Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Gerber LMF II


PharmD

Aanbevolen berichten

Enkele weken geleden kocht ik men eerste survival mes voor in de BOB. De keuze viel op de Gerber LMF II omwille van de positieve reviews en toch beperkte prijs (€85). Besteld via amazon.de kwam ie enkele dagen later al aan. Het viel direct op dat dit toch een vrij zwaar mes is – wat ik ook al wist uit de vele reviews die ik gelezen/bekeken had – en stevig aanvoelde. Ook de sheath is aan de zware kant, deze lockt het mes wel goed vast.

 

Vorig weekend heb ik hem voor het eerst even uit getest, gewoon bij mij thuis in de tuin. Ik heb het eerst wel wat bijgeslepen want ik vond hem niet zo heel scherp uit de verpakking komen. De standaard werkjes mee gedaan, wat kleine takjes van bomen gehakt, wat feathersticks gemaakt, wat grotere blokjes hout die ik had liggen gekliefd (batonning). Daarna vuurtje gemaakt met het resultaat van mijn werk 

Dit ging allemaal heel vlot en ik had absoluut niet te klagen van het mes. Wel vond ik dat de coating al rap afging na wat met de firesteel vonkjes te maken om het vuur aan te krijgen. (heb wel veel moete striken want had geen degelijk tondel bij). Maar goed wat gebruikssporen vind ik helemaal niet erg.

 

De volgende dag was men vader ook benieuwd naar het mes en nog wat meer van dat gedaan. Ook een iets groter stukje hout in stukjes gedaan waardoor er af en toe wel eens een slag op het uitstekende deel van het handvat terecht kwam. Verbaasd was ik toen ik het mes achteraf proper maakte en merkte dat dit stuk van het handvat van die paar tikken met een stukje hout al ernstig beschadigd was. Wat brokjes van het handvat waren losgekomen en het metaal van het mes zit niet helemaal vast meer, je kan het lichtjes bewegen.

 

Dit vind ik echt onacceptabel voor een mes dat toch gemarket wordt als een survival mes. Gerber heeft normaal een lifelong waranty op dit mes, maar uiteraard enkel binnen de VS. In Europa is deze ook wel 25 jaar geldig. Ik ga nu contact opnemen met de verkoper en zien of er iets kan gebeuren. Ik neem aan dat dit een uitzondering is van mindere kwaliteit want ik had op youtube veel mensen dit mes echt zien afbeulen zonder enige schade. Er was ook een filmpje met iemand die hetzelfde probleem als mij had en prompt een nieuw mes van Gerber kreeg. In plaats van te twijfelen aan het mes was dit voor mij echter de bevestiging om het toch te kopen omdat Gerber duidelijk zen woord houdt en het mes heeft vervangen, hopelijk doen ze dat bij mij ook.

 

To be continued…

 

PharmD

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi hoi,

 

Wat balen dat het zo tegen valt. Maar mijn eerste gedachte is dat hij niet echt is. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-gerber-lmf-ii-infantry-black.htm?gclid=CjgKEAjwkpacBRCNlprWw-u-nBwSJACwHiw-odFawu7papLhS_7553zOjxsYpS6igHKk7t-HgLPVPvD_BwE

 

Hier is hij 144 nog wat euro en omdat ik hem net binnen heb voor de prepshop weet ik ook wat hij inkoop kost.

 

85 euro klinkt dan als te goed om waar te zijn... zou dat kunnen.

 

Ik hoop het niet voor je want dan zal je waarschijnlijk ook bot vangen bij de verkoper.

 

Al met al een teleurstelling die niet leuk is. Jammer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een flinke teleurstelling en een ervaring die niet aansluit bij die van anderen... Al moet ik zeggen dat ik ook vergelijkbare negatieve ervaringen heb gelezen, zowel van dit mes van Gerber als andere modellen (m.n. de Bear Grylls Ultimate Survival Knife). Het materiaal of ontwerp van de handgreep is blijkbaar toch niet tegen elk geweld bestand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PharmD vervelende ervaring maar sluit wel aan bij mijn merkbeleving van Gerber. Ik heb zelf alleen een Gerber Clutch (kleine multitool) maar vergeleken met Leatherman is het echt een prul. Okay ook goedkoper maar ook veel slechter.

De tijd dat ik veel over messen las op het internet ligt al weer wat jaren achter mij maar de overheersende mening was destijds toch wel dat gerber inferieur was aan veel andere grotere merken. In die tijd was ook immer onduidelijk welk staal door Gerber werd gebruikt. Ik zie dat jouw mes 420 HC gebruikt. 420 staal is eigenlijk een inferieur staal vergeleken met andere RVS stalen. De HC (high carbon) maakt het al weer wat beter maar tenzij de fabrikant een goed hardingsproces heeft blijft het een minder staal (voor ruig en langdurig gebruik). De enige fabrikant waarvan ik weet dat zij 420 HC erg goed weten te krijgen is Buck en wordt dan ook gebruikt in onder andere de Buck 110 folding hunter, het iconische vouwmes van Buck.

 

Overigens is een mes met een coating op de rug per definitie niet geschikt voor een firesteel, wees dus blij dat die er makkelijk af gaat want dan krijg je makkelijker vonken.

Ook het feit dat het lemmet nu kan bewegen in het handvat doet mij vermoeden dat het geen full tang mes is, wat ook nog eens niet aansluit bij de functie "survival" mes. Wees je er van bewust dat batoning in principe een oneigenlijk gebruik van een mes is, een goed mes moet het kunnen als het echt nodig is maar in principe gebruik je hier een bijl(tje) voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ervan af welke generatie LMF II het is. Niet alle LMF's zijn full tang.

 

Bij LMF heb je ook 3 onderverdelingen ->Infantry, Survival en de Asek zo de Asek geschikt zijn om elektrische kabels onder stroom mee door te snijden en is deze niet volledig full tang.

 

Als je echt een survivalmes wil gaan vind ik de LHR geschikter, wel iets hoger budget,

hieronder een filmpje van een test waarvan de hang on mij wel overtuigde ooit dit mes (indien ik het me kan veroorloven) aan te schaffen.

 

 

Maar een goede budget (50-60 euro) all rounder is de big rock camp knife, ik heb de plain edge maar bestaat ook in serraties, maar zoals eerder gezegd staan de serraties van gerber voor mij aan de verkeerde kant en lijken ze me doeltreffender voor linkshandigen.

 

 

De LHR is tot stand gekomen door een samenwerking van belangrijke namen in de industrie (Harsey, Reeve op basis van combat ervaring van Matt Larsen).

De big rock is een ontwerp van Harsey

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PharmD

Zoals Awol al aangeeft:

 

Overigens is een mes met een coating op de rug per definitie niet geschikt voor een firesteel, wees dus blij dat die er makkelijk af gaat want dan krijg je makkelijker vonken.

Ook het feit dat het lemmet nu kan bewegen in het handvat doet mij vermoeden dat het geen full tang mes is, wat ook nog eens niet aansluit bij de functie "survival" mes. Wees je er van bewust dat batoning in principe een oneigenlijk gebruik van een mes is, een goed mes moet het kunnen als het echt nodig is maar in principe gebruik je hier een bijl(tje)

 

Het heft is ook van kunstsof en dus niet vreemd dat bij "wild" gebruik al batonning er lelijke beschadigingen kunnen opdoen.

Een serrated mes moet je bij voorkeur ook niet gebruiken voor deze stijl van mes hanteren.

Serrated is fijn om makkelijk houtschilfers te snijden en/of om door touw heen te gaan, maar de tanden beschadigen vaak onherstelbaar als je hem voor batonning gebruikt.

Beter had je dus een full tang mes kunnen kopen die eventueel wel hier geschikt voor was en met een stalen afwerking aan het handvat.

Ook adviseer ik je als je toch aan batonning wilt doen om eerst goed te oefenen op een goedkoper mes. Zoals je het nu beschrijft lijkt het mij dat je het kunstje nog niet helemaal onder de knie hebt.

Maakt niks uit en oefening baart kunst ;)

 

Veel succes bij de leverancier, maar je hebt grote kans dat ze een nieuw mes weigeren omdat je het mes gebruikt hebt waar hij eigenlijk niet voor bedoeld is.

Maar je weet het natuurlijk nooit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is altijd geleerd dat een "survivalmes" niets anders is dan het mes wat je bij je hebt als je in een "survival" situatie terecht mocht komen.

 

Of draagt iedereen zo'n bulk staal bij zich op straat? ;)

 

Beter een folder op zak dan een Bowie thuis in de kluis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

 

Wat balen dat het zo tegen valt. Maar mijn eerste gedachte is dat hij niet echt is. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-gerber-lmf-ii-infantry-black.htm?gclid=CjgKEAjwkpacBRCNlprWw-u-nBwSJACwHiw-odFawu7papLhS_7553zOjxsYpS6igHKk7t-HgLPVPvD_BwE

 

Hier is hij 144 nog wat euro en omdat ik hem net binnen heb voor de prepshop weet ik ook wat hij inkoop kost.

 

85 euro klinkt dan als te goed om waar te zijn... zou dat kunnen.

 

Ik hoop het niet voor je want dan zal je waarschijnlijk ook bot vangen bij de verkoper.

 

Al met al een teleurstelling die niet leuk is. Jammer

 

In de US kost hij rond de 70-80 dollar, dus minder dan €60, dan vond ik de €85 in Europa nog vrij geloofwaardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is altijd geleerd dat een "survivalmes" niets anders is dan het mes wat je bij je hebt als je in een "survival" situatie terecht mocht komen.

 

Of draagt iedereen zo'n bulk staal bij zich op straat? ;)

 

Beter een folder op zak dan een Bowie thuis in de kluis.

Op 'straat' een folder.

Op pad een bulk staal.

 

Zo lang ik het voor het kiezen heb, dan voor elke situatie het juiste mes.

In een echte survival situatie is elk soort mes het 'juiste' mes :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de US kost hij rond de 70-80 dollar, dus minder dan €60, dan vond ik de €85 in Europa nog vrij geloofwaardig.

 

Je hebt idd meerdere uitvoeringen in verschillende prijsklassen.

Je hebt met een blok hout op een kunstof naad lopen slaan, waardoor ik het niet eens echt vreemd vind dat met behoorlijk misbruik deze kan scheuren.

Ieder mes is namelijk wel te slopen als je er goed genoeg je best voor doet.

Bij de meeste handleidingen die bij een mes komen staat ook wel waar de fabrikant wel of niet verantwoordelijkheid voor neemt.

 

Ik hoop dat de fabrikant je het voordeel van de twijfel geeft en wacht hun antwoord naar jou toe dan ook af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh

 

Kun je 1 of 2 messen van 1 merk krijgen/verkopen?

Ik ben nogal gecharmeerd van deze, komt ook goed uit de recencies en kost niet zo gek veel.

 

 

 

En deze is voor het geld ook een mooi exemplaar

http://www.2sharp.nl/artikel/CON.KUM.238102HC?lang=nl

Heb ik gehad maar is mij afgestolen.

 

 

Dan nog een zeer fraai exemplaar die ik nog een keer wil hebben

http://www.2sharp.nl/artikel/CON-HUD.CTK24094HC?lang=nl

 

Van de genoemde messenzijn ook diverse youtube-filmpjes en komen er goed uit

 

En als deze er ooit komt ben ik de eerste koper:)

Condor Moonshiner

 

Tom, zonder het lullig te bedoelen, dit is niet het juiste draadje om dit verzoek in te doen. Er zijn draadjes die gaan over wat men wil in de prepshop. Tevens is de e-mail nog altijd het beste...

 

Laat dit draadje er zijn om @PharmD te helpen met zijn lmf ii probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de US kost hij rond de 70-80 dollar, dus minder dan €60, dan vond ik de €85 in Europa nog vrij geloofwaardig.

 

Zeker ook via amazon.de snap ik dat je wel wat verwacht, vind ook dat dit zou moeten overigens. Je bent denk ik in elk geval goed geïnformeerd nu je een poging moet doen tot garantie claim. Ik hoop dat het gaat lukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

het blijkt maar weer dat een beetje gebruik maken van google voordat je iets aanschaft heel veel leed kan besparen, een simpele zoektocht op "gerber LMF broken " resulteerd in een groot aantal hits van mensen die hun mes gesloopt hebben op bijna vergelijkbare manieren.....

 

 

research before you buy !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...