Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014

Voldoende gezond eten

Een paar jaar geleden lette ik niet echt op mijn eten. Ik kocht waar ik trek in had en at het dan op. Naar de ingrediŽnten op de verpakking keek ik niet want die waren toch niet interessant.
    De laatste jaren ben ik wel gaan opletten op wat ik eet. Ik ben me meer bewust geworden en van de meeste producten die ik eet kan ik de ingrediŽnten aardig opnoemen. Daarnaast heb ik mijn dieet flink omgegooid en probeer ik zoveel mogelijk basic te eten. Noten, eieren, vlees, vis, groenten en fruit. Daarnaast ook wat zuivel in de vorm van kwark.Geen brood en aardappelen meer.
    Hierdoor ben ik flink afgevallen wat mooi meegenomen is maar het stelt me wel voor een nieuwe uitdaging. Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende eet?

Ik heb een zittend beroep maar probeer wekelijks minimaal 4 keer te sporten. Hardlopen, krachttraining, fietsen en TRX training wisselen elkaar af. Soms een combinatie van twee, bijvoorbeeld eerst drie kwartier krachttraining en dan nog drie kwartier hardlopen. Langzaam aan kom ik op het punt dat ik per dag zoveel energie gebruik dat het lastig wordt om voldoende te eten.

Ik heb gemerkt dat als ik een tijdje niet sport het eten van ongeveer 1900 calorieŽn per dag voldoende is om niet af te vallen of aan te komen. Als ik vier keer per week sport val ik echter meteen weer af als ik dat voedingspatroon aanhoud. Momenteel zit ik op ongeveer 2700 calorieŽn per dag en dat is voldoende om niet af te vallen, maar een kilootje erbij zou ook niet gek zijn maar dat is haast niet te doen zonder weer terug te vallen op "ongezond" eten.

Wie heeft er tips voor me?

Als ik kijk naar wat ik vandaag eet kom ik op het volgende lijstje:

Ontbijt 06.00 uur:

250 gram magere kwark
    30 gram eiwitpoeder
    40 gram muesli met noten en zaden

Tussendoor 09.30 uur

30 gram macadamia noten
    160 gram witte rijst

Lunch 12.00 uur

3 sneetjes Fries roggebrood
    200 gram gerookte kipfilet

Tussendoor 15.00 uur

Eiwitshake (250 ml magere melk, 30 gram eiwitpoeder, 70 gram havermout)

Tussendoor 17.00 uur

Energiereep

Avondeten 19.00 uur

300 gram groente
    100 gram vlees

Ik heb het idee dat ik de hele dag aan het eten ben en hoewel ik zo een goede mix heb tussen koolhydraten, eiwitten en vetten kom ik maar net aan mijn energiebehoefte. Ik wissel dagelijks wel af hoewel een aantal dingen in mijn dieet dagelijks terugkomen omdat ik het lekker vind maar zou wel eens wat anders willen wat en gezond is en voldoende energie levert bijvoorbeeld als vervanging van mijn roggebrood want dat gaat inmiddels wel een beetje vervelen. Dus wie heeft er goede tips voor me?
    It is I, Gerbewoner! The man with a thousand faces - every one the same.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Hoi @FKGAB een snelle scan van je lijstje levert mijn eerste tip op, gebruik "volle"producten. Ik zie een aantal magere producten op je lijst zoals magere melk en magere kwark. Deze voor volle vervangen levert al wat puntjes op... (en je hoeft bijna niets te veranderen, terwijl het lekkerder is)
    Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wiskers Bekijk Berichten
    Hoi @FKGAB een snelle scan van je lijstje levert mijn eerste tip op, gebruik "volle"producten. Ik zie een aantal magere producten op je lijst zoals magere melk en magere kwark. Deze voor volle vervangen levert al wat puntjes op... (en je hoeft bijna niets te veranderen, terwijl het lekkerder is)
    Terechte opmerking. Dat vergat ik ook in mijn post op te nemen. Vol is altijd lekkerder. Als ik een keer boter gebruik is dat wel altijd roomboter. Ik heb volle melk staan dus dat is makkelijk en aangezien de kwark ook op is switch ik naar volle kwark.

Moderator
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Op zich ziet jouw basis er erg goed uit. Het eerste wat me opvalt zijn de weinige vetzuren. Zeker in de ochtend zou ik een scheut olie door de muesli doen, zoals de Monini olijfolie met koolzaadolie en lijnzaadolie. Dat vind je stofwisseling ook erg leuk Hoe hoog is jouw vet percentage? want ik vermoed dat je geen reserves hebt als ik jouw patroon lees.

Verder zal je als je sport, toch extra moeten bij eten. Niet veel qua volume, maar wel hoge voeding en energie waardes. Zoals een paar toastjes met vis en mayonaise. Dat is licht verteerbaar maar vangt heel veel op.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Probeer ook eens roomyoghurt ipv kwark.Griekse roomyoghurt heeft hoog vetpercentage en is verrekte lekker.
    In plaats van een lunch met roggebrood, kan je ook een tweede warme maaltijd als lunch nemen. Mijn dochter at geen brood(gluten) en voor haar maakte ik van de avondmaaltijd meestal een salade voor de volgende dag tussen de middag. Of neem een quiche (zonder granen, is mogelijk, ik neem wel even een boek mee met wat voorbeelden) Een quiche is zowel warm als koud lekker.
    Spreek me even aan op de SC, dan laat ik je die boeken zien, als je ze interessant vindt mag je ze een tijd lenen. Ow, er staan heerlijke recepten voor noten/zadencrackers in, ook een lekkere afwisseling voor roggebrood.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Moderator
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FKAGB Bekijk Berichten
    vervanging van mijn roggebrood want dat gaat inmiddels wel een beetje vervelen. Dus wie heeft er goede tips voor me?
    Havermoutpap met een dikke klodder roomboter er door, en dan aanvullen met fruitmix van banaan, peer en bramen.

Pannekoek met veel stukken appel.

Roerei met champignons, ui en knoflook, en ham.

Aardappelsalade mengen met koolsla en tomaat.

Bruinebonensoep.

zomaar wat variatie hints...

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Nog een variatie, pannenkoekjes van ei en banaan...klinkt raar, bekijk het recept eens!
    Ook te maken met havermout, recept.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    [MENTION=2547]Highway[/MENTION]. Goede tip van de olie. Die is ook makkelijk toe te passen. Op zich heb ik wel wat vetreserves maar van een "tactical vetpens" is geen sprake meer. Dat ik bij moest gaan eten daar was ik al achter maar de tips stromen binnen dus moet dat wel gaan lukken.
    [MENTION=805]Stuudje[/MENTION], dat zou heel fijn zijn. Als ik ze door kan nemen tijdens de SC dan kan ik even kijken en dan kan ik ze zelf ook bestellen. Dit soort boeken is altijd wel nuttig om in de kast te hebben

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    [MENTION=3715]FKAGB[/MENTION] ik mis fruit in je dag patroon? Ook ik zie het nut niet zo in om alles "mager" tot je te nemen. Je lichaam heeft ook goede vetten nodig, ben je zo niet bezig je lichaam juist onnodig te belasten?

Hoe zit het met je vocht inname over de dag? Verder niets dan lof over je sportieve inzet!

Moderator
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuudje Bekijk Berichten
    Nog een variatie, pannenkoekjes van ei en banaan...klinkt raar, bekijk het recept eens![/URL]
    oei, die is echt lekker ja! lekker simpel ook!

Vergelijkbare onderwerpen

1. Is ons 'gezonde' eten nog gezond?
    Door Crisis in forum Eten en drinken
    Reacties: 34
    Laatste Bericht: 01-11-15, 16:04
  2. Reacties: 31
    Laatste Bericht: 08-04-15, 18:13
  3. Reacties: 30
    Laatste Bericht: 14-02-13, 23:05
  4. Reacties: 5
    Laatste Bericht: 26-07-12, 23:22

Labels voor dit Bericht