Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedsel in blik


Chinook

Aanbevolen berichten

Hallo 'preppers',

 

Vanavond heb ik voor het eerst van het woord 'prepper' gehoord - ja, dat ligt dan meer aan mezelf - en ik blijk er zelf ook wel wat van weg te hebben. Iemand wees me op deze site en ik ben hem enorm dankbaar, want hierdoor kwam ik op het idee om opnieuw te googlen naar een bepaald voedsel in blik.

 

Het verhaal gaat zo; afgelopen zomer was ik in de USA op een ranch. Daar waren ze erg zelfvoorzienend en dat sprak mij zeer aan. Ik ben met de ranchers naar een winkel geweest waar ze een bepaald merk blikvoedsel hadden. Het was drooggevroren voedsel en ik dacht dat het erg vies zou zijn, maar tot mijn grote verrassing was het uitstekend van smaak, bijna niet van echt te onderscheiden. Ik heb groenten, fruit, yoghurt en allerlei andere zaken mogen proeven en tot mijn grote plezier smaakte het voortreffelijk. Dit had ik niet verwacht! Toen ik weer thuis kwam baalde ik ineens ontzettend dat ik niet opgeslagen had welk merk of bedrijf het was geweest waar dit product vandaan kwam. Ik heb gezocht op google maar kon het niet goed vinden - waarschijnlijk ook omdat ik de verkeerde steekwoorden gebruikte, maar dat terzijde - en nu vanavond kwam iemand ineens met het prepper-idee.

En ik startte opnieuw mijn zoektocht. En ... vond! Na een halfjaar eindelijk de last van mijn schouders want ik moest en zou toch weten hoe dit product heette en of ik het kon bestellen. Misschien dat het hier ook allang bekend is maar degene die dit forum kende vond het een goed idee als ik hier een forumpost van maakte; bij deze!

Hier de website: http://www.shelfreliance.com/foodstorage

Wie weet hebben anderen er ook nog wat aan! :)

 

Groetjes,

een nieuwe, vrouwelijke prepper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mooie website noodzaken.nl Zelf heb ik mijn noodvoedingpakket gekocht bij: http://www.liff.nl ( o.a. BP-5 Noodrantsoen) en deze: http://www.liff.nl/altijd-eten-huis-noodvoedingpakket-voor-dagen-extra-gevarieerde-samenstelling-meer-jaar-lang-houdbaar-p-455.html Ik was binnenkort eens van plan om dit te gaan eten om het te testen, als je leest wat er alleen voor lekkers inzit ben ik erg benieuwd en laat het jullie weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben heel benieuwd hoe dit voedsel smaakt inderdaad. Het blikvoedsel van de site waarmee ik het topic gestart ben was echt goed van smaak, maar het was niet om er een warme maaltijd mee te maken. Daarvoor zou je een andere verzameling moeten hebben. Ik vond het erg lekker en je zou het zelfs als 'snoep' kunnen eten. Laat ons weten hoe jullie noodrantsoenen smaken :-)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ook dat BP 5 spul liggen, ik wil de komende tijd gaan uitzoeken waar en wat ik het beste kan kopen als ik extreem lang houdbaar voedsel wil hebben dat ook gewoon gebruikt kan worden als het z'n beetje halverwege de houdbaarheids datum komt. Het vriesgedroogde spul van mountain house is lang houdbaar en ook nog goed te eten. In de USA is veel meer te krijgen hiervan en het is ook nog eens veel goedkoper dan wat er hier wordt aangeboden. Bovendien zijn er ook nog andere merken op de markt daar. Ik wil zorgen dat ik over een drie maanden voor drie personen 6 maanden kan eten/drinken zonder naar de supermarkt te hoeven gaan. Drie maanden met lang houdbaar voedsel uit de supermarkt met dingen die ik ook in een normaal gebruik kan eten zodat ik deze voorraad regelmatig gebruik en weer aanvul. De andere drie maanden met vriesgedroogd spul. Hoe doen anderen dit vraag ik mij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

zelf hebben we een paar dozen met Amerikaanse MRE's (Meal Ready to Eat) aangeschaft, voor als we ooit snel weg moeten. We hebben zo'n doos opengemaakt en een paar maaltijden gegeten. Ze vielen me echt niet tegen! Er zit redelijk veel voedsel in en je kunt de maaltijden met een beetje water in de bijgeleverde heater (een zakje met een bepaald element) warm maken. Ideaal als je onderweg bent.

De kinderen worden wel zat van de crackers en de koekjes die erin zitten. Dan maar even niet verantwoord eten hoor:)

Verder zijn ze schijnbaar van recente productie en zo'n 8 tot 10 jaar houdbaar, als ze maar koel bewaard worden. (We hebben een kelder, dus geen probleem)

BP 5 ken ik persoonlijk nog niet: is dat een beetje te eten? Naar het schijnt is het erg droog en moet je er veel bij drinken ? Verder is de houdbaarheid niet zo heel erg lang toch? Een jaar of 5 of zo?

En dat Mountain House: kun je dat zonder problemen importeren vanuit de USA? Ik heb eens gelezen dat de verzendkosten erg hoog zijn en dat de douane wel eens moeilijk kan doen.

Ik ben erg geïnteresseerd in gevriesdroogde voeding (waaronder dat eerder genoemde shelfreliance), maar kom steeds weer op hetzelfde probleem: er wordt niet verstuurd naar Europa! )Of tegen belachelijke prijzen :()

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu, kan je iets meer vertellen over de Amerikaanse MRE's die jij hebt? Zoals welk merk of waar je die gekocht hebt?

 

Ik heb een keer een doos met 10-jaar-bewaar-voedsel bij liff.nl gekocht (30 dagen pakket, nog beetje te weinig voor ons viertjes thuis, ruwweg een week) maar vanwege de prijs ervan (kleine 250 euro) ben ik nog niet van plan om er nu al van te gaan eten, dat doen we wel als de poepventilator afgaat ;)

 

Dus ik ben nog zeker op zoek naar ook wat betaalbaarder alternatieven. Heb overigens wel het een en ander aan 'gewoon' blikvoer, zoals tomatenpuree, mais, bonen. En veel gedroogde bonen/peulvruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu

Je kunt eens kijken op http://www.houdbaar-voedsel.nl/

Daar kun je ook een gratis proefverpakking op laten sturen. Houdt er rekening mee dat de fabrikant en winkelier een beetje misleidend zijn. Ze zetten er een aantal dagen als indicatie van hoelang je erop kunt leven bij, maar die is gebaseerd op 2 maaltijden á gemiddeld 250 calorieën per dag. Verder is het 'vlees' geen echt vlees, maar een soort plantaardige samenstelling (behoud langer smaak dan echt vlees, maar jammer dat ze dat er niet bij zetten).

 

Met gevriesdroogd voedsel zit je in Nederland al snel naar 4 tot 8 keer de prijs van standaard ingeblikt en droog spul uit de supermarkt te kijken. Voor mij geen levensvatbaar alternatief, zeker gezien volgens mij de grotere depressie geen 25 jaar op zich zal laten wachten.

 

Ik heb eens gelezen dat de verzendkosten erg hoog zijn en dat de douane wel eens moeilijk kan doen.

 

Ja, zeker over voedsel en grote pakketten (dubbel pech) doet de douane snel moeilijk. Kost veel moeite, tijd en ook nog eens geld om het voorbij het douane depot te krijgen.

 

BP-5 is voldoende om voor onbepaalde tijd gezond op te blijven. De THT-datum is 10 jaar. Als je het goed bewaard (koel, weinig temperatuurschommelingen) kun je er prima 15-20 jaar uit krijgen. Zelf nog nooit geproefd. Een gelijkwaardig alternatief is NRG-5 ( info: http://www.noodzaken.nl/nrg5-noodrantsoenen-doos-stuks-gram-p-1117.html ). Voor zover ik weet is NRG-5 het goedkoopst (incl. verzendkosten) bij conserva.de . Daar is het qua calorieën ook aanmerkelijk goedkoper dan BP-5 van liff.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Interesting!! Wij vermijden de aspartaam / andere zoetstoffen sowieso, en natuurlijk MSG oftewel E621. Dat zijn de grootste boosdoeners.

E621 wordt heel vaak ook gewoon 'gistextract' genoemd waardoor je het niet altijd kan herkennen.. sneaky zijn ze, die producenten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jester

We hebben onze eerste doos met MRE's van een goede vriendin gekregen voor onze verjaardagen. Zij is hier hobbymatig nogal veel mee bezig en verkoop ook het e.e.a. aan geïnteresseerden. Natuurlijk was ik veel te nieuwsgierig om het gewoon weg te zetten. We hebben er een aantal geproeft en ik moet eerlijk zeggen dat ze me niet tegenvallen! Niet lang daarna hebben we besloten een aantal dozen bij haar te kopen, voor het geval dat. Ze zijn schijnbaar zo'n 10 jaar houdbaar, mits ze koel bewaard worden. Nou, wij hebben een kelden, dus geen enkel probleem :)

Mocht je interesse hebben, dan zal ik je haar email adres even toegesturen, maar volgens mij adverteert ze ook op Marktplaats.

 

@LvM

Ik wist niet dat Wise Foods ook in Europa verkocht! We hebben inmiddels een paar gevriesdroogde maaltijden van Mountain House gekocht, maar om eerlijk te zijn is dat niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil liever de 'basics' aangeschaffen: melk, boterpoeder, kaaspoeder, zure room, gevriesdroogde groenten, aardappelen en fruit etc.

We hebben onlangs een Excalibur droogmachine gekocht en zijn daar lustig mee aan het experimenteren. En met succes om eerlijk te zijn!

We hebben inmiddels gedroogde uien, broccoli, prei, appels, paprika, champignons,wortelen, mais en tomatenpoeder in onze voorraad en het bevalt prima! Ons zoontje en wijzelf zijn gek op de appels en de rest van de groente doet het perfect in de soep en pastasaus. (Overigens niets meer dan een pakje tomatenputee van de Lidl voor € 0.39 en wat (zelf) gedroogde kruiden. Het mooie aan drogen is dat je eigen werk, mits goed bewaard, ca 10-20 houdbaar blijft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lvM Ik hou die houdbaarheidsdata nooit zo nauw aan. Blikvoer is nagenoeg niet kapot te krijgen en ook droge mixen kun je nog heel erg lang na de THT datum gebruiken. Onlangs nog een zakje mix gevonden dat een jaar 'overtijd' was: proefde je niets aan. Idem met dingen als aardappelpuree, pasta, rijst etc. Gewoon gebruiken!

 

Die droogmachine vind ik echt een uitkomst! Ik zou er zeker eens mee gaan experimenteren als ik jou was. Begin lekker simpel met appeltjes. Eenvoudig, lekker en gezond. Wie weet waar je uitkomt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cardhu, ja ik ben zeker wel geinteresseerd in goeie Marktplaats aanbieders, ik denk iedereen hier wel! Kan je misschien een linkje naar de verkoper hier plaatsen? Kom zelf ook wel wat tegen op Marktplaats, maar met een positieve referentie is natuurlijk altijd beter! Alvast bedankt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem gerust rechtstreeks contact met haar op: minipakket@hotmail.com

of via Marktplaats (gewoon zoeken op MRE: je komt dan meerdere advertenties van haar tegen). Ik wil wel een rechtstreekse link plaatsen maar die is echt enorm lang.

Goed, ik ben bevooroordeeld omdat ik haar persoonlijk goed ken, maar ik kan alleen maar positief over haar oordelen. Ze weet veel van deze materie en heeft gewoon goede 'handel'

En nee, ik krijg geen MRE's om reklame te maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem gerust rechtstreeks contact met haar op: minipakket@hotmail.com

of via Marktplaats (gewoon zoeken op MRE: je komt dan meerdere advertenties van haar tegen). Ik wil wel een rechtstreekse link plaatsen maar die is echt enorm lang.

Goed, ik ben bevooroordeeld omdat ik haar persoonlijk goed ken, maar ik kan alleen maar positief over haar oordelen. Ze weet veel van deze materie en heeft gewoon goede 'handel'

En nee, ik krijg geen MRE's om reklame te maken ;)

 

Als je een korte link wilt plaatsen kan dat heel makkelijk! Schrijf een woord zoals: 'klik hier' en selecteer dat. Daarna klik je hierboven op het knopje 'link' en dan krijg je een klein schermpje waar je de link in moet plakken. Vervolgens zal de link niet in je bericht zichtbaar zijn maar wel het 'klik hier' :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De smaak van gevriesdroogd voedsel overtreft inderdaad vaak je verwachtingen; het smaakt gewoon erg lekker! Helaas is het inderdaad erg moeilijk om gevriesdroogd voedsel van bijvoorbeeld mountain house, wise company, emergency reserve etc naar Nederland te importeren. Ik vind de "voedsel tabletten" die op internet wel veel verkocht worden niet erg aantrekkelijk. In crisistijd wil je toch ook lekker eten als dat mogelijk is. Zover ik weet is houdbaar-voedsel punt nl [Admin: zie edit bericht] de enige leverancier in Nederland van gevriesdroogde maaltijdpakketten. Zij verkopen producten van Wise Company (ik heb deze zelf ook thuis) en deze smaken perfect! Heeft iemand anders nog tips om gevriesdroogd voedsel in te slaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel
Zover ik weet is houdbaar-voedsel punt nl de enige leverancier in Nederland van gevriesdroogde maaltijdpakketten.

 

Volgens mij verkoopt die mevrouw van marktplaats ook complete pakketten. ook van mountain house.

 

ik heb eens op houdbaar voedsel zitten kijken. De prijs lijkt mee te vallen, maar als ik kijk naar de voedingswaarden schrik ik wel een beetje.

 

Ontbijt: gemiddeld 253 kcal per maaltijd , en lopend van 240 tot 260 kcal

Hoofdmaal: gemiddeld 234kcal per maaltijd, en lopend van 150 tot 300 kcal.

Gevriesdroogd vlees: gemiddeld 100 kcal per portie, lopend van 50 tot 250 kcal.

 

Om nog goed te kunnen functioneren heb je dus wel meerdere maaltijden per dag nodig.

Misschien is 1 zo'n pakket handig om te hebben als je het huis moet verlaten, maar de bulk zoek ik toch in blikvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn vriendin eens gebeld naar aanleiding van het antwoord van Svrangulitz en zij vertelde me dat ze inderdaad ook de Mountain House gevriesdroogde maaltijden verkoopt.

Ze heeft me de specificaties gestuurd en die lijken wel wat beter dan die "Houdbaar Voedsel" opgeeft. Nu zijn dat ook twee verschillende producenten, dus daar is ook wat voor te zeggen.

 

Product omschrijving Gewicht per blik aantal porties Kcal per portie Kcal per blik

Pasta met lasagna saus 750 7 603 4221

Kip Korma met rijst 800 7 564 3948

Kip Tikka met rijst 900 8 547 4376

Chili con Carne met rijst 900 9 478 4302

Mediterraanse vegetarische pasta 600 6 530 3180

Zalm en aardappel in dille saus 750 7 609 4263

Roerei met ham en aardappeltjes 800 8 508 4064

Spaghetti Bolognese 650 5 716 3580

Zoet zure kip met rijst 900 8 480 3840

Vegetarische Tikka met rijst 800 7 398 2786

 

Wellicht interessant voor diegenen die hierin geïnteresseerd zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

heb blikjes met ananas schijven enz in mijn voorraad, vitamines/mineralen/vezels zijn goed het is lekker even zoet en een moraalbooster en 1 klein del monte blikje is toch goed voor 200kcal

blikjes die ik vorig jaar gekocht heb zijn nog houdbaar tot 2014 dus ik ga er nog wel zooitje bijkopen.

ik kies schijven omdat die makkelijker eruit te pielen zijn met mijn vinger hoef ik geen vork te gebruiken.

ik heb ook stukjes voor bij de babi pangang of kerry of sate toevoegingen bij mijn rijstmaaltijden, ook heb ik ze voor bij mijn zuurkoolprakkies.:o

 

cocktailmix,appelmoes,abrikozen,peren,aardbeien ik heb het allemaal in blik zitten, vind fruit altijd wel opbeurend voedsel:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...