Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2014

Slootwater versus regenwater in de moestuin

Zoals ik al had aangekondigd en verwacht, ben ik een stille lezer. Er is ook al veel, heel veel, informatie te vinden op dit forum en er antwoorden mensen met een enorm verstand van zaken, waardoor zowel vragen als antwoorden steeds niet nodig was. Echter; het volgende kon ik niet vinden.
    Wat ik wil weten, is of het veilig en gezond is om slootwater te gebruiken om de moestuin te bewateren. Al googlend kwam ik tegenstrijdige informatie tegen; sommigen zeggen dat het prima is, anderen gebruiken het alleen over groenten die gekookt gegeten worden, weer anderen gebruiken alleen regenwater (en soms kraanwater). Soms wordt genoemd dat als je naast landbouwgrond o.i.d. woont, je meer kans hebt op giftige stoffen en er daarom geen gebruik van zou moeten maken. Is er iemand die hier die weet hoe het hiermee zit?

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    ikzelf gebruik stront-thee of naja eigenlijk compost-thee.

Regenwater-ton, heleboel compost ingooien en dan water erbij. zo gaan de voedingsstoffen in het water en krijgen je plantjes steeds een kleine boost.

Hier thuis gebruik ik ook wel een slootwater.
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik geloof dat regenwater misschien net wat beter is dan slootwater omdat er geen algen in zitten of andere rotzooi die in een sloot terecht kan komen.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Ik geloof dat regenwater misschien net wat beter is dan slootwater omdat er geen algen in zitten of andere rotzooi die in een sloot terecht kan komen.
    Sloten met algen in zijn over het algemeen sloten met water waar geen gif of afval stoffen in zitten ander zouden de algen afsterven . En uit hoeveel % regen water bestaat sloot water .
    Mijn 2cents
    Sloot water kan . Als het proper is . Dus niet pik zwart of olie spoor . Als je bewaterd met een gieter misschien naast jou kool prei gieten peentjes ui kan geen kwaad
    Regen water zeker geen probleem.
    Leiding water ? Te duur te veel verkwisting misschien te veel kalk .
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Mee eens, met deze opmerking:
    [MENTION=4597]MamaM[/MENTION]: De biologisch extremisten geloven dat elk slootwater wel landbouw vergiften/run-off bevatten en in principe hebben ze gelijk. Maar heb je de sloot bekeken, leeft het, algen, insecten, amfibieŽn het liefst?
    Dat bepaalt of het water goed is, nog meer dan chemische analyses van het water. Het is jouw sloot, wat zegt je verstand of van mij part gevoel?

Regenwater wil je sowieso graag opvangen om eventueel (in combinatie met een waterfilter) te gebruiken voor eigen consumptie.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Dank voor jullie gedachten hierover. En hoe ik het dus van Geert begrijp: alg is goed en wat Raycoupe aangeeft; leven in en om de sloot is goed. Zonder teveel in details te treden: we wonen nog niet zo lang in dit huis, dus ik zal de sloot inderdaad eens nader aanschouwen.

En inderdaad gaat mijn voorkeur sowieso uit naar een regenton vanwege mogelijke consumptie. Echter: dan zal ik mijn partner moeten overtuigen van het nut daarvan voor de moestuin, want voor andere situaties zijn een 'te ver van mijn bed show' voor hem :-)
    Dus mocht er nog iemand zijn met bij voorkeur wetenschappelijk bewijs betreffende 'slootwater slecht' of andere ideeŽn; ik houd me aanbevolen!

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Dec 2013
    regenton is gewoon goed voor het milieu je vangt in 1e instantie regen water af dus belast de riolering minder en bespaart water door het in je moestuin te gebruiken.

Bij niet vorradig regenwater stap je in princiepe over op slootwater, Kan me niet voorstellen dat al die boeren water niet uit de sloot halen?

Peerke
    Guest
    Of je gebruikt brandnetelgier in de moestuin.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Regenwater is ook heel goed voor je kamerplanten @MammaM. Gewoon een ton aanschaffen en neerzetten. :-)

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MyronPrps Bekijk Berichten
    ikzelf gebruik stront-thee of naja eigenlijk compost-thee.

Regenwater-ton, heleboel compost ingooien en dan water erbij. zo gaan de voedingsstoffen in het water en krijgen je plantjes steeds een kleine boost.
    Interessant dat je dit doet en dat het werkt.
    Ik heb namelijk bij mijn opleiding (tuinbouwschool) geleerd dat organische stoffen (zoals compost) maar voor een heel klein beetje oplosbaar zijn in water.
    De organische stof moet eerst door het bodemleven (bacteriŽn in de grond) omgezet worden in an-organische stoffen. Die kunen wel oplossen in water en zijn dan wel door de plant te gebruiken.
    Ben benieuwd of er iemand op het forum is die daar meer over kan zeggen.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Regenwater drinkbaar maken
    Door heavyc in forum Water
    Reacties: 52
    Laatste Bericht: 27-01-15, 00:28
  2. Man maakt drinkwater van regenwater
    Door Tom in forum Binnenland
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 17-08-14, 08:34
  3. Regenwater drinkbaar na filteren of niet?
    Door heavyc in forum Water
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 20-08-13, 16:09
  4. Water, regenwater, dauw
    Door 108 basic in forum Survival Algemeen
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 19-05-13, 03:35
  5. Led versus EMP
    Door Dispar Vulgo in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 08-02-13, 21:45

Labels voor dit Bericht