed liggen.

Dat was hun favoriete plekje.

Nah. Fuck'm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat ik nou zo raar vind is dat mijn iPhone tegenwoordig precies weet waar ik naartoe ga.

Zou dat zijn doordat ik mijn locatievoorzieningen aan heb?

Voor mijn werk moet ik namelijk vaak heen en weer reizen naar plaatsen hier in de buurt en

die plaatsen zijn iedere week hetzelfde.. Maar als ik dan bijvoorbeeld iedere dinsdag naar Den Haag ga,

geeft ie smorgens aan dat ik er bijv 25 minuten over zou doen in het huidige verkeer.. En bijv op woensdag naar Leiden,

geeft ie smorgens aan dat ik er ook bijv 15 minuten over zou doen.. Raar toch? Ik heb me er echt over verbaasd.. Locatievoorzieningen gaan weer uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nou zo raar vind is dat mijn iPhone tegenwoordig precies weet waar ik naartoe ga.

Zou dat zijn doordat ik mijn locatievoorzieningen aan heb?

Voor mijn werk moet ik namelijk vaak heen en weer reizen naar plaatsen hier in de buurt en

die plaatsen zijn iedere week hetzelfde.. Maar als ik dan bijvoorbeeld iedere dinsdag naar Den Haag ga,

geeft ie smorgens aan dat ik er bijv 25 minuten over zou doen in het huidige verkeer.. En bijv op woensdag naar Leiden,

geeft ie smorgens aan dat ik er ook bijv 15 minuten over zou doen.. Raar toch? Ik heb me er echt over verbaasd.. Locatievoorzieningen gaan weer uit!

 

Zelfs als je locatievoorzieningen uit staat wordt je smartphone continue getraceerd.

Je mag je toestel nog uitzetten, toch blijft het signalen uitzenden ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als je locatievoorzieningen uit staat wordt je smartphone continue getraceerd.

Je mag je toestel nog uitzetten, toch blijft het signalen uitzenden ...

 

Dus geen smartphone nemen als je OPSEC een beetje serieus neemt. Zelfs Obama heeft zijn privé telefoon aan de wilgen moeten hangen voor zijn eigen veiligheid.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben de blije eigenaar van een nokia 100, met blauw randje en een batterie die maar een keer per 3 week op geladen hoeft te worden.

Geen Facebook, geen social media.geen lidmaatchaap van bibliotheca, politieke partij of welke groep dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Digitaal Welzijn :

 

Niet alleen apps zijn privacykillers ,je smartphone opzichzelf is dat al.

Sinds de laatste update wordt blijkbaar keurig netjes in een weekrapport bijgehouden hoeveel minuten ik deze week minder (of meer) het ding heb gebruikt. Dit verschijnt als melding/notificatie op het startscherm.

 

Digitaal Welzijn heet dat dan.

Nou,das super aardig toch?

Zo weet ik (en wie nog meer?) of ik braaf geweest ben of stout.

Het wachten is nu zeker op een opgelegd limiet?

Das dan ook natrlk in het kader van mijn Digitale Welzijn 😜!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Letterlijk alles met een radio-zender, GPS systeem, RFID-chip en bijna alle nieuwe technologie kunnen gebruikt worden voor identificatie en associatie van patronen. Het is letterlijk niet te voorkomen tenzij je een leven zonder enige elektrische apparaten leeft en je iedereen in een 5 kilometer radius hetzelfde laat doen. Zelfs de meeste wekkers en wandklokken hebben deze dagen een directe radio-verbinding die gebruikt wordt om het ding gelijk te zetten met de tijdszone waarin je je bevind. Elk SMART-apparaat is ook uitgerust met een microfoon en wifi/5G. Een Samsung televisie bijvoorbeeld heeft letterlijk in de Privacy Terms staan dat als je hun producten gebruikt dat je hen toestemming geeft om je af te luisteren en je data te verkopen. Mobieltjes precies hetzelfde, sterker nog zelfs wanneer je alles uitzet en geen SIM-kaart in je mobiel stopt kan hij alsnog verzenden en zelfs op afstand worden opgestart door een extern commando. Het enige dat daarbij werkt is het verwijderen van de batterij, maar dat is met de nieuwe modellen ook niet langer mogelijk.

Op dit moment is het simpelweg niet mogelijk om je privacy te waarborgen. Zelfs als jij als een hippie besluit te leven dan kan je buurman het alsnog voor je verpesten. Of een satelliet vliegt over, of een vliegtuig. Het is meestal het beste om op te gaan in de meute. Mensen die duidelijk anders zijn vallen te makkelijk op, en door dat soort aandacht te trekken gaan anderen zich afvragen "wat heb jij te verbergen?". Onder de radar vliegen lijkt mij de beste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Tharifas zei:

Op dit moment is het simpelweg niet mogelijk om je privacy te waarborgen

 

@Tharifas,

Klopt helemaal,en dat weet ik natuurlijk ook best wel,maar toch...op de momenten dat je ermee gekonfronteerd wordt komt het best ff heftig binnen,zeg maar.

Dus dank je wel voor je "troostende" reactie 😁en een beetje uitleg, das een heel sympathiek gebaar 👍!

En gelukkig heb ik niks te verbergen ,dat is natuurlijk ook een heel geruststellende gedachte haha 🤭!

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd blij om te helpen! En troosten ben ik niet heel goed in weet ik, maar ik probeer toch altijd behulpzaam te zijn.

En dat schrikken doe ik ook nog af en toe. Wanneer producten die je alleen heb opgezocht via VPN en Tor opeens toch via de advertenties langs ziet komen moet ik toch altijd nog even slikken... en van VPN-provider switchen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...