Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : voedsel bewaren - roken


lewieke

Aanbevolen berichten

Je voorbereiden, een groententuintje,wat fruitbomen planten, brood bakken, leren vissen, minder auto, zuinig met energie, ... . Allemaal vaardigheden die ik de laatste jaren leerde. Wat me momenteel bezighoudt is het bewaren van voedsel. Jam maken dat kunnen we al. Wecken doen we nog niet maar dat lukt ook nog wel als het moet, een diepvriezer hebben we ook. Maar roken van vis of vlees, dat lijkt me wel wat. Volgens mij zijn er wel mensen op deze site die al wat roken. Misschien heeft @Geert daar wel ervaring mee. Ik heb ook even gezocht maar geen linkje gevonden hier op de site. Ik wil er graag wat over leren. En eventueel zelf ook aan het roken slaan (liefst vis die ik zelf vang !).

 

Vandaar volgende vragen :

- Links naar de juiste procedures

- Zijn er ook behandelingen vooraf ?

- Hoe lang duurt roken ?

- Wat is er precies allemaal nodig ?

- Hoe lang bewaren gerookte waren ?

 

Ik ben benieuwd. Sinds een paar dagen zoek ik op zoekertjessites naar gunstig geprijsd materiaal om te roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je voorbereiden, een groententuintje,wat fruitbomen planten, brood bakken, leren vissen, minder auto, zuinig met energie, ... . Allemaal vaardigheden die ik de laatste jaren leerde. Wat me momenteel bezighoudt is het bewaren van voedsel. Jam maken dat kunnen we al. Wecken doen we nog niet maar dat lukt ook nog wel als het moet, een diepvriezer hebben we ook. Maar roken van vis of vlees, dat lijkt me wel wat. Volgens mij zijn er wel mensen op deze site die al wat roken. Misschien heeft @Geert daar wel ervaring mee. Ik heb ook even gezocht maar geen linkje gevonden hier op de site. Ik wil er graag wat over leren. En eventueel zelf ook aan het roken slaan (liefst vis die ik zelf vang !).

 

Vandaar volgende vragen :

- Links naar de juiste procedures

- Zijn er ook behandelingen vooraf ?

- Hoe lang duurt roken ?

- Wat is er precies allemaal nodig ?

- Hoe lang bewaren gerookte waren ?

 

Ik ben benieuwd. Sinds een paar dagen zoek ik op zoekertjessites naar gunstig geprijsd materiaal om te roken.

 

Een rookoven heb je voor 50 tot 500 euro (en hoger). Ik denk echter dat @Geert zoiets zelf zou kunnen maken.

 

http://www.cookandco.nl/product/rookoven-barbecue-barbecook.aspx?utm_source=google-shopping&utm_medium=organic&utm_campaign=barbecue&gclid=CjgKEAjwkpacBRCNlprWw-u-nBwSJACwHiw-do_7W-Jsk5ov9UiaH0S5Vz0AQsQdA9lMiafbz8W6U_D_BwE

 

https://www.google.nl/#q=rookoven+kopen&tbm=shop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lewieke ,

 

Heb -beroepshalve -wel wat ervaring met roken van vlees / vis . Als technicus id voedingsindustrie werk ik wekelijk wel aan een rookkast (nieuwe plaatsen /herstellingen )

Persoonlijk zou ik - ondanks het feit dat ik er de ruimte voor heb - geen een rookkast willen hebben . De geur en rookhinder die je krijgt bij een intensief rookproces is niet te harden ,

Maar moet toegeven : een bevriende jager/visser heeft een klein rookkastje en het eindresultaat is meestal een culinaire verwennerij .

Ik hoor je wel hoe en waarmee ik je kan helpen indien je je er in wil verdiepen

grt Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rook helaas vooral Marlboro maar toch weet ik er wel wat van af. Je hebt twee soorten roken, koud en warm. Bij warm roken hangt de boel in een rookoven waarin onder een vuurtje smeult. Daar gooi je regelmatig wat zaagsel op, en zorg je dat het lekker rookt. Na een tijdje is de boel gaar en smaakt een beetje naar rook. Bewaren is een ander verhaal.

 

Dan koud roken: Het vuur is in de rookoven, de rook wordt daarna met een slang naar de rookkast gestuurd, waar je vlees of vis in hangt. Op die manier kun je dagen roken zonder dat het gaar wordt.

 

Van vis weet ik niks, want Hongarije ligt niet aan zee, maar over Salami... Daarvoor haal je geperforeerde darm bij de slager. Houtvezeldarm wordt het ook wel genoemd.

Dan 40% zeer vet varkensgehakt, 60% rundergehakt. Op 10 kilo voeg je 280 gram zout toe, niet te zuinig dus. Dat los je eerst op, in 15% water, anderhalve liter op 10 kilo dus. Zeker niet gezond, zoveel zout maar ja. Het conserveert wel.

Verder kruiden en specerijen naar smaak. Daar kun je crea mee om gaan. Sambal erdoor, hete pepers, wat jij wilt.

Ik heb een keer iets geproefd met cranberries, hmmm.

Darmen volstoppen, in een pan met koud water doen en langzaam gaan verwarmen tot 70 graden celcius. Langzaam omdat ook de binnenkant 70 graden moet zijn.

Dan eruit halen en in koud water snel afkoelen.

Een paar dagen koud roken, dan ergens op een droge, tochtige plaats ophangen.

Hoe langer hoe beter, want pas na vijf maanden is het echt goed op smaak.

De minimum periode is een maand,

 

Je kunt het erg lang bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Rookovens.com in Nunspeet haal ik mijn materiaal en ze hadden ook een forum.

 

Als je echt voor de houdbaarheid gaat roken praat je over minimaal een paar uur tot een dag of wat koud roken.

Installatie voor koud roken kun je het beste zelf maken met een afdekt vuur en een paar meter kachelbuis onder de grond door naar een houten rook kast.

Zie Google voor de voorbeelden.

Doordat de rook door de pijp in de grond gaat koelt deze af Tot een graad of 25.

Het is eigenlijk zowel drogen als een rooksmaak toevoegen.

Daarom is de pekel periode en hoeveelheid ook belangrijk want naast het droog roken is zout ook conserverend.

 

Begin eerst maar eens met een kleine Rookoven warm vis vlees kaas noten etc te roken als je dat goed onder de knie hebt is koud roken niet zo moeilijk meer.

 

Heel belangrijk als je buren hebt is ze ook een keer een visje oid te geven vanwege de rookoverlast.

Mijn buren tolereren de rook overlast daarom ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het roken van voedingsmiddelen wel te verstaan. Ik kocht vandaag een nieuw speeltje. Een rookoventje low budget van Barbecook. Ik vond er eentje op het net. Splinternieuw in de verpakking, 50€. Een minder geschikt verjaardagscadeau dat de verkoper kreeg. Bij mij was het alsof Sinterklaas weer eens was langsgekomen. Vandaag heb ik het ding in elkaar gezet. Deze week test ik 'm eens uit. Ik heb al wat recepten gevonden en manieren van roken. Ik probeer eerst met koudroken en haal morgen een rookspiraal en rookmot. Daarna ga ik experimenteren met eigen mengsels.

 

Nu nog grof zeezout vinden.

 

Dit is 'm

[ATTACH=CONFIG]10822[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja op bestelling zak van 25 kg wat het gekost heeft weet ik niet meer al van 2012 geleden .

 

Geert

 

Ik vraag 't n keer na. Zijn er verschillende soorten of dingen waar ik op moet letten ? Welke dingen rook jij liefst ? Ook dingen die je gewoon koopt, ik heb geen jachtvergunning namelijk. Tips ? Een paar basisreceptjes ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik voor mij zelf ging werken ben ik gestopt met dieren houden . Dus kocht ik af en toe iets om te roken . Zoals een varkens ham een stuk spek . Een zalm . Maar ook haring en makreel . Ook dat ging er met de tijd uit ik had nergens geen tijd meer voor ik moest werken . Had amper tijd om mijn geld op te doen . Maar een geluk mijn vrouw deed dat voor mij . Anders lag het nu te beschimmelen op zolder .;)

Nu ik op rust ben komt het langzaam terug .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het roken van voedingsmiddelen wel te verstaan. Ik kocht vandaag een nieuw speeltje. Een rookoventje low budget van Barbecook. Ik vond er eentje op het net. Splinternieuw in de verpakking, 50€. Een minder geschikt verjaardagscadeau dat de verkoper kreeg. Bij mij was het alsof Sinterklaas weer eens was langsgekomen. Vandaag heb ik het ding in elkaar gezet. Deze week test ik 'm eens uit. Ik heb al wat recepten gevonden en manieren van roken. Ik probeer eerst met koudroken en haal morgen een rookspiraal en rookmot. Daarna ga ik experimenteren met eigen mengsels.

 

Nu nog grof zeezout vinden.

 

Dit is 'm

[ATTACH=CONFIG]10822[/ATTACH]

 

Ik heb net ff op MP gekeken naar.deze rookoven.

Is inderdaad een mooi ding, de prijzen zijn behoorlijk verschillend Van 53 tot wel 86eu.

Ik denk dat ik ook één ga aanschaffen. (of toch zelf maken.....hmmm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

(*) http://xoor.nl (*) Het vernieuwde forum die 24/7 open is! (*) Ontmoet nieuwe vrienden! (*) Meld je snel aan! (*)

(*) http://xoor.nl (*) Het vernieuwde forum die 24/7 open is! (*) Ontmoet nieuwe vrienden! (*) Meld je snel aan! (*)

(*) http://xoor.nl (*) Het vernieuwde forum die 24/7 open is! (*) Ontmoet nieuwe vrienden! (*) Meld je snel aan! (*)

 

:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...