Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Nog niet gezien maar er is al heelveel dus mischien dubbel?

 

Was al een paar weken aan het wachten op een wasmiddelaanbieding.

Ik vermoed dat die bij tshtf ook snel verdwenen zijn.

En ja hoor bij de colruyt was het raak 40% korting bij afname van 4 pakken a 77 wasbeurten.

Dus nu voor ruim een jaar waspoeder voor de bonte was.

 

Het blijft leuk dit leverd dus eigenlijk gewoon geld op!

 

Zou me niet verbazen als ik er nog vier ga halen (je hebt wel een kortings pasje nodig)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wij hebben het hier anders gedaan.Hebben Marseille zeep vlokken gekocht,5kilo.Om een goed vloeibaar wasmiddel te maken, heb je 80 gr nodig in 5 liter water. dan heb je dus ruim 5 liter wasmiddel. Gooi er een goede schep sodabij en je hebt een prima wasmiddel voor je kleding. Maar wanneer je het zonder soda doet, heb je ook een zeep die je kunt gebruiken voor je lichaam, shampoo en als handzeep uit een pompje. Wil m antiseptisch maken dan gebruik je water waar je dennennaalden in heb meegekookt en natuurlijk kun je ook lavendelwater gebruiken. In deze verhouding gebruikt, levert het 312 liter allround middel op als je uit gaat van 5 kilo.Zolang je het niet aanmaakt zijn de vlokken onbeperkt ( droog) houdbaar.

Neemt niet weg dat de aanbieding die jij op de kop hebt getikt een hele mooie is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

personelijk staat wasmiddel niet echt op mijn voorraad lijstje. Dit heeft ermee te maken dat waterschaarste tijdens en na de shtf erg hoog zal zijn. ik heb wel wat pakjes op voorraad voor handwas, maar veel zal het niet zijn. Nu zullen er preppers zijn die zeggen dan was ik het wel met regenwater of met water uit een vijver ofzo. maar bedenk wel dat als je het vuile zeepwater weggooit dat het in je eventueele waterbron kan komen er daarmee je het water kan vervuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe staat het eigenlijk met het riool?

Als er geen stroom is wordt het dan niet meer afgevoerd, of komt het dan bij de laagste putten er gewoon uit?

Of te wel wat is de kans dat het riool niet meer werkt, en dan bedoel ik dat ik mijn wc niet meer mwt regenwater kan spoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe staat het eigenlijk met het riool?

Als er geen stroom is wordt het dan niet meer afgevoerd, of komt het dan bij de laagste putten er gewoon uit?

Of te wel wat is de kans dat het riool niet meer werkt, en dan bedoel ik dat ik mijn wc niet meer mwt regenwater kan spoelen?

 

ik weet het niet, voor zover ik weet werkt het riool op het zwaartekracht principe. maar ze maken natuurlijk wel op centrale plaatsen gebruik van pompen.

 

zuiveringsinstalaties zullen niet meer werken dus ik ga ervan uit dat tijdens de shtf je het liefste zo hoog mogelijk wilt wonen, want de shit hits the streets

 

 

ik wil daarom een porta potti aanschaffen, is schoner dan meeste opties en verbruikt minder water dan een gewoon toilet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Riolen werken uiteindelijk niet meer en alles stroomt naar het laagstepunt. De shit verstopt letterlijk de uiteindelijke aanvoer naar de rioolwater zuivering en dan loopt alles vol en dus terug. Een goed voorbeeld is regenwater afvoer. Als dit te hard gaat zie je ook overal problemen ontstaan, alleen dan in een vele malen versneld tempo. Ik heb een maatje die werkt bij een bedrijf dat riool inspecties doet. We staan er in het dagelijks leven niet bij stil hoeveel controle en onderhoud een goed rioleringssysteem in een grote stad vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik heb hier weinig verstand van. Wel weet ik, dat onze buurt is aangesloten op een rioolpersleiding. Dat belooft niet veel goeds if shit hits the fan. En het bewijst hoe goed gekozen die benaming is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een punt,dat zou best eens kunnen ja.

In antwoord op het watergebrek en dus niet wassen, zoals eerder geschreven, klopt idd dat je heelzuinig moet wezen met water, maar wanneer je er een aantal liter van weet te reserveren voor het wassen, kun je dit water meerdere keren gebruiken. Telkens na het wassen laten bezinken en het water zonder drap weer hergebruiken, lukt heel aardig, omdat vuil, samen met de zeep neerslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die riolen zet me ook wel weer aan het denken.. bij ons zie je inderdaad zeer snel problemen ontstaan bij hevige regenval.

Hoop dus niet dat straks de straten vollopen met rioolwater, dan wordt het echt een zeer onhygiënische bende en moet je maken dat je wegkomt :)

En wat bij een overstroming? Dan komt ook alles omhoog, moet er niet aan denken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Riool waterzuiverings installatie (RWZI)worden ontworpen aangaande het hydraulische profiel. Dat betekend in de praktijk dat het water de zuivering in komt bij het influent gemaal. Hier wordt het water dat ongezuiverd binnenkomt omhoog gepompt naar een bepaalde hoogte en dan vervolgens via vrijverval door de verschillende componenten loopt. Eerst worden de tastbare verontreinigingen door een rooster er uitgehaald. Vaak heeft men dan een grof rooster en een fijn rooster. Vervolgens een zandvang installatie. Daarna gaat het na een voorbezinktank. Deze tanks zijn rond en hebben een ruimerwerk. Aan de bovenzijde wordt vet na de vetput aan de buiten rand getransporteerd. aan de onderzijde zit een logaritmische ruimer die het primaire slib naar het midden van de tank verplaatst. Vervolgens gaat het water dat via een overstort weer verder gaat naar de beluchtingstank. Hier vindt door deels te beluchten en ook niet te beluchten een biologische zuivering plaats. Daarna gaat het naar een nabezinktank. Deze lijkt op een voorbezinktank.

 

Liefst gebruikt men vrijverval leidingen dit gaat echter niet voor grote afstanden. Het verval van een vrijvervalleiding is namelijk 2 cm per tien meter. Heb je een leiding van 10 km dan kom je op een diepte uit van 200 meter Zo nu en dan wordt het water dan in een gemaal tot weer werkbaren hoogte opgepompt. Dit is een gemengd systeem. Dit gaat echter niet altijd. Er wordt dan gekozen om het water naar een volgende pompput te persen.

 

RWZI hebben met verschillende debieten te maken. DWA droogweer afvoer en RWA regenwater afvoer. De RWZI kunnen RWA normaal gesproken aan maar bij hevige regenval storten zij over op het oppervlakte water. Bijkomend voordeel is de door de hevige regenval de vervuiling behoorlijk verdunt is.

 

RWZI en gemalen worden ontworpen op bedrijfszekerheid. Maar het is bij een totale SHTF situatie niet ondenkbaar dat de gemalen stoppen. Meestal betekend dit dat het riool niet meer werkt of slechts ten dele. Je merkt het door dat het water niet meer wegspoelt of dat dit langzaam gaat. Zit je in een buitengebied of laag zodat je afhankelijk bent van een persleiding of op de onderste verdieping van een flat gebouw. Haal dan de ventilator maar van het toilet af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, daarom is de duur dat ik in de stad blijf ook een beetje seizoens gebonden. stel shtf zou in december gebeuren dan blijf ik nog zekers tot april in de stad. gebeurd het in de lente/zomer maanden dan zou ik hooguit tot mijn voorraden op zijn blijven dus een anderhalve maand. hoe dan ook, in de stad zal het op den duur een bron van ziektes worden omdat er zoveel mensen opeen gepropt zitten zonder enige facilliteiten.

 

maar zoals ik al zei: wasmiddel staat echt niet op mijn voorraad lijst. Natuurlijk de preppers die voorbereiden op een instorting van de euro en dat soort dingen, die doen dan wel een goedekoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is bij een totale SHTF situatie niet ondenkbaar dat de gemalen stoppen. Meestal betekend dit dat het riool niet meer werkt of slechts ten dele. Je merkt het door dat het water niet meer wegspoelt of dat dit langzaam gaat. Zit je in een buitengebied of laag zodat je afhankelijk bent van een perleiding of op de onderste verdieping van een flat gebouw. Haal dan de ventilator maar van het toilet af.

 

ik woon 6 hoog dus ik zit redelijk veilig.... maar voor de zekerheid ga ik me een paar laarsen kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wasmiddel, je kan hiervoor ook sunlightzeep gebruiken, die van een euro voor twee stukken in de supermarkt. 80 - 100 gram raspen met een gewone rasp en oplossen in kokend water. Het is wat minder 'droog' dan marseillezeep, dat slaat nogal op je keel als je het zelf raspt. Maar het werkt allebei.

 

Het water aanvullen met warm water tot je in totaal 10 liter water bij hebt gedaan. Voor witte was kan je een schep soda toevoegen. Je kan het (zonder soda) ook gebruiken als allesreiniger of als scheerschuim. Of douchegel. Net als marseillezeep ook geschikt voor gevoelige huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wasmiddel, je kan hiervoor ook sunlightzeep gebruiken, die van een euro voor twee stukken in de supermarkt. 80 - 100 gram raspen met een gewone rasp en oplossen in kokend water. Het is wat minder 'droog' dan marseillezeep, dat slaat nogal op je keel als je het zelf raspt. Maar het werkt allebei.

 

Het water aanvullen met warm water tot je in totaal 10 liter water bij hebt gedaan. Voor witte was kan je een schep soda toevoegen. Je kan het (zonder soda) ook gebruiken als allesreiniger of als scheerschuim. Of douchegel. Net als marseillezeep ook geschikt voor gevoelige huid.

 

Klopt helemaal. We hebben in de voorraad ook blokken sunlightzeep liggen. Dit is omgerekend net weer iets goedkoper dan de Marseillezeep. Het grote verschil is dat het ene al geraspt gekocht wordt en dus arbeidsbesparend is. Beide zepen doen het idd prima als zo'n beetje alles,maar dan ook alles reiniger :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Over wassen gesproken. Ik heb via Marktplaats zo'n ouderwetse wasketel gekocht. Twee stapels stoeptegels er onder. Een houtvuurtje en wassen maar ! Nu heb ik er -als extra veiligheidsvoorziening- twee jerrycans met petroleum in staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wassen gesproken. Ik heb via Marktplaats zo'n ouderwetse wasketel gekocht. Twee stapels stoeptegels er onder. Een houtvuurtje en wassen maar ! Nu heb ik er -als extra veiligheidsvoorziening- twee jerrycans met petroleum in staan.

 

En dat levert mij weer een idee op :D Heb hier een grote geemailleerde pan staan van het bierbrouwen,die ik niet meer wil gebruiken omdat aan de binnenkant er een stukje emaille af is. Die is 40 liter en kan prima dienst doen als wasketel!! Zoooo, vrouw ook weer blij ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee kanalen voor het huis waaruit wij ook water kunnen pompen :rolleyes:

 

Groet Jolanda

 

Dat is altijd handig, maar let er wel op als het kanalen zijn met bootvaart, dan kunnen er zware metalen inzitten. Ook zijn er vaak huishoudens of bedrijven die er weleens op lozen. Kortom, als je het voor drinkwater wil gebruiken filter het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...