Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 37
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Invictus Bekijk Berichten
    Tja... ik denk niet dat ik echt mee kan doen met 2500m3 gas en 5000kWh elektra. Wij zitten er graag warmpjes bij en gemak dient de mens met wasmachine/vaatwasser en droger. De thermostaat staat hier doorgaans op 20,5 en ik heb net een vest aan gedaan bij het lezen van het verhaal van [MENTION=1609]Raycoupe[/MENTION] , koude rillingen van zijn thermostaatfoto gekregen

Basisregel is hier echter wel dat er pas iets nieuws komt als het oude kapot is met als gevolg dat een aardig deel van onze meubels bijna 30 jaar oud is. Als je goede kwaliteit koopt gaan dingen nu eenmaal lang mee.
    Ook op gebied van tv en audio zijn we niet veeleisend, de meewarige blikken van bezoekers bij het zien van onze 22" tv (met analoge kabel) zeggen mij genoeg.
    De meest recente stap in de richting van het consuminderen volgens onze perceptie was de vervanging van onze auto's. Deze keer niet nieuw maar allebei een 6 jaar oud exemplaar van een zweeds kwaliteitsmerk.

Nogmaals ik zal de consuminder trofee hier niet winnen maar t.o.v. de doorsnee nederlander lig ik mijlenver voor, vergelijkbaar met mijn status als prepper denk ik.
    Ik snap het wel. Als zijn er voor je elektraverbruik zeker mogelijkheden om zonder aan comfort in te boeten met veel minder te doen. Met een paar kleine ingrepen kan je van je verbruik zeker 20% afhalen. Denk hierbij aan : uitschalen van sluipverbruik door radiogestuurde stopcontacten, led verliching, ... . Daarnaast lijkt het me lonend om even het verbruik van je vriezer en koelkast na te gaan want 5000 kwh is echt wel veel. Als je dan even gaat rekenen kom je al snel tot de conclusie dat het goedkoper iks om een zuinig en nieuw toestel aan te kopen dan de stroom voor een oud toestel te betalen. Tip : verkoop je oude toestel, dan wordt je nieuwe toestel een stuk goedkoper. Die twee moet je ťcht gaan controleren. Je zal versteld staan.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dontor Bekijk Berichten
    Algemeen:
    Een wasmachine of koelkast moet zo goedkoop mogelijk, een TV of tablet net omgekeerd.
    Ik geloof het direct maar kan me er zelf niks bij voorstellen, ik redeneer precies andersom.
    Huishoudelijk apparaten als wasmachine en koelkast zijn nagenoeg onmisbaar en doorgaans gaat een apparaat dat 2x zo duur is gaat 3 of 4x langer mee. Ik kies doorgaans in de duurdere prijsklasse maar blijf weg van de zogenaamde topmodellen met allerlei onzinnige features.
    Voor een tv of vergelijkbaar apparaat kies ik juist aan de onderkant van de prijstabel.

Survivor
    Ingeschreven
    May 2014

Het grote 'consuminderen' topic

Goede voorbeelden [MENTION=2429]lewieke[/MENTION]
    [MENTION=2983]Invictus[/MENTION] wat soms een onnodige dure feature lijkt, kan voordelig uitpakken.

Hier geÔnvesteerd in elektronische luxe (wasmachine, wasdroger en vaatwasser) met een tijdklok. Zodat we zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van het goedkopere nachtstroomtarief.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Mijn kinderen 3 en 4 delen samen een tablet.
    De meeste basisscholen verwachten dat binnen 4 jaar dat alle klassen met tablet werken.

Zelf zijn we ook van alle gemakken voorzien.
    Al schaffen we tegenwoordig pas nieuwe spullen aan als de andere kapot zijn en niet meer te repareren.
    Deze besparing geven we wel weer uit aan andere luxe zoals aan vakanties.
    Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn geld mag besteden hoe hij het zelf wilt.
    Iemand anders wil de nieuwste tv, een ander rookt, en weer een ander koopt een dure auto weer een ander leeft bover zijn stand door een te duur huis.
    Nu er deflatie is ontstaan is prepper ook niet meer consuminderen. Deflatie betekent immers dat alles goedkoper word.

Mensen oordelen snel en kijken veel te veel naar anderen.
    Laat gewoon iedereen in zijn waarden!

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Ik ben door omstandigheden enkele jaren geleden gedwongen om te consuminderen en met een paar bewust keuzes kan ik het ook best doen met minder.

Maar uiteindelijk zijn bepaalde dingen een investering.

Een auto, een pc (in mijn geval laptop) en een mobieltje zijn 3 dingen (met bijbehorende kosten zoals verzekering, brandstof en abonnementen) dat je als werkzoekende nodig hebt om jezelf een mogelijk voordeel te geven op de anderen.

Andere dingen zijn dan prep gerelateerd: een backup voor de backup voor de backup en verschillende opties betreft koken en waterzuivering, vuur maken, shelter...
    natuurlijk zijn daar ook grenzen in,momenteel ben ik in een fase waarbij ik kan zeggen dat ik genoeg spullen heb om op dat vlak m'n plan te trekken, maar als een mooie deal zich kan voordoen zou ik niet direct nee zeggen...

Alles draait een beetje om keuzes, budgetbeheer --> kijken wat je nodig hebt en welke extraatjes je je kan veroorloven. Bij mij gaat het er nog altijd niet in dat mensen die financieel moeilijk hebben, zichzelf in de schulden werken om de nieuwste gadgets te willen hebben terwijl hun oudere nog prima dienst doen, wekelijks zoniet dagelijks uit gaan eten, een dierentuin aan honden en katten maar die beestjes krijgen dan niet de nodige verzorging (1 kat koste me vroeger tussen de 400 en 700 euro per jaar aan voeding, kattebaktoestanden, verzorging en inentingen en ook al ben ik een dierenvriend, financieel kan ik het niet aan om de juiste verantwoordelijkheid te nemen over een huisdier.
    If it looks stupid and it works, it ain't stupid.

Don't blame it on the tool while the user is a fool.

Adventurer
    Ingeschreven
    Aug 2014
    PC: check, oud ding van jaartje of 8
    Smartphone: van de baas, noodzakelijk voor werk
    Laptop: van de baas, noodzakelijk voor werk dus
    Tablet: check, wat doosjes paracetamol
    TV: check, zeker 9 jaar oud
    Auto: check, noodzakelijk om op werk te verschijnen
    Brandstof: check, die halen we in BelgiŽ (t weekend nog €1,18 voor E95)
    Fiets: check, 11 jaar in prima staat
    Energiezuinige keukenapparatuur: check
    Energiezuinige CV met WTW: check

Elektrisch koken is aanzienlijk goedkoper dan op gas, dus dan doen we dus ook.
    Daarnaast doe ik vrijwel alle onderhoud zelf. Aan het huis, de fiets, de auto, elektrische apparaten... Ook daar kan je gigantisch op besparen!

Netto consuminderen we niet zoveel, aangezien we meer overhouden om in noodvoorraden en -voorzieningen te kunnen steken. En je raadt t al, dat gebeurt dus ook.
    Cum non tum age!

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Je hoeft niet eens zo te consuminderen, als je maar nadenkt waarmee je bezig bent. Stel je bent zelfvoorzienend, eventueel off grid voor je energie. Dan kun je best wat luxe apparaten hebben (Wubbo Ockels). Uiteindelijk wek je de energie duurzaam op en je hebt de capaciteit dus vervuil je minder.

Als je een apparaat vervangt, dan kun je voor een zuinige variant gaan. Zo is straks thuis alles energiezuinig en in redelijke mate verantwoord. Zelf koop ik al jaren nauwelijks kleding meer en alleen wanneer nodig. Mijn kids zijn in de groei dus ja die wel en ook mijn vrouw wil er leuk bijlopen. Dus daar wordt nog wel geld aan besteed.

Daarnaast hebben we momenteel niet al te zuinige auto's, maar wel op LPG (schoon en goedkoop). Maar zodra deze worden vervangen, dan gaan we ook voor een zuinige auto.

Veel dubbele verzekeringen en onnodige dingen zijn reeds opgezegd. We kunnen niet meer rood staan bij de bank en laten weinig geld op de bank staan. Zelfs een deel van de spaarcenten van de kids hebben we omgezet naar goud.

Kids moeten kunnen spelen en die laten we grotendeels vrij. Ze gaan als het kan op vakantie of we maken een uitje. Wel proberen we ze langzaam aan op te leiden tot goede preppers.

In Spanje ben ik sinds een paar maanden off grid, dus nu gebruik ik met name overdag de elektrische apparaten. Ik kookte voorheen op gas, maar nu zal ik een inductieplaatje kopen en een waterkoker. Als je de energie toch hebt, waarom dan niet gebruiken. Zo zal ik minder gasflessen per jaar kwijt zijn wat ook nog eens goed voor mijn portemonnee is. Beetje nadenken bij wat je doet en je afval scheiden, dan besparen we met z'n allen al een hoop.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    zojuist koppeling stuk gegaan van m'n wagen. de kosten bedragen meer dan ik nog van die wagen kon krijgen...

Het jaar is nog niet deftig begonnen of Murphy heeft zijn vinger al in de pap gestoken...

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Zeg dat eens in euro's?

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk Berichten
    Zeg dat eens in euro's?
    koppeling met distributieriem ongeveer 1500 euro

maar daarbij komt dat ik deze week en ook volgende week een paar belangrijke afspraken heb waar ik met ov niet geraak
    Laatst gewijzigd door carismo; 07-01-15 om 18:22.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Het Grote Zombie Topic
    Door Muktaronic in forum Perspectieven algemeen
    Reacties: 38
    Laatste Bericht: 03-08-13, 15:20

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten