Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Met een enorm terug naar m'n jeugd gevoel zit it as we speak (ehhh as I type) naar Rambo First Blood en First Blood Part II te kijken en merk dat ik meteen al zit te googelen naar het (destijds?) beroemde Rambo Knife. Nu zie op allemaal verschillende Rambo Knifes op Google images, maar is dit wel het ultieme mes voor een prepper anno nu, of zijn er betere te adviseren? Ik heb geen flauw idee, maar vind het wel fijn om een topmes te hebben.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ben ook op zoek naar een goed mes. Had trouwens vroeger ook zo'n Rambo mes (ooit gewonnen op de kermis) en wat was ik hier trots op zeg. Zat zelfs een kompas op en o.a. visdraad in de dop. Heb nu een Zwitsers zakmes met veel opties (oa. zaagje) maar ben ook erg benieuwd of iemand hier ons van goed advies kan voorzien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet de keukenmessen; een hakmes (afhakken ledematen en hoofd van dieren), een flexibel uitbeenmes voor gevogelte en vis, een stijf uitbeenmes voor zoogdieren en zo (efficiënt bij het slachten; levert sneller meer vlees op) en een koksmes (met snelheid groenten snijden en veelzijdig).

Voor een veelzijdig mes dat makkelijk rond te dragen is voldoet het mes aan m'n multitool.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je nooit genoeg messen. Eentje voor in de handtas, nog een voor in de auto, meerdere messen voor het dagelijks gebruik (fileer, schilmes, koksmessen etc)

Laatst waren er die acties waarbij je bij de Plus en bij de BP voor vlijmscherpe messen kon sparen. Nou, daar heb ik listig gebruik van gemaakt met inzet van het sociale netwerk. Goedkoop preppen noem ik dat :)

In mijn handtas (mijn EDC) zit standaard bijgevoegd mesje. Niet te zwaar, lekker scherp, ligt goed in de hand en is verdomde handig. (excuseer mijn taalgebruik :))

SW-5000-Smith-Wesson-Swat-Knife_small.jpg.f5d949a3d15612ec19614083176924a3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

het allerbeste mes?? dat bestaat volgens mij niet.

 

ieder mes heeft zijn eigen toepassing, een uitbeen of fileermes een chirurgisch mes, een kapmes, een zakmes het is of te klein,te groot,te bot,te dun,te dik etc etc

probeer maar een konijn te villen en te strippen van zijn organen met een rambomes van 40 cm, zal ons zwaar vallen denk ik.

 

er is een set van mesjes wat voor mij in de buurt kwam van wat het beste zou zijn en dat is dit:

http://www.dumpstore.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=6628

 

het is eigenlijk een tasje met verschillende messen en artikelen erin met allerlei mogelijkheden erop van fileren tot zagen en van zagen tot splijten.

als er iets is wat bij je bug out bag zou moeten horen dan zou dit het moeten zijn denk ik.

ikzelf heb hem nog niet maar ik ga er zeker 1 set van aanschaffen, en ik ga het waarschijnlijk combineren met dit ding:

http://www.vrsupplies.nl/product/509/Machete-Survival?cid=18

 

dit ding:

http://www.vrsupplies.nl/product/1106/Gerber-Diesel-Black?cid=21

 

en dit ding:

http://www.vrsupplies.nl/product/1189/Gerber-Gator-Exchange-A-Blade?cid=14

 

en al laatste dit ding:

http://www.vrsupplies.nl/product/1186/Gerber-Folding-Spade-E-tool,-serrated-blade?cid=94

 

dan heb ik eigenlijk alles wat ik maar kan wensen, ja het is voor een paar 100 euro,s aan spullen, maarja het is wel kwaliteit.

en ik hoef nergens supervoorzichtig op te zijn want eigenlijk alles is wel een duplicaat van te vinden op een ander stuk gereedschap.

ik heb nu dezelfde spullen dubbel maar dan in een mindere goedkopere kwaliteit, dus dit lijkt me dan beter.

voor nu heb ik andere dingen die belangerijker zijn om te kopen voor mij, betere waterfilters en zonnepaneel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr gold:

 

ja tuurlijk is het volledig legaal, je doet er toch niks geks mee??

of bedoel je misschien dat het misschien niet zou mogen omdat je er kwaad mee kunt doen??

 

ik weet niet of je het zo bedoeld maar ik geef alvast mijn mening erover.:p

 

al die dingen hebben een functie, een zaag is om mee te zagen, een bijl om mee te hakken en een sportwapen om schietsport mee te bedrijven.

gewoon aanschaffen en gebruiken waarvoor het bedoeld is, sommige mensen doen achterlijke dingen ermee maar dat zijn dingen waar het helemaal niet voor bedoeld is.

je stopt toch ook bloemen in een bloemenvaas die sla je toch ook niet op iemand kapot??

ja met die zaag kun je gekke dingen doen met een bijl ook maar met een grote maglite ook, een groot keukenmes is ook steekhoudend en met een remkabel van een fiets kun je ook iemand wurgen.

alle dingen in het leven kun je voor goed of slecht gebruiken, karst tates gebruikte zijn auto ook niet voor het van A naar B gaan die koninginnedag 2009, vliegtuigen zijn om te vliegen niet om opzettelijk tegen gebouwen aan te vliegen (9/11), kijk wat die debieltjes ieder jaar doen met illegaal vuurwerk, dat wil niet zeggen dat daarmee alle legale consumentenvuurwerk ook slecht is.

dus nee gelukkig is nog niet alles verboden in nederland. dus is het legaal.

 

kijk je mag een rambo mes in huis hebben en kruisbogen, luchtdrukwapens zoveel je wil met zoveel munitie als je wil.

 

-grote messen: dus messen waarvan het blad langer is dan de breedte van je handpalm, mag je in je bezit hebben voor je vitrinekast,sommige survivaltochten, en voor gebruik op eigen erf.

als je een mes bij je hebt zorg er dan voor dat je hem zo verpakt dat het duidelijk is dat je er niets kwaads mee in de zin hebt,(dus niet gelijk voorhanden)

werpmessen en/of ballistische messen zijn ten alle tijden verboden om in je bezit te hebben in huis of buitenshuis maakt niet uit.

 

-kruis(bogen): alleen op eigen gebied, wat voor formaat of sterkte dan ook het is verboden hem bij je te hebben in gespannen toestand, dus altijd ontmanteld meenemen(dat wil zeggen als de pees eraf is). als je hem toch in gespannen toestand vervoerd moet je er een tas omheen hebben pijl mag niet op de boog liggen etc.

een kruis(boog) is in principe het meest dodelijke wapen wat er legaal te krijgen is in nederland zonder vergunning, zo,n pijl gaat met snelheden oplopend tot 420km per uur vrijwel overal doorheen.

pijlen met zogenaamde broadhead punten etc zijn ten strengste verboden worden gezien als dodelijk wapen, ook al is je boog niet gespannen je mag die dingen niet in je bezit hebben ook niet thuis.

 

-luchtdrukwapens: bij aanschaf van dit wapen moet je iedere keer een kopie van je ID kaart of paspoort opsturen/mailen, het wapen komt hiermee op jouw naam te staan.

alleen op eigen gebied wat voor formaat of sterkte dan ook het is in principe verboden hem bij je te hebben geladen of ongeladen, je moet dus een reden hebben dat je hem bij je hebt, als je hem vervoerd moet hij in koffer of foedraal vervoerd worden zodat het niet zichtbaar is voor anderen., als de agent je staande houd moet je uit kunnen leggen waarom je hem bij je hebt, wat je doel is zogezegd,(dat je net van schietvereniging komt is bijvoorbeeld zo,n goede reden). je kunt hem dus niet meenemen naar de appiehein of als je gaat stappen(lijkt me logisch maartoch);)

je mag wel bij een vriend op bezoek en dan in de tuin schieten ofzo, wees dan tactisch en zorg al zelf voor een trekkerbeugelslot, het zorgt ervoor dat je niet meteen je wapen kan gebruiken

door je eigen verantwoordelijkheid daarin al te nemen is het beter uit te leggen aan die agent, die kan daarmee al zien dat je niet iets kwaads in de zin hebt.

 

je mag er ten alle tijden thuis mee schieten als je maar geen duidelijke overlast veroorzaakt en niet voor iedereen zichtbaar bent, je blijft verantwoordelijk voor wat er met jouw wapens gebeurd, je bent ook zelf verantwoordelijk voor het kennen van de wet daarin je kunt nooit een excuus hebben van ''dat wist ik niet agent'', als je een wapen bij je hebt dan ben je daar van op de hoogte en anders is het pech voor jou.

als je iemand lichamelijk letsel toebrengt dan wordt je gewoon opgepakt en vervolgd als iedere andere crimineel...

ga je toch met verboden wapens over straat en dan met name in de geladen of gespannen toestand dan ben je ten alle tijden in overtreding. boetes zijn vanaf 2500 euro dacht ik, en kunnen oplopen tot gevangenisstraf bij herhaling of bij zwaardere wapens.

in geval van de broadhead punten schijn je zelfs per pijlpunt een boete te kunnen krijgen.

 

ik kan het iedereen aanraden met gezond verstand en beschikking tot eigen plek, een mooi luchtdrukwapen aan te schaffen, werkt erg ontspannend en je werkt aan je vaste motoriek(als je tenminste in de roos wil schieten):p

het geeft absoluut een kick en het is ook gaaf om zo,n ding aan je muur te hebben hangen.

het is voor mij een gewone hobby, zoals ik ook miniaturen als hobby heb.

 

maargoed ik ben vreselijk offtopic want dit heeft niet veel meer met een shtf mesje te maken.

 

en het is legaal, je kunt het zo online bestellen en het word zo bij je afgeleverd.

zo zijn er nog wel meer intressante sites waar ze nog meer moois hebben....:)

 

@ jester:

ja bear grylls heeft het principe aangehouden van opvallend oranje accenten(dat je je spullen niet 1 2 3 kwijt zou raken in de jungle. o.i.d)

gerber, ontario, buck, coldsteel etc het zijn allemaal prachtmerken.

je hebt geen troep gekocht in ieder geval wat de kleur ook mag zijn.

ik ben een sucker voor zwart,camo en de gepolijst metaal/hout combinaties(dit laatste vooral voor vitrine)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr gold:

 

 

 

-luchtdrukwapens: bij aanschaf van dit wapen moet je iedere keer een kopie van je ID kaart of paspoort opsturen/mailen, het wapen komt hiermee op jouw naam te staan.

alleen op eigen gebied wat voor formaat of sterkte dan ook het is in principe verboden hem bij je te hebben geladen of ongeladen, je moet dus een reden hebben dat je hem bij je hebt, als je hem vervoerd moet hij in koffer of foedraal vervoerd worden zodat het niet zichtbaar is voor anderen., als de agent je staande houd moet je uit kunnen leggen waarom je hem bij je hebt, wat je doel is zogezegd,(dat je net van schietvereniging komt is bijvoorbeeld zo,n goede reden). je kunt hem dus niet meenemen naar de appiehein of als je gaat stappen(lijkt me logisch maartoch);)

je mag wel bij een vriend op bezoek en dan in de tuin schieten ofzo, wees dan tactisch en zorg al zelf voor een trekkerbeugelslot, het zorgt ervoor dat je niet meteen je wapen kan gebruiken

door je eigen verantwoordelijkheid daarin al te nemen is het beter uit te leggen aan die agent, die kan daarmee al zien dat je niet iets kwaads in de zin hebt.

 

je mag er ten alle tijden thuis mee schieten als je maar geen duidelijke overlast veroorzaakt en niet voor iedereen zichtbaar bent, je blijft verantwoordelijk voor wat er met jouw wapens gebeurd, je bent ook zelf verantwoordelijk voor het kennen van de wet daarin je kunt nooit een excuus hebben van ''dat wist ik niet agent'', als je een wapen bij je hebt dan ben je daar van op de hoogte en anders is het pech voor jou.

als je iemand lichamelijk letsel toebrengt dan wordt je gewoon opgepakt en vervolgd als iedere andere crimineel...

ga je toch met verboden wapens over straat en dan met name in de geladen of gespannen toestand dan ben je ten alle tijden in overtreding. boetes zijn vanaf 2500 euro dacht ik, en kunnen oplopen tot gevangenisstraf bij herhaling of bij zwaardere wapens.

in geval van de broadhead punten schijn je zelfs per pijlpunt een boete te kunnen krijgen.

 

ik kan het iedereen aanraden met gezond verstand en beschikking tot eigen plek, een mooi luchtdrukwapen aan te schaffen, werkt erg ontspannend en je werkt aan je vaste motoriek(als je tenminste in de roos wil schieten):p

het geeft absoluut een kick en het is ook gaaf om zo,n ding aan je muur te hebben hangen.

het is voor mij een gewone hobby, zoals ik ook miniaturen als hobby heb.

 

maargoed ik ben vreselijk offtopic want dit heeft niet veel meer met een shtf mesje te maken.

 

en het is legaal, je kunt het zo online bestellen en het word zo bij je afgeleverd.

zo zijn er nog wel meer intressante sites waar ze nog meer moois hebben....:)

 

een luchtbuks word niet op naam gezet,

het moet inderdaad door de wapenwinkel gecontroleerd worden dat je 18+ bent,

het dient er ook voor om te voorkomen dat een wapenwinkelier zelf een arsenaal luchtwapens op de zaak koopt,

de registratie is een lachtertje,

de ene toko schrijft alles op, de ander alleen een naam en woonplaats

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dutchprepper Was een uitgebreid antwoord zeg, wordt erg gewaardeerd en ook precies wat ik graag wilde horen.

 

Nou ik heb best al een schuur vol en op andere lokaties om het een tijd vol te kunnen houden maar het gevoel van bescherming blijft mij wel bezig houden. Ik heb nu onder mijn bed een golf club liggen maar daar ga ik het in SHTF niet meer redden ben ik bang :)

 

Ik richt mij nu vooral om het netwerk om mij heen, samen sta je sterk.

 

Maar zo'n prachtige machete en kruisboog ga ik wel aankopen, mooi spul en kan ik ook altijd wel gebruiken als hobby en op het land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag heb ik een paar Gerber messen vast mogen houden, beetje gevoeld wat het gewicht is, hoe het in de hand ligt, hoe cool het is.. ;)

Was er een die je in kon klappen en een uit één stuk. Wat zouden jullie doen, dat laatste? Man in de winkel zei dat de meeste 'echte survivallers' dat laatste kozen omdat dat minder snel stuk gaat. Maar die andere was een stuk lichter en tegelijk wel van hetzelfde kaliber. Lastig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Persoonlijk zou ik niet voor gerber gaan maar ieder zijn smaak. Als ik enkel de keuze zou hebben tussen twee gerbers zou ik gaan voor de parang. De parang is geschikter voor het hakken van hout en ander zwaar werk, ook lijkt hij mij geschikter als zelfverdedigingswapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik niet voor gerber gaan maar ieder zijn smaak. Als ik enkel de keuze zou hebben tussen twee gerbers zou ik gaan voor de parang. De parang is geschikter voor het hakken van hout en ander zwaar werk, ook lijkt hij mij geschikter als zelfverdedigingswapen.

 

Waar ga je dan wél voor ipv gerber? :) En waarom zou je niet voor gerber kiezen? Gewoon heel interessant om te weten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Ik ben in het bezit geweest van enkele gerbers (gator's oa) en voor mij is het het net niet. Kwalitatief vind ik dat ze snel bot worden. De Bear grills versies heb ik nooit in mijn handen gehad maar zoek maar ff op youtube en je vind enorm veel negatieve resensies. Zelf hou ik meer van machettes, kukri's etc, maar Kbarr is ook perfect

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja machete,s zijn mooie handige dingen inderdaad, alleen om heel eerlijk te zijn niet zo functioneel voor de kleinere dingen die je moet doen, ja het is allemaal mogelijk maar niet altijd even praktisch.

 

een paar extra goede kleinere messen en een goede multitool om die machete aan te vullen is daarmee geen overbodige luxe.:)

 

een vast mes is inderdaad betrouwbaarder, een vouwmes werkt met een bladblokkering, en alles wat beweegt kan breken zoals je weet, ik weet ook niet of het handig is om dat spul van bear grylls te nemen(ik neem tenminste aan dat je dat ermee bedoeld met vouw en vast in zelfde klasse en grootte)

http://www.vrsupplies.nl/product/1617/Bear-Grylls-Knife-Folding-Sheat?cid=3

http://www.vrsupplies.nl/product/1619/Bear-Grylls-Knife-Ultimate-FB?cid=3

in dat geval en als ik moest kiezen koos ik het vaste mes, met firesteel, en slijpsteen en noodfluitje.

 

maar ik denk dat er meer waar voor je geld is te krijgen.

http://www.shogun.nl/messen/survival/special-forces-combo.html

of in groen:

http://www.shogun.nl/messen/survival/green-ranger-combo.html

en wat ik er zo over gelezen heb schijnt dit echt een oersterk beest van een ding te zijn

http://www.shogun.nl/messen/survival/jeep-survival-knife.html

 

op die ontario machete na ga ik geen 100 tot 150 euro uitgeven aan een mes wat ik kan verliezen tijdens een shtf, nee dan liever 2 messen voor de helft van dat bedrag.

het is ook eigenlijk niet nodig ook want ik verwacht niet dat we hele kampementen zullen bouwen in de bossen,daar ben je veel te kwetsbaar ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Tsja machettes zijn duur, ik heb de mazzel dat de mijne een erfenisje is van mijn vorige werkgever. Naast mijn machette draag ik ook een leatherman voor het kleinere snij en priegel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat Dutchprepper zegt het ultieme mes bestaat niet. Het ligt er aan waarvoor het gaat gebruiken.

Bijvoorbeeld een stuk hout splijten is het verstandigst om met een vast lemmet te doen (uit 1 stuk staal) je zou dit ook met een wig en een steen kunnen doen. Het ligt er aan wat je voor handen hebt.

Maar een vis filleren doe je niet met een Rambo mes. Ik denk dat het verstandig is meerdere messen te hebben voor verschillende doelen.

 

Wat je ook niet moet vergeten is hoe je je mes moet slijpen. Want een bot mes kan ergere verwondingen opleveren dan een scherp mes.

 

Ik heb zelf een mora clipper een heerlijk mes. Goed om vast tehouden, makkelijk te gebruiken voor evt een speer te maken en komt met een schede.

Verder heb ik een ander mes (waarvan ik het merk even bent ontschoten) die een stukje groter is met een touw handvat. Volgens de verkoopster wordt het gebruikt in het Italiaanse leger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iedere echte survival expert (en dat ben ik zeker niet) en special forces SAS SEAL etc hebben vaste messen. Dat is niet voor niets. Dus ik heb een mega zware Buck gekocht uit een stuk. Daarnaast de gebruikeleijke kleinere zakmessen, die passen in je broek en raak je niet snel kwijt. Wat je ook koopt, een oogje eraan is een must, als het er niet aan zit dan boor ik dat er tegenwoordig in, een koordje voor rond je pols of een touwtje naar een lusje aan je broek en dan kan hij niet kwijt raken. Een multitool van een of ander gerenommeerd merk is altijd goed, de bitjes zijn wel handig.

Wat verder wordt aangeraden is een kleine (EDC) en een grote breekijzer(BOB), zodat je een pand in kunt komen als je op de vlucht bent wel handig. En je kunt er mee meppen. Als extra tool is de Gerber Artifact aan je sleutelbos ook een idee http://www.multitools.nl/gerber-artifact.html en niet duur. Dus bestel er meteen 2. En een mes om vis te fileren koop je voor 2 tientjes en is levensgevaaarlijk scherp.

Ten aanzien van wat men ten onrechte steeds slijpen noemt, om een mes ECHT scherp te maken heb je losse stenen nodig en misschien een kant en klaar dingetje om je mes even door heen te halen voor het snelle werk. Het lastige is dat die dingen miniscule braampjes maken aan je mes en dat geeft de illusie dat-ie scherp is. Maar met een stenen verzameling van grof naar fijn bereik je het echte werk en blijft je mes langer scherp. Een mooie steen voor het laatste stukje is een diamant blok van Victorinox, kost ca 60 euro maar het kost je 10-20 jaar om te verslijten bij intensief gebruik. Slijpen is ook de verkeerde term, een echte messen liefhebber neemt water of olie op de steen, zo ontstaat er een papje, en het heet dan ook 'wetten' van het mes. De olie wordt verkocht onder 'honing oil' want to hone a knife is het kreng scherp maken; er ontstaat met olie of water -dat is afhankelijk van de steensoort- een papje die op de steen blijft liggen waardoor het karwij sneller en beter verloopt. Laat je goed informeren, koop ten minste DRIE stenen van middelfijn naar zeer fijn en je bent in staat om je te scheren met je mes. Ikzelf heb mijn eerste dure mes, gekocht op mijn 15e, zo vaak scherp gemaakt dat het hele model er op een gegeven moment uit was....het was een herdenkingsmes van Buck, verzilverd....hij is nog razend scherp maar lijkt niet meer het originele mes.

In het SAS boek van Wiseman staat helaas een verkeeerde techniek van messen scherp maken; het werkt wel, maar betere resultaten zijn te bereiken met mooie rechte, vlakke stenen waarop het mes met het snijvlak onder een hoek van circa 35 graden op de steen worden gehouden en dan vanaf de basis van het mes richting de punt, MET HET MES EEN BEWEGING TE MAKEN ALSOF JE EEN PLAKJE VAN DE STEEN AFSNIJDT. Mijn vader maakt messen, hij heeft een smidse en samen hebben we alles al uitgespookt met metaal en messen. Een mes staat of valt met het juiste staal, de juiste hardheid, de juiste techniek van wetten en een verstandige manier van gebruiken. Een goed mes aan een stok binden is niet slim, daar hebben ze van Cold Steel een prima ding voor van 15 euro met een hol handvat. Een mes is ook geen breekijzer. En geen schroevendraaier. En Wiseman laat in zijn boek ook zien hoe je een stuk hout kan splijten met je mes en dan met een steen erop rammen - DOE DAT NOOIT - het staal is tegenwoordig zo hard dat het al snel uit elkaar barst; daar heb je nou juist je machete voor en daar kun je gerust op rammen, het staal is zachter en flexibeler en breekt dus niet.

En een tip voor als je in de shit zit en een mes wil maken; prima geschikt zijn bladveren om machetes mee te maken. Stook een roodgloeiend vuur NADAT je er een scherpe kant aan hebt gemaakt en verwarm het mes totdat het helder kersenrood is, je ziet dan kleine vonkjes van het staal afspringen. Duw dan de scherpe kant in zijn geheel, dus over de lengte, tot één centimeter diep in KLEI of dikke modder; zo wordt alleen het snijvlak hard, de rest van het blad blijft mooi flexibel en breekt niet als je een boom aanvalt. Kleinere messen kun je in zijn geheel zo behandelen, dit noemt men schrikken van het staal. In de middeleeuwen hadden de Arabieren de mooiste manier uitgevonden om een zwaard te harden en het is gebleken dat het inderdaad een prima manier is om een flexibel maar scherp zwaard te verkrijgen; het gloeiende zwaard werd dwars door een Heiden gestoken...precies de juiste methode om het zwaard niet te snel af te laten koelen -dan wordt het te hard.

Ik hoor het wel als er mensen zijn die meer willen weten maar dit zijn zo'n beetje de meest practische tips tav staal / messen die je gemakkelijk kunt onthouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...