Ga naar inhoud
GENEGEERD

Heerlijke spagettisaus in de weck


Demma

Aanbevolen berichten

Ben weer eens aan het wecken geslagen. Spagettisaus is niet moeilijk te maken en er bestaat wel 101 recepten,

maar als ik dan toch bezig ben kan ik evengoed snel mijn recept delen...

 

 

Ingrediënten voor +- 6pers. :

 

-400 g gehakt.

 

-400 g tomaten (gepeld, in blik)

 

-1 stengel bleekselder .

 

-1 wortel (neem 2 als je het graag wat zoeter hebt)

 

-1 el tomatenpuree.

 

-50 ml rode wijn.

 

-1 ui .

 

-2 teentjes knoflook.

 

-3 el olijfolie59053olijfolie3 el.

 

-peper, zout, laurierblad

 

 

 

Bereidingswijze:

 

 

 

Snij alle groentjes en de knoflook fijn.

 

DSC_6133_zps10c0e5fb.jpg

 

Doe de olijfolie in de ketel en stoof alles incl. het gehakt goed aan,

voeg er de tomatenpuree, tomatenblokjes, rode wijn en laurierblad aan toe en laat alles lekker gaar sudderen.

Roer alles regelmatig goed om en kruid af naar smaak.

 

DSC_6135_zps686168e8.jpg

 

Vul de weckpotten en weck ze 40min bij 90°

Laat ze afkoelen en zet ze in de voorraadkamer, zo kunnen we er weer even tegen :)

 

DSC_6136_zps33368516.jpg

 

Smakelijk.

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het recept klinkt goed en inderdaad er zijn 1001 en een recepten voor spaghetti saus . Hoe groot zijn jou weckpottten ? Hoe ver vul je ze van de rand ? Want dit vind ik nogal ingewikkeld voor vlees moet je tot 2cm van de rand blijven . Voor groenten tot boven vullen .

 

Geert

ps als je ze gebruikt laat je ze dan nog door koken in verband met botulisme ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Maar zonder het vlees bewaart het nog veel langer.

 

Als je aan goed en genoeg vlees kan komen wanneer de supermarkten dicht zijn, is het altijd beter om zonder vlees te wecken.

Mijn punt: als er iets aan de hand is waardoor de supermarkten langere tijd dicht blijven (en je vriezer het niet meer doet), dan heb je op deze manier toch nog wat vlees.

Het meeste vlees is import.

 

ps, je kan altijd nog vega worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert Het oude model van weckpotten zeker niet hoger dan 2cm van de rand vullen ongeacht of het vlees of groenten zijn die je weckt, het nieuwe model mag tot aan de glasrand gevuld worden.Het weck-inmaakboek is hiervoor een handige gids.

Ik vul diverse maten, omdat ik ze ook voor andere doeleinden gebruik.

Voor pasta gebruik ik meestal 0.5l potten, maar ik vul er ook van 1l voor lasagne te maken of als er gasten mee eten en ik meer saus nodig heb. Vul ook enkele 0.25l voor als ik alleen moet eten ;)

Het risico op botulisme is zeer klein maar laat alles voor de zeker nog 10-15min goed doorkoken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert Het oude model van weckpotten zeker niet hoger dan 2cm van de rand vullen ongeacht of het vlees of groenten zijn die je weckt, het nieuwe model mag tot aan de glasrand gevuld worden.Het weck-inmaakboek is hiervoor een handige gids.

Ik vul diverse maten, omdat ik ze ook voor andere doeleinden gebruik.

Voor pasta gebruik ik meestal 0.5l potten, maar ik vul er ook van 1l voor lasagne te maken of als er gasten mee eten en ik meer saus nodig heb. Vul ook enkele 0.25l voor als ik alleen moet eten ;)

Het risico op botulisme is zeer klein maar laat alles voor de zeker nog 10-15min goed doorkoken..

Het weck in maak boek heb ik ook . Maar er staan soms tegenstrijdige dingen in . Zoals lijk je zegt oude en nieuwe potten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het wecken pruttelt alles nog een beetje na in de pot, bij het oude model glazen is het risico dat er wat tussen de dichting naar buiten pruttelt groter dan die nieuwe, hiervoor zeker 2cm aanhouden.

Bij de nieuwe ligt de glasrand lager dan de dichting in heb je dit probleem nagenoeg niet, hierdoor mag je dan ook vullen tot aan de glasrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wat ik weet is de kans op botulisme zeer miniem tot niet bestaand als je de regels van de weck kunst volgt.

Ben geen snelkookkenner maar ik denk dat als je hierin weckt de kans op botulisme idd 0 is. Wel denk ik dat de structuur van het gerecht achteruit gaat door dat alles plat kookt.

Mijn mening is dat als je de weck regels volgt het risico op botulisme overroepen is, ik denk zelfs dat de kans om te overlijden door te stikken in een stukje vlees groter is dan botulisme op te lopen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan, zo staat het ook in mijn begin post beschreven, eerst alles goed aanstoven.

 

Steriele potten en dichtingen, alles goed bereiden zodat alle micro organismen dood zijn, potten vullen en dan vacumeren dmv weckproces en ik denk

dat de kans op botulisme gelijk aan nihil is.

 

Toen ik laatst een alu hoedje aant maken was kreeg ik ineens een complottheorie binnen dat ms heel dat botulisme bij wecken verhaal een uitvinding is van de conservenlobby zodat zeker niet te veel mensen zelf voedsel gaan conserveren :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Appelscha is het Kookmuseum. Daar staan honderden weckpotten, elk met een verhaal.

Elk jaar werd/wordt er een pot geopend en getest...en altijd was het nog eetbaar en ik heb nooit gehoord dat iets bedorven was of botulisme had.

Men verzamelt nog steeds verhalen en weckpotten. Ik had onlangs een huisuitruiming en ook daar trof ik een kelder met weckpotten aan. Het kookmuseum is blij met zulke vondsten.

 

Weck%20symposium%20Utrecht%20oktober%202010%20(4).JPG

 

"Van schop tot bord, eten uit je voorraad kast.

 

Zo rond 1900 werd er van de huisvrouw verwacht dat ze verstandig, zuinig en vooral zorgvuldig haar huishouden draaiende wist te houden. Dit gebeurde met veel inzicht in het gewone dagelijkse leven,. Deze kennis werd overgedragen van moeder op dochter. Zo was het karnen van boter één van haar belangrijke taken. Want het karnen van een goede boter, daar kon je als vrouw status mee verdienen.

 

Het werk was zwaar. Naast het zorgen voor haar gezin en huis, behoorde ook het beheren van de provisieruimten tot de taken van de huisvrouw. Die provisieruimten bestonden vaak uit één of meerdere kasten, soms een kleine kamer, vaak één of meer kelders. Daar werden ingelegde groenten, fruit en confituren voor de wintermaanden bewaard. Een goed gevulde kelder of provisiekast bepaalde of je wel of niet de winter kon doorkomen.

 

Niet alleen groente en fruit werden ingemaakt, ook eieren en vlees. Eieren werden vroeger in kalk of kalkwater ingelegd. Zo konden ze wel drie maanden houdbaar blijven. Vooral bakkers deden dit, zij hadden veel eieren nodig voor bijvoorbeeld beschuit. Onder normale omstandigheden leggen kippen niet het hele jaar door eieren. Er is ook een periode dat ze broeds zijn en hun eieren willen uitbroeden. In die tijd had de bakker door het inleggen toch eieren tot zijn beschikking.

 

Pas in het voorjaar waren er weer verse producten zoals de eerste verse meiboter en de eerste opbrengst van het land. Men trok er in het voorjaar ook massaal op uit om in het veld de eieren te rapen. Zo werden er in de eerste helft van de twintigste eeuw wel 35 soorten eieren gegeten. Men at eieren van onder meer kippen, spreeuwen, kieviten, mussen, duiven, ganzen en eenden.

Vroeger was inmaken bittere noodzaak. Nu wordt het vooral vanwege de smaak gedaan. Zelf ingemaakte groente en fruit smaakt fantastisch. En dan hebben we het nog niet eens over de emotionele waarde. Vaak heb je de groenten en het fruit zelf opgekweekt, je hebt alles zelf in je handen gehad. Dat smaakt des te lekkerder!"

 

kookmuseum-877-168x300.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan, zo staat het ook in mijn begin post beschreven, eerst alles goed aanstoven.

 

Steriele potten en dichtingen, alles goed bereiden zodat alle micro organismen dood zijn, potten vullen en dan vacumeren dmv weckproces en ik denk

dat de kans op botulisme gelijk aan nihil is.

 

Toen ik laatst een alu hoedje aant maken was kreeg ik ineens een complottheorie binnen dat ms heel dat botulisme bij wecken verhaal een uitvinding is van de conservenlobby zodat zeker niet te veel mensen zelf voedsel gaan conserveren :p

 

Een tweetal vrienden (via het forum) hebben daar ook hele onderzoeken naar gedaan. De ene is tot de conclusie gekomen dat hij geen vlees gaat wecken, omdat een absolute 100% zekerheid niet bestaat.

Om botulisme echt te doden, inclusief de sporen gaat pas vanaf 135 graden, compleet onhaalbaar voor ons amateurs, zelfs met een snelkookpan.

 

Echter, er is al honderd jaar niemand meer aan botulisme overleden in NL door het wecken, wat toch nog steeds veel gedaan wordt, dus tja, de kans is kleiner idd dan dat je op een stukkie vlees stikt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verhalen van het wecken etc. zoals ze eerst verteld werden in het kookmuseum in Appelscha worden nu verteld bij de Landskeuken in Roden. De zelfde vrouw die achter het museum in Appelscha zat heeft nu hier een kookschool / museum en een groot deel van de weck spullen zoals op de bovenste foto zijn nu ook daar te vinden. Kijk maar op http://www.carolina-verhoeven.nl of http://delandskeuken.nl/ Misschien leuk om hier een workshop wecken etc. te volgen. Op 6 juni hebben ze ook de Nationale Weckmarkt en word het wecken en conserveren op de Unesco lijst van Immaterieel Erfgoed gezet.

 

Het kookmuseum in Appelscha bestaat trouwens nog wel gewoon.

 

Wij wecken nu zelf al 3 jaar na ooit een keer een workshop bij deze vrouw gevolgd te hebben en zijn nog steeds vol op bezig met conserveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verhalen van het wecken etc. zoals ze eerst verteld werden in het kookmuseum in Appelscha worden nu verteld bij de Landskeuken in Roden. De zelfde vrouw die achter het museum in Appelscha zat heeft nu hier een kookschool / museum en een groot deel van de weck spullen zoals op de bovenste foto zijn nu ook daar te vinden. Kijk maar op http://www.carolina-verhoeven.nl of http://delandskeuken.nl/ Misschien leuk om hier een workshop wecken etc. te volgen. Op 6 juni hebben ze ook de Nationale Weckmarkt en word het wecken en conserveren op de Unesco lijst van Immaterieel Erfgoed gezet.

 

Het kookmuseum in Appelscha bestaat trouwens nog wel gewoon.

 

Wij wecken nu zelf al 3 jaar na ooit een keer een workshop bij deze vrouw gevolgd te hebben en zijn nog steeds vol op bezig met conserveren.

 

 

Ik zou liever een keer een workshop Wecken op een SC zien. Dan ben je met allemaal preppers onder elkaar wat het ook nog eens leuk maakt.

 

PS helaas niet bij mij in de buurt, maar je kunt een goede deal maken op MP.

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/keuken-keukenbenodigdheden/m813503304-weckpotten-weckflessen-diverse-maten-100-stuks.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

Ja, ik weet dat er voor MP aanbiedingen ook een ander draadje is.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Demma,

 

ik zie dat op je foto de lipjes van de rubberen ring naar boven wijzen. volgens het weckboek (pagina 22, succesregel 18) is dit een indicatie dat ze niet goed geweckt kunnen zijn. pas als de lipjes naar beneden wijzen is de weckpot echt vacuum.

als de inhoud bijna tot aan de rand staat van de weckpot kan tijdens het koken de inhoud tussen het glas en de ring gaan zitten en plakt het deksel vast aan de pot. hierdoor lijkt het of de pot vacuum is. dit is mij wel eens gebeurd.

probeer eens het deksel met kracht los te trekken. normaal als de weckpot echt vacuum is, krijg je hem met geen mogelijkheid open, tenzij je aan het lipje trekt.

 

 

wat raycoupe beweert over botulisme klopt niet helemaal. bij 121 graden celsius is alles steriel (mits 15 minuten op die temperatuur geweest). ook botulisme overleeft niet 15 minuten op 121 graden.

een autoclaaf in een ziekenhuis om instrumenten te reinigen doet dit ook op 121 graden gedurende minstens 15 minuten.

 

als je de weckpot opent en wil opeten, dood 10 minuten doorkoken van je product het gif. en dan is het veilig om op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@odessa1944, dit is niet geheel juist. Zoals er staat op p22 heeft dit enkel betrekking op de nieuwe glazen, bij nieuwe sluitingen van de weck-rondglazen wijst het lipje van de inmaakring duidelijk naar beneden.

Bij het oude model glazen is dit juist andersom en wijst hij naar boven ;) Ik krijg er de deksel met geen macht vanaf.

 

Hier een foto met nieuw glas en oud naast elkaar, deze zijn samen geweckt.

 

DSC_6133_zps88fa99d5.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel een weckketel als een Amerikaanse pressure coocker.

Voor groenten en fruit gebruik ik de weckketel, voor vlees gebruik ik de pressure coocker.

Tot dusverre (ik maak nu al zeker 5 jaar in) heb ik over deze manier van inmaken nog geen klachten gehad.

 

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het risico op botulisme nagenoeg nihil is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel een weckketel als een Amerikaanse pressure coocker.

Voor groenten en fruit gebruik ik de weckketel, voor vlees gebruik ik de pressure coocker.

Tot dusverre (ik maak nu al zeker 5 jaar in) heb ik over deze manier van inmaken nog geen klachten gehad.

 

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het risico op botulisme nagenoeg nihil is.

 

Belangrijk is de juiste temperatuur bij het wecken en daarnaast moet je geweckt voedsel bij gebruik heel goed laten doorkoken\verwarmen. Dan krijgt botulisme geen kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...