Inloggen

Bekijk Volledige Versie : Zelfvoorzienend leven in Hongarije

Flow
23-04-13, 21:05
Goedenavond mede-preppers,

Wij gaan dit jaar emigreren naar Hongarije:-). In mei reizen wij af naar het zonnige Hongarije om te gaan kijken naar diverse kavels. 5000 m2 tot 1 hectare + woning en bijgebouwtjes, waterput, vismeer in de buurt, gelegen in een bos of aan een bosrand en de mogelijkheid tot het houden van verschillende dieren behoorde tot onze wensen.

Het is de bedoeling om daar een volledig zelfvoorzienend leven op te gaan bouwen. Energie via zonnepanelen en windmolen. Groente en fruit kweken d.m.v. aquaphonics en permacultuur, eetbare vis in de tanks, kippen(eieren), geiten(melk) en konijnen. Een heerlijke beestenboel! Qua prijs valt dit vinden wij redelijk mee in Hongarije. Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl.

De woning en bijgebouwen zullen worden aangepast met in het achterhoofd de ontwikkelingen op het gebied van bottle-houses, eartships en andere groene manieren van wonen & leven. In de toekomst zouden wij graag als bijverdienste een back 2 basic mini-camping willen realiseren (mee-leefweken), workshops geven enz. IdeeŽn genoeg in ieder geval!

Nu vroegen wij ons af of er meer mensen zijn die deze wens hebben, daarnaast zaten wij te denken gezien wij deze stap gaan nemen. Het misschien een mooi idee is om deze stap gezamelijk te nemen als in een kleine zelfvoorzienende gemeenschap. Spreekt je dit aan of mocht je interesse hebben om met ons mee te gaan op dit avontuur dan kun je ten alle tijden contact opnemen met ons.

Groetjes flow

Communicator
23-04-13, 21:12
Hoi Flow,
Piroska, heeft deze stap inmiddels genomen. en heeft dit gehele traject al doorlopen. Probeer eens contact met hun te leggen. Wellicht kan hier iets moois uit ontstaan.

Ik zou wel heel graag willen mee willen doen, maar heb er simpelweg het geld en de tijd niet voor.

Heksenboot
23-04-13, 21:17
Hoi Flow.
Zoals ik geloof ik al had verteld, is Piroska pas naar Hongarije vertrokken, met precies dat soort super plannen. Ze hebben de stap genomen, na 6 jaar voorbereiding.
Het lijkt me een goed idee, om daar eens langs te gaan, dat zullen ze leuk vinden, want Piroska en Wolf zijn toffe mensen.

Je weet dat we met Shelter Camping bezig zijn, om later grotere projecten te kunnen doen. Op deze manier leren we elkaar kennen, zowel van gezicht, als in de omgang.

Je komt toch ook langs op de camping?

Ronin Kogaratsu
23-04-13, 21:36
mooi project, hebben jullie al uitzicht op werk daar? of kunnen jullie al rentenieren?

Heksenboot
23-04-13, 21:40
mooi project, hebben jullie al uitzicht op werk daar? of kunnen jullie al rentenieren?

Als je zelfvoorzienend leeft, heb je maar weinig werk nodig.

Flow
23-04-13, 21:41
Hoi Flow.
Zoals ik geloof ik al had verteld, is Piroska pas naar Hongarije vertrokken, met precies dat soort super plannen. Ze hebben de stap genomen, na 6 jaar voorbereiding.
Het lijkt me een goed idee, om daar eens langs te gaan, dat zullen ze leuk vinden, want Piroska en Wolf zijn toffe mensen.

Je weet dat we met Shelter Camping bezig zijn, om later grotere projecten te kunnen doen. Op deze manier leren we elkaar kennen, zowel van gezicht, als in de omgang.

Je komt toch ook langs op de camping?

hoi Heksenboot,

klopt, we hebben erg leuk mailcontact gehad met Piroska. Zijn ook zeker van plan om bij hen te gaan kijken:-) Wij zijn zelf ook bij sheltercamping aanwezig, kijken ernaar uit! Sowieso is het belangrijk om elkaar eerst te leren kennen, deze stappen maak je niet zomaar. Al is de vorm die wij bedoelen meer als insteek van een permanente zelfvoorzienende kleine community of gemeenschap. Niet meer aan het werk als in een baan tegen een loon maar puur aan het werk m.b.t. zelfvoorzienend leven. Wij dachten dat misschien meer mensen zich hier in konden vinden:-)

Heksenboot
23-04-13, 21:44
hoi Heksenboot,

klopt, we hebben erg leuk mailcontact gehad met Piroska. Zijn ook zeker van plan om bij hen te gaan kijken:-) Wij zijn zelf ook bij sheltercamping aanwezig, kijken ernaar uit! Sowieso is het belangrijk om elkaar eerst te leren kennen, deze stappen maak je niet zomaar. Al is de vorm die wij bedoelen meer als insteek van een permanente zelfvoorzienende kleine community of gemeenschap. Niet meer aan het werk als in een baan tegen een loon maar puur aan het werk m.b.t. zelfvoorzienend leven. Wij dachten dat misschien meer mensen zich hier in konden vinden:-)

Goed plan!
Ga je nog samenwerken met Piroska?

Flow
23-04-13, 21:48
Goed plan!
Ga je nog samenwerken met Piroska?

Geen idee, dat hangt af van waar we uiteindelijk gaan leven. Er zijn 2 kavels in de buurt van Piroska, de andere kavels liggen wat verder weg. Eerst maar eens elkaar ontmoeten, leuke workshops worden er gegeven. Weer iets om naar uit te kijken! Vandaar uit kunnen we verder kijken wat er allemaal mogelijk is:-)

Heksenboot
23-04-13, 22:02
Geen idee, dat hangt af van waar we uiteindelijk gaan leven. Er zijn 2 kavels in de buurt van Piroska, de andere kavels liggen wat verder weg. Eerst maar eens elkaar ontmoeten, leuke workshops worden er gegeven. Weer iets om naar uit te kijken! Vandaar uit kunnen we verder kijken wat er allemaal mogelijk is:-)

Aw super cool! :cool:
Doe ze wel de groeten he?

Flow
24-04-13, 10:50

we zullen nog steeds moeten werken maar alleen voor ons eigen onderhoud. Minimale inkomsten m.b.t. valuta

Flow
24-04-13, 10:51
Aw super cool! :cool:
Doe ze wel de groeten he?

haha dat zullen we zeker doen:D

Heksenboot
24-04-13, 11:01
haha dat zullen we zeker doen:D

Thanx! :)

Vergeet ze niet te vragen, of ze nog wat nodig hebben, wat je nog kan meenemen. Piroska is gek op kruidenboeken (daar heeft ze nog maar 1 bibliotheek vol van).
Geen idee, wat hier makkelijk te krijgen is en daar niet.
Drank hebben ze zat i.i.g. :p
Muziek en films doen het wel goed, denk ik.

Wanneer gaan jullie?

Flow
24-04-13, 11:09
Thanx! :)

Vergeet ze niet te vragen, of ze nog wat nodig hebben, wat je nog kan meenemen. Piroska is gek op kruidenboeken (daar heeft ze nog maar 1 bibliotheek vol van).
Geen idee, wat hier makkelijk te krijgen is en daar niet.
Drank hebben ze zat i.i.g. :p
Muziek en films doen het wel goed, denk ik.

Wanneer gaan jullie?

Doen we;) we wachten nu op een email van de makelaar met de verschillende data voor kijk afspraken.
Haha dat komt zeker goed:-)

We verwachten ergens binnen de aankomende 3 en halve week!

Heksenboot
24-04-13, 11:17
Doen we;) we wachten nu op een email van de makelaar met de verschillende data voor kijk afspraken.
Haha dat komt zeker goed:-)

We verwachten ergens binnen de aankomende 3 en halve week!

Lekker snel! En net na het kamperen, goed geregeld. :cool:

Maak maar lekker veel foto's, voor hier op de site, dan staat er gelijk een horde preppers te trappelen om mee te gaan, let maar op. :)

Orca2000
24-04-13, 12:30
Flow Wij Orca2000 en Franzisska gaan 31 mei verhuizen naar Hongarije, Wij hebben daar een huis gekocht met 6000 vierkante meter grond. Wij gaan daar naar toe met de zelfde ideeŽn die jij hebt. Wij gaan wonen in de provincie Somogy, ca 20 kilometer onder het Balaton meer. Wij hebben een opknapper gekocht waar alleen elektriciteit aanwezig is, en natuurlijk een eigen waterput. Wanneer je gaat kijken met de makelaar vraag alles duidelijk en vraag ook een duidelijk antwoord ook duidelijke afspraken maken is belangrijk. Veel succes en veel sterkte met de voorbereidingen (er komt namelijk nog al wat op je af). PM maar.

Flow
24-04-13, 12:35
Lekker snel! En net na het kamperen, goed geregeld. :cool:

Maak maar lekker veel foto's, voor hier op de site, dan staat er gelijk een horde preppers te trappelen om mee te gaan, let maar op. :)

Geweldig haha, zullen we zeker doen! Gelukkig wel, zouden sheltercamping niet willen missen:-)

morningglory
24-04-13, 15:49
Heel veel succes met jullie project! Veel dromen er over maar weinig nemen de daadwerkelijk stap. Gaan jullie een blog en/of verslag bijhouden en wat heeft jullie doen besluiten om de stap te nemen?

Piroska
27-04-13, 07:34
Haai! Piroska is verhuisd inmiddels, pff wat een bende hier!

We moeten nog even op adem komen en dan zal ik weer wat actiever posten op het forum, al is het internet traag als dikke poep...
Flow ik weet niet of ik je mijn adres al gegeven heb? Maar we zijn altijd thuis en anders wacht je even en dan komen we vanzelf thuis :-) Maar niet over het hek klimmen want dan wordt de witte hond erg boos..
Heksenboot : ja indeed, de drank staat alweer te borrelen! Gister 24 liter brandnetelbier weggezet en 9 liter paardenbloembier, het gaat de goede kant op! Wolf is bijna klaar met zijn stookketel dus over een paar weken wordt er nog 20 liter palinka gestookt, hips! PS sheltercamping ga ik helaas niet halen, ik stuur je nog een pb hierover

Heksenboot
27-04-13, 09:48
Nou, ik vond het al stoer dat je het van plan was Piroska, heel begrijpelijk dat je het beredruk hebt nu. :)

Zo, voor de drank is al gezorgd, dan kan je Flow dronken voeren, daar wordt hij lekker vloeiend van...

Succes met opruimen. Je kan ook 2 jaar lang dingen in dozen laten, zoal wij dat doen, dan weet je niet meer wat je hebt, maar af en toe is het net Sinterklaas. :D

Ronin Kogaratsu
27-04-13, 09:50
Waarom kiezen jullie specifiek voor Hongarije? zit daar een betere prep mogelijkheid, dan bijv. Frankrijk/ Spanje?

Flow
27-04-13, 10:51
Haai! Piroska is verhuisd inmiddels, pff wat een bende hier!

We moeten nog even op adem komen en dan zal ik weer wat actiever posten op het forum, al is het internet traag als dikke poep...
Flow ik weet niet of ik je mijn adres al gegeven heb? Maar we zijn altijd thuis en anders wacht je even en dan komen we vanzelf thuis :-) Maar niet over het hek klimmen want dan wordt de witte hond erg boos..
Heksenboot : ja indeed, de drank staat alweer te borrelen! Gister 24 liter brandnetelbier weggezet en 9 liter paardenbloembier, het gaat de goede kant op! Wolf is bijna klaar met zijn stookketel dus over een paar weken wordt er nog 20 liter palinka gestookt, hips! PS sheltercamping ga ik helaas niet halen, ik stuur je nog een pb hierover

haha geen probleem, we passen wel op... beetje in het zonnetje liggen, vermaken ons vast prima:-)

Flow
27-04-13, 10:52
Nou, ik vond het al stoer dat je het van plan was Piroska, heel begrijpelijk dat je het beredruk hebt nu. :)

Zo, voor de drank is al gezorgd, dan kan je Flow dronken voeren, daar wordt hij lekker vloeiend van...

Succes met opruimen. Je kan ook 2 jaar lang dingen in dozen laten, zoal wij dat doen, dan weet je niet meer wat je hebt, maar af en toe is het net Sinterklaas. :D

Lol die flow gaat sowieso:D

Flow
27-04-13, 10:56
Waarom kiezen jullie specifiek voor Hongarije? zit daar een betere prep mogelijkheid, dan bijv. Frankrijk/ Spanje?

Prijs-grondverhouding, zonuren/klimaat, natuurlijke omgeving, vrijheid tot zelfvoorzienend leven enz...

Flow
27-04-13, 11:01
Heel veel succes met jullie project! Veel dromen er over maar weinig nemen de daadwerkelijk stap. Gaan jullie een blog en/of verslag bijhouden en wat heeft jullie doen besluiten om de stap te nemen?

Thanks!!! Komt zeker goed, we hebben een site en zullen in de toekomst de link hier posten:-) mogelijkheid tot volledig zelfvoorzienend leven gaf bij ons de doorslag, hier in nl gaat dat moeilijker tenzij je erg veel geld hebt....

techie
27-04-13, 11:16
Als ik in het buitenland met een stukje land zou gaan wonen zou ik direct een mooie windmolen met accu aanschaffen. Kost daar vaak minder dan hier en levert minimaal 10 jaar elektra. En het is goedkoper dan panelen.

Shadow
27-04-13, 13:18
Prijs-grondverhouding

Kun je dat even nader specificeren?

12gauge
27-04-13, 13:32
Kun je dat even nader specificeren?

waarschijnlijk een lagere prijs per vierkante meter

Shadow
27-04-13, 13:41
waarschijnlijk een lagere prijs per vierkante meter

Ik had een zelfde soort vermoeden, maar vroeg me af rond welke prijs per hectare ik ongeveer moet denken.

Flow
27-04-13, 14:26
Het verschilt nogal per regio, wij zijn aan het kijken voor zo'n 5500 m2. Dit is met de huidige regelgeving redelijk makkelijk aan te schaffen voor een buitenlander. Boven de 6000 m2 komt er meer papierwerk bij kijken (heb ik te horen gekregen van onze makelaar). Voor het aantal m2 waar wij naar aan het kijken zijn incl. woning (opknappertje) bijgebouwtjes, septictank en waterput ben je gemiddeld tussen de 6 a 10 duizend euro kwijt.

Flow
27-04-13, 14:30
Als ik in het buitenland met een stukje land zou gaan wonen zou ik direct een mooie windmolen met accu aanschaffen. Kost daar vaak minder dan hier en levert minimaal 10 jaar elektra. En het is goedkoper dan panelen.

thanks voor de tip techie, gaan we zeker doen! De zonnepanelen hebben we al, ben momenteel met de electra tekening bezig. Neem alles mee naar drenthe:-)

techie
27-04-13, 14:46
Ik zit er aan te denken om zelf wat te knutselen met een 2e hands dynamo/generator. Dan heb ik toch iets, wat nog net in het budget past.

Flow
27-04-13, 15:16
nice, heb er ook naar gekeken. tandwielverhoudingen zijn erg belangrijk heb ik gelezen;)

techie
27-04-13, 16:03
Het toerental van de generator moet wel goed zijn, bij de windkracht die je hebt. Ik zoek het liefste een generator die er voor gemaakt is.
Dat is 2e hands heel slecht verkrijgbaar, en bij een andere dynamo/generator is het soms wat knutselen. Nieuw zijn die dingen hier in NL vaak prijzig, al heb ik nu wel wat gevonden waar ik goed mee kan beginnen. Ik ga eens kijken of het binnen het budget past.

Heksenboot
27-04-13, 16:12
Het toerental van de generator moet wel goed zijn, bij de windkracht die je hebt. Ik zoek het liefste een generator die er voor gemaakt is.
Dat is 2e hands heel slecht verkrijgbaar, en bij een andere dynamo/generator is het soms wat knutselen. Nieuw zijn die dingen hier in NL vaak prijzig, al heb ik nu wel wat gevonden waar ik goed mee kan beginnen. Ik ga eens kijken of het binnen het budget past.

Dit lijkt me wel een handig forum, voor mee info:

http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/reader.php?artikel=Dynamo's_voor_windmolens

Het onderwerp past wel in zelfvoorzienendheid, dus ik ben benieuwd wat je gaat bouwen.

Flow
27-04-13, 16:36
ja absouut, ben benieuwd;)

techie
27-04-13, 16:40
De staande ventilator heeft ook geen permanente magneten, en is daardoor ook heel lastig te gebruiken. Dan heb je namelijk een hoog toerental nodig die de goede flux kan genereren tussen de spoelen, en hier frotten ze overal condensatoren tussen om maar op 1 fase te kunnen draaien, dus dan is knutselkunst een must. Maf enkelfasig volk....

3 fase generatoren met permanente magneten hebben mijn voorkeur. ;) Net zoals 3 fase motoren die via vfd aangestuurd worden mijn voorkeur hebben als motor. Voor ventilatie/koeler etc.
Misschien is de naafmotor van een elektrische fiets (met magneten, veel zijn zonder) ook een optie. Je merkt direct of er magneten inzitten bij het draaien.

Shadow
27-04-13, 16:48
Het verschilt nogal per regio, wij zijn aan het kijken voor zo'n 5500 m2. Dit is met de huidige regelgeving redelijk makkelijk aan te schaffen voor een buitenlander. Boven de 6000 m2 komt er meer papierwerk bij kijken (heb ik te horen gekregen van onze makelaar). Voor het aantal m2 waar wij naar aan het kijken zijn incl. woning (opknappertje) bijgebouwtjes, septictank en waterput ben je gemiddeld tussen de 6 a 10 duizend euro kwijt.

Bedankt, weer wat geleerd. :)
Ach, en 5500m2 moet ook wel voldoende zijn, lijkt mij.

Prijzen zijn dan vergelijkbaar met wat ik in Spanje vind, alleen heb je in Spanje geen bestaande bebouwing.
Kan een voordeel zijn, kan ook een nadeel zijn.

Mrsjones
27-04-13, 20:30
hey Flow, de groeten uit de jungle waarik nu veel rond heb. alleen nog steeds geen electra, ik weet niet wat het slimste voor ons zo zijn en vindt niet echt info die ik begrip. ik stuur nog bananen en rum richting @piroscka. trouwens mijn tabac ga geweldig. het is nu kleine regen tijd ,het begin van de orkaan sezoen.wij hebben 22 hectares en flink wat gebouwen.wel plezier met jullie nieuwe leven.

Flow
27-04-13, 20:39
hey Flow, de groeten uit de jungle waarik nu veel rond heb. alleen nog steeds geen electra, ik weet niet wat het slimste voor ons zo zijn en vindt niet echt info die ik begrip. ik stuur nog bananen en rum richting @piroscka. trouwens mijn tabac ga geweldig. het is nu kleine regen tijd ,het begin van de orkaan sezoen.wij hebben 22 hectares en flink wat gebouwen.wel plezier met jullie nieuwe leven.
Mrsjones, groetjes terug;) dominica, het aantal zon-uren zullen daar toch wel goed zijn? Misscien zonnepanelen? Nice haha, helemaal geweldig goed om te horen!! Misschien een plekje over op jouw 22 hectares?;) thanks, het ga jullie goed:-)

Piroska
29-04-13, 07:09

Uh dit is in Hongarije niet bijzonder aan te raden, het waait hier namelijk vrijwel nooit, behalve soms een storm met extreme wind maar dan ligt je molen ook meteen op de grond :-)

edit: en zonnepanelen moet je ook erg goed uitzoeken, het is hier in de zomer zo verschrikkelijk heet de laatste jaren (40 gr en meer in de schaduw komt voor, dus in de zon VELE graden hoger) dat zelfs zonnepanelen hier niet blij mee zijn, wij nemen ze niet, we gebruiken de zon voor warm water, vrijwel niets in huis heeft elektra nodig, de lampen zijn spaar en led-lampen de vrieskist is ongeveer de zuinigste die bestaat, de kelder is koelkast ec...en de elektra-rekening is hier belachelijk laag, 15 eu per maand ongeveer. Ga dan maar eens rekenen..

Eerst wilden wij ook panelen, maar nu denken we er anders over ..

Piroska
29-04-13, 07:25

Hahaha, nou uh.... sommige dozen STAAN hier al 4 jaar .. die ben ik nu aan het uitpakken omdat we nu pas kasten hebben :-) we hebben de helft gewoon op zolder gezet, luik dicht klaarrr, gaat best snel zo!

Heksenboot
29-04-13, 08:43
Hahaha, nou uh.... sommige dozen STAAN hier al 4 jaar .. die ben ik nu aan het uitpakken omdat we nu pas kasten hebben :-) we hebben de helft gewoon op zolder gezet, luik dicht klaarrr, gaat best snel zo!

Hahaha, nou begint die 2 jaar pas....., wedstrijdverlenging (zo heet dat toch, geen verstand van voetbal..) :D

Navauden
29-04-13, 08:48
Ahh, dat klinkt zo leuk hť, zelfvoorzienend wonen in een warm land, hmmm!

Heksenboot
29-04-13, 08:57

Zo warm is het niet altijd daar hoor, Navauden. 1 meter sneeuw pasgeleden toch Piroska?

Maar dan moet je wel hard doorwerken hoor, Navauden.
Eerst psychologie, dan sexuologie, dan een eigen praktijk, dan kruidenkunde, dan beseffen dat je liever zelfvoorzienend wordt, dan je praktijk weer opgeven, dan verhuizen...... :D

Geert
29-04-13, 09:07

Hongarije is niet zo warm . Ik was er in het begin van de maand en het was er geen graad warmer dan bij ons . Integendeel .

Geert

Heksenboot
29-04-13, 09:08
Hahaha, nou begint die 2 jaar pas....., wedstrijdverlenging (zo heet dat toch, geen verstand van voetbal..) :D

Dit was dan die 4000ste post, Geert. :D

techie
29-04-13, 10:17
Piroska Dat ligt ook aan de locatie. Zoals je zelf zegt, je hebt daar bij jou in Hongarije amper wind. Dan heeft het weinig nut. Panelen die echt veel te warm worden vinden dat ook niet fijn. Dan moet je die weer koelen. Tegenwoordig kunnen panelen wel veel hebben. Gelukkig kan het koelen heel goed met een fractie van de energie, van wat ze opwekken. Alleen dat zou je zelf moeten maken, aangezien bedrijven dat bij gewone panelen niet doen. Wel bij deze nieuwe manier: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3431714/2013/04/25/Doorbraak-in-zonne-energie.dhtml
Ik ken het weer daar niet goed, maar als ik het zo lees van jou, heb je dat daar ook niet nodig. Besparen met energiezuinige apparaten vind ik erg goed. :)
Ik kende namelijk alleen iemand die wel wind had, met een windmolen die een lage windsnelheid nodig had. Windkracht 2 is genoeg om te starten. Die wekte genoeg op voor zichzelf. En niet elke windmolen staat hoog op een paal. ;) Er zijn ook molens met de motor horizontaal, met schoepen i.p.v. molenwieken.

Het is van zoveel dingen afhankelijk, dat je altijd een eigen keus moet maken.
Ik verander zoveel van standaard, naar iets waar ik persoonlijk meer aan heb, dat ik vaak vergeet dat de rest dat vrijwel nooit doet.

Navauden
29-04-13, 11:42
Zo warm is het niet altijd daar hoor, Navauden. 1 meter sneeuw pasgeleden toch Piroska?

Maar dan moet je wel hard doorwerken hoor, Navauden.
Eerst psychologie, dan sexuologie, dan een eigen praktijk, dan kruidenkunde, dan beseffen dat je liever zelfvoorzienend wordt, dan je praktijk weer opgeven, dan verhuizen...... :D

Sneeuw is ook leuk! :D

En haha ja, amai, of gewoon zoals het er nu naar uitziet: eerst vroedkunde, dan kruidenkunde en dan beseffen dat ik liever zelfvoorzienend wordt en verhuizen ;)

Navauden
29-04-13, 11:43
Hongarije is niet zo warm . Ik was er in het begin van de maand en het was er geen graad warmer dan bij ons . Integendeel .

Geert

*splash* Dat was het geluid van mijn droom die uiteenspat! :P

Heksenboot
29-04-13, 22:45
*splash* Dat was het geluid van mijn droom die uiteenspat! :P

Maar wel weer een mooie smoes om fikkie te steken in je houtkachel. Moet je zien wat een bos hout Piroska voor de deur heeft! :D

Navauden
29-04-13, 22:48
Maar wel weer een mooie smoes om fikkie te steken in je houtkachel. Moet je zien wat een bos hout Piroska voor de deur heeft! :D
Hmmmm, droom droom droom! Misschien binnen 40 jaar, als ik genoeg heb kunnen sparen :')

Piroska
30-04-13, 06:02
Piroska Dat ligt ook aan de locatie. Zoals je zelf zegt, je hebt daar bij jou in Hongarije amper wind. Dan heeft het weinig nut. Panelen die echt veel te warm worden vinden dat ook niet fijn. Dan moet je die weer koelen. Tegenwoordig kunnen panelen wel veel hebben. Gelukkig kan het koelen heel goed met een fractie van de energie, van wat ze opwekken. Alleen dat zou je zelf moeten maken, aangezien bedrijven dat bij gewone panelen niet doen. Wel bij deze nieuwe manier: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3431714/2013/04/25/Doorbraak-in-zonne-energie.dhtml
Ik ken het weer daar niet goed, maar als ik het zo lees van jou, heb je dat daar ook niet nodig. Besparen met energiezuinige apparaten vind ik erg goed. :)
Ik kende namelijk alleen iemand die wel wind had, met een windmolen die een lage windsnelheid nodig had. Windkracht 2 is genoeg om te starten. Die wekte genoeg op voor zichzelf. En niet elke windmolen staat hoog op een paal. ;) Er zijn ook molens met de motor horizontaal, met schoepen i.p.v. molenwieken.

Het is van zoveel dingen afhankelijk, dat je altijd een eigen keus moet maken.
Ik verander zoveel van standaard, naar iets waar ik persoonlijk meer aan heb, dat ik vaak vergeet dat de rest dat vrijwel nooit doet.

Ja dat koelen hebben wij ook aan gedacht, maar vooralsnog wordt het zon dure kwestie bij elkaar en met ons lage stroomverbruik totaal niet rendabel. Ook de windmolen die al bij windkracht 2 oplevert heb ik gezien, niet zo duur als panelen, maar hoewel er deze week een stevige windkracht 3 waait, is windkracht 0 en 1 hier echt heel normaal, dus leek het mij weer niet constant genoeg. Daarna wilde ik zelf een molen bouwen, die op nog minder wind kan draaien maar we staan ook op een heuvel met de wind alleen benedenaan en daar staat weer bomen dus inderdaad wat je zegt, het hangt van de locatie af. Maar misschien als ik mij eens verveel, je weet het nooit, komt die molen er nog! :-)

Piroska
30-04-13, 06:11
Geert heeft gelijk, het is hier een landklimaat, in de winter is het koud, soms heel erg koud en vaak met sneeuw, soms heel erg veel. Dit jaar was het extreem lang winter zoals in vrijwel heel Europa, wij kwamen aan op 16 april en er was geen blad nog aan de bomen, dat hebben we nog nooit meegemaakt.

De lente duurde 1 week, 16-20 graden en nu is het zomer, gister 30 graden, en dat duurt door tot oktober, dus geen warm land maar wel een fijn klimaat met weinig neerslag.
Heksenboot: hmzz dat bos voor de deur is gekapt, het was mijn paddenstoelenbos, veel beuken en eiken nu moet ik wat verder zoeken helaas, er is wel meteen nieuw aangeplant maar dat duurt wat jaartjes. Vooralsnog veel groen hier natuurlijk :-)

Charlie
30-04-13, 06:28

Wij gaan dit jaar emigreren naar Hongarije:-). In mei reizen wij af naar het zonnige Hongarije om te gaan kijken naar diverse kavels. 5000 m2 tot 1 hectare + woning en bijgebouwtjes, waterput, vismeer in de buurt, gelegen in een bos of aan een bosrand en de mogelijkheid tot het houden van verschillende dieren behoorde tot onze wensen.

Ik vind het dapper, Flow, heel dapper. Net als van Piroska.
Maar Hongarije! Ik weet het niet, maar volgens mij is het daar behoorlijk onrustig aan het worden, met opkomend fascisme, als ik me niet vergis. Misschien dat dat vooral in de steden speelt, maar het is natuurlijk wel een feit dat bij economische teruggang buitenlanders het als eerste moeten ontgelden.

Het kan zijn dat jullie heel andere ervaringen hebben met de Hongaren, ik ken Hongarije verder niet. Alleen een keer in Budapest geweest. Maar het lijkt me wel een schitterend gebied, de hele Balkan en een enorm avontuur.

Tot op Shelter camping, dan hebben we het er nog wel over.

leidseprepper
02-05-13, 21:10
Charlie Kijk, hier word je wel weer blij van: Hongarije vernietigt maisvelden van Monsanto's ggo-zaden (http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1620107/2013/04/23/Hongarije-vernietigt-maisvelden-van-Monsanto-s-ggo-zaden.dhtml)

Voor je het weet, eindigen we nog met z'n allen in Hongarije, ondanks die enge president...:

Flow
02-05-13, 21:24
Charlie het komt voor inderdaad maar dan meer in grote steden, in dorpjes is de sfeer vrij gemoedelijk! Daarom ook misschien verstandiger een gemeenschap op te zetten, veiligheid blijft een belangrijk punt. We spreken jullie op shelter camping:-)

Charlie
04-05-13, 11:02
Charlie Kijk, hier word je wel weer blij van: Hongarije vernietigt maisvelden van Monsanto's ggo-zaden (http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1620107/2013/04/23/Hongarije-vernietigt-maisvelden-van-Monsanto-s-ggo-zaden.dhtml)

Voor je het weet, eindigen we nog met z'n allen in Hongarije, ondanks die enge president...:

Dat is zeker mooi nieuws. Aan de andere kant is het ook wel beangstigend: je ziet niets aan die zaden, je ziet niet dat het gemanipuleerde zaden zijn. Wie weet hoeveel van die troep er al verspreid is en hoeveel we zelf al in huis hebben.

Maar dit soort verzet geeft de burger wel weer moed. We pikken dit gewoon niet langer!

Kaetje
21-06-13, 22:55
...Nu vroegen wij ons af of er meer mensen zijn die deze wens hebben, daarnaast zaten wij te denken gezien wij deze stap gaan nemen. Het misschien een mooi idee is om deze stap gezamelijk te nemen als in een kleine zelfvoorzienende gemeenschap. Spreekt je dit aan of mocht je interesse hebben om met ons mee te gaan op dit avontuur dan kun je ten alle tijden contact opnemen met ons.

Groetjes flow

Ha Flow,

Wij zitten serieus te denken om binnen nu en 5 jaar een BOL op te zetten en ernaar te verhuizen. Hongarije klinkt als een goede locatie hiervoor. Hoe staan jou plannen er ondertussen voor en heb je al andere gegadigden?

Kaetje

Flow
21-06-13, 23:03
Ha Flow,

Wij zitten serieus te denken om binnen nu en 5 jaar een BOL op te zetten en ernaar te verhuizen. Hongarije klinkt als een goede locatie hiervoor. Hoe staan jou plannen er ondertussen voor en heb je al andere gegadigden?

Kaetje

Hoi Kaetje,

Wij gaan volgende maand naar hongarije toe, verschillende kavels bekijken en vakantie vieren!
Het komt allemaal snel dichterbij gelukkig:-) hopelijk vinden we tijdens deze vakantie een mooie plek. Even afwachten dus..

We gaan inderdaad kijken met een ander stel, we zullen je op de hoogte houden;)

Groeten flow

Kaetje
24-06-13, 22:24
Hoi Flow,

Spannend! Ik hoop dat jullie wat moois kunnen vinden.

Ik ben me inmiddels alvast aan het inlezen op permacultuur. Toevallig van het weekend nog iemand ontmoet die meedoet in een stadstuin op basis van permacultuur. Hij was erg enthousiast over onze plannen, dus wellicht al iemand gevonden die mee wil ;-)

In welke regio gaan jullie kijken trouwens? Lijkt me zinvol om als preppers een beetje bij elkaar in de buurt te zitten, kunnen we elkaar nog met raad, daad en ruilhandel bijstaan.

Groetjes,

Kaetje

bertsmit.spanje
25-06-13, 16:19
Flow geweldig Idee.
Denk dat je heus wel een verdienste vind daar, camping met workshop kan best wel een bijdrage leveren aan inkomsten.

Begrijp dat je zelfvoorzienend wil worden, dus dan heb je niet veel nodig, groenten, fruit en eieren kan je ook verkopen.
Succes hou ons op de hoogte.

ramcharger
19-08-13, 20:20
ja heb ook wel deze wens we,en aan het uitkijken maar der komt zoveel bijkijken en 1600km door en nog eens terug is 3200 km dat kan je nie 3 maal op een jaar doen,en de tuin moet daar dan ook onderhouden worden,maar dat zou maar enkele jaren zijn tot je kan verhuizen,ik zou dan toch nog inkomen hebben tegen dan ben ik gepensioneerd
als ge redelijke makelaar weet mag je me altijd inlichten
thanks

lewieke
19-08-13, 23:31
Lang hoef je daar niet voor te sparen. Ik maakte wat ritjes in de omgeving van Boedapest en 25% van alle woningen staat te koop. Op het platteland betaal je volgens mij bijna niks. Ik zoek wel ns een paar dingen op en post die dan. Binnen een paar uur zit ik alweer op het vliegtuig naar BelgiŽ.

Vond net een lapje grond 38.000m2 voor 8Miljoen Huf, dat is ongeveer 27000€. Geen flauw idee waar het ligt. Ik schat 50 km van Boedapest, een ticket heen en terug kost minder dan 100€.
http://www.oc.hu/property/M0000405

ramcharger
20-08-13, 17:18
Ja maar ik zoek het iets meer naar het zuidwesten en dat is me iets te groot we liefst met huisje met kelder en waterput lewieke

Heksenboot
20-08-13, 17:46
Ja maar ik zoek het iets meer naar het zuidwesten en dat is me iets te groot we liefst met huisje met kelder en waterput lewieke

Vraag aan Piroska of aan Flow. Succes. :)

lewieke
20-08-13, 22:34
Of zoek zelf op www.oc.hu of www.dh.hu - have fun.

ramcharger
21-08-13, 21:46
oke thanks kga weten wa doen

Piroska
23-08-13, 16:30
Vraag aan Piroska of aan Flow. Succes. :)

Ik heb Ramcharger al geadviseerd inmiddels :-) echt ik ga een makelaars en advieskantoor beginnen voor preppers die zich in Hongarije willen vestigen, ik wor RIJK!!!!! :-)))

ramcharger
04-10-13, 20:03
hello
hier ben ik nog steeds, flow jullie hebben nu al iets gevonden geloof ik,heb je daar voor dan nog personen erbij betrokken aangaande samenleven op jullie aankoop of ben je daar van afgestapt,en vraag hier of nog mensen intresse hebben om met enkele personen te samen iets op te bouwen in hongarije,ik hoor het graag
greetz
wolfmohawk

Molonneke
09-10-13, 13:23
Heel erg goed en tof idee. Ik zou graag meegaan en ik sluit niet uit dat dit er ooit van komt. Kleine gemeenschappen met like-minded people zijn dť groepen die de wereld zullen herbouwen als ie in elkaar dondert en die catastrophe het beste zullen overleven. Ik werk er nog aan mijn vrouw mee te krijgen...

Mar Miet
10-10-13, 09:33
Op deze blog http://hemelrijkinhongarije.blogspot.nl/ veel info over het leven in Hongarije. Deze mensen zijn geen preppers, maar proberen wel zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven.

Een jaar of wat geleden zijn we op vakantie geweest in Hongarije. Ik vind het een mooi land met een prettige sfeer. Fruitbomen langs de weg, Hans en Grietjehuizen, vriendelijke mensen, met Duits kom je een heel eind (Hongaars valt nogal tegen). Ik zou er wel willen wonen. Wij waren ten noorden van het Balatonmeer. Daar kon het stevig waaien.
Ga niet in het noorden van Hongarije wonen vlakbij de Donau want je wordt helemaal gek van de muggen. Gelukkig heb ik deze kennis niet uit eigen hand, wel van mensen die daar op vakantie zijn geweest.

hakin9
10-10-13, 09:36

Het is de bedoeling om daar een volledig zelfvoorzienend leven op te gaan bouwen. Energie via zonnepanelen en windmolen. Groente en fruit kweken d.m.v. aquaphonics en permacultuur, eetbare vis in de tanks, kippen(eieren), geiten(melk) en konijnen. Een heerlijke beestenboel! Qua prijs valt dit vinden wij redelijk mee in Hongarije. Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl.

De woning en bijgebouwen zullen worden aangepast met in het achterhoofd de ontwikkelingen op het gebied van bottle-houses, eartships en andere groene manieren van wonen & leven. In de toekomst zouden wij graag als bijverdienste een back 2 basic mini-camping willen realiseren (mee-leefweken), workshops geven enz. IdeeŽn genoeg in ieder geval!

Nu vroegen wij ons af of er meer mensen zijn die deze wens hebben, daarnaast zaten wij te denken gezien wij deze stap gaan nemen. Het misschien een mooi idee is om deze stap gezamelijk te nemen als in een kleine zelfvoorzienende gemeenschap. Spreekt je dit aan of mocht je interesse hebben om met ons mee te gaan op dit avontuur dan kun je ten alle tijden contact opnemen met ons.

Groetjes flow

Grappig dat back2basic vaak aan spiritueel wordt gekoppeld.

Maak een duidelijke raming van hoeveel inkomsten je terplekke zou moeten maken om de dingen te kopen die je zelf niet hebt.
Daarop zie ik (iig in .FR) de meeste emigranten (vanuit .nl / .uk) stranden.

Arme streken, geen banen, dan zal een camping/cafe/restaurant/... erg moeilijk zijn.

Wel tof, succes!

hakin9
10-10-13, 09:38
Lang hoef je daar niet voor te sparen. Ik maakte wat ritjes in de omgeving van Boedapest en 25% van alle woningen staat te koop. Op het platteland betaal je volgens mij bijna niks. Ik zoek wel ns een paar dingen op en post die dan. Binnen een paar uur zit ik alweer op het vliegtuig naar BelgiŽ.

Vond net een lapje grond 38.000m2 voor 8Miljoen Huf, dat is ongeveer 27000Ä. Geen flauw idee waar het ligt. Ik schat 50 km van Boedapest, een ticket heen en terug kost minder dan 100Ä.
http://www.oc.hu/property/M0000405

landbouwgrond, kun je waarschijnlijk niet zomaar op wonen.

iets minder dan 1 euro pm2... dat is wel goedkoop voor westerse begrippen :)

Heksenboot
10-10-13, 09:42
Op deze blog http://hemelrijkinhongarije.blogspot.nl/ veel info over het leven in Hongarije. Deze mensen zijn geen preppers, maar proberen wel zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven.

Een jaar of wat geleden zijn we op vakantie geweest in Hongarije. Ik vind het een mooi land met een prettige sfeer. Fruitbomen langs de weg, Hans en Grietjehuizen, vriendelijke mensen, met Duits kom je een heel eind (Hongaars valt nogal tegen). Ik zou er wel willen wonen. Wij waren ten noorden van het Balatonmeer. Daar kon het stevig waaien.
Ga niet in het noorden van Hongarije wonen vlakbij de Donau want je wordt helemaal gek van de muggen. Gelukkig heb ik deze kennis niet uit eigen hand, wel van mensen die daar op vakantie zijn geweest.

Geen preppers? Stiekum toch wel.. :)
Eerste stukje blog gaat gelijk over hamsteren...:p

Hier nog een prepster van de site, die nu zelfvoorzienend in Hongarije zit:

Roodkapje Piroska:

http://piroskainpaprikaland.blogspot.hu/

Heksenboot
10-10-13, 09:44
Grappig dat back2basic vaak aan spiritueel wordt gekoppeld.

Maak een duidelijke raming van hoeveel inkomsten je terplekke zou moeten maken om de dingen te kopen die je zelf niet hebt.
Daarop zie ik (iig in .FR) de meeste emigranten (vanuit .nl / .uk) stranden.

Arme streken, geen banen, dan zal een camping/cafe/restaurant/... erg moeilijk zijn.

Wel tof, succes!

Als je zelfvoorzienend bent heb je geen baan nodig, of restaurant.

Je eerste zin kan ik niet zo goed interpreteren. Wat bedoel je?

SHTF
10-10-13, 09:57

ik zou wel willen, maar de vrouw houd van de familie.. en daarom zal ik hier in Nederland blijven... mijn wens hier is dan ook een zelfvoorzienend huis in Nederland, ik werk zelf in de bouw, heb vorig jaar 2 huizen "werkvoorbereid" en alle materialen besteld, dit heeft mij geinspireerd om zelf een huis te willen bouwen. dus dan maar zo back to basic :P in volle luxe Nederland

Heksenboot
10-10-13, 10:02
ik zou wel willen, maar de vrouw houd van de familie.. en daarom zal ik hier in Nederland blijven... mijn wens hier is dan ook een zelfvoorzienend huis in Nederland, ik werk zelf in de bouw, heb vorig jaar 2 huizen "werkvoorbereid" en alle materialen besteld, dit heeft mij geinspireerd om zelf een huis te willen bouwen. dus dan maar zo back to basic :P in volle luxe Nederland

Ook een mooi plan. Ongeveer zoals het hier gegaan is.
Kom je nog naar PH? Dan kan je een beetje mijn omgeving zien. Welke buurt heb je zelf op het oog?
Hier nog wat inspiratie, voordat je begint te bouwen:

http://www.vormidabelwonen.nl/nl/info/concept/

hakin9
10-10-13, 10:47
Als je zelfvoorzienend bent heb je geen baan nodig, of restaurant.

Je eerste zin kan ik niet zo goed interpreteren. Wat bedoel je?

Als je 100% zelfvoorzienend bent niet. Kan / lukt dat of zullen er nog altijd zaken zijn waarvoor geld nodig is? verplichte belastingen / verzekernigen? en waar komt dat geld dan vandaan?

over mijn eerste zin:
de topic starter schrijft "Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl."

Ik zie het spirituele niet in off-grid/zelfvoorzienend.
Is niet erg, mogelijk mis ik iets. Ik heb zelf ook een sterke hang naar offgrid/zelfvoorzienend maar snap de link tussen die twee niet :)

Heksenboot
10-10-13, 10:58
Als je 100% zelfvoorzienend bent niet. Kan / lukt dat of zullen er nog altijd zaken zijn waarvoor geld nodig is? verplichte belastingen / verzekernigen? en waar komt dat geld dan vandaan?

over mijn eerste zin:
de topic starter schrijft "Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl."

Ik zie het spirituele niet in off-grid/zelfvoorzienend.
Is niet erg, mogelijk mis ik iets. Ik heb zelf ook een sterke hang naar offgrid/zelfvoorzienend maar snap de link tussen die twee niet :)

Klopt. Maar in zo'n Hongaarse gemeenschap is altijd wel gewone handel, naast de ruilhandel.
Moet je aan Piroska vragen, hoe ze dat doet.

Over spiritueel snap ik nou ook. Je citeerde gewoon iemand, die daar wel mee bezig is.
Natuurlijk kan het los van elkaar. Waarom niet?
En het ligt er natuurlijk ook maar aan, wat je onder spiritueel verstaat. Daar heeft ook iedereen zo zijn/haar eigen visie op.
De meest voor de hand liggende link, is het contact met de natuur.
Jij bent nu niet zelfvoorziendend, maar leef je eens in. Dan ben je heel vaak buiten bezig. In de tuin. In het bos. Je moet rekening houden met de seizoenen.
Je zit waarschijnlijk verder van de steden en ziet dan 's nachts veel meer sterren.
Het zien of niet zien van sterren, is nou juist 1 van de dingen, die mensen meer aan het denken zet over het universum en hun plaats daarin.
Stadsmensen verliezen dat gevoel, na generatie op generatie in lichtvervuiling te leven. Hun blik is omlaag gericht, op hun smartphone. Nooit omhoog, naar de sterren.
Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)

hakin9
10-10-13, 11:37
\
Je zit waarschijnlijk verder van de steden en ziet dan 's nachts veel meer sterren.
Het zien of niet zien van sterren, is nou juist 1 van de dingen, die mensen meer aan het denken zet over het universum en hun plaats daarin.
Stadsmensen verliezen dat gevoel, na generatie op generatie in lichtvervuiling te leven. Hun blik is omlaag gericht, op hun smartphone. Nooit omhoog, naar de sterren.
Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)

Dat snap ik, Ik zit ook +/- 25% van het jaar zonder electra tussen de koeien. Dat maakt het voor mij nog altijd niet spiritueel maar dat woord kent ongetwijfeld vele invullingen.
Maargoed ik zal niet al filosoferend dit topic kapen, doen we ooit wel ergens anders ;)

Lion
10-10-13, 11:51
Heksenboot
Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)[/QUOTE]

Ik was deze zomer twee keer in Hongarije bij Piroska en een sterrenhemel ongelofelijk, dat zie je hier zelfs op de Hoge Veluwe niet meer. Dan wordt je vanzelf spiritueel :p

Raycoupe
10-10-13, 12:34
Grappig dat back2basic vaak aan spiritueel wordt gekoppeld........

Dat was mij ook al opgevallen. Veel contacten in het verleden gehad met mensen die in een yurt woonden, maar gezamenlijke reflectie sessies e.d. zijn niet aan mij besteed.

't Is dan ook een heel breed begrip, spiritualiteit. Als omhoog kijken naar de sterrenhemel iemand een 'spiritueel' gevoel geeft, kan ik dat wel snappen, ik zelf noem het alleen anders. (gewoon mooi! :p)

FincaInSpanje
10-10-13, 12:57
In Spanje ook, verschrikkelijk veel sterren te zien, bizar gewoon. Iedereen die ik dat voor het eerst laat zien in verbaasd.

Zouden er dan toch Aliens zijn ergens?

Heksenboot
10-10-13, 13:52
Heksenboot

Ik was deze zomer twee keer in Hongarije bij Piroska en een sterrenhemel ongelofelijk, dat zie je hier zelfs op de Hoge Veluwe niet meer. Dan wordt je vanzelf spiritueel :p[/QUOTE]

Precies! :)

Heksenboot
10-10-13, 13:53
In Spanje ook, verschrikkelijk veel sterren te zien, bizar gewoon. Iedereen die ik dat voor het eerst laat zien in verbaasd.

Dat zit er wel dik in he? :)

Heksenboot
10-10-13, 13:55
Dat was mij ook al opgevallen. Veel contacten in het verleden gehad met mensen die in een yurt woonden, maar gezamenlijke reflectie sessies e.d. zijn niet aan mij besteed.

't Is dan ook een heel breed begrip, spiritualiteit. Als omhoog kijken naar de sterrenhemel iemand een 'spiritueel' gevoel geeft, kan ik dat wel snappen, ik zelf noem het alleen anders. (gewoon mooi! :p)

Dat "spirituele" gevoel, begint met het besef, dat je zelf heel heel heel klein bent en het universum tering groot... :)

http://www.youtube.com/watch?v=_IVqMXPFYwI

Ronin Kogaratsu
10-10-13, 13:58
Dat "spirituele" gevoel, begint met het besef, dat je zelf heel heel heel klein bent en het universum tering groot... :)

http://www.youtube.com/watch?v=_IVqMXPFYwI

klopt en dat alles houdt God tussen duim en wijsvinger:)

DickBerts
10-10-13, 13:59
The Detailed Universe: This will Blow Your Mind.

Als dat gebeurd is (blow your mind) dat ga je zien, dat tijd en ruimte niet bestaan..... Ze zijn mind made en dat is pas echt mind blowing.

Voor de liefhebbers zal ik een sleutel geven, maar daarna houd ik er echt over op, want het is off-topic (alhoewel...) en ik ben er zelf ook nog niet uit en dan moet je eigenlijk je smoel dicht houden.

Tijd=duali-teit (!) Flip flop, tik-tak, van verleden naar toekomst die allebei een illusie zijn. Er is alleen een heden.

Heksenboot
10-10-13, 14:00
klopt en dat alles houdt God tussen duim en wijsvinger:)

http://www.youtube.com/watch?v=OKnpPCQyUec

Heksenboot
10-10-13, 14:01
The Detailed Universe: This will Blow Your Mind.

Als dat gebeurd is (blow your mind) dat ga je zien, dat tijd en ruimte niet bestaan..... Ze zijn mind made en dat is pas echt mind blowing.

Kijk, dat is pas spiritueel. :p

Ronin Kogaratsu
10-10-13, 14:17
http://www.youtube.com/watch?v=OKnpPCQyUec

cool filmpje haha

MyronPrps
10-10-13, 14:24
wat cool dat je het ook echt gaat doen, heb ik zeker wel bewondering voor, het is ook mijn droom om dit te kunnen doen maar eerst maar eens school afmaken haha

hakin9
10-10-13, 14:37

vreemd in Frankrijk zelfde effect. Moet je nagaan hoeveel sterren er wel niet zijn!!! ze zijn in spanje, hongarije, frankrijk en soms zie ik er in nederland ook een paar...

ramcharger
10-10-13, 14:47
hello mar miet
is prachtige site op blog,ga weten wat doen,en me verder inlichtingen aanschaffen

jobs
10-10-13, 15:03
vreemd in Frankrijk zelfde effect. Moet je nagaan hoeveel sterren er wel niet zijn!!! ze zijn in spanje, hongarije, frankrijk en soms zie ik er in nederland ook een paar...
De laatste keer dat ik er veel zag was in Australie, natuurlijk op de laatste avond op dat continent....
Misschien in 2014 weer.

Lion
31-10-13, 18:51

Groetjes flow

Flow, waar ik nieuwsgierig naar ben is of je intussen al verhuisd bent naar Hongarije?

Flow
01-11-13, 12:55
Flow, waar ik nieuwsgierig naar ben is of je intussen al verhuisd bent naar Hongarije?

Hoi lion,

Nee we zijn nog niet verhuisd naar Hongarije, wij gaan iets bedachtzamer te werk en willen graag de juiste keuze maken m.b.t. een mooie plek. Er staat genoeg te koop, zoals je ongetwijfeld zelf ook gezien hebt;) hebben jullie al iets gevonden?

Groetjes flow

Lion
01-11-13, 14:17
Hoi Flow, ik ben samen met mijn zoon Offthegrid (hij hangt sinds kort ook hier op het forum) je kent hem nog wel, ook nog steeds aan het kijken. Pieter, waar jij ook bent geweest, heeft me wel een heel goed aanbod gedaan. Ik ben begin september nog een keer naar Piroska geweest en heb daar Pieter een aantal keren bezocht. Jij vond het te heuvelachtig voor de paarden, maar wat ik tot nu gezien heb is allemaal behoorlijk glooiend. Wil jij nog met Dree en Charlie samen iets doen. Wij willen wel zuidelijk van het Balaton blijven, omdat ik in juli noordelijk van het Balaton in hotel was en daar liggen de prijzen voor huizen en grondstukken veel hoger en er zijn heel veel muggen.:( Dus definitief hebben wij ook nog niets, maar in het voorjaar gaat de zoektocht verder.;)
Groetjes, Lion

ET phone home
02-11-13, 07:50
Hoi Flow, Wij willen wel zuidelijk van het Balaton blijven, omdat ik in juli noordelijk van het Balaton in hotel was en daar liggen de prijzen voor huizen en grondstukken veel hoger en er zijn heel veel muggen.:( Dus definitief hebben wij ook nog niets, maar in het voorjaar gaat de zoektocht verder.;)
Groetjes, Lion

In het voorjaar gaat de zoektocht verder, want? dan is het niet zo koud? Als je daarheen wilt verhuizen zal je er waarschijnlijk jaarrond gaan verblijven (en niet als een zomerverblijf gaan gebruiken, dat is tenslotte weer iets heel anders als zelfvoorzienend leven).
Mijn advies: ga er heen in een rot tijd, dat zal helpen om je eventuele roze bril af te zetten. Zie je het dan nog steeds zitten, dan ben je ook in een betere mindset om er een voor jou goed deal van te maken, en niet alleen voor de verkoper.

Lion
02-11-13, 09:36
In het voorjaar gaat de zoektocht verder, want? dan is het niet zo koud? Als je daarheen wilt verhuizen zal je er waarschijnlijk jaarrond gaan verblijven (en niet als een zomerverblijf gaan gebruiken, dat is tenslotte weer iets heel anders als zelfvoorzienend leven).
Mijn advies: ga er heen in een rot tijd, dat zal helpen om je eventuele roze bril af te zetten. Zie je het dan nog steeds zitten, dan ben je ook in een betere mindset om er een voor jou goed deal van te maken, en niet alleen voor de verkoper.

Haha, ik heb geen roze bril. Ik ben al aardig bekend in dit gebied. Ik heb hier ook al een aantal mensen van dit forum die op zoek zijn en die al daar wonen ontmoet. Ook Piroska woont sinds dit jaar pas definitief daar na 7 jaren van voorbereiding. En wat ik eventueel wil kopen daar moet ik inderdaad mee wachten tot het voorjaar omdat de eigenaar in de winter ergens zit waar het warm is. Dus moet ik wachten tot hij zich weer meld. Bovendien is het vervelend heen en weer rijden tussen 1 november en 15 april i.v.m het weer in Duitsland en Oostenrijk (winterbanden en sneeuwkettingen plicht). Ben jij altijd zo "kritisch" op de vroege ochtend want je had net ook al een opmerking over mijn bankrekening.:p

12gauge
02-11-13, 09:43
Haha, ik heb geen roze bril. Ik ben al aardig bekend in dit gebied. Ik heb hier ook al een aantal mensen van dit forum die op zoek zijn en die al daar wonen ontmoet. Ook Piroska woont sinds dit jaar pas definitief daar na 7 jaren van voorbereiding. En wat ik eventueel wil kopen daar moet ik inderdaad mee wachten tot het voorjaar omdat de eigenaar in de winter ergens zit waar het warm is. Dus moet ik wachten tot hij zich weer meld. Bovendien is het vervelend heen en weer rijden tussen 1 november en 15 april i.v.m het weer in Duitsland en Oostenrijk (winterbanden en sneeuwkettingen plicht). Ben jij altijd zo "kritisch" op de vroege ochtend want je had net ook al een opmerking over mijn bankrekening.:p

niet om een discussie te beginnen over het nut van die banden
maar een setje all seizoen banden kost ongeveer 250 euro (voor een golf 4) nieuw op de velgen die je al hebt
ik geloof niet in winterbanden maar ik neem ze wel en dan ben je van het gedoe af
je hoeft geen wielen te wisselen of wat dan ook en ze zijn goed gekeurd
en een setje sneeuwkettingen kost de kop ook niet
en je kan altijd rijden dan wanneer je wilt, dus ik zou dat er gewoon onder leggen

Lion
02-11-13, 10:08
niet om een discussie te beginnen over het nut van die banden
maar een setje all seizoen banden kost ongeveer 250 euro (voor een golf 4) nieuw op de velgen die je al hebt
ik geloof niet in winterbanden maar ik neem ze wel en dan ben je van het gedoe af
je hoeft geen wielen te wisselen of wat dan ook en ze zijn goed gekeurd
en een setje sneeuwkettingen kost de kop ook niet
en je kan altijd rijden dan wanneer je wilt, dus ik zou dat er gewoon onder leggen

Ik heb zomerbanden en winterbanden en sneeuwkettingen, maaaar ik krijg altijd zo snel kouwe handjes.:o grapje. Ik heb in Duitsland gewoond jarenlang en in Oostenrijk en ItaliŽ, dus ben ik bekend met het fenomeen sneeuw en ik weet hoe snel het weer kan omslaan. Heb ook al eens 24 uur op de snelweg vastgestaan in het Siebengebirge dus ik weet er alles van. Was toen al blij met mijn dekentje en thermoskan koffie.;) Nu ik het over winterbanden heb, tis al 1 november geweest, eerst maar deze week afspraakje maken voor banden verwisselen, banden liggen bij de bandenzaak in de opslag.

ET phone home
02-11-13, 10:08

Soooorrrrrry, ik zit in een andere tijdzone (GMT+3), dus twee uur later als bij jullie, dus hier was het geen vroege ochtend meer. Verder woon ik alweer een ruime tijd in het buitenland (wel een heel andere setting als waar jij naar op zoek bent) en weet dus denk ik wel redelijk wat voor valkuilen er hier en daar zijn. En dan door wat vragen met een kritische insteek te stellen wordt het in ieder geval wat sneller duidelijk of Lion meer het type is wat zijn hele leven hierover zal dromen, of dat het gaat gebeuren na de nodige voorbereidingen. Of zonder degelijke voorbereidingen waardoor de kans op een deceptie flink vergroot wordt.

Lion
03-11-13, 10:14
Soooorrrrrry, ik zit in een andere tijdzone (GMT+3), dus twee uur later als bij jullie, dus hier was het geen vroege ochtend meer. Verder woon ik alweer een ruime tijd in het buitenland (wel een heel andere setting als waar jij naar op zoek bent) en weet dus denk ik wel redelijk wat voor valkuilen er hier en daar zijn. En dan door wat vragen met een kritische insteek te stellen wordt het in ieder geval wat sneller duidelijk of Lion meer het type is wat zijn hele leven hierover zal dromen, of dat het gaat gebeuren na de nodige voorbereidingen. Of zonder degelijke voorbereidingen waardoor de kans op een deceptie flink vergroot wordt.

@ET-phone-home, is UTC+3 niet 2 uur vroeger als bij ons. In welke regio zit je trouwens, in een van de Arabische landen? lekker warm;)?
Maar nog even over verhuizen naar het buitenland, dit heb ik inderdaad al een aantal keren gedaan, zelfs met de kinderen. Nu is de taal in Duitsland, Oostenrijk en ItaliŽ niet zo'n probleem. Maar Hongarije, ja is zoiets. Deze taal lijkt nergens op, er is niet een woord wat bekend voorkomt. Dus dat wordt nog wat. Op de andere kant heb ik al gezien, dat er hordes Nederlanders en Duitsers verhuizen naar Hongarije, overal zie je wel een Nederlands of Duits kenteken. De ouderen in Hongarije praten ook Duits en de jongeren praten allemaal Engels. Waarom Hongarije: kan ik kort over zijn, in tegenstelling tot de omringende landen o.a. TsjechiŽ is de gemoedelijkheid, de aardige vriendelijke behulpzame mensen, de natuur, de kleine dorpjes en natuurlijk de prijzen, ik zag iets voorbij komen van 10 ha. met een klein huisje voor ca. € 20.000,--. Dus daarom Hongarije.:p

Flex
17-08-14, 23:03
Wow, er is reeds een gehele community in Hongarije! Wij gaan in Oktober kijken (orientatie), voor het eerst. Hiervoor hadden we Turkije in gedachten, maar we willen dit nu vergelijken met Hongarije. We houden van een heuvelachtig gebied (of zelf bergachtig), maar indien mogelijk, wat warmer gebied. De combinatie van een mooie stad nabij, lijkt ons prettig, maar de rust en ruimte staat voorop. Als jullie een leuk (NL) adres hebben in Zuid-westen van Hongarije om te logeren, ik hoor het graag, dan hebben we ook nog een kans wat meer te horen! Elk ander advies om onze orientatie in Hongarije te veraangenamen, aanbevolen !!

Flex
29-09-14, 19:16
Flow Lion en anderen die in Hongarije zoeken. Gewoon nieuwsgierig, hebben jullie al iets gevonden?

Lion
29-09-14, 21:43
Flow Lion en anderen die in Hongarije zoeken. Gewoon nieuwsgierig, hebben jullie al iets gevonden?
Flex, wat staat er bij mijn locatie? Gedeeltelijk woon ik al in Hongarije. Ik ben net weer terug. Had jij niet al afgesproken met Piroska en ik kan je verklappen dat ik erg in de buurt van piroska en haar man woon:rolleyes:

Flow
29-09-14, 22:22

Hi Flex,

wij zijn nog aan het zoeken, volgend jaar zeker opnieuw naar Hongarije. Als we iets gevonden hebben zullen we dat hier zsm bekend maken;)
Lion woont ook op een waanzinnig mooie plek

Flex
29-09-14, 23:05
Mooi ! Ben benieuwd. Ik ga Piroska pas zien zodra ik terug ben, vanwege aankoop van huis afgelopen keer, had ik geen tijd meer, maar vanaf volgend jaar, heb ik zeeen van tijd in Hongarije :-)