Ga naar inhoud

Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Lees net op de Telegraaf (zaterdag 28 januari) dat in Weesp uren geen stroom is geweest door waarschijnlijk een kapotte kabel. Het komt maar weinig voor dat de stroom uitvalt en kan mij de laatste keer niet eens meer herinneren waar ik woon dat de stroom uitviel. Dat is in o.a. Spanje wel anders waar ik regelmatig kom.

 

Hebben jullie voor dit soort zaken al voorbereidingen getroffen mocht de elektriciteit er voor een langere periode uitligt. We zijn zo verwend en daardoor zo afhankelijk geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
We koken op gas en al onze caravan-gasspullen hebben we in de garage. Mocht het gebeuren kunnen we een tijd vooruit qua eten opwarmen en dergelijke. Verder hebben we een enorme opslag aan hout om de houtkachel te stoken of wie weet wat je ermee wilt doen :).

 

Kijk zo hoor ik het graag. Een houtkachel en een enorme voorraad hout is een "must" in mijn ogen. Als is het alleen maar om volgende week de horror winter door te komen. Bedankt voor je reactie Chinook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu wederom een grote stroomstoring in Rotterdam. Gelukkig moet de winter nog beginnen maar kan mij voorstellen dat als het dadelijk -15 is en de stroom voor een langere tijd uitligt je er niet vrolijk van wordt.

 

Rotterdam werd vanmiddag opnieuw geteisterd door een stroomstoring. Ongeveer 50.000 huishoudens zaten ruim 2 uur zonder stroom. Zeker 40.000 van hen hebben weer stroom, meldde een woordvoerder van netbeheerder Stedin
Link naar reactie
Delen op andere sites

GRONINGEN - Tussen de 100 en de 159 huishoudens in de stad Groningen zitten zonder stroom

 

Volgens het Dagblad van het Noorden viel de de stroomvoorziening even voor 20.00 uur uit. Sinds die tijd zitten de mensen in de kou en in het donker.

 

Volgens een woordvoerder van netwerkbeheerder Enexis is nog niet duidelijk waardoor de storing is ontstaan. Enexis hoopt de storing snel op te kunnen lossen.

 

 

Gelukkig vriest het nu in Groningen maar een graad of 14.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn zelf ook nu bezig met zonnepanelen bij ons "safe house" in het buitenland en alles moet compleet zelfvoorzienend zijn en worden. Zijn ook gewoon aangesloten op het net maar is natuurlijk een super gevoel dat de zon(licht) je van energie kan voorzien.

 

Leuk voor de mensen in Diemen en Amsterdam, lees net dat ze nu zonder stroom zitten.

 

Stroomstoring in Diemen en Amsterdam-Zuidoost AMSTERDAM - Een grote stroomstoring heeft zondagmiddag rond 13.30 uur een deel van Diemen en Amsterdam-Zuidoost getroffen. De oorzaak is nog niet bekend. Netbeheerder Liander houdt er rekening mee dat het wel 2 uur kan duren voordat de storing is verholpen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan wat zonnepanelen aan te schaffen. Misschien ook een tip voor anderen. http://www.zonnepanelen.nl/

 

Kies je voor vaste panelen, of juist mobiele? Ik zoek vooral dat laatste, liefst een portabel zonnepaneel, waar je direct een 230V stekker in kan pluggen. Bestaat dat eigenlijk? Ik heb wel wat rond gezocht bij Conrad op de site bijvoorbeeld, maar zo simpel als ik het mezelf voorstel (of: het liefst wil hebben) ben ik nog niet tegengekomen. Dat lijkt me echt super. Of nog beter: met wel ook een accu ertussen, zodat je kan bufferen. Als iemand tips heeft: graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik denk er aan om zonnepanelen op het dak te zetten. De laatste jaren zijn deze enorm gedaald in prijs en ondanks dat de subsidie die via SDE ? verkregen kon worden voor particulieren volgens mij niet meer beschikbaar is (misschien hier of daar nog wel subsidie van gemeente of provincie) is de terugverdientijd nu ongeveer 10 jaar. Ik ben aan het kijken hoeveel panelen je nodig hebt om belangrijke stroomverbruikers in huis te kunnen blijven gebruiken en hoeveel accu's je acher de hand moet hebben voor tijden dat het stroomnet niet werkt. Aangezien ik niet thuis ben in de wereld van 12/24 volt, gelijkstroom/wisselstroom en omvormers ben ik dus op zoek naar sites waar dit duidelijk is uitgelegd. Ik heb al wel gelezen en gezien op diverse sites dat het koppelen van de panelen aan het netwerk van je leverancier zodat je de investering kan terug verdienen niet echt moeilijk meer is maar dat niet alle leveranciers even behulpzaam zijn. Het vervolgens loskoppelen van de panelen van het net en koppelen aan een backup accu zal wat rekenwerk vergen maar het "stroom"onafhankelijk worden is in bepaalde mate wel voor veel mensen binnen handbereik denk ik. De losse flexibele opvouwbare panelen zijn er ook maar natuurlijk een flink stuk duurder en deze leveren wel genoeg stroom voor allerlei draagbare kleine apperatuur maar of je tv/koelkast hierop ook kan draaien weet ik niet maar ook hierin is info over sites die met de nieuwste produkten komt handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder stroom in de winter is erg lastig.

 

Voor het uitvallen van de stroom ook langdurig zoals met een enorme zonnestorm ben ik spullen aan het zoeken/verzamelen.

Ik ben vooral op zoek naar manuele handgereedschappen en keuken gereedschappen.

Hiervoor ga ik langs rommelmarkten en 2e hands winkels.. al is het op de rommelmarkten vaak veel goedkoper.

Hier dingen die ik zoek of al heb:

- petroleum kook toestelletjes

- wasbenzine brander (BRS12 heb ik: http://s.dealextreme.com/search/stove

- spiritus brandertjes

- gehaktmolen (tafelmodeltje)

- klemmen/fuiken/vallen

- gasbrander + flesjes (voor in het begin)

- olielampen

- hout kachel tuin / houtkachel binnen

- handmixer keuken

- handboor

- hand wasmachine

- een kledingpers om kleding droog te persen.

- een megagrote slijpsteen die rond kan draaien met handwiel... heb er 1 gezien bij mensen in de tuin aan het weg roesten.. helaas ze wouden hem neit verkopen.

- brandstoffen wasbenzine/spiritus/benzine/hout.

 

Eigenlijks alles wat met het preppen te verzamelen valt. dat zou een apart topic kunnen zijn over wat we kunnen verzamelen om een hele poos vooruit kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

hey 08091981

Olielampen, petroleumstelletjes, wasbenzine brander super! Maar heb je dan ook 'voldoende' olie, petroleum en wasbenzine op voorraad? En zo ja, mag ik dan zo vrij zijn om te vragen hoeveel dat is?

Zelf hebben we onlangs een paar olielampjes gekocht via Marktplaats maar nu blijkt dat we nog lont moeten kopen... (weer wat op mijn to-do-lijst. Denk je net dat je er wat vanaf gestreept hebt, komt het volgende probleem alweer om de hoek :p)

We hebben denk ik een liter of 7 lampolie op voorraad, maar daar komen we IMHO nooit ver mee. Ik heb bv geen idee hoe lang je kunt verlichten met een liter.

Idem met petroleum: moet je per sé dat gebruiken of kun je ook lampolie/wasbenzine gebruiken in dat petroleum stelletje? Petroleum is bijna nergens meer te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

in plaats van petroleum kan er ook kerosine in.

lampenolie heb ik ook veels te weinig van. gelukkig kun je ook plantaardig olie gebruiken in een olielamp. dat komt dan weer op de volgende vraag, een oliepers maken of kopen. dat is ook handig voor het koken en bakken. walnoot olie / hazelnoot olie / zonnebloempit olie etc.

ook artikelen over biogas zijn ook interesant om te lezen. hier ben ik ook nog naar goede handleidingen voor op zoek.

op youtube zijn ook veel buitenlandse filmpjes te zien waar mensen zelf hun biogas maken en hierop op koken, erg interessant.

dit staat ook op mijn lijstjes van todo. vooral kennis vergaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor 1 ??? en is het wat?

 

In een zuid europees land hebben we een "safe house" annex vakantie verblijf met veel olijfbomen. Op dit moment laten we de olijven nog persen (doen dat niet intern) maar wanneer de nood aan de man is hebben we hier nu ook brandstof als back up.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

owkey, ik dacht misschien heb je deze: http://www.piteba.com/nld

toch vrij prijzig, en hij oogt niet solide. mensen heir met ervaring?

 

Nog een dingetje omtrend het "uitvallen" van de stroom.. en dan met name bij een EMP of een CME.. mocht dat ECHT gaan gebeuren en alle chips zijn naar de kl***... dan kunnen we naar al onze digitale geld/waarde papier fluiten.. pfff. toch beangstigend.

Mijn vrouw laat me mijn gang wel gaan met preppen zoals ik nu doe, maar ik kan het wel shaken om een deel van ons spaargeld om te zetten in zilver/goud.

Denken jullie heir ook wel over na?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor een dergelijke situatie wilt preppen is dat wel verstandig. Ik kan alleen niet inschatten hoe reëel een dergelijk scenario is.

Bovendien vind ik het een beetje eng om in bijvoorbeeld edelmetaal te investeren. Ik weet niet precies waarom. Waarschijnlijk omdat ik bang ben dat ik er behoorlijk op zal verliezen als je dat spaargeld opeens toch nodig zult hebben. Ik zie mezelf nog niet met een handje vol zilveren of gouden munten de boodschappen doen

 

Bedenk me net dat het wel erg vreemd is dat ik blijkbaar meer vertrouwen heb in dat digitale geld dat nergens door bebackt wordt. Kun je nagaan in hoeverre ik gemanipuleerd ben :confused:!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik ook een kwestie van spreiden. Als je niet kapitaalkrachtig bent en wat spaargeld hebt zal ik mij ook geen zorgen maken en geen gouden of zilveren munten kopen maar meer kleinere zaken die je kan ruilen en toch kan gebruiken zoals we in het andere topic hebben staan.

 

Mocht je wel veel spaargeld hebben of andere zakelijke belangen dan is spreiden in mijn ogen wel een must. Niet zozeer voor als SHTF maar ook om een goede portefeuille te hebben en hier hoort dan ook edelmetaal in. Hoe meer je gelooft dat het echt mis kan gaan dan zou je verspreid aankopen van munten kunnen overwegen. Dat je niet op de "low" koopt staat vast maar als je het beheersbaar houdt qua aankopen kan je in mijn visie niet zo heel veel fout doen. Doe het dan ook niet met geld wat je absoluut niet kan missen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dingen kopen met geld dat je niet kunt missen is nooit verstandig ;)

 

Wij gaan ons eerst maar een focussen op zaken die we eerst moeten regelen en zullen ondertussen eens gaan nadenken of we gaan investeren in een beetje bling-bling.

Wat is in dat geval beter (kleine beurs); een paar gram goud, zilveren beleggingsmunten, zilveren baren, of juist oude zilveren guldens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

owkey, ik dacht misschien heb je deze: http://www.piteba.com/

toch vrij prijzig, en hij oogt niet solide. mensen heir met ervaring?

 

Over deze oliepers heb ik een hele leuke aflevering gezien van Wouter Klootwijk's 'De Wilde Keuken', zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1063050-olie. Aanrader om te kijken!

 

Mijn vrouw laat me mijn gang wel gaan met preppen zoals ik nu doe, maar ik kan het wel shaken om een deel van ons spaargeld om te zetten in zilver/goud.

Denken jullie heir ook wel over na?

 

Dat had ik eerst ook met mijn vrouw, maar kon haar toch overtuigen om met een deel van onze centen te doen. Je neemt uiteraard een risico maar wat mij betreft is 'een beetje risico nemen' synoniem aan 'leven' :) En als prepper neem je sowieso al risico door je uit de mainstream los te maken en daarmee haaks op de algemeen heersende gedachte stappen te zetten, waarmee je juist anticipeert op het risico van een grote crisis. Dus zolang je het beheerst doet, is het mijns inziens heel legitiem.

 

Bij dit soort afwegingen maak ik altijd in m'n hoofd een sommetje op basis van m'n zelf verzonnen Spijtfactor: Daarbij kijk ik wat gevoelmatig zwaarder weegt: Krijg ik meer of minder spijt van "goud kopen met het risico dat het 50% minder waard wordt" versus "geen goud kopen met het risico dat de SHTF en ik mezelf wel voor me kop kan slaan dat ik het niet gekocht heb toen het relatief makkelijk kon".

 

Dat laatste zou me veel meer spijt geven, dus voor mij was de knoop snel doorgehakt! En kon daar ook mijn vrouw van overtuigen ;).

 

Als je voor een dergelijke situatie wilt preppen is dat wel verstandig. Ik kan alleen niet inschatten hoe reëel een dergelijk scenario is.

Bovendien vind ik het een beetje eng om in bijvoorbeeld edelmetaal te investeren. Ik weet niet precies waarom. Waarschijnlijk omdat ik bang ben dat ik er behoorlijk op zal verliezen als je dat spaargeld opeens toch nodig zult hebben. Ik zie mezelf nog niet met een handje vol zilveren of gouden munten de boodschappen doen.

 

Qua verliezen: Ja dat kan altijd. Maar dat kan ook met cash, een huis, een auto. Ik denk dat je vooraf bereid moet zijn om er de helft op te kunnen verliezen. Als je het dan nog steeds wilt hebben, volg dan je gevoel en just do it. De aanschaf ervan via een aantal NL zaken (staan ook ergens anders in een thread, zoals http://www.amsterdamgold.com of http://www.doijerkalff.nl e.a.) is veilig en betrouwbaar is mijn ervaring.

 

Tevens kan je via hen (en ook andere zaken) je goud en zilver terugverkopen, met slechts een paar procent verschil ten opzichte van de verkoopprijs. Het is wel even een gedoe verwacht ik, maar het kan wel.

 

Tot slot: met een handje goud of zilver boodschappen doen, is ook niet waar ik snel aan denk. Een stuk land kopen, een huis of een auto, of 20 broden wel. Ik ben zodoende ook met name gecharmeerd in bv de 1/10 oz gouden Maple leafs (uit Canada) omdat ze puur goud zijn (.9999, zuiverder kan niet) en lekker klein (3.1 gram). Je koopt ze voor zo'n 150 euro per stuk. Maar denk dat ze goed van pas komen als de SHTF. Je kan dan wel meteen met mooie US buffalo's van 1 oz (31 gram) gaan strooien, maar die zijn een beetje groot en waardevol voor bv een jerrycan benzine.

 

Daarom ben ik erg voor een goede spreiding, zowel in gouden als zilveren munten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is in dat geval beter (kleine beurs); een paar gram goud, zilveren beleggingsmunten, zilveren baren, of juist oude zilveren guldens?

 

Net als Jester adviseer ik spreiding. Ook met cash zou het niet handig zijn als je enkel met briefjes van 100 euro op stap bent, zo is ook een gevarieerd mix van goud en zilver aan te raden.

 

Zilver: De kleinste eenheid is bijna overal 1 troy ounce, oftewel zo'n 31 gram. Is overigens een best grote munt, bijna beetje lomp zelfs. Met een (huidige) waarde van zo'n 30 euro per stuk is het een mooi ruilmiddel. Mijn advies is: zo puur mogelijk. Oude zilveren guldens (72% zilver) vallen voor mij dan ook af. En, neem ook munten waar het gewicht/puurheid op staat. Persoonlijk vind ik de Amerikaanse Silver Eagle erg mooi, die vermeld wel '1oz fine silver' maar helaas niks over zuiverheid. De Canadese Maple Leaf scoort op dat vlak beter met de '9999' vermelding. Maar die munt vind ik stukken minder mooi. Misschien niet heel belangrijk, maar als je ze nodig gaat hebben als de pleuris is uitgebroken en je het als ruilmiddel inzet (eten, vervoer, onderdak, bescherming, whatever) dan hebben mooie munten een extra plusje op het vlak van 'ego-strelende waarde' als je er iemand mee voor je wilt winnen, is mijn onderbuikgevoel.

 

Goud: Met munten ben je waarschijnlijk flexibeler dan baren, omdat ze wat meer gemaakt lijken voor het in je zak meedragen. Weliswaar is de premium (extra kosten ten opzichte van spotprijs, de prijs van goud op de goudmarkt) iets hoger bij munten dan baren, maar daar krijg je ook veel schoonheid voor terug ;). Ook hier zou ik gaan voor zo puur mogelijk en met vermelding. Daarnaast heb je in gouden munten veel variatie in groottes: 1/20oz, 1/10oz, 1/4oz, 1/2oz, 1oz en zelfs soms 2oz. Hier zou ik, voor zover dat in je mogelijkheden ligt, een mix maken van 1/10oz (zo'n 3 gram) tot 1oz. Dan kan je er alle kanten mee op, mocht dat nodig zijn. Bij de kleinere munten kan er zeer veel verschil zitten in de premium (bv. bij Doijer & Kalff varieert het bij 1/10oz munten van 146 euro tot 173, voor een zelfde hoeveelheid goud! Let daar dus op).

 

Succes met je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...