Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn hier al Bushcrafters online?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Ik denk dat bushcrafters veel raak vlakken hebben met preppers maar meer op fysiek vlak dan denkpatronen. Zou geweldig zijn als er op een gegeven moment diverse bushcrafters ons kunnen helpen met zaken waar we nog niet zoveel kaas van gegeten hebben.

 

Ik zou wel eens goed uitgelegd willen hebben hoe je nu precies vuur kan maken of een goede knoop kan leggen in bepaalde situaties. Uiteraard ben ik erg geinteresseerd in survival skills en hopelijk kunnen we binnenkort onze eerst bushcrafters verwelkomen hier op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 maand later...

Naar aanleiding van mijn draad Waar kan en mag je in Nederland kamperen èn een boom omhakken èn een vuurtje stoken? waarin ik vroeg of iemand tips heeft waar je in Nederland op eigen houtje met je mes en firesteel kan en mag spelen, ben ik toch ook maar wat verder gaan zoeken naar betaalbare cursussen (prijzen kunnen nogal uiteenlopen namelijk) en zodoende dacht ik hierbij nog wat linkjes te kunnen toevoegen:

http://www.indeoutback.nl/

http://www.dutch-survival-club.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris ik zit even de website "indeoutback" door te nemen over extreme survival cursusen. Volgens mij als je hier aan mee gedaan hebt ben je meteen een halve Bear Grills.

 

Extreme survival

 

U leert te overleven in één van Europa's laatste wildernissen zonder oa een tent, slaapzak, slaapmatje, eten en drinken bij u te hebben. Deze survival zal, afhankelijk van het aantal weken waaraan u deelneemt, ruim 4 tot 25 dagen duren. De kennis en ervaring die u opdoet zult u in staat stellen om voor langere periode in soortgelijke gebieden te kunnen overleven.

 

DIVERSE INFORMATIE

Locatie Zweden

Datum

08 t/m 15-08-2012

15 t/m 22-08-2012

22 t/m 29-08-2012

29-8 t/m 5-9-2012

Kosten € 999,- per persoon per week

voor iedere extra week die u boekt ontvangt u € 199,- korting

Aantal deelnemers minimaal 4 en maximaal 6

Uw uitdaging

bij deelname van één week gaat u 4,5 dag overleven met

weinig materiaal zonder voedsel en drinken bij u te hebben

bij deelname aan meedere weken wordt dezelfde survival met

7 dagen per week verlengt

Toegestaan materiaal

dagrugzak met regenhoes, tarp/basha, poncho of bivakzak,

muskietennet, mes, klapzaag, hakbijl, waterfles, metalen

drinkbeker, hoofdlampje, hoofdnetje, visgerei en survivalkitje

Inclusief

informatieavond, vliegticket (gebaseerd op het laagste tarief),

vervoer, één overnachting in een tipitent en in een hotel/hostel,

2x ontbijt en 1x lunch en diner met thee en koffie

Exclusief verzekeringen, overige maaltijden en persoonlijke uitgaven

Vlieginformatie Schiphol Airport

vertrek woensdag 10.15 uur - terugkomst woensdag 15.15 uur

Overige informatie kleding- en materiaalhuur is mogelijk

Aanmelden klik hier

 

 

Cursusinhoud (bij deelname van één week)

u leert de regels van kamperen in het land van (bruine) beren

in korte tijd een efficiënt noodonderkomen maken

u leert de juiste 'quick release' knopen te maken waarmee u uw tarp kunt afspannen

uw tarp afspannen en vervolgens i.c.m. het noodonderkomen de nachten onder doorbrengen

maken van een survivalmatras

uw survivalkit leren te benutten

noodsignalen leren maken waaronder een noodvuur

u leert wat tondelmateriaal is

u leert hoe u droog hout in het bos moet zoeken en kunt herkennen

het omzagen van een dode boom

het juiste gebruik van een mes, zaag en hakbijl

de juiste voorbereidingen treffen om een kampvuur te maken

u leert geveerde stokken te maken

vuur maken met een firesteel

een demonstratie van een vuurboog maken met hout direct uit de natuur en daarmee wordt direct vuur gemaakt

voeding uit de natuur verzamelen met als doel deze te eten om te overleven

elke dag vissen we en zetten we vislijnen uit die wij in de ochtend en avond controleren op visvangst

bij visvangst; schoonmaken, bereiden en eten van vis

u leert te navigeren aan de hand van een stafkaart maar zonder kompas

oriënteren en navigeren d.m.v. de natuur zowel overdag als 's nachts

u leert een techniek om een rivier of meer te doorsteken

we verplaatsen ons te voet eenmaal over een bergpas naar een andere locatie

elke dag bespreken we de ontwikkeling van de wolken waardoor u inzicht kunt krijgen in de weersvoorspelling vanuit het veld

elke dag moeten we hout uit het bos verzamelen voor het kampvuur. U krijgt hiermee inzicht welk hout geschikt is om te verzamelen en te branden (droogte en houtsoort).

elke dag ons eten m.b.v. een kampvuur bereiden

 

Extra cursusinhoud (bij deelname van meerdere weken en is sterk afhankelijk van uw motivatie en fysieke gesteldheid)

diverse kampartikelen maken zoals een pothouder en bed

u leert één of meerdere manden te vlechten

u leert een waterdicht berkenbolletje te maken

een aantal meter touw maken

uw eigen vuurboog maken

 

Beknopte programmabeschrijving

dag 1: reisdag, kennismaking en bespreking van het programma

dag 2: voorbereidingsdag en 's avonds begint om 20.00 uur de Extreme survival

dag 3 t/m 6: de Extreme survival

dag 7: de Extreme survival eindigt om 8.00 uur wat gevolgd wordt door een hersteldag en vertrek naar Gävle waar u in een hotel/hostel overnacht

dag 8: reisdag en vertrek naar Nederland

 

 

 

 

Dit lijkt mij echt geweldig om zoiets te ondernemen maar hier moet je ontgetwijfeld een goede basis conditie en een goede mindset en ook wat ervaring in hebben lijkt mij? Zijn er hier Preppers die zoiets dergelijks ondernomen hebben of zelf hebben gedaan? Er zijn ook workshops waarbij je eigenlijk alles kan leren wat wij nodig achten zoals:

 

 

Workshops

 

U kunt kiezen uit verschillende workshops en hiermee zelf een dagdeel, dag, weekend of zelfs een hele week samenstellen. Wilt u graag andere activiteiten in uw programma terugzien, laat het ons dan weten zodat we kunnen kijken of uw wens te realiseren is. Als de activiteit(en), groepsgrootte en locatie bekend zijn kan er pas een kostenberekening worden gemaakt. Een workshop zal doorgaan bij minimaal vier deelnemers of bij een betaling gelijk aan dit aantal.

 

Wilt u zich individueel aanmelden voor één of meerdere workshops dan kunt u zelf een datum prikken zodat wij die vervolgens in onze agenda publiceren. Dit kan voor een dagdeel, dag of meerdere dagen zijn. Zo start u zelf een activiteit en bij voldoende aanmeldingen gaat het programma door. Houdt er rekening mee dat u geen datum kiest die al in onze agenda staat gepland.

 

WORKSHOPS

INFO

Vuur maken klik hier

Vuurboog maken klik hier

Natuurlijke shelter maken klik hier

Bomen en struiken klik hier

Mand vlechten klik hier

Vallen en strikken klik hier

Slachten van vis, pluimvee en/of klein wild klik hier

Eetbare planten klik hier

Outdoor Cooking klik hier

Prehistorisch koken klik hier

Diersporen klik hier

Weerkunde klik hier

Kaart en kompas klik hier

Natuurwandeling klik hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Mr. Gold! Ik zat in eerste instantie meer te kijken naar een weekje Ardennen (voor 359 EUR p.p.) of een weekend. Niet in de laatste plaats vanwege de financiën. (Schoonfamilie in Brazilië hebben hakt er nogal in bij Jan Modaal lol.) Maar die Zweden-trip biedt zeker ook value for money zo te lezen! Het enige wat mij tegen de borst stuit is dat het in de winter(kou) is. Als ik mijn Braziliaanse vriendin wil overhalen om voor het eerst eens saampjes gezellig een weekje te leren bushcraften, dan denk ik niet dat ze meteen staat te springen om een week lang in de vrieskou in de open lucht boven een gat te moeten poepen :D (en daar geef ik haar helemaal gelijk in). Het mooiste zou zijn als ik mèt m'n vriendin voorzichtig ergens op een soort bushcraft-camping zou kunnen beginnen: wel de hele week in tenten en de hele week buiten leren bushcraften en koken en dergelijke, maar met een gemeenschappelijk schoon en comfortabel toilet- en douche-gebouw op het terrein. Of zoiets. Of een bushcraft Center Parks lol :D met een bos en vuurstookplaatsen in plaats van een golfslagbad :D Uiteraard klinkt dit voor de Bear Grillses onder ons natuurlijk ontzettend soft, laf en mieterig, maar mijn wederhelft gaat het gewoon echt niet trekken als we die paar zuurverdiende centjes die we overhouden voor zoiets extra's als een bushcraft-cursusweek, uitgeven aan week compleet 'afzien' in de vrieskou... als je begrijpt wat ik bedoel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Zelf heb ik ook een enorme hekel aan kou (laat staan survivalen in de vrieskou). Ik ben 21 jaar geleden al op bivak gegaan in het leger (dienstplicht) en vond dat al een hel op aarde. Echter zou ik toch mij graag goed willen voorbereiden en dan zou voor mij ook zo'n weekje in de Ardennen veel beter doorkomen met nog een beetje plezier als we een goed bed hebben. Gaat mij voornamelijk om het aanleren van diverse skills. Ben zelf ook niet zo'n doender met mijn handen dus dit staat echt hoog op mijn prep-to-do-list.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Het gaat mij - in eerste instantie - ook om het aanleren van (bushcraft)skills en niet zozeer om een week lang in de open lucht te moeten poepen boven een gat in de grond in de natuur in de vrieskou. En zoals gezegd: dat gaat vrouwlief gewoonweg echt (nog?) niet accepteren (de eerste keer). Slapen op een flutmatje, daar komt ze nog wel overheen vermoed ik. Maar een normale wc is toch wel de minimale eis, zolang het nog niet om het echie gaat en het een vakantieweek betreft. Wat de dienstplicht betreft behoorde ik tot de eerste lichting die niet meer hoefde (heb nog wel de keuringsbrief thuis gekregen, maar daar bleef het dan ook bij). Achteraf wel jammer. Want volgens mij was de dienstplicht zo slecht nog niet. (Al zou de maatschappij tegenwoordig wellicht meer gediend zijn met een sociale dienstplicht, maar dat is weer een heel ander onderwerp :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de dienstplicht betreft behoorde ik tot de eerste lichting die niet meer hoefde (heb nog wel de keuringsbrief thuis gekregen, maar daar bleef het dan ook bij). Achteraf wel jammer. Want volgens mij was de dienstplicht zo slecht nog niet. (Al zou de maatschappij tegenwoordig wellicht meer gediend zijn met een sociale dienstplicht, maar dat is weer een heel ander onderwerp :))

 

Dienstplicht is een van mijn dingen die ik achteraf liever niet gedaan had. Met 10 man op een kamer slapen en een sergeant die tegen je staat te scheeuwen alsof zijn leven er vanaf hangt. Persoonlijk vond ik het echt een poppenkast! Maar ik heb er zeker dingen geleerd. Schietlessen, doorzetten, met gasmakers werken, reanimatie en dergelijke zaken.

 

Ik denk dat een sociale dienstplicht en dan verplicht een wereldreis maken voor onze jeugd een meerwaarde kan geven voor onze maatschappij en voor de eigen ontwikkelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard, is het leger en helemaal de dienstplicht, gechargeerd gezegd, een "poppenkast" pur sang! Maar het is precies de skills waar je het over hebt, die je - net zoals een zwemdiploma en een rijbewijs - ooit nog eens prima van pas kunnen komen! EHBO en reanimatie ben ik dan gelukkig wel weer in thuis. Binnenkort mag ik weer op BHV-herhaling :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast ancestral-viking

ik zie mezelf meer als een survivalist/bushcrafter echter door de crisis ook meer met preppen bezig ......als mensen specifieke vragen hebben over bushcraft/survival kijk eens op mijn blog .....staat al een en ander over vuur maken ,bushcraft recepten,etc een pm mag ook ......:)

 

http://hollandseprepper.wordpress.com/

 

greetjes A.V

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik wel interesse in:

 

Vuur maken

Vuurboog maken

Vallen en strikken

Slachten van vis, pluimvee en/of klein wild

Eetbare planten

Kaart en kompas

 

Wellicht kan @Mr. Gold een poll starten om te kijken naar de animo van de genoemde onderdelen in deze post? Bij een goede prijs willen er vast wel een aantal :).Groupbuy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Persoonlijk heb ik wel interesse in:

 

Vuur maken

Vuurboog maken

Vallen en strikken

Slachten van vis, pluimvee en/of klein wild

Eetbare planten

Kaart en kompas

 

Wellicht kan @Mr. Gold een poll starten om te kijken naar de animo van de genoemde onderdelen in deze post? Bij een goede prijs willen er vast wel een aantal :).Groupbuy!

 

Dan moet je volgende keer even meekomen, als we naar @Geert gaan.

Daar kunnen dat soort dingen allemaal, plus (boog-)schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas een bushcraft dag gedaan (één dagje maar, maar was turbo versie: hout zoeken, tondel zoeken, uitleg soorten tondel, firelay maken, vuur maken (vuursteen/verkoold katoen, firesteel/mes), tarp ophangen, zelf een haring zagen/snijden, knopen leggen (voor de tarp), observeren van de omgeving, brood maken, veiligheid) - ik kwam er grappig genoeg bij terecht door iets op dit forum :-)

Ik ben nu helemaal hooked! Wil ook wel mee naar Geert dus :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb pas een bushcraft dag gedaan (één dagje maar, maar was turbo versie: hout zoeken, tondel zoeken, uitleg soorten tondel, firelay maken, vuur maken (vuursteen/verkoold katoen, firesteel/mes), tarp ophangen, zelf een haring zagen/snijden, knopen leggen (voor de tarp), observeren van de omgeving, brood maken, veiligheid) - ik kwam er grappig genoeg bij terecht door iets op dit forum :-)

Ik ben nu helemaal hooked! Wil ook wel mee naar Geert dus :cool:

 

Wow, goeie cursus.

Bij @Geert leer je ook nog de Vlaamse Eet- en Drinkgewoonten. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...