Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zeep recept en creme recept zoals gemaakt op de laatste SC


Aanbevolen berichten

Zoals beloofd, maar wel een beetje laat, hier de recepten.

Had eerder geen tijd, beetje druk geweest met het omspitten van 30 m2 achtertuin...............

Maar de moestuin is nu een feit, ben ik ff blij.

 

Terug naar de recepten:

 

Creme:

 

5 gr bijenwas

4 gr cacaoboter

40 ml amandelolie

45 ml gedest water (of spa blauw, kan ook)

 

Smelt de oliën en vetten. Dit au bain marie (betekend vet in een bakje doen, dat bakje in een pannetje met water, en dan vuur onder de pan).

 

Verwarm het water, ook au bain marie, en probeer dat zo te doen, dat ze allebei zo'n beetje de zelfde temperatuur hebben.

 

Zet het gesmolten vet in je gootsteen, en terwijl je druppelsgewijs het water toevoegt aan het vet, blijf je kloppen met een mixer, of staafmixer.

Voor de volhouders onder ons, dit kan ook met een klopper, maar dan duurt t langer :)

 

Wanneer je een mooie emulsie hebt, kun je werkstoffen toevoegen, maar dat moet niet.

 

Werkstoffen bv: kleipoeders, etherische oliën.

 

Op SC heb ik er bv rozenhout olie en sinasappel olie in gedaan.

 

Zeep

 

2 cake blikken, bekleed met bakpapier, of iets dergelijks waar je de zeep in kan storten als deze klaar is. Dit recept is voor zo'n 2 kilo.

1000 ml olijfolie

50 ml wonderolie (Castor olie)

400 kokosolie

207,4 gr NaOH (gootsteenontstopper, goedkope, met alleen witte korreltjes, geen vloeibare)

560,8 gedest water (of spa blauw, kan ook)

 

Het is zaak, alles nauwkeurig af te wegen.

 

Doe de vetten in een schaal, en smelt deze au bain marie.

 

De volgende procedure moet omzichtig gebeuren, en met de grootste voorzichtigheid.

Daarbij kinderen en huisdieren uit de buurt houden.

Gebruik handschoenen, en eventueel een veiligheidsbril als je die hebt.

Doe dit in een goed geventileerde omgeving, bij voorkeur buiten.

 

Doe het water in een glazen pot, die groot genoeg is.

Voeg daar de gootsteenontstopper korrels voorzichtig aan toe, doe dit nooit andersom

Dus de korrels aan het water toevoegen

Voorzichtig met een lepel doorroeren.

Je zult merken dan, dat het water onmiddellijk warm wordt.

 

Je kunt nu wel even koffie drinken ofzo, want de temperatuur van het gesmolten vet, en het loog (water met opgeloste korrels) moeten ongeveer gelijk zijn.

Ik voel dit altijd even aan de buitenkant van de pot loog (voorzichtig !), en met een vinger aan t vet.

Het duurt best lang, voordat het loog een beetje afgekoeld is, naar de temperatuur van het gesmolten vet.

 

Wanneer de temperatuur volgens jou gelijk is, dan de schaal met gesmolten vetten in de gootsteen, en voorzichtig de loogoplossing erbij doen, en pas op voor spatten !

Met een oude staafmixer kun je dan gaan mixen (altijd de staafmixer onder de vloeistof houden, anders gaat t spatten !)

 

Wanneer de emulsie gaat tracen (sporen trekken, net als bij bijna geklopte slagroom), kun je weer werkstoffen gaan toevoegen.

 

Daarna kun je de emulsie storten in de cake blikken bekleed met bakpapier of wat je daarvoor wilt gebruiken.

Bovenkant voorzichtig afdekken met bakpapier, en het geheel voorzichtig inpakken met een oude handdoek.

Wegzetten op een veilige plaats, en de volgende dag kun je er stukken van snijden.

 

De zeep moet 3 tot 6 weken rijpen, voordat je 'm kan gebruiken.

 

Er zijn verschillende sites waar je allerlei informatie kan ophalen, bv: google maar eens op zeep maken, en je komt vanalles tegen.

 

De zeepesizer is een handige tool, om uit te rekenen, bij de hoeveelheid vet die je hebt, de hoeveelheid gedest. water en NaOH (korrels) je moet gebruiken.

 

Ik hoop dat jullie het nog een beetje weten (de aanwezigen), of begrijpen.

Bij vragen, brand maar los.

 

Veel succes,

Dree

 

Dit alles mogelijk gemaakt dankzij de les die ik van @Mrsjones gekregen heb :D

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zoals beloofd, maar wel een beetje laat, hier de recepten.

Had eerder geen tijd, beetje druk geweest met het omspitten van 30 m2 achtertuin...............

Maar de moestuin is nu een feit, ben ik ff blij.

 

Terug naar de recepten:

 

Creme:

 

5 gr bijenwas

4 gr cacaoboter

40 ml amandelolie

45 ml gedest water (of spa blauw, kan ook)

 

Smelt de oliën en vetten. Dit au bain marie (betekend vet in een bakje doen, dat bakje in een pannetje met water, en dan vuur onder de pan).

 

Verwarm het water, ook au bain marie, en probeer dat zo te doen, dat ze allebei zo'n beetje de zelfde temperatuur hebben.

 

Zet het gesmolten vet in je gootsteen, en terwijl je druppelsgewijs het water toevoegt aan het vet, blijf je kloppen met een mixer, of staafmixer.

Voor de volhouders onder ons, dit kan ook met een klopper, maar dan duurt t langer :)

 

Wanneer je een mooie emulsie hebt, kun je werkstoffen toevoegen, maar dat moet niet.

 

Werkstoffen bv: kleipoeders, etherische oliën.

 

Op SC heb ik er bv rozenhout olie en sinasappel olie in gedaan.

 

Zeep

 

2 cake blikken, bekleed met bakpapier, of iets dergelijks waar je de zeep in kan storten als deze klaar is. Dit recept is voor zo'n 2 kilo.

1000 ml olijfolie

50 ml wonderolie (Castor olie)

400 kokosolie

207,4 gr NaOH (gootsteenontstopper, goedkope, met alleen witte korreltjes, geen vloeibare)

560,8 gedest water (of spa blauw, kan ook)

 

Het is zaak, alles nauwkeurig af te wegen.

 

Doe de vetten in een schaal, en smelt deze au bain marie.

 

De volgende procedure moet omzichtig gebeuren, en met de grootste voorzichtigheid.

Daarbij kinderen en huisdieren uit de buurt houden.

Gebruik handschoenen, en eventueel een veiligheidsbril als je die hebt.

Doe dit in een goed geventileerde omgeving, bij voorkeur buiten.

 

Doe het water in een glazen pot, die groot genoeg is.

Voeg daar de gootsteenontstopper korrels voorzichtig aan toe, doe dit nooit andersom

Dus de korrels aan het water toevoegen

Voorzichtig met een lepel doorroeren.

Je zult merken dan, dat het water onmiddellijk warm wordt.

 

Je kunt nu wel even koffie drinken ofzo, want de temperatuur van het gesmolten vet, en het loog (water met opgeloste korrels) moeten ongeveer gelijk zijn.

Ik voel dit altijd even aan de buitenkant van de pot loog (voorzichtig !), en met een vinger aan t vet.

Het duurt best lang, voordat het loog een beetje afgekoeld is, naar de temperatuur van het gesmolten vet.

 

Wanneer de temperatuur volgens jou gelijk is, dan de schaal met gesmolten vetten in de gootsteen, en voorzichtig de loogoplossing erbij doen, en pas op voor spatten !

Met een oude staafmixer kun je dan gaan mixen (altijd de staafmixer onder de vloeistof houden, anders gaat t spatten !)

 

Wanneer de emulsie gaat tracen (sporen trekken, net als bij bijna geklopte slagroom), kun je weer werkstoffen gaan toevoegen.

 

Daarna kun je de emulsie storten in de cake blikken bekleed met bakpapier of wat je daarvoor wilt gebruiken.

Bovenkant voorzichtig afdekken met bakpapier, en het geheel voorzichtig inpakken met een oude handdoek.

Wegzetten op een veilige plaats, en de volgende dag kun je er stukken van snijden.

 

De zeep moet 3 tot 6 weken rijpen, voordat je 'm kan gebruiken.

 

Er zijn verschillende sites waar je allerlei informatie kan ophalen, bv: google maar eens op zeep maken, en je komt vanalles tegen.

 

De zeepesizer is een handige tool, om uit te rekenen, bij de hoeveelheid vet die je hebt, de hoeveelheid gedest. water en NaOH (korrels) je moet gebruiken.

 

Ik hoop dat jullie het nog een beetje weten (de aanwezigen), of begrijpen.

Bij vragen, brand maar los.

 

Veel succes,

Dree

 

Dit alles mogelijk gemaakt dankzij de les die ik van @Mrsjones gekregen heb :D

 

 

Creme:

 

5 gr bijenwas

4 gr cacaoboter

40 ml amandelolie

45 ml gedest water (of spa blauw, kan ook)

 

Moet hier geen emulgator bij? en een conserveermiddel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oke, dat heb ik dan anders geleerd, ik had het idee toen ik dit recept zag dat het water en vet weer zal gaan scheiden.

 

Ik heb t zo geleerd, en het spul bevalt mij, en ook veel mensen, waar ik het voor gemaakt heb.

Het gebeurt echter wel eens, dat het niet helemaal goed bind, of dat er eens een druppeltje water op de creme ligt in het potje, maar storend is dat niet.

Wanneer je er tea tree olie in doet, dan blijft het helemaal lang goed.

Er zijn vele recepten, kijk maar eens op internet.

Omdat deze zo puur mogelijk is, kunnen ook veel mensen er heel goed tegen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaa lieve lieve dree, je maakt mijn dag (voor morgen) alweer goed, zat hierop te wachten.... Ikke bij!! De crème gebruik ik nog wekelijks helaas bijna op :( ... Maar nu moet ik dus zelf aan de slag :) ... Dank voor de uitgebreide poast!! Dikke knuffel van ons

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt ik hou van dit soort post, maar op deze zat ik me vol verwachting te verheugen. Ik was nu met Marseille zeep de kleren en voor mijn handen dree zeep. Nu nog iets lekkers voor mijn haar (Marseille zeep sopt niet zo lekker, wel fris en zacht haar) en nog een tandpasta alla paradontax ofzo en ik ben klaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree ik heb eens gelezen dat je de gebruikte materialen, zoals de glazen pot en de cakeblikken beter apart kunt houden voor een volgende zeepmaak ronde en dus NIET meer gebruiken om cake in te bakken.

 

Als natronloog met vet word gemengd ,krijg je zeep , als je 24 uur wacht ,ter voltoiend van het chemish proces ,en dan alles was is het dus gewoon zeep.iets wat vaak woord gebruik om...schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt ik hou van dit soort post, maar op deze zat ik me vol verwachting te verheugen. Ik was nu met Marseille zeep de kleren en voor mijn handen dree zeep. Nu nog iets lekkers voor mijn haar (Marseille zeep sopt niet zo lekker, wel fris en zacht haar) en nog een tandpasta alla paradontax ofzo en ik ben klaar...

 

Als je je haar was met zeep kan het soms niet prettig aanvoelen, de oplossing is simple, spoel je haar met azijn.verhouding van 50/50 met water ,in bvb een oude ketchup fles, je knijp een lading in je haar ,wrijft een beetje en spoel het uit.best is Appel azijn, je krijght heel glanzend haar die je makkelijk kam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@amazingdree Dank voor je uitgebreide post! Ik moet ook aan de slag want de creme was super maar al in 2 dagen op.

Nog één vraagje: zijn er nog online winkels die je kunt aanbevelen voor de ingredienten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree ik heb eens gelezen dat je de gebruikte materialen, zoals de glazen pot en de cakeblikken beter apart kunt houden voor een volgende zeepmaak ronde en dus NIET meer gebruiken om cake in te bakken.

 

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik hou mijn zeepspullen zoiezo apart. Misschien is dat ook beter.

Ik was mijn gebruikte spullen wel altijd heel heet af, met gewoon afwasmiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@amazingdree Dank voor je uitgebreide post! Ik moet ook aan de slag want de creme was super maar al in 2 dagen op.

Nog één vraagje: zijn er nog online winkels die je kunt aanbevelen voor de ingredienten?

 

 

Hoi Leidse,

 

Alles goed ?

Hier wat internet shops.

 

Geurwalhalla, kijk eens bij etherische olien, en bij ingredienten, hier ook bijenwas.

Zeep.vanderleden.com, meer info over zeep maken.

Imkerij de Werkbij, voor bijenwas, bij deze heb ik nog niet besteld, maar ziet er wel goed uit.

Aroma-zone, een franse site, waar ze veel eterische olien verkopen.

Jojoli, hier hebben ze ook vanalles, maar ook potjes enz. @Tanfana :) moest wel ff zoeken hoor.

Kokosolie.nl, hier alles betreft kokosolie.

 

Nou, ik hoop dat iedereen weer een stukje verder komt, en laat ik zeggen.........

 

Heel veel succes, en let op de inhoud van je portemonnee, want het zijn verleidelijke sites :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het recept voor de creme deelt, :D ik had je potje gelijk al de volgende dag aan m'n zwager weggegeven voor z'n voetschimmel waar hij maar niet vanaf kwam, zelfs antibiotica hielp niet. Binnen 2 dagen was het al geheel verdwenen :D maar hierdoor had ik zelf niets meer dus deze week ga ik nog aan de slag om ook een groter potje voor mezelf en eentje voor m'n zwager te maken :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Net mijn eerste partij zeep gemaakt.

 

Ik ben ongeduldig want ik heb geen castor olie, dit kan ik hier niet kopen en kon niet wachten tot het voor mij gehaald was...

 

Dus ik heb palm olie gebruikt met wat ecalyptus olie voor wat frissigheid. Geen idee of het gaat werken, maar zal het laten weten.

 

Als ik de castor olie heb ga ik hem nog eens doen volgens recept!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het recept voor de creme deelt, :D ik had je potje gelijk al de volgende dag aan m'n zwager weggegeven voor z'n voetschimmel waar hij maar niet vanaf kwam, zelfs antibiotica hielp niet. Binnen 2 dagen was het al geheel verdwenen :D maar hierdoor had ik zelf niets meer dus deze week ga ik nog aan de slag om ook een groter potje voor mezelf en eentje voor m'n zwager te maken :o

 

Lees nu pas dit bericht, wat geweldig he, dat het zo goed werkt, dat komt door de tea tree olie die er in zit.

maak maar gauw dat recept, en dan met tea tree olie erin :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net mijn eerste partij zeep gemaakt.

 

Ik ben ongeduldig want ik heb geen castor olie, dit kan ik hier niet kopen en kon niet wachten tot het voor mij gehaald was...

 

Dus ik heb palm olie gebruikt met wat ecalyptus olie voor wat frissigheid. Geen idee of het gaat werken, maar zal het laten weten.

 

Als ik de castor olie heb ga ik hem nog eens doen volgens recept!

 

Wauw, een man die nu ook zeep maakt, ik vind het helemaal geweldig hoor @Simurgh ik hoop dat het gelukt is, laat ff weten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hierbij even een korte review van de creme die uitstekend geschikt leek te zijn tegen voetschimmel.

Nadat ik in dit draadje las dat @Vempain schreef dat het een probaat middel was, contacteerde ik @Amazing Dree met de vraag of ze misschien nog wat creme over had.

Dit omdat ik mede door de hele dag in werkschoenen lopen, zelf vaak last heb van hardnekkige voetschimmel.

Die lieve schat van een Dree stuurde mij direct dezelfde dag nog een potje en wilde voor een uitprobeersel geen vergoeding van mij krijgen.

Nou ik kan je zeggen Dree: Het werkt!

Waar het effect van alle reguliere middelen vaak van korte duur zijn, werkt dit goed tot zelfs beter.

Dank je wel en als ik eens wat voor jou en Charlie kan doen, weet je me te vinden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...