Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijl gezocht


Friso

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben de laatste tijd bezig geweest om mijn BOB samen te stellen.

Ik heb een goede rugzak (tasmanian tiger raid pack 2) en een goed mes (Fällkniven F1) en over beiden ben ik zeer tevreden.

(Over de redt van de tas ga ik het niet hebben want dat is opzich niet zo speciaal.

Maar... Nu wil ik ook nog een bijl! Ik heb al veel rondgekeken en ik weet het nog steeds niet zeker.

Tot nu toe denk ik aan de schrade scaxe2l (iemand ervaringen alsjeblieft) maar ik hoop dat jullie nog tips hebben of andere bijlen die ik zeker zou moeten zien(gransförs en wetterlings ken ik al, alleen ik zoek net wat anders)

Mijn "eisen" zijn:

Tussen de 35 en de 50 cm lengte

Niet té duur (100 euro is toch eigenlijk de max.)

Degelijk en echt functioneel

Moet goed kunnen hakken ( is de bedoeling van een bijl maar dan "prep" ik me alvast voor de "tomahawk?" Vraag ;))

En een heel klein beetje tactisch trekt me aan

En uiteraard is het wel handiger als ik het in Nederland kan kopen maar dat is niet perse.

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Friso

 

Ps: als jullie vragen hebben over de F1, de raid pack mk 2, led lenser l7 of de ontario rat 1, ik help jullie graag en als jullie andere vragen hebben mag dat natuurlijk ook maar dit zijn de meest interessante dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heeft er iemand een mening over de schep/bijltje combinatie die bij de zwerfkei te krijgen is. Ik heb er zo eentje voor net onder de 30 Euro. Zou dat (met een beetje slijpen) voldoende zijn? Of is het aan te raden een extra 'dedicated' bijl in de uitrusting te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand een mening over de schep/bijltje combinatie die bij de zwerfkei te krijgen is. Ik heb er zo eentje voor net onder de 30 Euro. Zou dat (met een beetje slijpen) voldoende zijn? Of is het aan te raden een extra 'dedicated' bijl in de uitrusting te hebben?

 

Hangt er van af waar je hem voor wil gebruiken, (deze toch?

 

Het ding weegt 778 gram en het gewicht zit nogal verdeeld dus ik zou niveau bot kapmes verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een bijl werkt op een drie-eenheid ...... gewicht bijl, kracht slaan, scherp ..... heb je een licht bijltje zal je dus harder en meer moeten hakken.

Zo'n design tomahawk is leuk om iemand z'n kop in te slaan (of het dreigen ermee), maar ff een boompje omhalen wordt een leuk klusje.

Ik zou zeggen:

- voor budget luister naar Stuudje en koop een 'gewoon' bijltje bij bouwmarkt/tuincentrum.

- voor nog meer budget koop een ouwe op een rommelmarkt en knap 'm op (is nog leuk ook).

- iets minder budget maar nog steeds niet duur een 'gewone' Hultafors bijl

- voor gewoon een goeie bijl neem een Gränsfors, heb je je leven plezier van.

 

just IMHO natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vladimir :

Heel erg bedankt maar een hele goede vriend van mij (ook aan het preppen) heeft die al.

En hij is inderdaad geweldig maar wij proberen altijd net allebei iets anders te nemen.

Dus dat is de reden eigenlijk, en ik weet dat het misschien een beetje apart is, maar ik heb dan een F1, hij een esee 4, ik een rat 1, hij een opinel 9 en ga zo maar door.

En ik heb er ook mee gewerkt en hij is echt niet normaal goed, maar ik zoek dus eigenlijk naar een net wat ander merk

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bever.nl/graensfors-bruks-bijl-small-forest-axe-2831a80002?id_colour=5806

 

Ik daag je uit om een ontevreden klant te vinden. :)

 

Heb hem zelf ook en ben er erg tevreden over.

 

Wat ik ook wel geinig vind is dat je de smid kan opzoeken die jou bijl heeft gemaakt.

(ik heb net mijn tas gepakt en kon dus even kijken)

[ATTACH=CONFIG]10537[/ATTACH]

 

Bij mij is dat MM wat staat voor Mattias Mattson http://www.gransforsbruk.com/en/production/forging/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit...... alleen als je ziet hoe dat dat ding telkens om klapt lijkt 't me niet al te best voor de polsen.

Deze is trouwens puur voor brandhout kleiner te maken, 'k denk niet dat je er een boompje mee om gaat halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit ik te kijken naar wetterlings en vraag ik me af... Is gransfors nu beter dan wetterlings ofzo want ik vind bij wetterlings het hout een iets minder mooie kleur hebben maar dat moet te doen zijn met lijnzaadolie, dan is het ook nog eens leuk om te doen en meer jouw bijl.

Maar is gransfors beter dan wetterlings of is gransfors gewoon bekender???

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit ik te kijken naar wetterlings en vraag ik me af... Is gransfors nu beter dan wetterlings ofzo want ik vind bij wetterlings het hout een iets minder mooie kleur hebben maar dat moet te doen zijn met lijnzaadolie, dan is het ook nog eens leuk om te doen en meer jouw bijl.

Maar is gransfors beter dan wetterlings of is gransfors gewoon bekender???

Alvast bedankt!

 

Wetterlings is in 2008 gekocht door ene Gabriel Branby.

 

Saillant detail: Branby is CEO bij....

 

Gransfors Bruks.

 

Hij leid de ene. Is eigenaar van de andere... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...