Ga naar inhoud
GENEGEERD

zuring verbouwen


live2survive

Aanbevolen berichten

Toiletpapier is een luxe goed, wat we waarschijnlijk allemaal op voorraad hebben liggen. echter raakt dit een.keer op en zelf toilet papier maken is een hele opgave. Je kunt natuurlijk je kont met een oude krant afvegen of... Zuring verbouwen!

Dit meerjarig kruid wordt 30 cm hoog en moet je in april-juni zaaien.

De bladeren zijn zacht waarmee je jezelf kan schoonmaken.

Tevens lekker door het eten (ongebruikt dan)

 

Just to let you know!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@live2survive: Wilde veldzuring(Rumex acetosa) is lekker door de sla, wilde ridder zuring (Rumex obtusifolius) is geschikt om je reet mee af te vegen. Deze laatste soort zou ik niet eten, ook voor gebruik niet. :o (Beide worden een stuk hoger dan 30cm)

 

Ik denk dat je Rumex acetosa, var. hortensis, de gekweekte zuring variant bedoeld.

 

Daarom zijn latijnse namen zo handig, weet je tenminste over welke soort je het hebt. Er zijn in onze leefomgeving 17 verschillende soorten zuring te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je het kweken? Het groeit overal, maar wel leuk topic trouwens. Je kunt trouwens ieder willekeurig boomblad nemen.

 

Ga het maar eens proberen in de praktijk! Je pakt niet zomaar wat blad of gras wat om je heen ligt of van een tak afrukt. Je wordt al snel heel pietluttig over waar je wel en niet je billen mee afveegt! Wat brede zuring gevuld met mos of zeer zachte kruiden als vogelmuur werkt redelijk plezierig, al houdt je er een groene naad aan over. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de Nederlandse namen gewent zoals schapen zuring, maar dan nog het is een goeie plant als vervanging van schijtlint...

 

Dat je ieder blad kan gebruiken? Ik wil je wel eens na berenklauw of brandnetel zien!

 

Okee, jnr prepper.... De ideeën moeten nog uitgewerkt worden.

 

 

Tips voor het verkrijgen van zaden? (happy seeds)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude Romeinen gebruikten spons om hun al dan niet behaarde bips mee af te vegen. Na afspoeling meerdere keren te gebruiken en volledig recyclebaar.

 

Precies! en bij gebrek aan een spons werkt een katoenen lap ook prima. In een nog niet zo heel ver verleden werden er heel wat katoenen lappen volgescheten en weer hergebruikt. Uitspoelen, uitkoken, drogen en klaar voor het volgende moment na de (eikeltjes)koffie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@live2survive, Ik wist niet dat brandnetels en berenklauw, bomen waren. Weer wat geleerd.

@Raycoupe, wij zijn wildkampeerders. Ik heb schijt aan alles ;-) en gebruik in de natuur wat er op dat moment is. Ik geef toe, niet ieder boomblad is geschikt, berk is wat klein. En ook gedroogd wil je ze niet gebruiken, maar verder denk ik dat menig blad mijn billen al gezien heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loopt een beer door het bos, die verschrikkelijk baalt, omdat hij zijn kont nooit goed schoon krijgt. Dus hij besluit de andere bosdieren eens te vragen of zij dat probleem ook hebben.

Hij vraagt aan de wasbeer: "heb jij dat nu ook, dat de stront aan je vacht blijft hangen? Neuh zegt de wasbeer, nooit last van. Hmmmmm bromt de beer en hij loopt door.Dan komt hij de familie woelmuis tegen en hij stelt de zelfde vraag. Ook hier weer een nee. De beer zucht en loopt weer door.

Na een tijdje komt hij een konijn tegen en hij vraagt aan dat konijn wederom,: '' heb jij dat nu ook, dat de stront aan je vacht blijft hangen? " Oh jaaah roept dat konijn, balen is dat he??!! Nee hoor zegt de beer, hij grijpt het konijn en veegt z'n kont ermee af..........

Moraal van het verhaal, laat nooit zomaar iemand zien dat je al in de shit zit, het kan er erger door worden :rolleyes:

 

I know, off topic, maar kon het niet laten....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@live2survive, nee hoor, ik vind zuring een puik idee, alleen hoef je het naar mijn bescheiden mening niet speciaal te telen. En als je het niet vindt waar je gaat zitten, neem je gewoon ander blad. En als je thuis geen wcpapier meer hebt, geloof ik dat ik ook met doekjes zou gaan werken. Overigens, ik heb nog heel veel boeken die ik nooit meer lees en geen HOL aan vind. Misschien vinden zij tegen die tijd wel wat aan mijn ...

 

Overigens is zuring een heel nuttige plant, als je je prikt aan brandnetels, helpt ff met een blad zuring over de plek wrijven goed. (vaak vind je zuring ook vlak bij brandnetels)

En natuurlijk kun je zuring eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...