Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Onverdoofd slachten

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013

Question Onverdoofd slachten

Een paar jaar geleden haalde een wetsvoorstel het niet door de eerste kamer, maar nu weer actueel nu bewezen is dat grotere dieren veel pijn en stress ervaren bij het onverdoofd slachten. Nu is het een advies van de waren autoriteit geworden.

Diverse media melden het:

http://www.nu.nl/dieren/4155650/advi...-slachten.html
    http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...doofd-slachten
    http://www.blikopnieuws.nl/2015/2339...hten-verbieden
    http://www.refdag.nl/nieuws/binnenla...chten_1_949894

Het komt dus weer op de agenda en moslims en joden zullen weer gaan lobbyen om een verbod van tafel te krijgen.

Banned
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Kort door de bocht gezegd ben ik van mening dat elk dier, groot of klein, zo humaan mogelijk geslacht moet worden als maar mogelijk is.
    In onze huidige maatschappij betekend dat dus dat er verdooft behoord te worden wanneer er verdooft kan worden.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Het meest humaan mogelijk is gewoon geen dieren, met een zelfbewustzijn en het gemis van het verlies van een soortgenoot, kind of ouder kunnen ervaren, te doden voor voedsel en/of ze doelbewust hiervoor kweken... vergelijkbaar met kunstmatige verkrachting / een geforceerd moederschap... imo niet echt zo humaan.
    If it looks stupid and it works, it ain't stupid.

Don't blame it on the tool while the user is a fool.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Ik heb de slacht van een onverdoofd geit een keer gezien in egypte en idd zo een dier weet echt wel dat er iets gaat gebeuren. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel heel confronterend vond. Het dier werd op zijn zij gelegd en het koffertje met messen ging open. Toen de geit de messen zag wist hij/zij dat er iets ging gebeuren en begon zich een soort van te verzetten. Blijkbaar weten ze dat er dus iets gaat gebeuren en misschien zijn ze bang voor messen, wellicht hebben ze dat geleerd.

Nu vraag ik me dus af of ze straks niet gaan stressen als ze de middelen gaan zien waarmee ze verdoofd gaan worden?
    Disclaimer: Prepping is addictive so don't trust my "objective" opinion

"You never know how strong you are untill being strong is the only choice you have"

Banned
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnVonSchutz Bekijk Berichten
    Nu vraag ik me dus af of ze straks niet gaan stressen als ze de middelen gaan zien waarmee ze verdoofd gaan worden?
    Alsof het massale hokjestransport van tegenwoordig niet stressvol is.

Diervriendelijkheid begint bij de bron. De eigenaar (boer) behoort de dieren een goede verzorging te geven met kwaliteitsvoer (zonder troep) en veel natuurlijke bewegingsruimte. Daarna gaan ze naar een ambachtelijke slager waar ze met eenzelfde goede verzorging een aantal dagen verblijven (ja, dit gebeurd) en dan pas worden ze relaxed op een zo humaan mogelijke manier geslacht. Kwaliteit van dit vlees is super en het dier heeft een relatief lang en zeer mooi leven gehad.
    [MENTION=1847]carismo[/MENTION] : Geen dieren met een zelfbewustzijn te doden? Elk levend wezen heeft in meer of mindere mate een zelfbewustzijn. Bewijs hiervan is dat elk levend organisme de drang heeft zich voort te planten (zelfs microben en planten hebben dit). Zonder enig vorm van zelfbewustzijn zal dit er ook niet zijn. Kortom vegetariŽr worden? Dit is ieders eigen keuze. Ik ben van mening dat de mens een omnivoor is en eet dan ook gewoon vlees, mits het van goede, diervriendelijke kwaliteit afkomstig is.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bla Bla Bekijk Berichten
    [MENTION=1847]carismo[/MENTION] : Geen dieren met een zelfbewustzijn te doden? Elk levend wezen heeft in meer of mindere mate een zelfbewustzijn. Bewijs hiervan is dat elk levend organisme de drang heeft zich voort te planten (zelfs microben en planten hebben dit). Zonder enig vorm van zelfbewustzijn zal dit er ook niet zijn. Kortom vegetariŽr worden? Dit is ieders eigen keuze. Ik ben van mening dat de mens een omnivoor is en eet dan ook gewoon vlees, mits het van goede, diervriendelijke kwaliteit afkomstig is.
    Drang om voort te planten vrijwel weinig niets te maken met zelfbewustzijn dit draait erom om zichzelf te kunnen plaatsen in een situatie of een omgeving. vaak ook gekoppeld met een empathisch vermogen betreft hun eigen 'kinderen'. Bij de minder verstandelijke kleine wezens en micro-organismen is het meer een zenuwsysteem dat op vergelijkbaar is met een automatische piloot, zijn de pijnreceptoren amper aanwezig en zal het instinct het overnemen om te voeden, voort te planten, de eieren te beschermen (maar eens uitgekomen staat het nageslacht er alleen voor),...

Iedereen hoeft geen veggie te worden (heb ik ook nooit specifiek willen beweren) maar willen mensen echt gaan voor het maximale aantal proteÔnen die beter verteerbaar zijn en met een minimale input van voeding en water kan je beter overschakelen naar insecten en wormen.

Waar haalt men de arrogantie vandaan om voor een ander wezen te bepalen dat iets diervriendelijk afkomstig is? Het is nu niet dat ze aan die dieren feedback kunnen vragen nadat ze de keel zijn overgesneden...

Banned
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carismo Bekijk Berichten
    Iedereen hoeft geen veggie te worden (heb ik ook nooit specifiek willen beweren) maar willen mensen echt gaan voor het maximale aantal proteÔnen die beter verteerbaar zijn en met een minimale input van voeding en water kan je beter overschakelen naar insecten en wormen.
    Is er dan al onomstotelijk vastgesteld dat insecten geen empathie hebben? Ik vind dit een moeilijk onderwerp daar bijvoorbeeld Octopussen een aangetoonde intelligentie bezitten ondanks dat ze onder ander kannibalisme uitvoeren. Conform wat jij aangeeft zou een Octopus zodoende geen voedsel voor de mens kunnen zijn maar zijn directe neefje, de Slak, zou dan weer wel als voedsel kunnen dienen. Dit terwijl dezelfde slak een overeenkomstig zenuwstelsel en bloedsomloop heeft maar bij de slak niet is aangetoond of deze een ontwikkelde intelligentie heeft. Hetzelfde geld voor meer insectensoorten. Van een aantal is namelijk een leervermogen vastgesteld. Dit kan niet zonder enig vorm van ontwikkelde intelligentie.

Zoals ik al zei, ik vind dit een moeilijk onderwerp en zal iedereen in zijn keuze respecteren. Voor mijzelf blijf ik erbij dat ik een omnivoor ben en dat ik eis dat mijn vlees van een zo duurzaam mogelijk bron komt en zo humaan als mogelijk word geslacht. Het is dan weliswaar een contradictie, maar dat is in mijn optiek vegetarisme die bepaalde groepen dieren eten ook. Of alles, of niets. Er bestaat in mijn ogen hierover geen middenweg. Dat zou net zoiets raars zijn als een beetje zwanger. Je bent zwanger, of je bent het niet.

Ik ben er overigens niet op uit om hier vlees ja/nee topic van te maken. Ik ben uitsluitend een voorstander van vleesconsumptie en dit moet op een zo'n diervriendelijk mogelijke wijze worden verkregen in elke schakel van de keten.

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnVonSchutz Bekijk Berichten
    Ik heb de slacht van een onverdoofd geit een keer gezien in egypte en idd zo een dier weet echt wel dat er iets gaat gebeuren. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel heel confronterend vond. Het dier werd op zijn zij gelegd en het koffertje met messen ging open. Toen de geit de messen zag wist hij/zij dat er iets ging gebeuren en begon zich een soort van te verzetten. Blijkbaar weten ze dat er dus iets gaat gebeuren en misschien zijn ze bang voor messen, wellicht hebben ze dat geleerd.

Doen de dode dieren deze kennis vanuit het hiernamaals overbrengen naar de achterblijvers of mis ik wat?

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bla Bla Bekijk Berichten
    Is er dan al onomstotelijk vastgesteld dat insecten geen empathie hebben? Ik vind dit een moeilijk onderwerp daar bijvoorbeeld Octopussen een aangetoonde intelligentie bezitten ondanks dat ze onder ander kannibalisme uitvoeren. Conform wat jij aangeeft zou een Octopus zodoende geen voedsel voor de mens kunnen zijn maar zijn directe neefje, de Slak, zou dan weer wel als voedsel kunnen dienen. Dit terwijl dezelfde slak een overeenkomstig zenuwstelsel en bloedsomloop heeft maar bij de slak niet is aangetoond of deze een ontwikkelde intelligentie heeft. Hetzelfde geld voor meer insectensoorten. Van een aantal is namelijk een leervermogen vastgesteld. Dit kan niet zonder enig vorm van ontwikkelde intelligentie.
    Het is wel al vastgesteld dat zoogdieren en vogels dit hebben... dus haalt het mogelijk gebrek van onderzoek naar empatie bij insecten qua reden dan iets uit om het humaan aspect naar zoogdieren en vogels toe te passen en deze niet meer te kweken of te slachten?

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Greener Bekijk Berichten
    Doen de dode dieren deze kennis vanuit het hiernamaals overbrengen naar de achterblijvers of mis ik wat?

Greener
    Geen idee maar die enne geit wist ook wel wat er ging gebeuren. Geen idee hoe zij het wist
    Disclaimer: Prepping is addictive so don't trust my "objective" opinion

"You never know how strong you are untill being strong is the only choice you have"

Vergelijkbare onderwerpen

1. Ik wil leren slachten
    Door Zinzzy in forum Dieren en vee
    Reacties: 251
    Laatste Bericht: 31-07-15, 20:12
  2. Varkens en varkens slachten .
    Door Geert in forum Dieren en vee
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 06-02-15, 13:34
  3. Morgen,ga mrsjones slachten,eigen fok.
    Door Mrsjones in forum Eten en drinken
    Reacties: 19
    Laatste Bericht: 21-08-14, 22:42
  4. Ik wil leren slachten
    Door Zinzzy in forum Eten en drinken
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 21-08-13, 15:56

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten