Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    tom666
    Guest

Het mes voor mijzelf

Nu was het eens tijd om een mes voor mijzelf te maken.
    Niet veel tralala maar gewoon to the point.

Vervaardigd uit het nu wel bekende Hardox 500 met mooi eiken handvat met metaalverkleuring in de eik.

De schede wordt geweven vastgezet en gegraveerd met de afbeelding van een bosuil en eik...
    De reden daarvoor is omdat er s' avonds hierachter steeds een bosuil aan het roepen is naar een andere verder in het bos.
    Ik heb hem al 1 keer kunnen spotten en hij zat in de eik tussen de vele andere soorten bomen hier achter.
    Het is een pracht spektakel naar mijn mening en daar haalde ik de inspiratie.

Het handvat van het mes is zwaar in vorm geschuurd zodat het werkelijk '' vast '' in de hand ligt.

Verdere update volgt..

Naam:     20150329_134458.jpg
Bekeken:  435
Groote:   191,9 KB

Naam:     schede.jpg
Bekeken:  423
Groote:   173,1 KB

Survivor
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Ziet er al mooi uit, ben nieuwsgierig naar volgende fotos, vooral als sheath volledig is afgewerkt.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P780 met Tapatalk
    beginnend prepper

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Mooi mes [MENTION=2937]tom666[/MENTION]. Nu een vraag . Hoe weet jij dat het een bos uil is ?
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Kijk, dat vind ik nou een mooi mes! Lekker bezig daar.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] Opnieuw een fraai basic mes, met die rustieke uitstraling waar je patent op lijkt te hebben :-)
    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe scherp dat Hardox 500 staal precies te slijpen is, en vooral ook hoe lang het die scherpte behoudt bij normaal gebruik.
    Kun je er bijvoorbeeld het haar van je arm mee scheren op de huid, of misschien zelfs treetoppen (scheren boven de huid) ?
    Gezocht: Guillotine in werkende staat, beetje roestig of bot geen bezwaar.
    Binnen afzienbare tijd benodigd voor groot volksfeest in de regio Den Haag.
    Prijsopgave graag inclusief verzendkosten.

tom666
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
    Mooi mes @<a href="https://preppers.nl/forum/member.php?u=2937" target="_blank">tom666</a>. Nu een vraag . Hoe weet jij dat het een bos uil is ?
    Omdat ik het heb opgezocht op geluid via de vogelbescherming....

[MENTION=1477]kwakster[/MENTION]

Zo scherp zet ik mijn messen niet...totaal overbodig.
    Het mes snijdt wat het moet en dat is voldoende...

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=1477]kwakster[/MENTION] ik kende dit staal dus ook niet en heb even google gebruikt (was nieuwsgierig ernaar ) en het staal heeft een hardheid van 420 tot 475 Brinell ,wat overeenkomt met een hardheid van 47 HRC
    en een gewoon mes zit tussen de 58 en 62 HRC dus Tom666's staal valt best wel mee , maar het schijnt enorm taai en slijtvast te zijn dus [MENTION=2937]tom666[/MENTION] ook goed voor grote messen
    en waarschijnlijk bijltjes ook en inderdaad hard genoeg om het te kunnen slijpen . Scheerscherp zal er niet in zitten maar dat hoeft ook niet natuurlijk
    http://www.tosec.nl/wiki/hardox/
    http://www.technicon.nl/uploads/down...dheidtabel.pdf
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] overigens weer een leuk mes wat je hebt gemaakt
    gr will
    Ignorance is bliss

tom666
    Guest
    [MENTION=2266]Wafels[/MENTION]
    Het is inderdaad heel erg taai om te bewerken maar het lukt. En zeer goed om de messen te maken die ik produceer....het no bullshit knife...
    Eenmaal ik het mes scherp zet onderhoud ik het met een wetstaal wat zeer goed resultaat geeft voor een bushcraft mes .
    Het is zeker hard genoeg om een bijltje van te maken.

Available dimensions
    Hardox 500 is available in thicknesses of 4.0 – 80 mm. Hardox 500 Tuf is available in thicknesses of 4 – 65 mm.
    Both grades are available in widths up to 3350 mm and lengths up to 14630 mm. More detailed information on dimensions is
    provided in the dimension program at www.ssab.com.
    Mechanical Properties
    Thickness
    mm
    Hardness HBW
    min - max 1)
    Typical yield strength
    MPa, not guaranteed
    4 - 32 470 – 530 1250
    (32) - 80 450 - 540 1250
    1) Brinell hardness, HBW, according to EN ISO 6506-1, on a milled surface 0.5 – 3 mm below surface. At least one test specimen per heat and 40 tons.
    The nominal material thickness will not deviate more than + 15 mm from that of the test specimen.
    The plates are through-hardened to a minimum of 90 % of the guaranteed minimum surface hardness.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Mooi robust mes. Ik hou daar wel van
    Disclaimer: Prepping is addictive so don't trust my "objective" opinion

"You never know how strong you are untill being strong is the only choice you have"

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=2937]tom666[/MENTION] slijpen kan je op twee manieren doen net zoals bij een scheermes waarbij je de snede wet en polijst of je slijpt je mes gewoon
    met en slijpsteen en wet hem niet of weinig af waarbij de snede enigzins een kartel krijgt en ( overdreven ) zaagt /snijdt en soms is dit zelfs wel
    erg praktisch , als je bijvoorbeeld touw snijdt dan is zo'n snede erg effectief ( niet bij een touw doorhakken want dan moet de snede vlijmscherp zijn)
    dus ja jou messen zullen zeker hun werk doen dat geloof ik graag en een vlijmscherp mes zoals een scheermes blijft ook niet erg lang vlijmscherp als je
    wat hout snijdt
    gr will
    Ignorance is bliss

Vergelijkbare onderwerpen

1. Mijzelf voorstellen
    Door qui-en in forum Voorstelronde
    Reacties: 17
    Laatste Bericht: 08-01-15, 13:28
  2. Reacties: 8
    Laatste Bericht: 16-07-14, 00:57

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten