Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kwaliteitszaklamp zonder batterijen


Jacob

Aanbevolen berichten

Beste medepreppers,

 

Met zaklampen heb ik een haat-liefde verhouding. Superbelangrijk maar de batterijen zijn altijd leeg wanneer ik ze nodig heb. Geven ze licht dan denk ik " is dat straaltje alles".

 

Graag zou ik dan een moderne knijpkat willen. Zo'n zaklamp die je kunt opwinden maar dan wel een kwaliteitsitem en niet zo'n ding waarbij je hardop afvraagt wat het eerst begeeft, de zwengel of het kunstofradar werk in de lamp.

 

Ben benieuwd......

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb geen direct advies, de "opzwengelbare" lampen die ik zelf heb zijn ook allemaal van bedenkelijke kwaliteit en waren extreem goedkoop. Dus ben ook wel benieuwd welke aanbevelingen binnenkomen.

 

Tip die ik wel heb is om Lithium batterijen te kopen voor de lampen "die er toe doen". Lithium batterijen behouden hun lading beduidend langer en presteren (preserveren) beter bij temperatuur extremen. De zaklamp in mijn auto heeft bijvoorbeeld lithium batterijen om de winter temperaturen beter te doorstaan. Daarnaast presteren ze vaak beter (vooral bij koude) en zijn lichter van gewicht. Nadeel: ze zijn een stuk duurder dan alkaline batterijen.

Andere tip is uiteraard om sowieso altijd voldoende (extra) batterijen in huis te hebben, of in de auto, op de fiets, in de boot, in je EDC, rugzak enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (uiteraard) meerder zaklampen, en in 1 zit (vergeten dat ik ik hem had) nu al meer dan 3 jaar Eneloop oplaadbare batterijen. De lichtopbrengst is nog prima. Voor de rest heb ik de gewoonte om in de winterperiode alle batterijen opnieuw te laden, waardoor het nooit een probleem is. Door te kiezen voor alle primaire batterijgevoede zaken op AA hoef ik slechts 1 reservesetje batterijen bij me te hebben, en kan ik ook nog eens wisselen tussen apparaten.

 

Ik had ook een zaklamp met zonnepaneeltje, maar na verloop van tijd werkte die alleen nog maar in de volle zon.....

De zwengelmodellen die ik ooit aangeschaft had(3 stuks) hebben allemaal al de geest gegeven en werken nu alleen nog als een soort van knijpkat, dus alleen licht tijdens het zwengelen. Deze gebruik ik dus niet meer en liggen in de doos nutteloze zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede kwaliteit handmatig-oplaadbare zaklamp zou ik niet weten. Ik heb thuis wel enkele van die dingen van de Action:

1407781900-images.jpg

Niet zwengelen/ op draaien maar in knijpen om de accu op te laden. Zien er niet erg stevig uit, maar houden het ondertussen al een paar jaar vol. En dat terwijl mijn dochter van 2 ze toch ook erg leuk vind om mee te spelen :) Natuurlijk gaan de accu's die in dit soort goedkope lampjes zitten niet heel lang mee. Na een aantal jaren is zo'n accu gewoon op en kun je knijpen wat je wilt maar opladen ho maar. Dan kun je hem nog wel als een ouderwetse knijpkat gebruiken, dus knijpen om licht te krijgen.

 

Wil je echt iets degelijks, dan zou ik zoeken naar een echte ouderwetse knijpkat. Die heeft dan misschien geen accu maar is wel heel stevig en nauwelijks kapot te krijgen. Ik ben alleen bang dat ze niet veel licht geven...

 

Persoonlijk zou ik liever voor een goede zaklamp gaan met oplaadbare batterijen. Ofwel in AA formaat met Eneloop batterijen, of zoals Greener al schreef in 18650 formaat. AA heeft het voordeel dat je makkelijker gewone (niet oplaadbare) batterijen vind, wat handig kan zijn in een SHTF situatie als je geen mogelijkheid hebt om je batterijen op te laden en je hebt er geen speciale oplader voor nodig zoals bij 18650. Van de andere kant is een zaklamp op 18650 vaak krachtiger en doet langer met 1 accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Investeer in een goede merkzaklamp met 18650 batterijen.

Licht als een vuurtoren en batterijen die bij mij op een koele plek na een jaar nog genoeg licht geven.

 

Greener

 

En voor de zekerheid nog een paar goede CR123A batterijen als back-up, die dingen behouden (indien niet aangesloten in apparaten) zeker 5 jaar hun lading.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor heel iets meer budget dan het lampje van @Stuudje kan je ook een Waka Waka basic kopen (nog geen 30 euro). Steun je ook nog goed doel er mee. http://nl.waka-waka.com/

Owja...supergoede lamp.Ik gebruik hem bijna dagelijks.

Er is me wel verteld dat na een jaar of drie je toe bent aan een nieuwe. Maar goed, dan nog, goede lamp.

Is in vier lichtstanden te zetten, ook erg fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vandaag bij de Bever en ik zag daar in een bak bij de ingang (ja ik weet het wat een perfecte omschrijving)

 

Wat kleine sleutelhanger zaklampjes liggen.

En die dingen leeken er best goed uit te zien.

En volgens mij was het ook nog eens zonderbatterijtje.

Maar wel met een klein zonnepanneeltje en een dynamotje.

 

Maar ik weet niet of ze van goede kwalitiet zijn. Misschien heeft iemand anders hier ervaringen mee?

 

EDIT: hier een linkje: http://www.bever.nl/rubytec-zaklamp-kao-baby-swing-mdacb92001?id_colour=2218

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vandaag bij de Bever en ik zag daar in een bak bij de ingang (ja ik weet het wat een perfecte omschrijving)

 

Wat kleine sleutelhanger zaklampjes liggen.

En die dingen leeken er best goed uit te zien.

En volgens mij was het ook nog eens zonderbatterijtje.

Maar wel met een klein zonnepanneeltje en een dynamotje.

 

Maar ik weet niet of ze van goede kwalitiet zijn. Misschien heeft iemand anders hier ervaringen mee?

 

Waren dat toevallig deze?

http://preppers.nl/forum/threads/12587-Kwaliteitszaklamp-zonder-batterijen?p=347330&viewfull=1#post347330

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede kwaliteit handmatig-oplaadbare zaklamp zou ik niet weten. Ik heb thuis wel enkele van die dingen van de Action:

1407781900-images.jpg

Niet zwengelen/ op draaien maar in knijpen om de accu op te laden. Zien er niet erg stevig uit, maar houden het ondertussen al een paar jaar vol. En dat terwijl mijn dochter van 2 ze toch ook erg leuk vind om mee te spelen :) Natuurlijk gaan de accu's die in dit soort goedkope lampjes zitten niet heel lang mee. Na een aantal jaren is zo'n accu gewoon op en kun je knijpen wat je wilt maar opladen ho maar. Dan kun je hem nog wel als een ouderwetse knijpkat gebruiken, dus knijpen om licht te krijgen.

Kleine correctie...

Die knijpkatten van de Action laden de accu niet op. Maak er maar eens 1 open. Er zitten een paar van die knoopcellen in die de ledjes laten branden als je de schuifknop omzet. Zodra die leeg zijn, blijven ze leeg want het zijn geen oplaadbare knoopcellen. Wat je daarna mag doen is knijpen om een streepje licht uit dat ding te krijgen. Zodra je stopt met knijpen, geen licht.

Ik heb er ook een aantal van en 1 ervan gebruikte ik regelmatig, totdat de batterijen leeg waren. Toen heb ik hem eens open geschoerft en kwam tot mijn grote verbazing erachter dat dat ding helemaal niets oplaad.

 

Later heb ik bij de Action een aantal van die Grundig zaklampen gekocht met zo'n zwengel eraan. Die werke al een stuk beter maar zijn ook vrij snel leeg zodat je weer moet zwengelen maar ja, deze laden dan wel de accu op die erin zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

@AWOL Als het niet uit mijn post blijkt (en dat is ook zo!) is dat mijn fout, zal ik mij door het stof slepen, uw voeten kussen en om genade smeken!

Echter een veronderstelling zoals je aan neemt dat het alleen een radio was is dus niet juist. Zo zie je maar dat eenzijdige (gebrekkige) informatie tot een verkeerde conclusie kan leiden.

Maar nogmaals mijn excuus voor de desinformatieve informatie van mijn kant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Net als zoveel topics, een interessant topic van iets waarmee ik bezig ben om uit te zoeken hoe dit zit. Jammer dat de informatie / kennis nogal verspreidt ligt. Wederom even een opsomming van 3 pagina's tekst:

 

 

Rubytec Kao Swing (in XL of Baby)

 

 

Prijs is 6,95 (baby) of 12,95 (XL)

Methode: zonnecel én opwindbaar.

 

Sherpa Torch

 

http://www.freeplayenergy.com/shop/mini-sherpa-torch

 

Prijs is 16,39, volgens mij niet verkrijgbaar in NL.

Methode: opwindbaar

 

Waka Waka Light

 

https://nl.waka-waka.com/store/catalogue/wakawaka-light_15/

 

Prijs is 29 dollar, gelijk aan ongeveer 25 euro.

Methode: meerdere zonnecellen

 

Waka Waka Power

 

https://nl.waka-waka.com/store/catalogue/wakawaka-power_23/

 

Prijs is 69 dollar, gelijk aan ongeveer 61 euro.

Is zowel oplader voor telefoons als andere elektronische apparatuur. En geeft licht.

Methode: meerdere zonnecellen

 

Knijplamp Action

 

(zeer goedkoop)

Methode: Alleen opwindbaar, waarschijnlijk met 'gewone' knoopbatterijen.

 

 

Zelf zou ik voor duurzame goederen nooit op de action afgaan. Het is zo goedkoop vanwege inferieure materialen (slechte plastics) en slechte detaillering. Op het moment dat je het nodig hebt zul je zien dat je er weinig aan hebt. Ik ga daarom liever voor robuust.

 

Op dit moment heb ik zo'n Rubytec Kao Swing (babyversie) gekocht bij Beversport. Het is 6,95 en zowel opwindbaar als met zonnecellen. Dat vind ik een voordeel in ons land waarin we het niet altijd van de zon moeten hebben. Het lampje geeft veel licht, veel meer licht dan mijn 2 oude mini Maglites. (Jammer dat Maglites meestal met batterijen werken... https://maglite.com/shop/). Nu laat ik mijn dochter er zoveel mogelijk mee spelen om te kijken of deze het een beetje overleefd :-) !

 

Alleen opwindbaar zoals die Sherpa Torch vind ik niet een heel erg fijn idee. Je moet dan altijd actief aan de slag met het opwekken van elektriciteit... De mogelijkheid van zonnecellen biedt wel een stuk minder kopzorgen in ieder geval!

 

Na dit topic was ik overigens wel gecharmeerd van de Waka Waka Power. Met 69 dollar wel duur, maar wel superhandig. En niet alleen voor SHTF, maar ook gewoon op vakantie of op survival. Op vakantie wel eens meegemaakt dat ik moest zoeken naar oplaadpunten... en op survival heb je natuurlijk helemaal geen oplaadpunten (hoewel een telefoon dan weer niet heel sexy is om mee te nemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...