Inloggen

Bekijk Volledige Versie : Deflatie of inflatie ?

Kans
02-09-12, 20:57
Het maakt nogal uit of je een inflatie of deflatie verwacht, laat staan dat we naar de hyper vorm van een van de twee gaan!
Dus als je niet goed vooruit kan kijken, kun je wellicht leren van het verleden:

Germany Hungary Hyperinflation
We won't waste our readers' time with the details of all the 56 documented instances of hyperinflation in the modern, and not so modern, world. They can do so on their own by reading the attached CATO working paper by Hanke and Krus titled simply enough "World Hyperinflations." Those who do read it will discover the details of how it happened to be that in post World War 2 Hungary the equivalent daily inflation rate of 207%, the highest ever recorded, led to a price doubling every 15 hours, certainly one upping such well-known instance of CTRL-P abandon as Zimbabwe (24.7 hours) and Weimar Germany (a tortoise-like 3.70 days). This and much more. What we will point is that at no time in recorded history did a monetary regime end in "hyperdeflation." In fact there is not one hyperdeflationary episode of note. Although, we are quite certain, that virtually all of the 56 and counting hyperinflations in the world, were at one point borderline hyperdeflationary. All it took was central planner stupidity to get the table below, and a paper with the abovementioned title instead of "World Hyperdeflations."*

Grt
Kans

OBL-Rien
03-09-12, 08:37
Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. (Tenzij je veel cash hebt)
In beide gevallen is er te weinig geld om de economie goed draaiende te houden.

Wel interresant dat ca 1 of 2 maanden gelden een usa congress lid tegen Ben zei: "Ga maar eens aan het werk".
Dit werd verbreid geÔnterpreteerd als "print eens wat geld bij".

Vorige week gaf Ben hem antwoord: "Wij kunnen niets meer doen, het is aan jullie"
(Geen QE3, wel een verklaring dat de geloofwaardigheid van de fed op het spel staat)

Voor mij is en blijft het meest waarschijnlijke scenario een hyperinflatie in de US, en stagflatie in europa.

Kans
03-09-12, 19:56
Hoi OBL,

Ik vind enorm veel verschil zitten in de of inflatie.

Inflatie, met mate, daar is het huidige systeem eigenlijk geheel op gebaseerd of afgestemt, maar net hoe je het bekijkt...
Het stimuleerd tot besteden, schulden blijven beheersbaar, nou ja dat zou moeten:p
Het stimuleerd lekker lenen, en als de overheid helpt met rente afrek! , dan is het nog leuker.
Voor de grap krijg je wat rente op spaargeld maar niet te veel daar worden de banken ongelukkig van dat kunnen we niet hebben:)
Er is een gevaar dat om de hoek wacht en dat is dat we te veel lenen, particulier maar vooral de overheid ( ach en wat gebeurt er nu?).
Als de bestedings motor dan hapert dan kan de overheid door meer te besteden proberen de boel aan de gang te houden.
Door de rente omlaag te brengen wordt lenen nog goedkoper en hopen ze dat wij gaan besteden.

Maar aan die maatregelen zit een ondergrens als de rente nul is, en als de overheid te veel leent , ja dan kom je in de huidige situatie.

Deflatie is volgens mij de absolute noodrem qua effect. Waarom zou je nu iets kopen als je morgen meer voor je geld kunt kopen?
Alles staat per direct stil en is niet meer op gang te krijgen. Schulden zijn een baksteen om je nek, en met de huidige schuldlast zou het domweg per direct game over zijn.

Hyperinflatie en stagnatie vind ik wel aan elkaar gekoppeld zitten?
Ik zie dan ook bijna overal, alle landen met te veel schuld, hyperinflatie loeren, simpel omdat het de snelste en enige manier is om de schulden kwijt te raken...
Dat er ongeloofelijk veel collateral damage ontstaat ach dat zal de beleidsmakers niet echt veel doen, wat kunnen zij eraan doen, de anderen waren de oorzaak enz enz...

Ik zou een weigering van QE3 van Ben HET lichtpunt van het jaar beschouwen, ik geloof er dus niet zoveel in :rolleyes:

Grt
Kans

OBL-Rien
04-09-12, 09:59
Er zit natuurlijk wel een rekenkundig verschil tussen hyper inflatie en hyper deflatie. Maar de uitwerking op de maatschappij is bijna identiek.
In beide gevallen is er een tekort aan geld. Bij een hyperinflatie is het geld dat je hebt onvoldoende, en bij een hyperdeflatie heb je gewoon geen geld.
Het feit dat dingen morgen goedkoper zijn is niet relevant: je hebt geen geld.

Voor de mensen die rijk zijn is er wel een verschil: tijdens een hyperdeflatie kunnen zijn profiteren. Tijdens een hyperinflatie lopen ze groot risico hun geld te verliezen (al zullen ze over het algemeen zich daartegen wapenen).

Hoe dan ook tijden beide hyper scenario's wordt de kloof tussen arm en rijk groter.
In beide worden er geen investeringen meer gedaan in productie.
In beide neemt de productie af.

en.... drumroll.... in beide stijgt goud in waarde!

OBL-Rien
04-09-12, 10:00
Ik zou een weigering van QE3 van Ben HET lichtpunt van het jaar beschouwen, ik geloof er dus niet zoveel in :rolleyes:

Uiteindelijk zal hij door de politiek gedwongen worden.
Maar ik geloof niet langer dat hij dit vrijwillig zal doen.

OmeDries
31-10-12, 17:38
Hyperinflatie kan ontstaan op 2 redenen.

De eerste reden is natuurlijk de geldpers.
De tweede reden is het wegvallen van vertrouwen in geld.

Bij nummer twee stijgt de waarde van goud en zilver tenopzichte van zo'n beetje alles, omdat de vraag naar munten/baren enorm stijgt.

Het argument van het ontstaan van deflatie in ons huidige systeem is het omvallen van banken. Al het elektronische geld verdwijnt dan en slechts ons kontant geld blijft over. Neemt u 100 euro aan voor uw BMW X5? Ik denk dat we dan ook van het huidige systeem afstappen. Immers wanneer de burger afstapt is het al gedaan.

Ik geloof niet zo in blijvende deflatie, al is het maar superdeflatie (niet eens hyperinflatie)

netuyas
31-10-12, 20:54
Grootste verschil tussen (hyper) inflatie en deflatie is het effect op vermogensbestanddelen als pensioen e.d.
Kort door de bocht, als je te veel schulden hebt, wil je inflatie, als je te veel bezittingen hebt wil je deflatie.
Zit je vlak voor je pensioen wil je deflatie, zit je er ver vandaan inflatie.
Ben je overheid of huizenbezitter met hypotheek wil jebehoorlijke inflatie.
Heb je vooral EM wil je vooral hyper....
Op dit moment proberen de knapste financiele koppen het midden te houden tussen hyperinflatie en hyperdeflatie. Ik denk dat dit een soort van russiche roulette is en dat het niet goed kan aflopen, maar dat denk ik al jaren, dus ....
Probeer een balans te vinden tussen korte termijn schulden en vorderingen en lange termijn schulden en vorderingen. Aan het einde van de hyper periode zijn er maar twee soorten mensen zeker van een relatief positief resultaat. De superrijken en de superarmen. Voor de rest wordt het hoe dan ook sappelen.

TyrionLannister
31-10-12, 21:22
Grootste verschil tussen (hyper) inflatie en deflatie is het effect op vermogensbestanddelen als pensioen e.d.
Kort door de bocht, als je te veel schulden hebt, wil je inflatie, als je te veel bezittingen hebt wil je deflatie.
Zit je vlak voor je pensioen wil je deflatie, zit je er ver vandaan inflatie.
Ben je overheid of huizenbezitter met hypotheek wil jebehoorlijke inflatie.
Heb je vooral EM wil je vooral hyper....
Op dit moment proberen de knapste financiele koppen het midden te houden tussen hyperinflatie en hyperdeflatie. Ik denk dat dit een soort van russiche roulette is en dat het niet goed kan aflopen, maar dat denk ik al jaren, dus ....
Probeer een balans te vinden tussen korte termijn schulden en vorderingen en lange termijn schulden en vorderingen. Aan het einde van de hyper periode zijn er maar twee soorten mensen zeker van een relatief positief resultaat. De superrijken en de superarmen. Voor de rest wordt het hoe dan ook sappelen.

De groep ertussen gaat gewoon bij de superarmen gevoegd worden. Dus kijk eens hoe de superarmen leven en pas je levensstijl daarop aan.

Hollander
02-11-12, 20:29
Volgens mij is de elite gebaat bij een centrale bank die geld drukt, dus het zal altijd hyperinflatie worden als het al een hyper- wordt.

OmeDries
02-11-12, 21:59
Volgens mij is de elite gebaat bij een centrale bank die geld drukt, dus het zal altijd hyperinflatie worden als het al een hyper- wordt.

Kunt u mij uitleggen waarom de elite daar gebaat bij is?

Hollander
02-11-12, 22:17
Kunt u mij uitleggen waarom de elite daar gebaat bij is?

De elite wordt rijker naarmate er meer geld bijgedrukt wordt.

Zie onze samenleving als een eiland met 100 mensen erop, waarbij ze allemaal werken voor exact dezelfde loon van 1 euro per persoon. We hebben fiat geld (= ongedekt geld) van 100 eenheden (vanaf nu euro's). Iedere dag worden er 1000 bananen uit de bomen gehaald en verkocht aan alle inwoners van het eiland. Iedereen kan nu dus 10 bananen kopen van hun geld.

Nu kan je heel de dag hard werken voor die ene euro of je kan kijken hoe je 1 euro kan creŽren uit het niets. Als de architect/uitvinder van het geld nu 1 euro per dag maakt om zo maar niet te hoeven werken, dan kan hij de eerste dag de 10 bananen gewoon om komen halen alsof er niets aan de hand is. Dit gaat een aantal dagen goed, tot we op bijv. 110 euro in omloop zitten. Mensen beginnen een langzame argwaan te krijgen, gezien er meer euro's in omloop komen.

In de bovenstaande situatie is de uitvinder die 1 euro uit het niets maakt de spekkoper. De 101ste euro heeft dezelfde koopkracht als de 100ste euro. Waarschijnlijk krijgen mensen het zelfs niet door tot de 110ste euro is gecreŽerd. De 101ste euro gaat dan naar de verkoper van de bananen en die kan waarschijnlijk ook genieten van dezelfde koopkracht. De gene die pas heel laat de 101ste euro ontvangt (bijv. wanneer de 150ste al in omloop is) merkt pas de inflatie (=pijn).

Projecteer het bovenstaande naar de centrale bank (die geld bijdrukt in steeds grotere hoeveelheden) en de banken die dat geld als eerste ontvangen en voila de elite heeft meer koopkrachtvoordeel van de vers gemaakte Dollars/Euro's. Hiermee kopen ze alles wat los en vast zit, waardoor ze steeds rijker worden terwijl de rest armer wordt.

Dit is ook de reden waarom ik teleurgesteld ben in politici, omdat zij de enige zijn in de wereld die geld drukken kunnen verbieden en banken hogere eisen kunnen opleggen. Doen ze dat niet? Dan zijn het marionetten in deze grote ponzi scheme.

OmeDries
02-11-12, 22:24
Volgens mij werkt het niet precies zo.
Degene die print mag het niet zomaar uitgeven, die mag het uitlenen. De rente (op dit moment bijna 0%) mag de centrale bank zelf houden.
Net zoals bij een hypotheek, de bank print, afgelost geld wordt verbrandt.