Ga naar inhoud
GENEGEERD

Flexibiliteit tijdens een SHTF situatie


prepass

Aanbevolen berichten

Sinds mijn korte tijd hier op het forum, zie ik meer dan geregeld zeer uitgesproken, rechtlijnige en starre/niet flexibele reacties van nogal wat forum members.

 

Dat is helemaal niet verkeerd en dus niets mis mee, in de huidige situatie. We leven in een vrij land, waar dat ook mag. Ik zal de laatste zijn die dat bekritiseerd.

Maar.........................Ben je ook zo rechtlijnig en weinig flexibel als de SHTF? Volgens mij heb je betere kansen als je flexibel en openminded bent in een SHTF/nood situatie? Dat betekent niet dat je je als een mak schaap hoeft te gedragen natuurlijk.

 

Hoe denken jullie hier over (flame suit activated :rolleyes:) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Persoonlijk ben ik sowieso erg flexibel en creatief en denk dat ons aanpassingsvermogen je in staat kan stellen met de voorbereidingen die we nu allemaal doen dat in geval van een SHTF je een enorme voorsprong hebt op de rest. Rechtlijnig, niet flexibel of star zal je tijdens een SHTF niet helpen en in het echte leven ook niet. Maar goed ik ken ze ook in mijn eigen privé omgeving en het glas

voor deze mensen is altijd half leeg terwijl die voor mij dan meestal half vol zit. Gevalletje van karakters.

 

Ik verkleed en acteer mij wel meestal als een schaap maar dit schaapje weet ook dat die acteert en een rol speelt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zult ook mij vast bedoelen.:o

het is inderdaad mijn karakter om inflexibel te zijn, ik ben ook zo geboren zo koppig en star

als ik gelijk denk te hebben dan kan vrijwel niemand me overtuigen van een tegengestelde mening.

 

of ik in een shtf ook zo ben? ja dat denk ik wel ja.

in deze maatschappij kan ik me tot nog toe prima redden door mijn schouders op te halen en mijn eigen gang te gaan.

maar das niet flexibel das meer uit onverschilligheid over zoveel onverstand(althans dat denk dus vind ik dan)

mijn waarheid is niet ieders waarheid ik ben wel zo flexibel om dat te snappen.;)

 

in een shtf hangt het heel erg af van de situaties maar ik denk dat het het beste is voor mij maar vooral voor mijn familie als ik mijn eigen plan trek, of dat ik me toch op zijn minst terug kan trekken wanneer het mij of hun te veel wordt.

ik ken mezelf erg goed, als ik wegloop en later terugkom dan ben ik meestal wel weer gewend aan de situatie.

 

het is niet makkelijk om mij te zijn ik was het liefst ook gewoon lekker soepel en flexibel en dat ik me de dingen niet zo aantrok.

maarja het is wat het is. ik ben wie ik ben.

ook in een shtf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel niemand specifiek Dutchprepper. Dat is ook niet de insteek van deze thread. Ik hoop dat er ogen open gaan, en mogelijk "oja" momenten zijn zodat we wat kunnen leren....

 

Ik merk dat een flink aantal members nogal opmerkelijke uitspraken doen. Wederom niets mis mee. Ik vraag me alleen af of deze houding en/of mentaliteit ook houdbaar is in een SHTF situatie.

 

@Rothbard

Met flexibel bedoel ik, kan je omgaan met tegenslagen op tegenslagen? Onder stressvolle omstandigheden nog mogelijkheden en oplossingen zien en vinden? Soms moet je wel eens iets doen waar je het absoluut niet mee eens bent of wegens bepaalde overtuigingen het niet "kan".......hoe flexibel kan je hier dan mee omgaan? Kan je improviseren onder druk/stress/ellende.......... En ja, iedereen heeft een breekpunt maar dat is nou juist dat je net niet wilt bereiken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zult ook mij vast bedoelen.:o

het is inderdaad mijn karakter om inflexibel te zijn, ik ben ook zo geboren zo koppig en star

als ik gelijk denk te hebben dan kan vrijwel niemand me overtuigen van een tegengestelde mening.

 

of ik in een shtf ook zo ben? ja dat denk ik wel ja.

in deze maatschappij kan ik me tot nog toe prima redden door mijn schouders op te halen en mijn eigen gang te gaan.

 

Haha, nou maar Dutchprepper: het siert je wel enorm dat je je er zelf bewust van bent er er ook zo open voor uitkomt. Dat is absoluut een goede karaktereigenschap. Veel erger is het als mensen star zijn maar zeggen of doen alsof ze dat niet zijn.

 

Ik ben van mijzelf behoooorlijk principieel en wijk daar ook niet van af. Maar dat geldt gelukkig maar voor een deel van de levensaspecten, ik denk dat ik voor 50% best flexibel ben. Zolang ik trouw blijf aan mijn gevoel (steeds meer lerende daarin) ben ik best flexibel en aardig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel niemand specifiek Dutchprepper. Dat is ook niet de insteek van deze thread. Ik hoop dat er ogen open gaan, en mogelijk "oja" momenten zijn zodat we wat kunnen leren....

 

Ik merk dat een flink aantal members nogal opmerkelijke uitspraken doen. Wederom niets mis mee. Ik vraag me alleen af of deze houding en/of mentaliteit ook houdbaar is in een SHTF situatie.

 

@Rothbard

Met flexibel bedoel ik, kan je omgaan met tegenslagen op tegenslagen? Onder stressvolle omstandigheden nog mogelijkheden en oplossingen zien en vinden? Soms moet je wel eens iets doen waar je het absoluut niet mee eens bent of wegens bepaalde overtuigingen het niet "kan".......hoe flexibel kan je hier dan mee omgaan? Kan je improviseren onder druk/stress/ellende.......... En ja, iedereen heeft een breekpunt maar dat is nou juist dat je net niet wilt bereiken....

 

ik weet het daarom zette ik ''ook'' ertussen.

wat is er niet houdbaar en wat is er wel houdbaar, kun je voorbeelden geven van welke soort houding,mentaliteit,opmerking of mening hetgeen een probleem zou kunnen opleveren in een shtf??

ik denk dat een star iemand net zoveel kans maakt om een shtf te doorstaan als een flexibel iemand, misschien zelfs nog wel meer omdat ze minder twijfelen over hun gekozen weg.

dat je star bent wil niet zeggen dat je dan geen logica hanteerd.

 

of iets houdbaar blijkt te zijn merk je pas als je in die situatie zit, en die zal voor iedereen een andere vorm aannemen waarschijnlijk.

ik zou mezelf en mijn familie verdedigen in een shtf, maar ook zonder een shtf zou ik dat doen.

of je druk stress en ellende gaat meemaken dat is logisch daar preppen we voor om te proberen om die 3 dingen tot een minimum te beperken.

dan nog is dat geen garantie, maarja die heb je nu eenmaal nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet het daarom zette ik ''ook'' ertussen.

wat is er niet houdbaar en wat is er wel houdbaar, kun je voorbeelden geven van welke soort houding,mentaliteit,opmerking of mening hetgeen een probleem zou kunnen opleveren in een shtf??

ik denk dat een star iemand net zoveel kans maakt om een shtf te doorstaan als een flexibel iemand, misschien zelfs nog wel meer omdat ze minder twijfelen over hun gekozen weg.

dat je star bent wil niet zeggen dat je dan geen logica hanteerd.

 

Star en twijfelen zijn 2 verschillende zaken. Star zijn geeft je minder opties volgens mij, je sluit op voorhand al zaken uit, zonder de gehele situatie te overzien. Twijfelen is niet zo heel erg, twijfel blijft soms toch in je achterhoofd hangen. Twijfel is iets anders dan onzekerheid, wat jij denk ik bedoelt?

 

Denk ook eens aan vindingrijkheid, improvisatie mogelijkheden. Dit soort zaken bedoel ik ook. We kunnen bakken met materiaal aanschaffen, maar ook dit kan gejat/kapot/verloren/ gaan. Ben je dan nog in staat verder te gaan? Positief in het leven staan, helpt enorm om je wilskracht te boosten (en nee ik bedoel geen zweverig gedoe, gewoon realistisch en positief, "down to earth"). Overlevenden hebben vaak kunnen doorzetten om in veiligheid te komen door positieve wilskracht.

 

@Jester

Principes zijn ook goed, evenals normen en waarden, zolang ze je niet meer kwaad dan goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Star en twijfelen zijn 2 verschillende zaken. Star zijn geeft je minder opties volgens mij, je sluit op voorhand al zaken uit, zonder de gehele situatie te overzien. Twijfelen is niet zo heel erg, twijfel blijft soms toch in je achterhoofd hangen. Twijfel is iets anders dan onzekerheid, wat jij denk ik bedoelt?

 

Denk ook eens aan vindingrijkheid, improvisatie mogelijkheden. Dit soort zaken bedoel ik ook. We kunnen bakken met materiaal aanschaffen, maar ook dit kan gejat/kapot/verloren/ gaan. Ben je dan nog in staat verder te gaan? Positief in het leven staan, helpt enorm om je wilskracht te boosten (en nee ik bedoel geen zweverig gedoe, gewoon realistisch en positief, "down to earth"). Overlevenden hebben vaak kunnen doorzetten om in veiligheid te komen door positieve wilskracht.

 

@Jester

Principes zijn ook goed, evenals normen en waarden, zolang ze je niet meer kwaad dan goed doen.

 

Star zijn geeft aan dat iedere gekozen weg die je volgt je blijft volgen tot er weer iets anders op je pad komt dan pas je je daar weer aan aan en ga je weer star/stug verder in die richting.

Als je blijft twijfelen over iedere gekozen richting die je volgt en er komt iets anders op je pad dan pas je je daar weer aan aan maar blijf je twijfelen of die richting dan wel alsnog de juiste was.

Dat is zoals ik het zie.

Alles kan kapot gejat en verloren gaan, maar zowel een positieve of een negatieve insteek helpt daar weinig aan, je gaat gewoon stug verder, als je niet vindingrijk en creatief bent dan krijgen mensen het zwaarder in een shtf dan dat ze flexibel of stug zouden zijn.

 

Mensen die op de vlucht zijn ergens voor, staan echt niet positief in het leven op dat moment hoor, realistisch ook niet, je wil gewoon overleven klaar.

Hoe negatiever de situatie hoe rieeeler die wordt, en des de creatiever je wordt om je uit die negatieve situatie te sturen.

De vliegtuigramp survivors die in de andes hebben overleeft door het eten van reepjes van slachtoffers(hun eigen teammembers zelfs) die wel waren omgekomen, waren echt niet zo goed gemutst hoor.

Dingen zijn goed als ze goed zijn, voor de rest vind ik dat die positiviteitstheorieen nonsens zijn.

Hoe positief overleef je nog als je huis afgefikt is met vrouw,kinderen,hond en preps?? met de beste wil van de wereld lukt het je dan niet meer.

toch ga je stug door.(''i must be strong to carry on'', eric clapton).

 

Als je je principes breekt doen ze je meer kwaad dan goed.

Principes heb je uit overtuiging, ze zijn per definitie goed voor je anders zou je ze niet hebben immers.

Ervanaf wijken maakt dat je een hekel aan jezelf krijgt.

Van je principes afwijken uit zelfbehoud zorgt er altijd voor dat je een hekel aan jezelf krijgt.

Daarom praten mensen vaak wel over dat ze bepaalde principes hebben maar als ik zie hoe gemakkelijk ze ervanaf wijken en verder ermee kunnen leven ,hecht ik er ook niet al te veel waarde aan die betreffende mensen hun principes.

Maar dat moet een ieder voor zich weten natuurlijk maar breng of benoem het dan niet als principes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat toch wat punten gemist worden en mijn bedoeling van deze post niet wordt begrepen.

 

Wat ik bedoel is dat je de wilskracht om verder te gaan kan halen uit een "positieve herinnering" of de gedachte een "geliefde". In ben het met je eens DP dat op de vlucht zijn niet leuk is. Dat betekent nog niet dat je negatief/boos hoeft te zijn. Dat draagt 0,0% bij aan de situatie. Maak nieuwe korte termijn doelstellingen die goed haalbaar zijn, hou jezelf bezig met kleine zinvolle taken, denk vooruit! Probeer, hoe lastig ook, grip op de situatie te krijgen.

 

Dit werkt ook als je huis volledig is afgebrand met alles en iedereen erin, hoe triest en dramatisch dat ook is.

 

Hoe positief overleef je nog als je huis afgefikt is met vrouw,kinderen,hond en preps?? met de beste wil van de wereld lukt het je dan niet meer

En dat is nou wat ik bedoel met een flexibele houding.....mensen kunnen veerkrachtiger zijn dan je denkt. Onderschat ook jezelf niet DP! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat toch wat punten gemist worden en mijn bedoeling van deze post niet wordt begrepen.

 

Wat ik bedoel is dat je de wilskracht om verder te gaan kan halen uit een "positieve herinnering" of de gedachte een "geliefde". In ben het met je eens DP dat op de vlucht zijn niet leuk is. Dat betekent nog niet dat je negatief/boos hoeft te zijn. Dat draagt 0,0% bij aan de situatie. Maak nieuwe korte termijn doelstellingen die goed haalbaar zijn, hou jezelf bezig met kleine zinvolle taken, denk vooruit! Probeer, hoe lastig ook, grip op de situatie te krijgen.

 

Dit werkt ook als je huis volledig is afgebrand met alles en iedereen erin, hoe triest en dramatisch dat ook is.

 

 

En dat is nou wat ik bedoel met een flexibele houding.....mensen kunnen veerkrachtiger zijn dan je denkt. Onderschat ook jezelf niet DP! :cool:

 

dat doe ik regelmatig inderdaad, en daarmee valt het soms mee en soms krijg ik inderdaad gelijk, een man moet zijn beperkingen kennen.

en ik denk dat als ik alles op gegeven moment zou verliezen inclusief mijn geloof in een hogere macht dan zou ik gek worden van verdriet.

hoe flexibel moet ik zijn voor die 80 jaar op aarde of koppig richting de eeuwigheid.

 

kan ik nog zo positief blijven denken als ik wil maar iets wat je niet in je hebt heb je niet in je.

als je karakter zo in elkaar steek dat inderdaad zoals mrgold zegt glas half leeg is dan is dat karakter zo,

 

dat wil niet zeggen dat een persoon met zo,n karakter niet om zou kunnen gaan met moeilijke afwijkende situaties, alleen zo,n persoon past zich misschien wat minder snel aan.

we zijn simpelweg niet allemaal hetzelfde, en of flexibele of starre karakter een grote rol zal spelen in een shtf moeten we maar afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik bedoel geen mindfulness. Lijkt er wel op.

 

Het enige wat ik wilde triggeren was een discussie of dat genoemde van invloed kan zijn op een shtf situatie. En of dat je kansen zou kunnen beperken tijdens een shtf situatie. Helaas weinig reacties van andere forumleden. We gaan weer op details en het wordt weer een DP / PA verhaaltje ;)

Nog andere members die hier wat over te roepen/bijdragen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...