Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013

Eigen bosperceel - Kamp - Houtwallen.

Hallo iedereen,

binnenkort begint de bouw van een nieuwe shelter bij mijn stukje bos. Ik heb natuurlijk het ontwerp al klaar maar in mijn eentje kan ik nooit zulke mooie dingen bedenken als iedereen van het forum hier dus als jullie een leuk idee hebben of andere tips hoor ik het erg graag maar foto's zijn natuurlijk het leukste

dan nu even het tweede deel van mijn topic namelijk houtwallen.

binnenkort gaan er flink wat kleine dunne boompjes om die de groei van andere bomen tegenhouden en dus zit ik binnenkort met heel veel dun hout en hier wou ik dus houtwallen van gaan maken. Alleen nu is de vraag: waar plaats je deze, gooi je er aarde overheen, gooi je er aarde tegenaan, hoe hoog moeten ze zijn en hoe lang? Ook hier kan ik jullie kennis en ervaring maar natuurlijk ook foto's goed gebruiken

ik zal hier af en toe ook een update plaatsen met foto's/video's van hoe het bouwen en plaatsen van houtwallen gaat.

groetjes,

de bosjesman
    Laatst gewijzigd door Mr. Gold; 18-06-19 om 00:27.
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

DRD28
    Guest
    je kunt ze gebruiken als een soort manden en er aarde in storten, buitenzijden dicht smeren met modder en ... je hebt een ideale muur voor een shelter.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik zou die houtwallen rondom je bosperceel bouwen, dan is je bos lekker ontoegankelijk voor vreemden. Wel uit het zicht van de bosrand, maar een meter of tien-vijftien daarbinnen. Je hoeft er geen aarde op te gooien. Die houtwallen zijn een prima plek voor allerlei kleine dieren, van egels tot vogeltjes, dus je biotoop gaat er met sprongen op vooruit.
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik heb het 'boekje' Plant een Boom van Pieter Boxman, een gids voor het aanleggen van een houtwal.
    Destijds besteld bij de 12ambachten en het bleek geen gebonden boekje, maar stapeltje A4'tjes met een nietje. Kan die volgende maand wel meenemen [MENTION=2431]MyronPrps[/MENTION].
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Er bestaan nogal wat verschillende soorten houtwallen. Ik bedoelde gewoon losse takken en omgevallen bomen in de lengte richting op en over elkaar leggen. Dit kost alleen wat sjouwwerk, en kleine dieren vinden er een schuilplaats in. Ook is het goed voor paddenstoelen, schimmels en insecten, wat weer andere dieren aantrekt. Bovendien vormt zo'n stapel takken een barriére voor mensen.
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Ik zou die houtwallen rondom je bosperceel bouwen, dan is je bos lekker ontoegankelijk voor vreemden. Wel uit het zicht van de bosrand, maar een meter of tien-vijftien daarbinnen. Je hoeft er geen aarde op te gooien. Die houtwallen zijn een prima plek voor allerlei kleine dieren, van egels tot vogeltjes, dus je biotoop gaat er met sprongen op vooruit.
    De grens van mijn bos is alleen aangegeven door bomen met een merk erop verder omringd door nog meer bos dus het zou best op de grens kunnen. Loopt namelijk een nogal nieuwsgierige boer rond daar........

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Ik heb het 'boekje' Plant een Boom van Pieter Boxman, een gids voor het aanleggen van een houtwal.
    Destijds besteld bij de 12ambachten en het bleek geen gebonden boekje, maar stapeltje A4'tjes met een nietje. Kan die volgende maand wel meenemen @MyronPrps.
    Heel erg graag!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Er bestaan nogal wat verschillende soorten houtwallen. Ik bedoelde gewoon losse takken en omgevallen bomen in de lengte richting op en over elkaar leggen. Dit kost alleen wat sjouwwerk, en kleine dieren vinden er een schuilplaats in. Ook is het goed voor paddenstoelen, schimmels en insecten, wat weer andere dieren aantrekt. Bovendien vormt zo'n stapel takken een barriére voor mensen.
    Ik wil verschillende soorten maken dus zoals jij ze nu beschrijft maar ook de echte muurtjes waarbij je eerst wat takken de grond inslaat en deze hier tussen vlecht of simpel neerlegt.
    [MENTION=2721]DRD28[/MENTION] mijn shelter zit voor de helft "ondergronds" in een uitgegraven cirkel maar houten muren daarin zou nog best kunnen
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

Survivor
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Misschien is het wel leuk om verschillende soorten houtwal aan te leggen. Ook voor de verscheidenheid van flora en fauna in je bos.

Las iets over houtwallen waarvoor je eerst een greppel graaft en dan die grond als basis gebruikt voor je wal...
    Las iets over de gevlochten versie...
    Las ook iets over het aanplanten van eetbare (liefst inheemse) fruitstruiken op je houtwal, dat is natuurlijk wel erg handig én lekker.

En je bosperceel omheinen met snelgroeiende stekelige bramen/tayberry's (echt een venijnig ding maar heerlijke bessen) is misschien wel handig om o.a. die nieuwsgierige boer op een afstandje te houden.

Van de Tayberry heb ik straks wel een snoeischeut van voor je, Doornloze Braam heb ik ook voor je en Japanse Wijnbes (ook lekker stekelig) ook. Deze snoeischeuten moet je dan nog wel zelf stekken.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Ik kan je de serie Victorian farm van de BBC aanbevelen.
    In één van de afleveringen komt ook het bouwen van een houtwal voor. Was toendertijd een vak apart.

Verder leer je van de serie alles over off grid leven. De mensen toen hadden nl. geen elektriek nog stromend water etc.
    Dus veel handwerk en allerlei tips van Ruth, Ben en die derde persoon.
    Groet,

Wim
    www.petromax.nl

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Kijk ook even hier bij de tips van landschap Overijssel

Houtwal
    http://www.landschapoverijssel.nl/pl...n-elzen-singel

Takkenril
    http://www.landschapoverijssel.nl/aa...jzer-takkenril
    Kennis is nog geen wijsheid.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Eigen bosperceel
    Door MyronPrps in forum Huisvesting
    Reacties: 750
    Laatste Bericht: 08-12-15, 13:46
  2. Hoe je kamp in te richten: voorbeelden
    Door hhpp in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 01-08-15, 20:03
  3. Minister kamp: jodium tabletten vanwege kerncentrale.
    Door johnsmit in forum Gezondheid, medisch en verzorging
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 26-09-14, 02:20
  4. Beveiliging kamp: afrastering met beetmelders?
    Door Prepping76 in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 87
    Laatste Bericht: 17-08-13, 08:09
  5. Eigen roem
    Door prepper053 in forum Binnenland
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 25-05-13, 23:41

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten