Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Als ik op de Nederlandse wikipedia kijk zie ik geen enkele vermelding staan over het onderwerp prepper. Op de Engelse versie staat natuurlijk wel een heel uitgebreid gedeelte over preppers. Prepper is de verzamelnaam voor mensen die zich voorbereiden (preparing) op eventuele veranderingen die zich lokaal of in de wereld zouden kunnen gebeuren op zowel politiek, sociaal of natuurkundige schaal. Mensen die zich voorbereiden door middel van het opslaan van voedsel, water, onderdak en proberen op een zelfvoorzienende manier te kunnen leven mocht een van de volgende gebeurtenissen zich voordoen:

1) Natuur rampen (bijvoorbeeld aardbevingen)

2) Ongelukken door de mensheid (denk bijvoorbeeld aan nuclear ongeluk)

3) Instorten van een maatschappij

4) Financieel ineenstorting van het systeem (bijvoorbeeld hyperinflatie)

5) Pandemie (wereldwijd)

6) Grote chaos door een onbekend fenomeen (apocalypse)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op de Engelstalige wikipedia pagina 'Prepper' (of eigenlijk: Survivalism) staat een mooie lijst met typische prepper-afkortingen:

 

Survivalists tend toward using military acronyms such as OPSEC and SOP, and terminology common among Peak Oil adherents and gun culture. They also use terms that are unique to their own lexicon—some key survivalist terms and acronyms include:

 

Alpha Strategy: The practice of storing extra consumable items, as a hedge against inflation, and for use in barter and charity. Coined by John Pugsley.[51][52]

Ballistic Wampum: Ammunition stored for barter purposes. Coined by Jeff Cooper.[51][53]

BOB: Bug-out bag.[51][54]

BOL: Bug-out location.[51][55]

BOV: Bug-out vehicle.[51][56]

Contrapreneur: Someone who foolishly invests in a declining market. Coined by James Wesley Rawles.[51]

Crunch: A general term for a major, long-term disaster.

Doomer: A Peak Oil adherent who believes in a Malthusian-scale societal collapse.[51][57]

EOTW: End of the world[58]

Electromagnetic pulse (EMP) - an extreme level of electromagnetic energy sufficient to burn out computer chips that may be caused by solar flares or by atmospheric nuclear explosions. Such an event would disable the Internet, telephones, computers, and devices that rely on computer controls, including automobiles, the electrical grid, and household appliances.

Goblin: A criminal miscreant. Coined (in the survivalist context) by Jeff Cooper.[51][59]

Golden Horde: The anticipated large mixed horde of refugees and looters that will pour out of the metropolitan regions WTSHTF. Coined (in the survivalist context) by James Wesley Rawles.[51][60]

G.O.O.D.: Get Out of Dodge (City). Fleeing urban areas in the event of a disaster. Coined by James Wesley Rawles.[51][61]

G.O.O.D. Kit: Get Out of Dodge Kit. Synonymous with Bug-Out Bag (BOB).[51][62]

INCH Bag: "I'm never coming home bag". Designed to support the life of its owner indefinitely, as opposed to other BOBs which are oriented toward gaining short term advantage and sustaining life for a fixed length of time.[citation needed]

Pollyanna or Polly: Someone who is in denial about the disruption that might be caused by the advent of a large scale disaster.[51][63]

Prepper: A synonym for survivalist that came into common usage during the late 1990s. Used interchangeably with survivalist much as retreater was in the 1970s. Refers to one who is prepared or making preparations.[64]

SHTF: Shit Hits the Fan. A term used generically by survivalists to describe disaster situations.[51][57]

TEOTWAWKI: The End of the World as We Know It. Coined by Mike Medintz.[51][65]

WTSHTF: When the Shit Hits the Fan. A term used generically by survivalists to describe disaster situations.[51][66][67]

WROL:Without Rule of Law. Describes a potential lawless state of society.

 

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Prepper

 

De meestgebruikte is waaschijnlijk: SHTF :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De allereerste prepper was Noach(zie Bijbel, oude testament). Noach bouwde een Ark en verzamelde allerlei spullen, materialen, water, voedsel en dieren om de doemscenario(wereldwijde overtroming van water) te overleven. Hiernaast is het preppen eigenlijk een heel oud fenomeen. 3300 v. Christus bouwde de Egyptenaren en Romeinen al graanschuren en legde zij watervooraden aan, voor slechtere tijden of oorlogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast urbanprepper

Een prepper is volgens mij iemand die zich voorbereid op een onvoorziene- of nood- situatie. Kan het verlies van werk zijn maar ook zombie apocalypse.;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

"Living the life you want, when times get though, or even if they don't".

 

Mooie slogan van The Survival Podcast (Jack Spearco), die precise uitlegt wear het om gaat. Leidt je leven in een zekere mate van luxe, ook als er dingen gebeuren waar we geen rekening mee zouden hoeven houden (stroomuitval, voedseltekort, oorlog etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Nou hier heb ik een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen echte prepper ben.

 

Een echte prepper is voor mij iemand die echt zijn leven veranderd, dus bijvoorboold een BOL koopt, verhuisd, een bunker in de tuin ingraaft, of voedselvoorraden in het bos verstopt, op survival gaat, die voor verpleegster/arts gaat leren, massa,s goud en zilver inslaan.

Dit alles zie ik mijzelf nog niet doen. Ik koop alleen maar een beetje extra voorraad pak een tasje met spullen in en schaf een waterfilter aan. Verder heb ik er nog niemand in betrokken of mijn leven echt veranderd.

 

Mensen als JB, Mr Gold, Dick, de heer Bunker etc etc (om iedereen op te noemen gaat te ver, maar jullie weten wel wat ik bedoel denk ik) passen echt hun leefstijl aan en gaan er helemaal voor, Ieder op hun eigen manier, petje af en bedankt dat ik met jullie mag meekijken, maar ik ben bang dat jullie van mij weinig kunnen leren. Misschien dat het ooit gaat veranderen want ik zou wel graag mijn steentje willen bijdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Preppen.........................De eerste stap is erkennen dat er bedreigingen zijn. De tweede stap is afvragen wat je daar aankunt doen. De derde stap is maatregelen nemen. De mate waarin je maatregelen kunt nemen hangt af van je persoonlijke situatie. Maar iedereen kan wat doen. Niet alleen materialen zijn daarbij belangrijk. Ook zonder of met weinig geld kun je veel doen. Je instelling is veel belangrijker dan alle materialen en gadgets bij elkaar.

Preppen is:

• niet vlak voor sluitingstijd een pak suiker kopen want dat was al in huis;

• afvragen of die suiker wel echt nodig is;

• niet voor ieder wissewasje naar de buurtsuper vliegen;

• boodschappen lopend of met de fiets doen;

• zorgen voor een goede gezondheid;

• niet iedere dag je fietsband oppompen want die band was meteen geplakt;

• voorraden aanvullen;

• klusjes zoveel mogelijk zelf uitvoeren en daarbij creatief zijn;

• het nieuws uit meerdere bronnen kritisch volgen;

• je eigen mening vormen en niet achter één of andere charlatan aanlopen;

• een brede interesse hebben, van eten koken tot riool ontstoppen en van kleppenstellen tot worteltjes zaaien;

• alles lezen wat los en vast zit, vragen en vooral proberen;

• praktisch ingesteld zijn;

• niet alleen dit forum doorspitten maar daadwerkelijk iets ondernemen;

• altijd een plan b hebben;

• de creativiteit bezitten om plan c en d te improviseren;

• realiseren dat het aandoen van het (elektrische) licht eigenlijk een wonder is;

• de tank van je auto altijd minimaal halfvol hebben (halfleeg is zo negatief);

• de banden van je auto op spanning houden met je eigen voetpomp;

• de beurten van je auto op tijd (laten) uitvoeren;

• gereedschappen onderhouden;

• gereedschappen geordend opbergen;

• bij kapotte dingen afvragen of ze nodig zijn, zo ja direct (laten) maken of vervangen, zo niet weg ermee!;

• zorgen voor extra reserve onderdelen;

• je huis isoleren;

• de thermostaat een tandje lager zetten;

• een trui aantrekken;

• de thermostaat nog een tandje lager zetten;

• je afvragen hoe jij je huis warm houdt als je geen aardgas, huisbrandolie, propaan of elektriciteit hebt, en dat ook eens proberen;

• een zaklamp in de meterkast hebben liggen;

• een EHBO cursus volgen;

• sociale contanten in je buurt onderhouden;

• regelmatig afvragen wat je echt nodig hebt;

• met auto of fiets reizen zonder sat-nav;

• de spits mijden;

• eerste levensbehoefte ook in je auto of fietstas hebben;

• deze lijst moeiteloos kunnen aanvullen.

Als je zo leeft geeft dat rust en stabiliteit. De grote grap is dat de materialen die bij preppen horen dan vanzelf op je pad komen………….Je mag je dan een prepper noemen! Dat etiket zal je dan onderhand wel worst zijn.

 

Scadi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
En als vrouw zojnde dir mah het ristihrt dorn want ik bond preppen echt iets voor een man. Sorry dames.

 

Uhhh. .. Wat?

 

Oké ik doe een poging: en als vrouw zijnde die mag het rustiger doen want ik vind preppen echt iets voor een man.

Zoiets?

Nah ik zal er wel naast zitten, want dat is nog meer poep dan je oorspronkelijke bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 61 en moet met de hand wassen hout sjouwen weinig elektriciteit gebruiken en leven zoals 50 jaar gelen. Geen douche etc.

 

Preppen hoeft in mijn ogen niet te betekenen dat je de geneugten van de moderne tijd aan je voorbij laat gaan. Ik ben blij met een douche en een wasmachine!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FranZisska alvast moeten wennen en daarbij nu al alle moderne gemakken verbannen is i.m.o onzinnig, net zoals verwachten dat een vrouw niet hoeft te preppen omdat dat een mannen taak is. Je bereid je voor (althans; zo doe ik het) voor het geval dat er iets gebeurd. Niet omdat het een zekerheid is en je dan al een streepje voor hebt voor het geval dat de boel wel barst. Beter iets hebben en het niet hoeven te gebruiken, dan nu alvast van alles gebruiken en de kans lopen om het niet meer (voldoende) in huis te hebben wanneer SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij vindt dat we vast moeten wennen.

 

Nou ben ik zelf heel wat gewend, maar hou ik ook van een warme douche of warm op de bank hangen met een upc filmpje erbij.

Dat ik in barre omstandigheden kan overleven, betekent niet dat ik nu a voortdurend zo hoef te leven....

Het is ook jouw leven. Praat er met elkaar over en maak duidelijke afspraken.

Dat jullie bewezen hebben al zo te kunnen leven, betekent niet dat je niet meer hoeft te genieten.

Er is nog geen shtf, maar als ik jouw verhaal zo lees is de shtf wel tussen jou en je man.

Praat er over....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...