Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Houtgas?

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Feb 2014

Houtgas?

Zijn er mensen die een auto op hougas*hebben? Onze plannen zijn om er komend jaar een om te bouwen. Wat zijn jullie ervaringen?

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Geen ervaring , maar heb het wel eens bedacht als mogelijkheid . in de tweede wereldoorlog reden ze er ook mee
    Aannames over een persoon zeggen meer over jezelf dan over die ander.
    De zaken die je bij een ander zijn tekst verzint zijn jou ideen niet die van die ander.
    En als jij het op een bepaalde manier zou doen betekend dat niet dat de ander het zo zou doen.
    Projectie en aannames zijn bijna altijd fout
    Dus inplaats van alles erbij te verzinnen zou je ook een verduidelijking kunnen vragen

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Volgens mij kom je er niet mee door de rdw-keuring ;-)

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    In het verleden heb ik diverse programma's/docu's daar over gezien op Discovery, o.a. eentje met Dick Strawbridge. (Dat programma waarbij ze groene oplossingen voor mensen bedachten)

Na het bouwen hadden ze best moeite het ding aan de praat te krijgen een ingevlogen Zweed met ervaring lukte dat vrij snel.
    't Grappige is dat ze verkeersdrempels wel handig vonden, beetje ruig overheen rijden en je smeulende vuurtje werd weer opgerakeld.

Voor op de openbare weg is het verboden, in NL mag je uitsluitend rijden op brandstoffen waarover vet belasting is betaald.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    In het verleden heb ik diverse programma's/docu's daar over gezien op Discovery, o.a. eentje met Dick Strawbridge.
    (Dat programma waarbij ze groene oplossingen voor mensen bedachten)
    Na het bouwen hadden ze best moeite het ding aan de praat te krijgen een ingevlogen Zweed met ervaring lukte dat vrij snel.
    't Grappige is dat ze verkeersdrempels wel handig vonden, beetje ruig overheen rijden en je smeulende vuurtje werd weer opgerakeld.
    Voor op de openbare weg is het verboden, in NL mag je uitsluitend rijden op brandstoffen waarover vet belasting is betaald.
    Die aflevering heb ik ook gezien. Was inderdaad nogal wat werk.

Waar staat in de wet dat ik niet op hout of voor mijn part kolen mag rijden ?
    Rijden nog genoeg stoommachines rond.

Verder denk ik dat de keuze van de wagen ene met name motor goed moet zijn. Moderne motoren heb je niets aan.

Overigens kan je natuurlijk meer doen met houtgas. bv je cv stoken.
    Groet,

Wim
    www.petromax.nl

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petroman Bekijk Berichten
    Die aflevering heb ik ook gezien. Was inderdaad nogal wat werk.

Waar staat in de wet dat ik niet op hout of voor mijn part kolen mag rijden ?
    Rijden nog genoeg stoommachines rond.

Verder denk ik dat de keuze van de wagen ene met name motor goed moet zijn. Moderne motoren heb je niets aan.

Overigens kan je natuurlijk meer doen met houtgas. bv je cv stoken.
    Voor de wetten hieromtrent lees artikel 25,26 en 27 van Wet voor de Accijnzen.

En dan zit je nog met de Europese emissie eisen.

Pffft, gek wordt je ervan.
    Laatst gewijzigd door Raycoupe; 02-08-14 om 12:20. Reden: emissie eisen
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Voor de wetten hieromtrent lees artikel 25,26 en 27 van Wet voor de Accijnzen
    Dat zijn de Nederlandse wetten.
    Hij woont in Sweden en heeft te maken met andere wetten.
    Tenminste, ik denk dat er daar ook wetten en regels voor zijn.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuudje Bekijk Berichten
    Dat zijn de Nederlandse wetten.
    Hij woont in Sweden en heeft te maken met andere wetten.
    Tenminste, ik denk dat er daar ook wetten en regels voor zijn.
    Tja, dat wist ik niet, dan heb ik niks gezegd. Betreffende NL wetten gelden ook voor bv. zelfgemaakte biodiesel.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Uit Lowtech magazine, artikel over houtauto's en hierin een stukje over een Nederlandse pionier, Dutch John,
    zie HIER voor het artikel

Quote uit het artikel:
    "De Volvo van Dutch John haalt een topsnelheid van 120 kilometer per uur en kan een kruissnelheid aanhouden van 110 kilometer per uur. Voldoende om in het moderne verkeer mee te draaien. De wagen is overigens 100 procent legaal op de weg in Nederland en John betaalt geen accijns op de brandstof (je vindt meer details over de bouw van de Volvo op zijn website)". zie HIER

Nu ken ik de details niet, maar het lijkt alsof hij dus legaal is met zijn auto.. (overigens ernstig interessante materie dit )

grts Wisks
    Laatst gewijzigd door wiskers; 02-08-14 om 12:32.
    Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wiskers Bekijk Berichten
    Uit Lowtech magazine, artikel over houtauto's en hierin een stukje over een Nederlandse pionier, Dutch John,
    zie HIER voor het artikel

Quote uit het artikel:
    "De Volvo van Dutch John haalt een topsnelheid van 120 kilometer per uur en kan een kruissnelheid aanhouden van 110 kilometer per uur. Voldoende om in het moderne verkeer mee te draaien. De wagen is overigens 100 procent legaal op de weg in Nederland en John betaalt geen accijns op de brandstof (je vindt meer details over de bouw van de Volvo op zijn website)". zie HIER

Nu ken ik de details niet, maar het lijkt alsof hij dus legaal is met zijn auto.. (overigens ernstig interessante materie dit )

grts Wisks
    Interessant! Link meteen even opgeslagen. +1 Thanks Wiskers.

Nog vóór de aanschaf is de RDW gebeld met de vraag of er eisen zijn ten aanzien van het rijden op houtgas. Die blijken er niet te zijn. Ook is er geen accijnsplicht; al bleek dat later een teleurstelling; de enige…. Maar gelukkig van korte duur.
    De RDW stond er wel op dat het geheel het netjes en stevig opgebouwd werd, zonder uitstekende scherpe delen. Navraag bij een APK-keurmeester leerde hetzelfde. Dit gaf de burger moed.

Bron:
    http://www.woodgas.nl/NL/project.html

Ik lees even niets meer over die accijnsplicht, te teleurstelling die gelukkig van korte duur was. Voor NL-ers die dit willen bouwen, zou ik de man eens een mailtje sturen. Hij zelf merkt wel op dat het weinig praktisch is en echt een oplossing voor tijden van crisis.

Ha, door dit topic wel geleerd dat je op kolen voor je stoommachine in sommige gevallen accijns kunt terugvorderen.

Vergelijkbare onderwerpen

1. De eerste Houtgas Brander die wij hebben gemaakt.
    Door nono in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 26
    Laatste Bericht: 08-12-13, 20:00

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten