Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014

Monowalker eenwielige wandelkar. Handig?

Een hele tijd geleden startte ik een topic waarin ik aangaf eens een keer een lange wandeling te willen maken naar een paalkampeerplaats ofzo. Door allerlei omstandigheden kwam dat er niet van maar het idee bleef door mijn hoofd spoken.
    Nu heb ik aankomende februari een weekje vrij en moet het er eindelijk van komen. Ik wil op woensdagmorgen met de auto vertrekken om deze even buiten de randstad te parkeren. Dan wil ik vervolgens verder wandelen tot op de plek van bestemming. De bestemming weet ik nog niet maar het zal een kilometer of 80 lopen zijn. Ik wil hiervoor 2,5 dag uittrekken. Dan een paar dagen stationair kamperen en op zondagmiddag weer terug naar de auto.
    Om het wat lastiger te maken wil ik zoveel mogelijk self supporting gaan. Al het eten wat ik nodig heb voor die dagen wil ik zelf meenemen. Het is niet de bedoeling dat ik tussentijds een winkel in moet om iets te kopen. Dat wordt dus een zware tas en die kan ik niet op mijn rug meenemen.
    Nu lonk ik al een paar jaar naar een wandelkar en wel de Radical Design Wheelie. Wat me steeds tegengehouden heeft is dat deze twee wielen heeft en op onverharde paden is dan niet altijd handig. Recent kwam ik een eenwieler tegen namelijk de Monowalker. In januari komt hiervan een nieuwe variant namelijk de Fatmate. Ik zit nog te wachten op een bevestiging van de leverancier dat deze inderdaad begin januari geleverd kan worden en als dat zo is ga ik deze wandelkar aanschaffen. Ik kan comfortabel lopen met 15 kilo op mijn rug en met wat oefening kan dat naar 20 kilo. Met het gewicht van de wandelkar kan ik dus een rugzak van ongeveer 32 kilo meenemen en dat zou voldoende moeten zijn om alles mee te nemen.
    Heeft iemand hier ervaring met het wandelen met een eenwieler? Mocht het echt dramatisch zijn dan kan ik altijd nog voor de tweewieler gaan. Volgens mij heeft [MENTION=4960]Cobber[/MENTION] een Wheelie. Kan die nog wat zeggen over onverharde paden met de tweewieler?
    It is I, Gerbewoner! The man with a thousand faces - every one the same.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Nov 2012
    De prijs van die karretjes is ietwat hoog.
    Zou zelfbouw een optie zijn? Het nut lijkt me wel aanwezig.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Het enige karretje met een wiel waar ik ervaring mee heb is een kruiwagen. Maar dat heeft natuurlijk geen zicht daar mee op stap te gaan . Of toch [MENTION=1480]JamHard[/MENTION]
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Adventurer
    Ingeschreven
    Mar 2015
    ik heb mijzelf wel eens als een paard voor een lege) kruiwagen gezet en hem getrokken ipv geduwd, daar hield ik een lelijk gekneusde enkel aan over, dus de gewichtsverdeling moet wel heel anders zijn wil het handig zijn om met een eenwieler te gaan wandelen gok ik..

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Sorry, geen ervaring met een monowalker dus daar kan ik je niet mee helpen.
    Wel heb ik een vraag voor je: waarom kan je niet met een paar dagen aan eten lopen? Of wil je ook al het water voor die dagen meenemen?
    In Zweden had ik namelijk voor 10 dagen eten mee in mijn rugzak, en dat was gewoon goed te doen. Nou acht ik de kans wel groot dat jij meer eet dan ik, maar daar staat tegenover dat ik de kans ook groot acht dat jij sterker bent dan ik. Ook had ik alleen een zomerslaapzak mee, wat in februari natuurlijk niet warm genoeg is, maar goed daar staat dan weer tegenover dat ik een 3-persoonstent mee had.
    Dus vandaar mijn vraag
    no matter how cold the winter there's a springtime ahead

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik weet niet wat je allemaal mee wilt nemen, maar ik heb in Schotland met 2 personen 10 dagen gewandeld met al het eten bij ons en onze 2 rugzakken wogen 19kg en 14kg.
    Wat we ongeveer bij ons hadden:
    -tent
    - 2 slaapzakken
    - 2 slaapmatjes
    - 1 kookstel plus gasbusje
    - 1 pan
    - 2 borden
    - eten (3 maaltijden per dag)
    - 1 snack per dag tussendoor (jerky nootje)
    - kaarten kompas gps
    - 2 goede messen
    - 2 lepels
    - reserve broek per persoon
    - regenkleding per persoon
    - 2 extra onderbroeken per persoon
    - 2 paar sokken per persoon
    - waterfilter
    -biologisch afbreekbaar toiletpapier
    - noodpakketje
    - telefoon
    - ehbo setje zelf samengesteld

het eten was bij ons het zwaarst dit werd minder uiteraard naarmate de reis verliep.

Water zal in Nederland misschien iets lastiger zijn te verkrijgen en de paalcamping heeft pas de pomp tegen april weer aangesloten volgens mij.

Veel plezier!!!

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    De prijs is inderdaad hoog. Ik heb dus inderdaad overwogen om hem zelf te gaan bouwen maar als ik alle losse materialen moet kopen dan ben ik ook al een paar 100 euro kwijt. Ik kan bijvoorbeeld de schrijfrem in het ontwerp wel waarderen en als je die los wilt kopen mag je al €90,- neerleggen al weet ik even niet of dat voor een set is. Een beetje wiel met band en rem komt dan al snel richting de €125,-. Een draagtuigje heb je voor €40,- en dan het losse materiaal. Een snelle inschatting is dat er voor ongeveer €250,- tot €300,- aan materiaal in het wagentje zit. Daarnaast heb ik op dit moment eigenlijk ook geen spullen om het zelf maken te kunnen doen en met dit soort dingen gaat, net als bij pannenkoeken, de eerste net niet helemaal goed. Dus moet je dan nog een tweede maken en daarvoor kun je dan maar een deel van de onderdelen hergebruiken. Het karretje ziet er wel doordacht uit als ik naar de constructie kijk. Behoorlijk foolproof en hij is ook te gebruiken als kruiwagen :-) Doordat de trekstangen langer zijn heb je als het goed is ook geen last van dat je met je enkels tegen het karretje stoot. Het enige wat me wat zorgen baart is het extreem brede wiel. Daarvoor kun je niet overal een band kopen maar in de definitieve versie zit er een standaard brede velg op waarvoor de banden wel algemeen verkrijgbaar zijn.

Mijn standaard GHB/BOB (klik om te zien wat er in zit)heeft redelijk alle spullen in zich die ik nodig heb voor drie dagen. Er zou dan alleen wat extra eten en kleding in moeten. De tas weegt nu rond de 13 kilo. Met wat extra water, kleding en eten voor 7 dagen (rond de 5000 cal. per dag) loopt het gewicht flink op. En hoe wel ik fysiek misschien wat sterker ben dan [MENTION=3965]Loreen[/MENTION] werken mijn knieŽn als gevolg van veelvuldig gebruik van Prednison niet altijd mee. Ik wil dus absoluut niet boven de 20 kilo komen en dat is voor mij al aan de zware kant. Aangezien ik toch zo’n 35 kilometer per dag wil afleggen gaat dat wel meespelen helaas.

De Wheelie is natuurlijk zomaar de helft van de prijs maar die is wat minder degelijk. Dat ding zit ook rond de €500,- en dan komt er nog een goede €100,- bij voor een verstevingsstang en sterke assen. Dan wordt het prijsverschil ten opzichte van de Monowalker ineens een stuk kleiner al blijft het een belachelijk hoog bedrag.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Is het niet handiger om op marktplaats te kijken naar zo'n cross/hardloop 3-wieler kinderwagen? Die moeten ook te doen zijn voor ongelijk terrein en als er een kind in past, zal zo'n tas ook wel lukken. Paar goede scheerlijnen erbij en ding zou ook nog wel eens een mooie tentstok kunnen zijn voor een tarp oid.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drent Bekijk Berichten
    Is het niet handiger om op marktplaats te kijken naar zo'n cross/hardloop 3-wieler kinderwagen? Die moeten ook te doen zijn voor ongelijk terrein en als er een kind in past, zal zo'n tas ook wel lukken. Paar goede scheerlijnen erbij en ding zou ook nog wel eens een mooie tentstok kunnen zijn voor een tarp oid.
    Heb ik ook al naar gekeken. Zo'n kar kan ook een leuke basis zijn voor een wandelkar, maar een beetje geschikt model kosten ook nog een boel geld op Marktplaats.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Alternatieven voor de monowalker welkom!

Vergelijkbare onderwerpen

1. Handig bekertje bij de hema gevonden
    Door Jim90 in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 19-03-15, 17:59
  2. Slotenmakers skills handig?
    Door Jimmy007 in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 08-06-14, 18:36
  3. Vespa Piaggio Ape als BOV (zuinig en handig)
    Door Tom in forum Voertuigen
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 21-05-13, 11:00
  4. Handig boek
    Door athuahalpa in forum Survival Algemeen
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 25-12-12, 15:06
  5. Himalayazout is ook handig om te hebben
    Door jeroenw in forum Gezondheid, medisch en verzorging
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 14-06-12, 19:22

Labels voor dit Bericht