Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wecken met de snelkookpan


Ivan

Aanbevolen berichten

De meeste mensen gooien glazen potten weg maar deze zijn ook goed weer te gebruiken. Ontsmet de potten eb de deksels(ik gebruik hiervoor Gempro van brouwmarkt.

groente schoonmaken. Doe deze met een theelepel zout in de pot met water. De potten moeten helemaal gevuld zijn tot de rand met water.

Zet de potten in een snelkookpan die met koud water tot de helft van de potten gevuld is.

Je kan de potten het beste op een doekje in de pan zetten tegen het tikken.

Zet de pan op het vuur en breng het zaakje 2 minuten onder druk. Daarna het vuur uit. Laat vervolgens de pan weer afkoelen tot hij weer drukloos is. Jouw groente is nu gaar ingemaakt en vacuum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ze zijn niet goedkoop kwaliteit heeft een prijs.

Hoe er rekening mee dat je deze veel gaat gebruiken mischien wel op houtvuur?

Dus de beste kwaliteit gaat zich terug betalen.

Zo min mogelijk/geen plastic rommel eraan.

Als je een bezine brander of hout vuur gaat gebruiken is dit wel even anders dan je electrisch of gas fornuis!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Amersfoort staan ze niet bij de ALDI helaas Kopjethee. Via MP wordt nog snel rond de 40 euro gevraagd voor de wat grotere.

Je hebt daar een goedpunt Kans, Als ik er een koop, komt ie in de toekomst waarschijnlijk ook wel op een rocketstove te staan .

 

grt

 

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Amersfoort staan ze niet bij de ALDI helaas Kopjethee. Via MP wordt nog snel rond de 40 euro gevraagd voor de wat grotere.

Je hebt daar een goedpunt Kans, Als ik er een koop, komt ie in de toekomst waarschijnlijk ook wel op een rocketstove te staan .

 

grt

 

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Hier in Amersfoort staan ze niet bij de ALDI helaas Kopjethee. Via MP wordt nog snel rond de 40 euro gevraagd voor de wat grotere.

Je hebt daar een goedpunt Kans, Als ik er een koop, komt ie in de toekomst waarschijnlijk ook wel op een rocketstove te staan .

 

grt

 

Frank

Nieuw bij de kijkshop. http://www.kijkshop.nl/product/42454/snelkookpan/ 60,-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag aan het testen of je kunt wecken in een gewone grote pan met doeken (handdoek in stukken geknipt, voor bodem en om de potten), als alternatief en je niet anders kan, ben benieuwt of dat gaat lukken. 2 Ananassen.

 

Goed gelukt, heeft me een grote ikea pan (29,95) en een handoek gekost (1,99). Dus goedkoop en het werkt. Snelkookpan ga ik niet aanschaffen voor nood.

 

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00101160/ de pan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb het hele verhaal gelezen, en ben me doodgeschrokken, volgens mij willen er een hele groep zelfmoord plegen door het eten van groenten die in geweckt zijn in een snelkookpan

 

ER WORDT NIET INGEWECKT IN EEN SNELKOOKPAN, EN DAN ZEKER NIET IN 2 MINUTEN!!!!!! JE SPEELT MET DE DOOD

Of je weckt in op de oude manier zoals beschreven in het WECK-Inmaakboek of met een Pressure Canner, dit staat uitgebreid op internet en er zijn div. filmpjes op youtube.

De kans dat je een botulisme vergifting oploopt is zeer groot, bijkomende is dat het voedsel wat je zogenaamd hebt geweckt weg kunt gooien het verot en gaat schimmelen

 

Het verhaal lijkt zeer aanlokkelijk, een pan water erin pot er in 2 min en klaar, maar zo werkt het niet. het enige wat je doet is er een beetje lucht uit halen meer niet.

 

Als het zo simpel was deed ik een vele duizenden andere mensen dit ook wel, in wecken op een veilige manier gaat aleen met een temp vanaf 100graden en

voor groente zoals b.v bonen verhittingsduur: 120 minuten bij 100 graden

 

Ik hoop dat ik dit bericht niet telaat schrijf,

 

Deerhunter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel kan in een snelkookpan, maar een weckketel of gewone pan is veel makkelijker en je kan meer potten in 1 keer wecken. Om de sporen van Clostridium botulinum, de veroorzaker van botulisme is verhitting tot 121 graden Celcius gedurende 20 minuten genoeg. Bij deze 15 minuten moet dan nog worden opgeteld de tijd die nodig is om 121 graden te bereiken en het daarna de tijd die nodig is voor de snelkookpan om af te koelen.

 

Wanneer de sporen van C. botulinum uitgroeien tot bacterien, kunnen deze bacterien toxinen gaan produceren. Volgens de website van het RIVM (rijks instituut voor volksgezondheid en milieu) kunnen deze toxinen kapot worden gekookt bij 85 graden Celcius voor ten minste 5 minuten.

 

Verder staat op de site van het RIVM:

 

Verhitting boven 85°C gedurende 5 minuten inactiveert het botulinustoxine in gecontamineerd voedsel. De sporen kunnen in vlees, visconserven of eiwitrijke groenten in blik of glas de sterilisatie overleven en toxine produceren indien deze voedingsmiddelen boven 17°C worden bewaard, een laag zoutgehalte en een pH boven 4,6 hebben. Voedselbereiding in een snelkookpan (121°C, 20 minuten) doodt de sporen wel.

 

Chloreren van drinkwater (1000 ppm) inactiveert het toxine.

 

De "ouderwetse" manier van wecken bij een temperatuur van 100 graden Celcius is dus ook niet 100% veilig.

 

PS: de snelkookpan van Ikea is erg klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...