Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wordt door 'Doomsday Preppers' preppen populairder in Nederland?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Het viel mij op dat eind november 2011 de eerste pilot uitzending te zien was van Doomsday Preppers in Nederland en dat er al op diverse fora over gediscussieerd werd over dit programma en de mensen die hieraan meededen.

Wat zijn hun motieven en hoe bereiden ze zich voor. Nu de eerste aflevering aanstaande zaterdag te zien is in Nederland op National Geographic zal dat ongetwijfeld nieuwe potentiele preppers gaan opleveren. De vraag is hoeveel mensen in Nederland zijn hiermee bezig en zien ze dit als een hobby of misschien wel een levenswijze. Ik kijk graag naar Joris Showroom en daar verbaas ik mij ook altijd weer hoeveel bijzondere mensen wij hier hebben wonen in Nederland.

 

Wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In Amerika zijn echt miljoenen praktiserende preppers te vinden. In Europa zal dat minder zijn, maar wat in Amerika begint.... Ik denk wel dat Nederlanders een beetje nuchter zijn. Dus ik verwacht eigenlijk weinig paniek gedrag. Gelukkig! Wel dat steeds meer mensen een voorraad aanleggen zoals ze een verzekering afsluiten. Gewoon doen, niet zeuren. Daarmee denk ik ook dat het aantal kijkers en mensen die in actie gaan komen, matig is. Zelf houd ik ook niet van paniek, wel van rationele voorbereiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers,

 

Voor het programma De Week van Filemon (BNN) zijn wij bezig met een item over Preppers.

 

Wij zijn opzoek naar personen die zich hier mee bezig houden, het liefst zoals je ook ziet

in de verschillende Amerikaanse docu's, mensen die zelfvoorzienende maatregelen hebben

getroffen voor wat eventueel komen gaat.

 

Hopelijk is er iemand bereid om ons op weg te helpen, te reageren op

deweekvanfilemon@bnn.nl

 

Met vriendelijke groet,

Diederick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien maakt het het 'preppen' niet populairder, maar het maakt mensen er meer van bewust. Misschien wisten ze niet eens dat deze term bestond - zoals ik, haha - en komen ze daar nu achter. Weet haast wel zeker dat er veel mensen voorbereidingen treffen voor dingen die gaan komen - wat die ook mogen zijn - maar die zichzelf geen prepper noemen of daar gewoon niet over nagedacht hebben. Dus in die zin denk ik dat het meer 'bewustmakend' dan 'populair-makend' is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik vind het grote gevaar van preppopulariteit dat het net als een rage ook zo weer voorbij gaat.

 

mensen bereiden zich voor op jaar 2000 en er gebeurde niks

mensen bereiden zich voor op jaar 2012 en er gebeurd waarschijnlijk niks

dan zakt de rage vanzelf weer af.

 

en dan heeft het preppen een slechte naam inmiddels, diegenen die er nog aan doen zijn gek etc etc,

 

ik denk dat ook al zou er niks gebeuren met natuurrampen of met economie dan nog zou ik prepper blijven, deze zeepbel blijft niet eeuwig

en wanneer hij klapt is het ook meteen voorbij. en heb je jarenlange depressie. net als in de jaren 30.

 

het preppen moet in jezelf zitten, je moet er zelf de logica van inzien, je moet het zien als een verzekeringspolis waarin je blijft investeren hopende dat er niks gebeurd, maar wetende dat als er wat gebeurd je je wel redden zal.

populisme en rages geef ik niet zo om, ik ben geen prepper om op te vallen, ik ben prepper om juist me van de maatschappij af te sluiten en mezelf te kunnen redden zodra die spaak mocht lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
ik vind het grote gevaar van preppopulariteit dat het net als een rage ook zo weer voorbij gaat.

 

mensen bereiden zich voor op jaar 2000 en er gebeurde niks

mensen bereiden zich voor op jaar 2012 en er gebeurd waarschijnlijk niks

dan zakt de rage vanzelf weer af.

 

en dan heeft het preppen een slechte naam inmiddels, diegenen die er nog aan doen zijn gek etc etc,

 

ik denk dat ook al zou er niks gebeuren met natuurrampen of met economie dan nog zou ik prepper blijven, deze zeepbel blijft niet eeuwig

en wanneer hij klapt is het ook meteen voorbij. en heb je jarenlange depressie. net als in de jaren 30.

 

het preppen moet in jezelf zitten, je moet er zelf de logica van inzien, je moet het zien als een verzekeringspolis waarin je blijft investeren hopende dat er niks gebeurd, maar wetende dat als er wat gebeurd je je wel redden zal.

populisme en rages geef ik niet zo om, ik ben geen prepper om op te vallen, ik ben prepper om juist me van de maatschappij af te sluiten en mezelf te kunnen redden zodra die spaak mocht lopen.

 

Op 2000 en 2012 voorbereiden lijkt me dan ook een hele domme reden om te beginnen. Is prepping nu juist niet dat je niet weet of en wanneer er iets gebeurt? Leef je leven zoals dat door onze grote welvaart geleefd kan worden, maar houdt er wel rekening mee dat er wat dan ook kan gebeuren, en dat je enige overlevingskansen hebt in die gevallen. Verder altijd positief blijven en met je hoofd in de echte wereld :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppen is duidelijk aan een opmars bezig, ook in NL.

Ik zie zo snel geen pol mogelijkheid, maar je zou eens kunnen vragen hoe lang de preppers al preppen.

Ik wed dat de meeste van het laatste jaar zijn.

 

Voor mij pas vanaf zomer 2011. Op de een of andere reden kwam ik via Wikipedia op "Survivalism" en "Prepping", en zo is het balletje gaan rollen. Zoals wel vaker bij dingen die je leven best kunnen veranderen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is prepping nu juist niet dat je niet weet of en wanneer er iets gebeurt?

'Prepping' komt van 'preparing', wat 'voorbereiden' betekent, zonder implicatie van onzekerheid. Als je weet waar je je op voorbereid is dat gewoon een dikke plus. Ik zou in ieder geval niet mijn leven al te veel omgooien voor zaken die bijkans niet eens gebeuren in mijn leven, we hebben er immers maar eentje van. Ik prep omdat ik weet dat volgens economische principes de economie in gaat storten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bij mij komt het vooral doordat ik het einde van de groei aan de lijve begon te ondervinden op de multinational waar ik werk. Ik ben daar in 1997 begonnen, en heb daar gouden jaren meegemaakt. Elk jaar ging het blokje met de tonnage van produktie een stukje hoger dan het voorgaande jaar. Het soort grafiek dat een belegger gaarne ziet :-) En dan kwam de crisis van 2008, in één klap was het afgelopen, stonden we op het randje van technische werkloosheid. De markt was volledig verzadigd. De kosten van grondstoffen en energie waren serieus gestegen maar konden niet zomaar doorgerekend worden aan de klanten.

 

Naar aanleiding daarvan ben ik beginnen zoeken en lezen over mogelijke oorzaken : hoe kan en kon dit ?. Dan kom je begrippen als peak oil en resource depletion tegen, namen als Richard Heinberg. Ik heb twee boeken van hem gekocht : "peak everything" en "the end of growth". En ook op youtube vind je veel materiaal, het ene al meer extreem en op doemdenken gericht dan het andere. Een echte aanrader vind ik deze : "there is no tomorrow van incubate pictures". Naar mijn bescheiding mening het bekijken meer dan waard. En het is nog in leuke cartoonversie ook ;-)

 

Toen begonnen voor mij de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen.

 

Naar aanleiding van dit, en nog vele andere dingen die ik bekeken en gelezen heb kan ik alleen maar besluiten : de mensheid kan niet blijven doorgaan zoals ze bezig is, we zitten niet op een duurzaam pad. Dat wisten de meesten onder ons al wel natuurlijk, maar zolang het ging, ging het, en was het 'go with the flow'.

Maar nu hebben we dus blijkbaar peak oil bereikt, of zal het niet lang meer duren en zal het echt met minder moeten. Economische groei zoals we de voorbije jaren hebben gekend is waarschijnlijk afgelopen. Maar toch wordt alle moeite gedaan om het huidige systeem toch maar zolang mogelijk te rekken. Alleen al om het huidige financiele systeem te laten draaien moeten we blijven groeien, om de schulden te kunnen terug betalen, maar groei is alleen maar mogelijk door een voortdurende instroom van goedkope energie en grondstoffen. En die zijn er dus niet meer.

 

Zo kom je bij hetgene waar ik in geloof, een instorting van ons huidig financieel-economisch systeem. Geen economische groei, dus geen mogelijkheid om schulden terug te betalen. Dus failliet gaan. Is vroeger al gebeurd met verschillende landen, alleen zit nu zowat de hele geindustrialiseerde wereld in dat bootje, de VS, Europa, Japan en zal de impact dus veel groter zijn.

Hoe voor ons die financiele-economische instorting eruit zal zien weet ik niet.

Het kan een voortdurenden afbouw zijn van verkregen rechten (ik ben nu bv via een pensioenfonds via mijn werkgever aan het sparen voor een aanvullend pensioen, maar wat zal dat nog waard zijn als ik in 2034 echt op pensioen kan ? Als pensioen daartegen nog bestaat. Ik ga er al vanuit dat dat niet zo zal zijn). Langer gaan werken voor minder geld, en hopen dat je job kan houden.

Het kan via plotse gebeurtenissen gaan (kijk bv naar de realistische maar (voorlopig nog) fictieve documentaire : de dag dat de de dollar valt van de VPRO tegenlicht ).

 

Bovendien zal doordat er steeds minder geld ter beschikking is door de voortdurende financiele crisis, die volgens mij nog lang niet afgelopen is, ook moeilijker en moeilijker zijn om

in te grijpen bij andere crisis gebeurtenissen. Kijk bv naar de VS, ze hebben een gigantische schuldenberg, orkaan katarina vaagt een deel van New-Orleans van de kaart, en ondertussen zijn we al een paar jaar verder, maar het is nog niet opnieuw heropgebouwd. Waarom ? Toch simpelweg omdat er geen geld genoeg is.

 

En dan begin je na te denken, hoe kan ik daar op anticiperen, begin je wat te zoeken op het net. Dan kom je natuurlijk bij preppen, zo zelfvoorzienend mogelijk gaan leven, teotwawki voorbereidingen, enz terecht. Eerst de engelstalige varianten, (http://www.shtfplan.com is een onuitputtelijke bron van info) gewoonweg omdat deze nederlandstalige website nog niet zolang bestaat.

 

En pas dan heb ik die reeks op national geographic gezien. Dus het is eerder omgekeerd voor mij, het is omdat ik er al mee bezig en info over aan het zoeken was dat ik ook naar doomsdaypreppers heb gekeken. Maar niet omgekeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doomsday Preppers is in Nederland alleen bij de pilot aflevering gebleven helaas.

 

In de VS hebben ze er inmiddels al 1 volledig seizoen van 12 afleveringen opzitten en aan seizoen 2 wordt momenteel gewerkt.

Een paar afleveringen gezien tijdens een verblijf in de VS en ik moet zeggen dat het wel een "must-see" is !

 

Vond een torrent naar het volledige seizoen 1 van Doomsday Preppers : -DOWNLOAD-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit deze serie te bekijken nadat ik hier erover las (kijk nauwelijks TV dus had er niet eerder van gehoord). Ben nu bij aflevering 7 en daarin komt een ex-commando voor die prept voor de tweede grote depressie en een aantal jongeren traint in survivaltechnieken. Na elk segment heb je een sectie Odds waarin de kansen dat hetgeen men zich voor voorbereidt zou kunnen gebeuren wordt besprokken. In de eerste afleveringen waarin preppers zich voorbereidden voor een grote systeemcrash zeiden ze "volgens economen is de kans daarop heel klein", daarna werd het "het zou wel kunnen gebeuren" maar bij dit segment wordt de sectie Odds opeens weggelaten. Ze weten dondersgoed dat de kans erop levensgroot is maar ze willen er niet voor verantwoordelijk zijn dat er een paniek uitbreekt dus beter maar erover zwijgen. Dit gebeurt ook in de rest van de media, daar is het of "het zal wel meevallen" of er wordt in het geheel niet over bericht (bijvoorbeeld over de grootschalige rellen in Spanje hoor je niks op de Nederlandse media). Trieste is dat daarom de kans op een crash nog groter wordt want als iedereen zich er bewust van zou zijn zouden ze de politici onder druk zetten om niet met het ESM in te stemmen en daarmee het schuldenmonster niet groter te laten groeien, waardoor de crash minder erg zou kunnen zijn dan hij gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Je hebt gelijk in je bericht, het meerdere deel van de mensen haken dan ook weer af.

Het is iets wat in je zit of niet, een gevoel van ik zal overleven of IIG mijn best doen.

Zonder al teveel op te vallen voor je samenleving!

Ik ben dan ook van mening dat je samen dingen moet doen en ieder zijn eigen specialiteit, ik heb het niet over een sekte, maar over samenwerken en overleven.

Prio 1 is zelfbehoud en dat van je geliefden.

Daarna van ook de mensen om je heen, je hebt toch een bepaalde bescherming nodig, al is het van je spullen onderdak en voedsel, je eerste levensbehoeften.

Daarom denk ik ook dat als WTSHTF scenario mensen niet direct naar hun BOL gaan maar het thuis proberen maximaal uit te zitten, dat is psychologisch bepaald, dat zit in onze natuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over samenwerking heb ik al genoeg gezeurd :confused:

Als je een bol hebt.... natuurlijk ga je daar naartoe? waarom niet, een bol hoeft geen gat in de grond te zijn.....

Als je je bol goed op orde hebt is die niet luxe, dat hoeft ook niet sterker is niet wenselijk, maar veilig, stelth, verdedigbaar, en kun je er buitengewoon goed in leven.

 

Over het algemeen is je huis niet Veilig en ook moeilijk veilig te maken, niet stelth, en moeilijk verdedigbaar.

Dus die opmerking snap ik niet....

 

Grt

Kans

 

 

Ik ben dan ook van mening dat je samen dingen moet doen en ieder zijn eigen specialiteit, ik heb het niet over een sekte, maar over samenwerken en overleven.

Prio 1 is zelfbehoud en dat van je geliefden.

Daarna van ook de mensen om je heen, je hebt toch een bepaalde bescherming nodig, al is het van je spullen onderdak en voedsel, je eerste levensbehoeften.

Daarom denk ik ook dat als WTSHTF scenario mensen niet direct naar hun BOL gaan maar het thuis proberen maximaal uit te zitten, dat is psychologisch bepaald, dat zit in onze natuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 4 weken later...

Vanavond (dinsdag) op National Geographic Channel weer een nieuwe aflevering van Doomsday Preppers om 22:00 uur. De uitzendingen worden ook regelmatig herhaald op andere tijden valt mij de laatste week op.

 

Persoonlijk vind ik het 2de seizoen van Doomsday Preppers beter omdat ze de preppers meer een menselijke kant mee geven en het leerzamer is dan seizoen 1 waar toch ze wel hele extreme zaken lieten zien. Wat vinden jullie tot nu van het 2de seizoen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er meer mensen wakker worden of geinteresseerd raken in de kunst van het voorbereiden na het kijken van Doomsday Preppers staat wel vast. Afgelopen week zijn er veel herhalingen geweest en na en tijdens de uitzendingen zie je een verhoogd aantal bezoekers op deze site. Er komen ook meer (online) ondernemers die in de markt springen voor edelmetalen, gear, lang houdbaar voedsel e.d. Hoe meer vraag hoe meer aanbieders en denk zelfs dat dit goed zal zijn voor preppers. Meer aanbod, lagere prijzen en betere service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af, nu het in nederland wordt uitgezonden.. zullen er meer preppers komen en de prijzen in webwinkels hoger worden?? want als er veel vraag is en een beperkt aanbod zoals in nederland, dan kunnen ze de prijzen makkelijk verhogen, toch??

 

Ik denk dat het weinige aanbod komt doordat er op dit moment weinig vraag is. Zodra de vraag stijgt zullen de winkeliers waarschijnlijk gewoon wat meer inkopen bij Katadyn etc. .

 

Dat einde van Doomsday Preppers vind ik alleen altijd zo jammer. Dat ze de kansen geven dat iets gebeurt snap ik wel, maar doordat dat de laatste boodschap is blijft die volgens mij het beste hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...